Log in

View Full Version : Dj_Devil's hylle (som kanskje også blir TS hylle)

Dj_Devil
07-12-2011, 07:46
Da har planene for å gå på TG blitt til alvor.
Å eg har lyst å bygge meg hylle.
Satt i går kveld å undret hvordan den skulle se ut.
Såg over alt etter inspirasjon. Å fant en på nett av noen som
hadde tatt noe lignende det eg har tegnet med seg på TG før.
Men min egen vri selvsakt.

Dette er tegnet i Autocad. Å første rendring er BARE skallet. Ikke av skillett.
Så dette er for utseende. Bærende konstruksjon er ikke med i tegningene nå i første omgang.
Det er fordi eg skal til obs bygg for å få målt dimensjonene på treverket.

Siden eg er med i TS crew så har også TS crew vist intiresse for at vi kanskje skal bygge den om til flere.
Så da må bare designet for en singel være ferdig først. Så er det bare å endre.

Første utkast:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/375344_10151031508050585_879750584_22254770_114095 8141_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/379841_10151031549620585_879750584_22254878_459457 262_n.jpg

På 3D tegningen så har eg satt materiale glass på ene siden. Det er bare fordi man skal se hyllene bedre. Ikke fordi det skal være glass der.

tgdaniel
07-12-2011, 12:04
Hallo, Hvor høy er denne hylla? Den ser utrolig høy ut, jeg vill tru den blir veldig ustabil hvis den er så høy.

Zarbon
07-12-2011, 12:57
Det tgdaniel skrev, pluss; fritt for å ikke sitte bak den hylla. :)

Dj_Devil
07-12-2011, 12:59
Den er 2m høy. Så denne må eg søke om. Noe eg kommer til å gjøre når tegninge er ferdig.
Strukturen i denne vil være selv bærende. Det vil være stendere i som vil gjøre at selv uten platene så
skal den takle all vekt. Platene som er tegnet nå er bare for "pynt". Så det er det eg tok å tegnet først.
Er det som dere ikke vil se når den er ferdig som er viktig som eg enda ikke har tegnet.

Dj_Devil
07-12-2011, 15:14
Her er tegning av strukturen fåreløbigt.
Sammenstillings tegning kommer senere :)

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/389563_10151033616835585_879750584_22261032_125830 3985_n.jpg

Tror det vil komme noen små endringer på den. Men slik ser den ut per nå. Kommer nokk flere stendere som har med hyllene å gjøre.

SuperTeD
07-12-2011, 23:48
Er uenig i at den automatisk blir ustabil, men pass på tyngdepunktet og whatnot... Husk også at en 2 meter høy hylle på toppen av en bordrad blir 2,82m høy... har du tenkt å ha med gardintrapp for å nå opp i de øverste hyllene? har du isåfall tenkt på lagring av gardintrapp?

Jeg ville nok anbefalt deg å kansje kutte ut en hylle, og gjøre plass til øvre skjerm foran pcen eller noe, på den måten sparer du sikkert 40 cm og kommer ned i en høyde som gjør at du iallefall får løftet på plass pcen uten gaffeltruck :) Det er selvsagt kult å ha den høyeste strukturen i området, men husk at du skal klare å bruke den og:)

Dj_Devil
08-12-2011, 07:17
Eg er 2m høy ;) Eg skal nokk klare å løfte opp pcen dit ;)
Så er mitt kabinett ett bredt "beist". Så det er ikke mye plass forran da sjermene skal sentreres i midten.
Må kunne komme til pcen for små ting om noe skulle skje. Du vil forstå desto lenger eg kommer ;)

Da har eg snakt med ein erfaren snekker her på jobb.
Han sier det at stender kontruksjonen var en del overkill for dette bruket.
Men han er enig med dere (og eg har sett det selv) at den blir noe topp tung.
Så må tenke ut en løsning på det. Blir det TS hylle så er det ikke ett problem. Men som en singel hylle så kan det bli ett problem.

Vetle
08-12-2011, 10:20
Men han er enig med dere (og eg har sett det selv) at den blir noe topp tung.
Så må tenke ut en løsning på det. Blir det TS hylle så er det ikke ett problem. Men som en singel hylle så kan det bli ett problem.
Tør jeg spørre hvordan løsningen på at en hylle er ustabil er å bygge flere av den?

Dj_Devil
08-12-2011, 11:56
Større areal som den står på. Da har den bedre "fot" feste. Akkurat som at en stol står bedre på 4 enn 2 ben. Den KAN stå på 2 (ser du når du vipper, så sålenge tyngden er rett fordelt så kan du vippe stolen LENGE)
Men står mye bedre på 4 og mye stødigere. Har tegnet hyllen som 1600mm nå (1,6m). Må få målt dybden på sjermen først før eg orker 3D tegne det slik at eg får tatt "krasj" test.
da havner pcen på den hyllen som SuperTeD snakte om :) (om ingenting krasjer)

Så var ikke den eg først tegnet ustabil i seg selv. Hadde eg lagd stender "skillettet" som først tegnet så kunne du sittet på toppen uten at den veltet (sålenge du ikke vippet som om du satt på en huske) men sålenge pcen veier såmye som den gjør så KAN den bli ustabil. IKke at hyllen i seg selv er ustabil.

marilla
08-12-2011, 12:06
Jeg stusser veldig på hvordan denne hylla kan være stabil, i forhold til å tippe bakover. 2 meter er mye, og det er ikke lov å skru i bordplatene. Når pc-en skal stå såpass høyt oppe blir også tyngdepunktet høyt, og den vil være desto mindre stabil.

Vetle
08-12-2011, 12:23
Vel, ta enhver mulig høyde for at jeg ikke har noe med konstruksjonsregler å gjøre, men slik du beskriver hyllen som at "pcen veier såmye som den gjør så KAN den bli ustabil", så virker det for meg som noe som neppe blir godtatt av rette myndighet.
Husk forvørig at, dersom ting blir som tidligere, er det slik at selv om du får hyllen "godkjent" på forhånd, kan den når som helst fjernes dersom den er virker usikker.

Dj_Devil
08-12-2011, 13:20
marilla
Jeg stusser veldig på hvordan denne hylla kan være stabil, i forhold til å tippe bakover. 2 meter er mye, og det er ikke lov å skru i bordplatene. Når pc-en skal stå såpass høyt oppe blir også tyngdepunktet høyt, og den vil være desto mindre stabil.

OM du ser stender modulen så er det stabilt :) Den kan stå selv. Mye mer stabil enn mange av dei IKEA hyllene vi ser. Høyden pcen sto på var 900mm opp ca. Så er rett under midten av hyllen. pluss eg hadde hatt støtter i midten (skulle ha stendere å henge opp sjermene på, dei skulle ikke stå på hyllene) som hadde stivet opp midten enda mer.
Akkurat nå driver eg å kommer meg etter en stor mage opperasjon så har ikke mulighet til å veie pcen. Men utifra det inginørene sier som sitter rundt meg så var det stender laget eg hadde tegnet først veldig overkill for det eg hadde tenkt.
Men som nemt. NÅ er alt det forandret på. Så det er ingen "sak" lenger :)
Tvinger var lov såvidt eg hadde fått med meg? Eg hadde satt ekstra stender for det på bunn :)

Classic
Vel, ta enhver mulig høyde for at jeg ikke har noe med konstruksjonsregler å gjøre, men slik du beskriver hyllen som at "pcen veier såmye som den gjør så KAN den bli ustabil", så virker det for meg som noe som neppe blir godtatt av rette myndighet.
Husk forvørig at, dersom ting blir som tidligere, er det slik at selv om du får hyllen "godkjent" på forhånd, kan den når som helst fjernes dersom den er virker usikker.

Grunnen til at eg skrev "kan" er fordi at noen ganger er ikke teori og praksis det samme. å som nemt. Eg skulle tegne designet ferdig med arbeids tegninger så skulle det søkes. Hadde da TG sakt nei. Så var det bare tilbake til tegnebordet. Er enda lenge til TG å eg er utdannet teknisk tegner. Så tar meg ikke lang tid :)

Råd å kommentarer godtas med store armer :)

Så dere ikke blir beskymret.
Nå er den aldså 1600mm (1,6m) høy (mulig eg gjør den rein 1,5m) men tenkte eg skulle ha en hylle "kant" på toppen så man kan lagre noe på toppen uten at det eventuelt "ruller/sklir ut" bak.

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/374684_10151036704735585_879750584_22270283_214581 1518_n.jpg

tgdaniel
08-12-2011, 22:57
Så mye bedre ut og tryggere for deg selv og andre på TG ;D

SuperTeD
09-12-2011, 03:39
1. Jeg er selv 183 på sokkelesten, og selv når vi sto på stolene (eller på borplatene for den del) var montering og opprigging alt annet en piece of cake....
2. Sett Pcen inn til bakveggen, fest skjermen på et vis foran, og finn en mekanikk som gjør det enkelt å komme til pcen... skru skjermen fast i en hengsle f.x.
3. Selv om konstruksjonen i seg selv ser ganske overkill ut, og den sikkert fungerer flott på bakkenivå, må du huske på at den skal stå fullastet med utstyr på en 22mm tykk sponplate lagt oppå paller... desse platene er ikke grunnfjell og kan lett få litt svai med for mye trykk på et punkt, og vi må også huske på at vibrasjoner kan spre seg fra andre nerders nurdrage og rett og slett bassen kan få en ubalansert hylle til å velte... Sidemannen min fikk en rubiks shower da en i nærområdet fyrte bassen på fult og noe av innholdet i hylla vår ristet ut...
4. Anng flere bein å stå på... en evt TS hylle ville nok nødvendigvis bli satt ved siden av hverandre på samme rekke da dere antakelig vil sitte sammen, takkonstruksjoner har blitt forbudt (min feil? :s) og switcher og kabler gjør en face to face hylle vanskelig... Poenget er selvsagt at en stol med fire bein på rekke er ikke mye mer stabil enn en stol med to bein :)
5. ref 3. Du kan sitte på toppen så lenge du avgir ren tyngdekraft/downforce... på TG vil det nødvendigvis ikke bare bli downforce pga. alle de omkringliggende elementer... nurdrage, TGtoget, ekstremt harde lydbølger, gjennomtrekk osv osv osv... Tvinger har vert tillat til festemiddel, men gir liten hjelp om hylla er framtung, siden du bare får festet i forkant. (bakkant blir jo en annen sin plass...) og blir nok og et irritasjonsmoment når du skal sitte der i 5 dager og unngå å rive de løs...
6. Så veldig enig anng. IKEA hyllene, men de fleste ser ut til å skjønne begrensingene og sette pcen på gulvet og lagre lettere ting som brus og sovepose i hylla... Gulvet er forresten en helt ok alternativ for pcen... :)
7. Om pcen sto på 90 cm vil det si at nesten hele vekten av pcen befant seg over senter på hylla... det er jo ikke helt bra i tyngdepunktforstand. For all del, mulig det går, ville bare påpeke :)
8.160cm er en mye mer håndterlig størrelse, noe du definitift kommer til å merke under transport og rigging av hylla... Den nåværende ser helt ok ut, kjør på og lag en awesome hylle...

My 2 cents bare, håper du ikke tar noe jeg skriver negativt, jeg er bare en smule engasjert :)

Dj_Devil
09-12-2011, 08:17
My 2 cents bare, håper du ikke tar noe jeg skriver negativt, jeg er bare en smule engasjert
Så absolutt ikke SuperTeD.. Tusen takk for veldig forklarende og gode råd :) :)

tigersager
10-12-2011, 01:08
håper værtfall jeg får meg en solid og kjikkelig hylle XD men kommer jeg inn i crew i år så spiller det ikke noe rolle

Dj_Devil
10-12-2011, 01:18
Hehe.. Ikke sant.

Her er en oppdatering på 3D modell.
Valgte den med kurver fremfor den andre. lettere å kjære.

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/379822_10151042997730585_879750584_22285902_108278 0051_n.jpg

fått påplass sjerm holder oppe og nede.
Ble litt knapp om plass til den oppe. Men skal nokk få det til.

SuperTeD
10-12-2011, 02:44
Du kan jo evt. ta den oppe litt skråstilt ned mot deg, så får du ikke SÅ vondt i nakken :P

Dj_Devil
10-12-2011, 08:33
Du kan jo evt. ta den oppe litt skråstilt ned mot deg, så får du ikke SÅ vondt i nakken :P

hahahaha... :D
Den er mer bereint for at om eg vil se film å legge meg ned till i stilen. Så med nermere ettertanke så kan det faktisk være greit.
Men eg skal holde muligheten til å ta den frem veldig åpen. På skrå kan bli en utfordring vertfall. Hehe.

tigersager
10-12-2011, 15:08
hahahaha... :D
Den er mer bereint for at om eg vil se film å legge meg ned till i stilen. Så med nermere ettertanke så kan det faktisk være greit.
Men eg skal holde muligheten til å ta den frem veldig åpen. På skrå kan bli en utfordring vertfall. Hehe.

ville det kansje være en idee å kjøpe deg 2 billetter og da kunne utvide hylla litt for din egne den slit at du får mere plass å gå på og i tilegg så blir hylla kansje noe mere stabil?

SuperTeD
10-12-2011, 17:22
ville det kansje være en idee å kjøpe deg 2 billetter og da kunne utvide hylla litt for din egne den slit at du får mere plass å gå på og i tilegg så blir hylla kansje noe mere stabil?
Hyller er jo til for å slippe å kjøpe flere plasser, men heller utnytte den plassen du har bedre :P Klart. Noen av oss har 2 plasser OG hylle, men det er ikke alle som har masse penger å kaste bort på sånt :) 2 plasser med det han skal ha med seg vil jo egentlig eliminere behovet for hylle :)

tigersager
10-12-2011, 17:27
Hyller er jo til for å slippe å kjøpe flere plasser, men heller utnytte den plassen du har bedre :P Klart. Noen av oss har 2 plasser OG hylle, men det er ikke alle som har masse penger å kaste bort på sånt :) 2 plasser med det han skal ha med seg vil jo egentlig eliminere behovet for hylle :)

jeg vil si meg uenig i teorien om at 2 plasser er bortkasta penger. fra det året jeg begynte å kjøpe meg 2 plasser så har jeg aldri angra på det, for har trengt hver eneste CM. Så direkte bortkasta syntes jeg er veldig å ta i. Var veldig greit å ha 2 plasser når jeg hadde hylle med bjotte.

AwsmPineapple
10-12-2011, 21:23
4. Anng flere bein å stå på... en evt TS hylle ville nok nødvendigvis bli satt ved siden av hverandre på samme rekke da dere antakelig vil sitte sammen, takkonstruksjoner har blitt forbudt (min feil? :s)

takkonstruksjoner, tenker du på et tak som går over til raden bak deg, eller taket på hyllen ?

SuperTeD
11-12-2011, 01:24
Tenker på tak som går over midtgangen og til raden bak deg... Eller bare litt ut over sitteplassen din/midtgangen for den del...

Hans
11-12-2011, 19:54
Husk at hyllen blir høyere en du tror når du setter den på bordene på TG. Trodde ikke hylla våres ville bli så høy, men det ble ganske mektig når vi fikk den på plass på TG :P

http://forums.gathering.org/showthread.php?10024-Where-is-the-Cow-hylla!!

Dj_Devil
25-01-2012, 08:12
Siden eg er blitt med i TG crew iår. Å etter en samtale på IRC om at det er ikke vanlig at crew har hylle. Så vil eg nokk legge disse planene på is til kanskje neste år.
Om noen skulle vært inntirisert så kan eg sende DWG filen til dei som skulle vært inntirisert. Så kan eg fullføre tegningene med mål så det bare er å gå i en butikk og kjøpe matterialer :)