Log in

View Full Version : N.e.r.d.s

lilfire
11-02-2012, 18:04
Ja da har vi planer om å oppgradere. For de av dere som ikke husker det forrige prosjektet vårt, link (http://forums.gathering.org/showthread.php?5769-hylle-prosjekt-09). Den gangen var vi bannebryterne, noe som er planen i år også.

Kommer ikke til å legge ut noen bilder før vi får svar på søknaden vår. Har sendt mail til konstruksjon at gathering dot org, men ikke fått noe svar enda :(

mato
12-02-2012, 23:03
finnes det noen bilder at den in action på tg , konsept bildene var kule de .

lilfire
13-02-2012, 08:58
Bilder fra TG 09 (http://lilfire.net/NERDS/Images/at-tg/)
Worklogbilder (http://lilfire.net/NERDS/Images/hylle/)

lilfire
23-02-2012, 19:22
Nå er det gått 3uker siden vi sendte mail til konstruksjon uten å fått noe form for svar. Synes dette er veldig dårlig. Greit nok at de har andre ting å gjøre, MEN vi trenger litt tid til å ordne hylla vi og.

mato
23-02-2012, 19:34
hehe husker den hylla , jeg kjeftet på en som satt i topen av den :P

lilfire
04-04-2012, 17:37
Har ikke kommet så langt som å ha noen bilder, men for de som vil. Kom å se hylla på rad 9 og 10 plass 71. Som jeg sa i første post er den banebrytende. Noe lignende er aldri blitt gjort. Det skal sies at dette er et prøveprosjekt som vi har fått spesiell tillatelse til.

lilfire
07-04-2012, 02:08
Bare å stemme på hylla vår :)

mato
11-04-2012, 20:07
beste hylla på tg uten tvil , så blir vell spørsmålet , hvor mange kommer ikke til og ønske seg samme til neste år og hvordan stille sec seg til det ...

lilfire
12-04-2012, 09:42
Takk for det. Vi skapte litt hode bry for Sec ja, hehe. Var rimelig mange deltakere som sa "Det må vi gjøre neste år". Og det er nettopp en av grunnen til at det er usikkert om det blir tillatt neste år, men vi håper at vi ga et såpass godt inntrykk at de vil tillatte det. Problemet ligger i nettopp det at det kommer deltagere med stillas som ikke vet hva de driver med. Om stillaset bygges på riktig måte er det mye tryggere en enhver tre hylle. Men om det gjøres feil er det igjen mer farlig enn en tre hylle.

mato
12-04-2012, 18:03
dere kan jo leie ut og bygge for folk :p

Hans
12-04-2012, 22:32
Hvor kommer dette til å ende? Folk skal vel snart bygge hvert sitt hus inne i skipet?! :P Fet hylle, n.e.r.d.s! Men jeg for min kommer til å holde meg til trehylle en god del år til! :)

borbra
12-04-2012, 23:16
Hvis de først skal tillate stillashyller, ville jeg satt krav på at 1 av de som er med har sertifikat.
Ellers så syns jeg hylla deres var konge :D sykt god utsikt det må ha vært på toppen der :D

lilfire
13-04-2012, 10:24
Ikke lett å si hvor det vil ende, meg personlig håper jeg at det vil være mulig å bygge mer i høyden. Siden TG kun er fra onsdag til søndag så tror jeg at det begrenser størrelsen på byggende. Jo større man bygger jo lengre tid tar det, man får plass til mer - som igjen tar lengre tid å sette opp. Man skal få med seg alt opp/ned. Vi brukte 7 timer på å rigge oss til, men vi tok det veldig piano da.

Sertifikat kan være en god løsning, men det er ikke krav om sertifikat for stillas som ikke overstiger 5m i arbeidsmiljøloven. Ingen på N.E.R.D.S har noe sertifikat, men personlig har jeg satt opp flere mindre stillas tidligere. Det å tilegne seg sertifikat er ikke bare bare.

Et fullverdig stillaskurs er på 108 timer, fordelt på henholdsvis 36 timer teori (1 uke) og 72 timer praksis (2 uker).

For å få stillas-sertifikat som tilfredsstiller forskriftens krav til opplæring for de som bygger stillaser over 5 meter, må du i tillegg til teorikurset for stillas dokumentere:

Minst 6 mnd. praksis i bedrift som benytter stillas i sitt arbeid og
Minst 72 timer praktisk øvelse i bygging av stillaser, fordelt på minst 3 stillastyper etter gjennomført teorikurs.

Den teoretiske biten er ikke vanskelig å gjennomføre, men for de fleste vil det være umulig å gjennomføre den praktiske biten.

Krakels
13-04-2012, 11:15
Jeg tror nok det å spørre Sec er det beste tipset vi kan gi. De vil sannsynligvis ikke kunne gi et klart svar, da de ikke vet hvor stabil en konstruksjon vil være ut ifra en beskrivelse eller et bilde. Dere vil i beste fall få noen retningslinjer som kan hjelpe dere i riktig retning.

Vi var både heldige og uheldige med å være først ute med stillas. Heldige på grunn av at ingen hadde gjort det før og at Sec var nødt til å ta stilling til det for første gang, som heldigvis til slutt tippet i vår favør. Uheldig fordi det ikke var noe å forholde seg til når det kommer til hva som er lov og ikke lov, hva som burde gjøres og hva som burde styres unna.

Vi hadde flere ganger prøvd å fått forhåndsgodkjent konstruksjonen, men av forståelige grunner var ikke dette mulig. Vi var rett og slett nødt til å ta en sjanse og gamble på at den ble godkjent. Hadde det ikke blitt godkjent, hadde vi hatt lagringsplass i mengder, men det hadde fortsatt vært litt surt.

Dj_Devil
13-04-2012, 20:55
likte stilaset veldig :)
Men om det er flere som begynner med dette. Så vil eg nokk annta at restriksjonene vil enten være nei til den bruk.
Eller at man er sertifisert.
Selv om det er vansklig å få det praktiske. Så er det bare slikt det er.
For om noen som ikke er sertifisert setter opp stilas og dette kolapser oppå flere deltagere osv.
Så kan TG plutslig stå ansvarlig for at en deltager døde\skadet seg pågrunn av ett stilas som er satt opp av folk som ikke er sertifisert. Nettopp fordi TG personell godkjente det,
å per i dag så er det ikke noe krav om at sec må selv ha hatt slike kurs så man kan godkjenne stilas arbeid.