Log in

View Full Version : Nettverkskabel?

TaterKjell
06-01-2012, 00:33
Mornmorn! Bare lurer på et par ting, så slipper jeg å gå på en smell når jeg kommer til TG.
Hvor lang nettverkskabel MÅ du ha? Er det sånn at det holder med en på 10 meter? eller kan det hende du trenger lenger?
Også lurer jeg på om det er mulighet til å bruke flere nettverkskabler? Si f.eks at jeg trenger en til xbox'en og en til pc'en.. Hvordan funker det? Får jeg koblet 2 stk inn i switchene eller trenger jeg en slags splitter? :)

-TK

jaggis
06-01-2012, 00:43
Eg hadde ein 10 meter kabel med meg når eg var på TG sist gong. eg ANTAR at det skal rekke, uansett kvar på rekka ein sitt, men eg er ikkje sikker på dette.
Nokon får rette på meg om eg tar feil, men det er 1 port i switchen til kvar plass. du kan jo alltids berre kople kabelen i (se)xboxen din når du skal bruke den, og så plugge den i pcen igjen etterpå?

Atrius
06-01-2012, 00:47
Hei. Du trenger minimum en nettverkskabel på 10 meter. Det skal holde fram til switchen du har fått en port på.
Når det gjelder flere enheter på nettverket, er jeg usikker. Send en mail til info at gathering dot org og hør etter :-)

#PK
06-01-2012, 01:44
Ser at det på TG10 ble anbefalt TP-kabel på minimum 10 meter. Det var også kun tilgang på 1 port pr. plass. Og ettersom det ble kjøpt inn nye switcher for noen få år siden, er det nok lite sannsynlig at det blir kjøpt inn flere slik at folk kan ha med seg mer utstyr.
Det du dog kan gjøre (Tech må gjerne korrigere om jeg tar feil ;)) er å ha med deg en liten switch selv (for eksempel denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618232), evt. denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618086) om du er opptatt av en LAN-hastighet på 1Gbit) og koble til det du har av utstyr! :)

Chiobe
06-01-2012, 06:27
Vil nok anbefale å ta med en 15 meter lang kabel, da skulle du være sikker på å nå frem, uansett hvor mange hyller som kommer i vegen. Er greit å ha noen meter å gå på, hvis du må løfte kabelen over en 2m høy hylle for å nå fram til switchen.

Thorvald
06-01-2012, 14:26
og deretter komme fram til plassen sitte 1 meter unna med en kveil på 14 meter å "fanget"
det som er mulig er å vente til du har finni plass når seatinga er ferdig beregne hvor switchene står på bordet ditt (er 3 eller 4 switcher pr bord) og ta med kabel som tilsvarer det + 3 meter slik at man kommer over høye hyller

Mosy
06-01-2012, 17:21
Vil nok anbefale å ta med en 15 meter lang kabel, da skulle du være sikker på å nå frem, uansett hvor mange hyller som kommer i vegen. Er greit å ha noen meter å gå på, hvis du må løfte kabelen over en 2m høy hylle for å nå fram til switchen.
Nei. Noen meter å gå på er allerede tatt med når man anbefaler 10m.

Man blir da sittende med en stor kveil på halve kabelen eller mer.
Hadde i mange år med meg en 5 meter lang TP-kabel som lå i goodiebagen et år, og hadde aldri problemer med den. Mulig det var kortere mellom switchene da. Har uansett en 10m lang kabel nå, og pleier å sitte med en stor kveil på den også når jeg er koblet til.

og deretter komme fram til plassen sitte 1 meter unna med en kveil på 14 meter å "fanget"
det som er mulig er å vente til du har finni plass når seatinga er ferdig beregne hvor switchene står på bordet ditt (er 3 eller 4 switcher pr bord) og ta med kabel som tilsvarer det + 3 meter slik at man kommer over høye hyller
Hyller skal være maks 55cm dype, slik at kabler kan gå bak hyllene. Man skal ikke trenge å legge kabler over hyller som evt. blir stående mellom deg og din plass.

obrestad
06-01-2012, 17:52
For hjelp til å tippe hvor lang kabel du skal trenge, så kan du ta en kikk på følgende tegning:
http://obrestad.org/bilder/tg/forum/tgbord2010.png
Da kan du telle antall plasser mellom deg og nærmeste svitsj, og gange dette med 80cm. Så legger du på litt margin.
(Alt dette med forebehold for at ting blir likt som på TG10 og TG11, noe jeg egentlig regner med at det blir)

Sånn ellers, angående flere enheter på nettet, så har offisiell info tidligere år sagt at en billett har rett på:

1 Plass (60*80cm)
1 Nettverkstilkobling
1 IP-Adresse
1A Strøm

Dersom dette blir det offisielle i år og, så skal du for å holde deg på trygg grunn, kun ha en enhet tilkoblet nettet om gangen. Men for å være sikker, så får du heller vente på uttalelser fra Tech:Net etter at nettdesign og IP-Plan er klar. Før dette er det igrunn ingen som vet noe...

Chiobe
06-01-2012, 19:49
Hyller skal være maks 55cm dype, slik at kabler kan gå bak hyllene. Man skal ikke trenge å legge kabler over hyller som evt. blir stående mellom deg og din plass.
Det er ikke så enkelt når man har hyller på begge sider og gjerne flere stykk etter hverandre (eventuelt hylle(r) rekker over flere plasser). Man får gjerne ikke tak i ledningen når man prøver å legge den i mellom hyllene, så da må man gjerne fram med en stol og strekke den sånn at den legger seg i mellom (hvis den ikke henger seg opp i de andre kablene som henger fra hyll(a)(er). Og er man riktig heldig, så er svisjen klemt inne mellom 2 eller flere hyller også.

Men ja, ut i fra tegningen så skulle 7m og 20 cm være nok, siden svitsjen står maximalt 9 plasser unna. Da ender man opp med en litt for lang 10 meter kabel, med mindre man har uflaks med hyllene i vegen.

TaterKjell
09-01-2012, 11:13
1 Plass (60*80cm)
1 Nettverkstilkobling
1 IP-Adresse
1A Strøm

Du skriver 1 IP-adresse, vil det si at i forrige år har det ikke vært lov å ha med switcher og koble nettverkskabel i både pc og f.eks. xbox samtidig? Eller går det under 1 IP? :) Takk for tidligere svar

Chiobe
09-01-2012, 11:56
Du skriver 1 IP-adresse, vil det si at i forrige år har det ikke vært lov å ha med switcher og koble nettverkskabel i både pc og f.eks. xbox samtidig? Eller går det under 1 IP? :) Takk for tidligere svar

Hvis jeg ikke tar feil, så har alle som har internett bare 1 ip inn til huset. Så det er bare å gjøre som du gjør hjemme, når du vil ha mer enn en ting koblet til nette. Så lenge svitsjen er passiv.

lilfire
09-01-2012, 14:30
Tidligere år har det vært tillatt med en dum switch for å benytte 2 IP-adresser. Om dette blir tilfelle i år vet vi ikke enda. Og nei man skal ikke gjøre som man gjør hjemme. Hjem bruker man som regel en router, noe som tech ikke har likt at folk har brukt tidligere år.

obrestad
09-01-2012, 18:10

Når jeg kikker bakover årene i forumet, så har det offisielle vært at det kun er 1 addresse til hver bruker. Et år ble det litt kvasioffisielt sagt at det var ok å bruke 2.
Men det er ingen skjermer oppe i kommentatorbua som kommer til å bli røde om en port tar to addresser, så med mindre det går tomt, kommer ikke noen til å skyte deg. Reglene er for å sørge for at alle skal få.

Og vi vet fremdeles ikke om/hvor mange addresser vi får i år, så hva som blir gjeldende dette året kan kun spekuleres i frem til offentlige uttalelser fra crew foreligger.

Hvis jeg ikke tar feil, så har alle som har internett bare 1 ip inn til huset. Så det er bare å gjøre som du gjør hjemme, når du vil ha mer enn en ting koblet til nette. Så lenge svitsjen er passiv.
Normalen hos hjemmebrukere er 1 adresse per abonnent ja. Men husk to ting:
- Hjemme har du en router som leker NAT.
- TG er ingen normal hjemmebruker....

Tidligere år har det vært tillatt med en dum switch for å benytte 2 IP-adresser. Om dette blir tilfelle i år vet vi ikke enda. Og nei man skal ikke gjøre som man gjør hjemme. Hjem bruker man som regel en router, noe som tech ikke har likt at folk har brukt tidligere år.

Husk og, at om du bruker en router, og faktisk klarer å koble den slik at den ikke lagre problemer (Alle lager problemer med slike. Skjønn det den som vil...), så har du "isolert" deg fra resten av nettet, og vil f.eks ikke kunne spille med andre over "LAN".