Log in

View Full Version : hjelp til bygging av hylle - katoder, brytere etc.

AwsmPineapple
19-11-2011, 23:36
Hallo
Det blir første gang jeg drar til tg til året, og jeg og 2 venner har tenkt å bygge hyller.
Har allerede designet en hylle i Google SketchUp som skal teoretisk sett bestå alle security testene osv.
men vi ønsker også å få noen lys og slikt. har sett mange tøffe brytere til å slå av og på lysene med, og lurte på hvor man kunne skaffe sånne?

Hyllene er designet ganske simpelt, men de skal tåle en god del vekt. Det er beregnet at kabinettene skal stå i hyllen
over skjermene.

594

595

Noen som har noen ideer til eventuelt endringer?

`Alexander
20-11-2011, 18:35
Skyrim#!!!

Lys og dioder får man kjøpt på Biltema, Clash ohlson og IKEA!

Blir mitt første år også på TG og skal begynne på min egen hyll så fort jeg får vite hva som er Tg-Tema'et!

``Robin
20-11-2011, 19:47
Selv har jeg en idé om å bruke en gammel PSU jeg har liggende, og kjøpe noen kalde katoder fra komplett.no.. :rolleyes:

ravine
21-11-2011, 22:39
Noen som har noen ideer til eventuelt endringer?
også lurte jeg på en liten ting. Er det nødvendig med en koffert med kjetting rundt?
har hørt om en god del tyverier, men er det så ille at man trenger det?

Fleste tyverier er vell av mobiler, penger kamera osv. Så lenge du ikke lar dette ligge åpent på plassen din, har du ikke mye å frykte :)
Angående lys; Hvilke brytere tenker du på?

Vetle
22-11-2011, 17:41
også lurte jeg på en liten ting. Er det nødvendig med en koffert med kjetting rundt?
har hørt om en god del tyverier, men er det så ille at man trenger det?

Neppe, jeg har vært på TG siden 2006 og har ikke selv opplevd tyveri og det har heller ikke folk jeg kjenner. Husk at på lik linje med deg har alle de andre deltagerne med seg omtrent det samme som du har. Det som kan være greit er eventuelt å legge mobil og lommebok litt skjult hvis man forlater plassen for et lengre tidsrom. FWIW forlot jeg laptoppen min liggende midt på plassen min et par timer i 2006 (stakk på paintball og kino) den var der når jeg kom tilbake.

Men, dette er strengt tatt et stykke off-topic og vi setter en stopper for diskusjonen. Ønsker man å diskutere det er det mer ryddig å lage en egen tråd. :)

AwsmPineapple
22-11-2011, 22:41
Fleste tyverier er vell av mobiler, penger kamera osv. Så lenge du ikke lar dette ligge åpent på plassen din, har du ikke mye å frykte :)
Angående lys; Hvilke brytere tenker du på?

Synes disse var litt stilige:

http://www.frozencpu.com/products/7583/ele-342/Illuminated_Duckbill_Toggle_Switch_12v_-_Blue.html?tl=g44c153s315

Noen som vet om slike type brytere er vanskelige å koble?
Har tenkt på strøm, er litt usikker på hva slags lys jeg bør velge i forhold til volt.
Bryterne tåler 12 volt.

SuperTeD
23-11-2011, 14:41
Synes disse var litt stilige:

http://www.frozencpu.com/products/7583/ele-342/Illuminated_Duckbill_Toggle_Switch_12v_-_Blue.html?tl=g44c153s315

Noen som vet om slike type brytere er vanskelige å koble?
Har tenkt på strøm, er litt usikker på hva slags lys jeg bør velge i forhold til volt.
Bryterne tåler 12 volt.

En nesten slik bryter, blå og greier, får du på biltema for 24,90... 12 volt er vel normalen om det skal drives fra dataen din, eller kobles til en egen PSU...

Hva slags lys du bør velge... om du skal koble det til et bryterpanel er det vel hel klart enklest med kalde katoder til databruk, eller evt LED lister av lignende størrelse :) om vi går opp i klassen juletrebelysning blir det fort mer strøm en bryteren klarer, og går vi ned i enkeltLEDs får du customize akkurat slik du vil, men det krever mer arbeid...

Velg den lyskilden du mener er enklest, og gjør for root's skyld skikkelig arbeid når du kobler noe... Lager du juksekoblinger kommer Sec og tar deg :P

AwsmPineapple
23-11-2011, 16:38
En nesten slik bryter, blå og greier, får du på biltema for 24,90... 12 volt er vel normalen om det skal drives fra dataen din, eller kobles til en egen PSU...

Må nok nesten kjøpe en liten PSU da... vet ikke helt om jeg tør la dataen min gi fra seg så mye strøm... hvem vet hva som kan skje xD
Blir nok mest sannsynlig blå kalde katoder, siden pcen min har blå LED lys.

kanskje jeg kan kjøpe denne og gjemme den i skapet? (lage hull til lufting såklart)
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593456
kom over denne fiffige tingen også. Da blir det ihverfall ikke noe krøll med koblingen ;)
http://www.frozencpu.com/products/8926/cab-173/Customizable_LED_Military_Switch_Cable_Harness.htm l?tl=g44c153s319
og når jeg først er igang kan jeg jo nesten kjøpe vifte også xD
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623870#reviews

SuperTeD
24-11-2011, 04:20
#1 well... Jeg tviler på pcen din vil bruke nevneverdig mer strøm av et par katoder, men om du ikke vil ha ledninger inn og ut av kabinettet, vil at katodene står på om du slår av pcen eller bare vil ha et eget system for hylla, why the hell not :)
#2 Nei... and this is why the hell not: 12$ for en liten stump med kabel.. 4$ til for å få den sleevet og en bryter til 3$ blir ~111kr + porto :) stikk på biltema, kjøp en bryter, en liten rull tynn kabel, noen kabelsko og du lander på ca en hundrelapp, får klipt til i korrekt lengde, og sitter kansje igjen med deler til et hobbyprosjekt på TG :) + det er gøy å lage ting selv, og du trenger stort sett bare en tang for å montere :)
#3 Nei... and this is why the hell not: :P en vifte men fancy blå lys er tøft, men en vifte som ikke bråker som en jumbojet er enda tøffere :) kast heller penger på en stillegående vifte og bruk lendingen og kabelskoene du sitter igjen med fra #2 samt noen leds du kjøpte på biltema da du handlet bryteren din, og lag noen fancy lys på den sinnsykt stillegående pcen din :) og skla du først på biltema, som jeg tolker ut ifra posten min at du skal, så har de billige krympestrømper der og, som er praktisk til slike prosjekter :) lykke til :)