Log in

View Full Version : Worklog: unknown name. building assistance

hinsverk
07-01-2012, 12:19
Da har jeg og en kamerat bestemt oss for å bygge en hylle til TG12! Har prøvd meg litt i SketchUp. Tegningene er ikke 100% nøyaktig x)
Noen ekstra streker og noe skeivhet.
Men først trenger jeg litt råd om:

Hvor høy kan den være? Hyllen jeg har tegnet er 125 cm høy.
MÅ den være 55 cm i dybden?
Og hvordan får man nøyaktige mål i Sketchup? Jeg får det ikke til..
Legger ut noen bilda av den så langt, kom gjerne med hva som "bør" gjøres, kan gjøres. Og deres meninger.
Thanks.

625
626

``Robin
07-01-2012, 12:56
Før har det vært mulig å bygge hylle på opptil 2 meter i høyde uten å søke om det. Hvis alt blir som før kan den ikke være dypere enn 55cm, og ikke bredere enn 80cm. (såklart kan den være bredere om den skal være over flere plasser)

Her er reglene fra ifjor: http://www.gathering.org/tg11/no/info/construction-safety-rules/

Aga'n
07-01-2012, 17:12
Ser fin ut den der, skal bygge noe ala den der sjøl. Men bakplata kan du enten borre noen høl eller ha en glippe på ca 10cm så du får allt av kabler fra pcen inni. Kansje høl i sida der pcen står også om den har vifte på venstre side.

Chiobe
07-01-2012, 18:41
Ville kanskje ha anbefalt å legge inn et ramme verk av 2x2 eller lignende, vil bli langt mer stabilt og ved riktig plassering så vil det tåle langt mer enn bare plate alene.
Eller bare legge inn et ramme verk under den midt plata, sånn at pcer og det som måtte stå oppå der, står stødig. Får nå ser det ut til at all vekten kommer på den 3 kanten du har i midten, og det er kanskje ikke så lurt siden den ikke står over en pale.

Hans
08-01-2012, 02:30
Ser ut til å bli en fet hylle det der :) Få på en plate på toppen også, så blir det bra!! =)

hinsverk
10-01-2012, 21:44
Tusen takk for svar :) Gleder meg sykt til TG12!

Snakket med en kompis som er nettopp fag utlært snekker, og mente også jeg burde hatt noe rammeverk av noe slag.
Er det noen som har erfaring med hyller på TG uten noe slikt? Bare platene? Evt hvilket materiale?

Skal prøve å redigere hyllen litt mer i Sketchup så får vi se :D

tgdaniel
10-01-2012, 22:00
Tusen takk for svar :) Gleder meg sykt til TG12!

Snakket med en kompis som er nettopp fag utlært snekker, og mente også jeg burde hatt noe rammeverk av noe slag.
Er det noen som har erfaring med hyller på TG uten noe slikt? Bare platene? Evt hvilket materiale?

Skal prøve å redigere hyllen litt mer i Sketchup så får vi se :D
Sjekk ut hylla vår fra i fjor, her hadde vi ikke noe rammeverk, hadde bare litt støttee unner hyllene inni hylla, funka utrloig bra, Bakplate og toppen stiva av hylla veldig bra!

(Sjekk Signature)

``Robin
10-01-2012, 22:25
Det er ikke noe problem å bare bruke plater så lenge de er skrudd godt sammen. Merk: Du må ha bakplate eller avstivere bakpå hylla, ellers vil den bli veldig vinglete og dette sammen til siden.

Skrudde selv fast lekter vannrett i sideplatene med et par gode skruer, la hylleplata som skulle tåle en del vekt oppå lektene, og skrudde den deretter fast. Dermed tålte den veldig mye mer vekt.

Brukte gulvsponplate på midthylla som skulle tåle mye, og poppelplater på resten. Funka fjell for meg. ;) Poppelplatene er også et mye bedre alternativ enn hobbyplater hvis lav pris er en faktor.

hinsverk
11-01-2012, 13:20
Okei, må ha bakplate? Det skjønner jeg, men hvor tykk må denne plata være? Like tykk som resten? Har lest litt å funnet ut at de fleste bruker 12mm kryssfiner? Gjelder dette også bakplaten?
Trur jeg vil ha lekte som du sier, vannrett for så å ha hylleplaten oppå der igjen, hvis det var det du mente Robin?
Og tilleg ha lekter loddrett i hjørnene ved sideplatene og bakplaten. ?

Takk for svar :D

tgdaniel
11-01-2012, 15:57
Okei, må ha bakplate? Det skjønner jeg, men hvor tykk må denne plata være? Like tykk som resten? Har lest litt å funnet ut at de fleste bruker 12mm kryssfiner? Gjelder dette også bakplaten?
...

Bak platen trenger ikke være tykk! Langt i fra like tykk som alt det andre :) Husker ikke akk. nå hvor tykk den vi brukte som bak plate i fjor var, men den var ikke veldig tynn, skal ikke så mye til.

``Robin
11-01-2012, 21:00
Bakplata trenger ikke å være tykk i det hele tatt. En finérplate på ca 1mm holder lenge. Jeg brukte ikke lekter på noe annet sted enn akkurat under hylleplata. Så lenge veggene er ganske solide og du skrur lektene godt fast, vil det være nok til at plata ikke stikker noe sted! ;)

Hans
12-01-2012, 02:38
Trur jeg vil ha lekte som du sier, vannrett for så å ha hylleplaten oppå der igjen, hvis det var det du mente Robin?

http://forums.gathering.org/showthread.php?9416-quot-Where-is-the-cow-quot-HYLLA

Her er noen bilder fra workloggen på hylla vi lagde i fjor. Vi brukte 12mm sponplater som funker like fint om kryssfiner (og det er my billigere)
På baksiden brukte vi en 2mm kryssfiner. Holdt i massevis. :)

`Alexander
12-01-2012, 20:57

Som de andre har sagt trenger den ikke og vare tjukk dette er helt rett vist du tenker deg en ikea-gardarobe eller noe sånt så har de bare denne tynne platen bak som fungerer bra. Vet ikke kordna hylle du hadde tenkt men 4 skruer på høyre og venstre side + 4 i toppen stiver godt av (vist du har noe i bunn eller midten og skru i tar du 4 her også dette skal holde mere enn nokk vil jeg si.)

tgdaniel
12-01-2012, 21:05
.. Vet ikke kordna hylle du hadde tenkt men 4 skruer på høyre og venstre side + 4 i toppen stiver godt av (vist du har noe i bunn eller midten og skru i tar du 4 her også dette skal holde mere enn nokk vil jeg si.)

Trenger egentlig ikke skruer en gang, vi brukte liste spiker i fjor fungerer super så lenge dere ikke drar og henger i bak plata, men det regner jeg med at ingen gjør ;)