Log in

View Full Version : Boot?!

Aga
13-03-2012, 22:12
Heisann godtfolk!
Har ein SSD i maskinen min, men før so sto ein gammal HDD inni han. Å når eg reinstallerte Windows 7 på han, so lot eg han stå i for ekstra lagringsplass, men han e so bråkete at eg bestemte meg for å ta han ut. Men når eg då starta maskinen igjen itte å ha tatt ut HDD'en fekk eg: No boot. Insert disc(trur da va disc, men huske ikkje heilt)

Kan eventuelt legga ut bilder om korleis da er, men nokon som skjønner kva eg har og korleis eg kan fiksa det?

SvennO
13-03-2012, 22:34
Hva sier BIOS?

Prøv å se at du har riktig rekkefølge der.
På denne maskina her, så henger den seg om jeg ikke har riktig boot rekkefølge.

NikolaiH
13-03-2012, 22:48
Bytt sataport, har fikset biffen for meg uttallige ganger.

petterroea
14-03-2012, 07:18
Høres ut som om du dro ut harddisken med bootloaderen på. Det er den første harddisken. Høres ut som om du må reinstallere

Dj_Devil
14-03-2012, 08:20
Når os er innstalert på SSD disken så skal ikke det ha noe å si. For den skal innstalere bootloaderen på den disken den blir innstalert på (men om flere disker inneholder den så kan det enten forvirre maskinen eller man merker ingenting)
Men du må inn i bios å sette SSD disken som første boot.
Kan være lurt å lese litt på produsenten sin sid eom hvordan oppimisere boot i windows 7 også.
Er noen få men lette instillinger som man kan gjøre som gjør at det blir mindre\ingen blue screen og kjappere boot :)

Gå inn i bios og let deg frem til en plass det står "boot *ett eller annet*"
Så går du inn dit.
Noen er forkjellige på dette punktet. Noen bios'er er bygget opp at du må velge den hardisken i listen så trykke pluss eller minus så vil den da gå opp eller ned.
mens andre igjen så står du på topp å trykker pluss eller minus for å velge hardisk som skal være første valg.
Såvidt eg husker så står det merke navnet på ssd disken i denne delen.

For å kome inn i bios? det ser du i oppstart av din maskin. Normalt så pleier det være "delete" knappen som gjør dette.
Om det går for fort. restart og trykk "pause\break" knappen med en gang du ser det vinduet som dette står på som du finner en plass til høgre på tastaturet.

lykke til :)

petterroea
14-03-2012, 15:55
Når os er innstalert på SSD disken så skal ikke det ha noe å si. For den skal innstalere bootloaderen på den disken den blir innstalert på (men om flere disker inneholder den så kan det enten forvirre maskinen eller man merker ingenting)

Legg merke til partisjonen "Reservert for systemet". Den skal inneholde startupkode og litt sånt. Den lagres altid på partisjon 0 av disk 0

Aga
15-03-2012, 12:33
Takker for all info :)
Skal fiksa da i løpet av dagen

Aga
22-03-2012, 21:52
Viste seg at da va berre IDE som kunne bli satt som standard pga. ein chip eller noko sånt drit :P
So får kontakta Komplett og sjå om dei vil hjelpa meg eller noko sånt... ^^

BrUz
03-04-2012, 19:25
Hei,

Ingen reinstallasjon er nødvendig.

Når du intallerte windows så stod nok den andre disken din som første disk i bios. Windows installasjonen vil derfor som default installere oppstarten på den disken som er listet som nr1 i bios. SELV OM DU installerer selve windows filene på en annen disk (SSD disken din)

Dette kan du fint fikse med en windows recovery cd/dvd, bare å boote den opp og kanskje windows faktisk klarer å finner ut dette og fikser det selv. Hvis ikke så er det ikke noe problem å gjøre det manuelt. Kan lage en rask veiledning for hvordan du gjør dette, om det trengs.