Log in

View Full Version : HDMI problemer

Marsipangris
05-02-2012, 20:56
Heisann!
For et par måneder siden kjøpte jeg en 5m lang HDMI kabel som gikk fra tven til pcen min som da hadde et XFX Radeon 6870 kort. Nå har jeg skaffet meg ett Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=624069). Kortet har bare mini HDMI, så jeg skaffet ett HDMI til mini HDMI adapter. Da jeg kjørte en film fra pcen på tven, så lagga filmen litt. Den var ikke så smooth som når filmen kjører på pcen skjermen.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få filmen til å kjøre på tven uten laggs? =)

Platec
05-02-2012, 22:18
Kan hende HDMI-mini adapteren ikke er i fullt så bra kvalitet som kabelen, det jeg hadde gjort hadde vært å kjøpt en kabel som er HDMI til Mini-HDMI, så du ikke trenger noen adapter som kan gjøre signalet dårligere :-) Ikke at jeg har så alt for mye peiling på akkurat HDMI-kabler, men jeg syns da det virker logisk :D

TaterKjell
05-02-2012, 22:46
Har ikke så god peiling på det der jeg heller, men vil nok si meg enig med karen over meg! Adaptere KAN alltids gjøre signal dårligere, så jeg ville da prøvd å kjøpe en ny kabel :)

Funkysocks
06-02-2012, 09:09
HDMI er ren digital overføring. Et adapter skal ikke ha så mye å si. Hvis filmen hakker på store skjermer kan det være skjermkortet som gjør rare ting. Ferske kodeker, en bra mediespiller(anbefaler VLC) og helt ferske drivere kan hjelpe.

Men ingen grunn tl å bytte kabel enda. Hvis du ikke har det billigste plast adapter greia som kan finnes tivler jeg på at det er et problem

Marsipangris
06-02-2012, 10:41
Jeg bruker VLC og har lasta ned den nyeste driveren til nvidia. Jeg bruker et adapter som fulgte med til et skjermkort en venn av meg har, så det er sikkert ikke den beste kvaliteten på adapteret.

Har den kabelen her: http://www.24hshop.no/nb-NO/hdmi-kabel-5meter-v14-ethernet-p-13183.aspx?externalsearch=1
Som sagt så funket denne kabelen helt fint med radeon 6870

Chiobe
06-02-2012, 17:41
Steg 1: Prøv andre filmer.
Steg 2: Prøv forskjellig kvalitet. 1080p (full hd), 720p (hd) og sd (dvd).
Steg 3: Prøv forskjellige spillere og sjekk at du bruker nyeste versjon.
Steg 4: Test kabelen, med adapter, hos noen andre/med en annen pc.

De 4 stegene burde hjelpe deg å finne ut hvor problemet ligger.

``Robin
07-02-2012, 17:53
har ikke mye peiling på dette området, men det kan ikke tilfeldigvis ha noe å gjøre med 'refresh rate' (Hz) instillingene i programvaren til skjermkortet? Etter det jeg har forstått opererer dataskjermer med høyere refresh rate enn det tver gjør.. :confused: