Log in

View Full Version : Peiling på treig PC, anyone?

Turban
15-03-2012, 22:52
God kveld i stuen.
Her er mitt problem:

Okei, jeg skrur på pcen og chillarn.. snakkes med gutta litt, og har en god tid. Meeen, etter en time/to timer/ tre timer, sier det pang(Ikke bokstavelig), og hele pcen begynner å være teit. Alle programmene "svarer ikke", og jeg må lukke alt. Ting tar 09r4i3098 år å åpne, og mange programmer vil nesten ikke åpne. Musa henger igjen etter bevegelsene, og den klikker helt.. Den blir treig, og alt blir teit. Det er et FML-moment.

Jeg har prøvd:
Slette alt innhold i harddisken og reinstallere windows flere gangær.

Hjelp, vær så snill? Har virkelig ikke lyst til å dra på TG sånn!!!

jaggis
15-03-2012, 23:28
kan det vere eit varmeproblem?

extonia
15-03-2012, 23:41
Vis du kunne gitt litt mere informasjon om PC'n din, Specs,OS osv.. det ville har hjelpt litt :)

Turban
15-03-2012, 23:58
Varme skal det ikke være, har vifter som fungerer. Hvis det hjelper, så hadde jeg ikke problemer med dette før første gang jeg reinstallererte. Kan det ha noe med dette å gjøre?

Poster Specs i morgen

Atrius
16-03-2012, 05:16
Er du sikker på at det ikke er et varmeproblem? Hvordan ligger det an med kjølepasta på prosessoren?

Dj_Devil
16-03-2012, 07:04
Varme skal det ikke være, har vifter som fungerer. Hvis det hjelper, så hadde jeg ikke problemer med dette før første gang jeg reinstallererte. Kan det ha noe med dette å gjøre?

Poster Specs i morgen

Det er ett varmeproblem. Vil eg si utifra det du forklarer.
At vifta surrer betyr ikke at det ikke er ett varmeproblem. For den surrer uanset hvor lite luft den fløtter. Om støv er i veien for god luft strøm så blir det fort varmt. Å det uansett hvor mye viftene surrer.
Eg må foreksempel støvsuge pcen min med jevne mellomrom.
For plutslig så kan maskinen begynne å pipe som bare det. Å da blir den også ustabil på samme måten som du forklarer.

Om du nettopp har gjort bios instillinger som skal "øke" kraften (mild\lite overcloking med andre ord) så kan det være noe som skaper ustabilitet også.
Først så ville eg åpnet maskinen (om du ikke har noe klistermeke som gjør at den mister garanti om du åpner) og støvsug eller bruk trykkluft.
Men viktig. Uansett hva du bruker. Vær forsiktig så du ikke lar viftene surre av fri vilje for du kan ødlegge lagrene. så hold igjen vifta på det området du blåser\suger.
Har du bærbar så ville eg absolutt fått tak i trykluft.

Om du har gjort overcloking instillinger enten via programmer på pcen eller bios så ville eg satt alt til normalt å sett om det fungerer...

Lykke til :) :)

Turban
16-03-2012, 09:54
Takk for hjelpen. Støvsugde nettopp pcen, og tok en støvklut. Skal si ifra om det skjer noe som ikke skal skje

Atrius
16-03-2012, 13:45
Hvis du skal rense maskinen for støv anbefales det trykkluft framfor å styre med støvsuger. Statisk elektrisitet er ikke noe datakomponenter er særlig glad i.

Turban
16-03-2012, 14:45
Greit, oppdatering:

Etter et par timer's bruk, skjedde det igjen. PC'n svikta, alt ble drit treigt, og jeg ble sur - igjen. Blir så sykt irritert over dette. Her betaler man nærmere 11k for en PC, så yter den så dårlig

Dj_Devil
16-03-2012, 14:51
Hei.

Kan du ikke skrive mer info om selve pcen?
Hva du har prøvd osv. Får du blå sjerm noen gang? Eller er den "bare" dødstreg?

Turban
16-03-2012, 16:37
Ser ikke ut til at eg får gitt deg noen opplysninger enda, for pcen min har oppdatert i tre timer nå. Den siste timen har den stått på "81 av 102". Er det mulig???

Ja, har fått bluescreen tre ganger før jeg reinstallerte.
Den er også dødstreig etter et par timers bruk

grimjoey
16-03-2012, 16:56
Varmeproblemer ville sannsynligvis dukke opp raskere enn "et par timer". Og det ville typisk dukket opp i forbindelse med høy belastning (ytelseskrevende spill osv).

Det kan være et program eller en tjeneste du kjører som har en minnelekkasje og "spiser" opp minnet. Du kan sjekke minneforbruk med taskmanager (Både totalt sett og per prosess. Klikk Vis->Velg kolonner... for å legge til minneinformasjon i prosesslisten). Her er det ingen fasit, men hvis du følger med på minneforbruket til ulike prosesser fra oppstart til problem, så kan du kanskje se sammenhenger.
Eksempel: Jeg sjekket akkurat minneforbruk på denne maskinen, og spotify bruker over 1GB minne, noe som virker litt drøyt. Etter en restart av spotify er det nede på under 50MB, noe som tyder på at spotify lider (i alle fall før oppdatering) av en minnelekasje.

Oppfører den seg tregt med fersk OS installasjon, eller er det noe som kommer etter at du har installert programmer og lagt inn filer osv?

Oppdatering: Hvis du opplever problemet med fersk OS installasjon kan problemet fortsatt være forårsaket av programvare. Jeg antar at du bruker Windows. Vær kritisk til alt du legger inn som "standard" inkludert drivere. Bruk mest mulig windows egne drivere og oppdaterte drivere fra nettet. Mangler du drivere til hardware du ikke bruker kan du like gjerne skippe det. Unngå å bruke installasjonsprogrammet for drivere dersom det er mulig. Det beste er å installere driver via enhetsbehandling, eventuelt "legg til hardware" i kontrollpanel, og peke til inf filen. Da slipper du ekstra programvare som ofte følger med (som du ikke trenger) og kan skape problemer.

TeeKayR
16-03-2012, 21:01
Installert et program for å monitorere temp på CPU (f.eks CoreTemp) og sjekk hvordan temperaturen på CPUen ligger ann. Så installerer du Prime95 og kjører det. Samtidig med Prime95 kjører du en film o.l. i din favoritt mediaplayer og observer. Hvis det er varmeproblem på CPU, så vil det vise seg rimelig kjapt og du ser det på tempen via CoreTemp.

Btw, du har ennå ikke posta hva du har av specs, men hvis du har en av de problem-SSD'ene fra Corsair, så kan det være noe der. Siden du har fått bluescreen noen ganger mener jeg.

Turban
16-03-2012, 22:20
Takk for hjelpen alle sammen. Prøvde det dere sa, men ser ikke ut som noen ting funket.. Dermed skal jeg gjøre det enkleste og sikreste jeg kan gjøre, nemlig å bruke garantien min og sende inn PC til komplett første ting i morgen, så får jeg satse på at den blir ferdig før TG. Hvis ikke, fml.

Igjen, takk for all hjelp!!

TeeKayR
17-03-2012, 01:16
Greia er at det kan være cpu kjøleren står litt skjevt på slik at den senker hastigheten kraftig når den blir varm. Ergo kan det være så enkelt at du bare må få montert den skikkelig..

Turban
17-03-2012, 01:50
er ikke noe god på montering, såeh :S Best å la det være til ekspertene

SkateChater
24-03-2012, 01:17
kan være at harddisken begynner å bli sliten?

ps er det en ssd som systemdrive, har flere av disse firmware feil som først slår inn etter så, så mange timer. prøv å oppdater firmware isåfall!