Log in

View Full Version : Vurderer å ta med meg høyttalere beregnet på "The Who" konsert...

Decapitate
17-03-2012, 03:54
Ikke så ille som tittelen tilsier, men uansett; jeg vurderer å ta med meg et par Cerwin Vega! XLS215 i år.:D

Setupet blir da som følger:
2 x CV XLS215
CXA10 - effektforsterker
NAD 165BEE - forforsterker

Det er åpenbart noen utfordringer her, og lurte da på om noen kan komme med noen innspill til min plan.

Den første utfordringen er PLASS. Jeg har fundert en del på dette, og kommet frem til at den beste løsningen blir å legge høyttalerene oppå hverandre, under pulten.

Målene på LIGGENDE høyttaler vil da bli:
Dybde: 53 cm
Bredde: 126 cm
Høyde: 43 cm
Høyde på begge høyttalere til sammen: 86 cm

*På dette tidspunkt bør jeg nevne at vi er mange kompiser på en rad, så å låne plass av hverandre er ikke noe problem.

Om pallene ikke er høye nok, slik at jeg ikke kan legge høyttalerne oppå hverandre, er det to muligheter;
1) Legge dem ved siden av hverandre, altså med en total lengde på ca. 250 cm.
2) Sette dem ved siden av meg, en på hver side av stolen.

Den andre utfordringen er STRØM.
Under lister jeg opp litt relevant(?) info (som jeg selv kun forstår til en viss grad. Hehe.)

Output Power (RMS): Stereo Both Channels Driven
8 ohms: 600W
4 ohms: 900W
2 ohms: 1400W

Current Consumption: 240 Vac
@ 1/8 power @ 4 ohms 3.4 amps
@ 1/3 power @ 4 ohms 8.3 amps
@ Full power @ 4 ohms 16 amps

Dette er selvfølelig effektforsterkeren. Jeg tror ikke forforsterkeren tar så utrolig mye strøm at det gjør noe.

Jeg vet at grensen for strøm per pers. er 1A, men har hørt at det ikke gjør så mye om man går litt over.

Med tanke på Security vil jeg sannsynligvis legge effektforsterkeren på min egen plass, og forforsterkeren på kompisen min sin plass. Da deler vi i hvert fall litt på strømforbruket.

Det siste problemet er vel egentlig de ukjente rundt oss. Jeg sitter midt i sektor 8, som er party zone, så litt bråkekvote syns jeg at jeg har, men håper folk ikke lar seg plage for mye, og at de sier ifra når nok er nok. Noen som har erfaringer med dette?

Håper på gode svar, og takk på forhånd for oppmerksomheten! =)

Trlz
17-03-2012, 11:12
Har ikke peiling på dette med strømmen, men tror folk med store anlegg pleier å kjøpe litt ekstra plass for å få nok strøm. Dere er jo mange, så tror egentlig det skal gå greit når du "låner" litt av kompisene dine. Men med store anlegg må man vel være forberedt på at man kan bli nedstengt av sec dersom det blir problemer med strøm på raden.

De fleste pleier vel å ha høytalerene stående, en på hver side av stolen tror jeg.

Godt å høre at du har tenkt å ta hensyn til de rundt deg, da blir det neppe noe problem. Du kunne jo fks. også tatt i mot forslag til sanger som skal spilles, dette ville sikkert scora litt ekstra good will ;)

krage
17-03-2012, 13:29
Tror du har en god plan for dette, men jeg kan ikke gi noen garantier :)

For meg er The Gathering, lyd masse lyd :) men om du lar rosa helikopter gå på repeat over lang tid, så må du nok regne med noen reaksjoner :)

Det gode tipset er nok å ta hensyn til de rundt deg, og om de spør deg om å dempe musikken, eller bytte låt, evt. spille en spesifikk så kan det være lurt å gjøre det (altså smile og være grei) :)

Pleier også å være litt mindre lyd om natta enn midt på dagen :-)

Kommer crew og ber deg dempe musikken, av en eller annen grunn.... så ville jeg anbefalt deg å gjøre akkurat det :)

Zarbon
17-03-2012, 13:50
TG er et dataparty, ikke "Gamer LAN" - make some noise! :))

Estella
17-03-2012, 14:13
For all del, ikke ha gratis versjonen av spotify:p

jaggis
17-03-2012, 14:46
For all del, ikke ha gratis versjonen av spotify:p

^ Nettopp!

kanskje du kunne ha laga ei slik ei speleliste der folk kunne ha lagt inn ynskjer? Ser det er fleire som har gjort nettopp dette :)

Decapitate
17-03-2012, 14:48
Tusen takk svar og gode forslag :D

Jeg tror jeg kommer til å henge opp lapper på hyllen min, slik at folk et hvem som spiller, og at det er fult mulig å komme med sangønsker.
Jeg sitter ved en av midtgangene, så det blir nok bra!

Og det blir nok LITE rosa helicopter, nyan cat, what's up og slike ting. Blir electronica som house, dubstep, hardstyle, techno, trance osv. =)

Takk for svar igjen!

Decapitate
17-03-2012, 14:51
^ Nettopp!

kanskje du kunne ha laga ei slik ei speleliste der folk kunne ha lagt inn ynskjer? Ser det er fleire som har gjort nettopp dette :)

Jeg har spotify-premium såklart! :D

Kan du forklare dette spillelistet-opplegget litt nærmere?

jaggis
17-03-2012, 15:14
Jeg har spotify-premium såklart! :D

Kan du forklare dette spillelistet-opplegget litt nærmere?

du høgreklikker på spelelista og velger "Collaborative playlist". :)
Om det er feil, så får nokon rette på meg.

Decapitate
17-03-2012, 15:57
du høgreklikker på spelelista og velger "Collaborative playlist". :)
Om det er feil, så får nokon rette på meg.

Kult! Dette visste jeg ikke om. =) Eneste problemet er vel at de må være venn med meg på facebook eller noe slikt?

WhiteFlash87
17-03-2012, 16:06
neida, er bare å dele lista via en link. enten her på forumet eller på IRC.

Decapitate
17-03-2012, 16:27
neida, er bare å dele lista via en link. enten her på forumet eller på IRC.

Heftig! Det skal jeg gjøre! Det er vel en egen TG IRC, am I right?

mato
17-03-2012, 21:06
lage en felle spille liste for all og spille i sync , wood be epic :p

Creativity
17-03-2012, 22:18
TG er et dataparty, ikke "Gamer LAN" - make some noise! :))

Amen sier jeg bare.

og TAKK til alle dere med mega høytallere som gir mulighet for alle til å legge inn musikk, kommer med en slik liste etterhvert jeg og :)

Swirling
17-03-2012, 22:34
Kan jo bare slenge inn her, at jeg selv har med 2x CW xls12 høytalere, sitter på rad 32, sete 2-3. Høytalerne mine er plassert oppå hyllen så lyden kommer godt ut. Har laget en spotify spilleliste som folk gjerne kan legge inn musikk på, så kan jeg spille av for dere. Fint å gjøre de rundt seg glade også. Spotify link http://open.spotify.com/user/apache00/playlist/6xgtufIsg4JxSGk9RBsr84

Hadde med samme høytalerne i fjor og hadde det kjempe kult. Hadde sec folk som kom å danse rundt høytalerne og det tok av skikkelig. Samtidig som jeg alltid tok i mot ønsker fra andre folk :)

Det jeg kan anbefale deg Decapitate, er at du kjøper deg en elektronisk strømåler. Jeg fikk tak i en fra Jula. Koblet denne til anlegget mitt og tittet litt på hvor mye det gir på forskjellige nivåer, med forskjellig musikk. På tg, så er det med og 2 andre venner, men jeg har selv kjøpt en ekstra plass for høytalerne mine. Når vi er der, skal strømmen til alle oss 3 gå fra en felles skjøte kabel, som kommer til å måle totalt strømmen vår, dermed kan vi passe på at vi ikke overstiger det vi skal gjøre ;) Såklart når du ser at flere folk fra raden din ikke sitter på pcene deres og de er av, kan man alltids vatte opp litt ekstra.

petterroea
17-03-2012, 22:39
Jeg lo ekstremt mye da jeg så tittelen.

Jeg er enig i at strøm kan bli et problem.

Decapitate
18-03-2012, 15:17
Kan jo bare slenge inn her, at jeg selv har med 2x CW xls12 høytalere, sitter på rad 32, sete 2-3. Høytalerne mine er plassert oppå hyllen så lyden kommer godt ut. Har laget en spotify spilleliste som folk gjerne kan legge inn musikk på, så kan jeg spille av for dere. Fint å gjøre de rundt seg glade også. Spotify link http://open.spotify.com/user/apache00/playlist/6xgtufIsg4JxSGk9RBsr84

Hadde med samme høytalerne i fjor og hadde det kjempe kult. Hadde sec folk som kom å danse rundt høytalerne og det tok av skikkelig. Samtidig som jeg alltid tok i mot ønsker fra andre folk :)

Det jeg kan anbefale deg Decapitate, er at du kjøper deg en elektronisk strømåler. Jeg fikk tak i en fra Jula. Koblet denne til anlegget mitt og tittet litt på hvor mye det gir på forskjellige nivåer, med forskjellig musikk. På tg, så er det med og 2 andre venner, men jeg har selv kjøpt en ekstra plass for høytalerne mine. Når vi er der, skal strømmen til alle oss 3 gå fra en felles skjøte kabel, som kommer til å måle totalt strømmen vår, dermed kan vi passe på at vi ikke overstiger det vi skal gjøre ;) Såklart når du ser at flere folk fra raden din ikke sitter på pcene deres og de er av, kan man alltids vatte opp litt ekstra.

Sitter på rad 18, jeg, for de som lurte :D

Det hørtes ikke så dumt ut det du nevner med strømmåler og slikt! Det som er greit, er at det sitter ca 30 kompiser på rekka mi, og de skal ikke ha med anlegg eller noe slikt, så de bruker nok ikke så mye strøm som jeg kommer til å gjøre. Det er plassproblemet jeg er mest redd for... Kommer til å bli litt stress å få plassert dem bra :|

Uansett; http://open.spotify.com/user/magnuserstad/playlist/1Tl4k9X8dFEBE6u4fgKosE
Her kan alle som vil legge inn musikk som jeg kommer til å spille av. Håper folk ikke legger inn så mye tull, da. Kommer nok til å slette Rick Rolls og slikt :p

LoverBoy
18-03-2012, 18:48
skal nok gå greit skal du se, uten å gi noen garanti. husk at effektforsterkeren begynner ikke å dra mye før du kommer veldig høyt opp i volum.. er ikke sikker på følsomheten til 215, men er vell no sånt at den ca. kan spille 89db til 1 watt. også krever du dobbelt så mye watt per 3. decibel du går opp.. så du trekker nok ikke massivt med strøm før du begynner å nærme deg 110+ db.. noe som er meget høyt hvertfall om du får det midt i fleisen :P

Jeg for min del skal ha med mine Klipsch RF-82 i år, siden er litt lei av sånn typisk dårlig lydkvalitet som kommer fra PA og lignende :P bedre å spille hakket lavere med bedre kvalitet i lyden spør du meg :P men kun preferanser ofc. mange synes det er mest morsomt å få høyest mulig volum x)

Konflux
18-03-2012, 21:58

Så randomly kult, sitter selv på rad 29 s3 eller 4 og har allerede subba og addet noen sanger til den playlisten der :) regner med å høre det dit over til min rad :P

Decapitate
18-03-2012, 22:15
skal nok gå greit skal du se, uten å gi noen garanti. husk at effektforsterkeren begynner ikke å dra mye før du kommer veldig høyt opp i volum.. er ikke sikker på følsomheten til 215, men er vell no sånt at den ca. kan spille 89db til 1 watt. også krever du dobbelt så mye watt per 3. decibel du går opp.. så du trekker nok ikke massivt med strøm før du begynner å nærme deg 110+ db.. noe som er meget høyt hvertfall om du får det midt i fleisen :P

Jeg for min del skal ha med mine Klipsch RF-82 i år, siden er litt lei av sånn typisk dårlig lydkvalitet som kommer fra PA og lignende :P bedre å spille hakket lavere med bedre kvalitet i lyden spør du meg :P men kun preferanser ofc. mange synes det er mest morsomt å få høyest mulig volum x)

Godt å høre. Tror nok det blir lite av de ekstreme volumene!

RF-82 er bra saker! Gikk nesten for dem isteden for CW'ene mine, men jeg er så jævlig basskåt at jeg endte opp med CW :D

Swirling
18-03-2012, 22:26
Så randomly kult, sitter selv på rad 29 s3 eller 4 og har allerede subba og addet noen sanger til den playlisten der :) regner med å høre det dit over til min rad :P

Så bra da ;) Du får komme bort å klage om jeg ikke spiller noen av sangene dine haha. Bare koselig at du hilser også! Får jeg flere venner, og flere jeg kan henge med!

Twinchill
19-03-2012, 10:30
Det kommer til å bli lyd i sektor 7 også, skal ha med ett par cerwin vega ve12 + noe annet som ve12 skal stå oppå:)
vi er 12 stk som drar,så strøm vil nok ikke bli noe problem for våres del :) Vi skal også bygge en hylle på ca 1,80, så dere kommer nok til og se oss :) vi vil heller ikke legge ut bildet etc av hylla :) Dette blir nok braa:D

Decapitate
19-03-2012, 16:07
Det kommer til å bli lyd i sektor 7 også, skal ha med ett par cerwin vega ve12 + noe annet som ve12 skal stå oppå:)
vi er 12 stk som drar,så strøm vil nok ikke bli noe problem for våres del :) Vi skal også bygge en hylle på ca 1,80, så dere kommer nok til og se oss :) vi vil heller ikke legge ut bildet etc av hylla :) Dette blir nok braa:D

Heftig :D Vi høres, for å si det slik!
Hva slags sjanger går det mest i hos dere, da? :)

Twinchill
20-03-2012, 11:21
Heftig :D Vi høres, for å si det slik!
Hva slags sjanger går det mest i hos dere, da? :)

Det går vel mest i techno og litt part musikk, russe musikk osv :D vi er i litt yngre klassen vettu : )
Men også mye sånn "tulle" musikk :)

gomfs
20-03-2012, 20:11
så lenge ikke sikringen til rada ryker eller dere ikke passerer nivå'et for hva som er lov til å spille på "offentlig område" med MEGET god margin kan dere nok spille ganske mye, folk tilgir ganske mye snål musikk på TG...

men de finnes de rævhøla som går rundt med db-måler og så går ikke til crew men snuten og klager. men nå finnes det de den andre veien også, satt ved noen i 08 som fikk kjeft først av crew to ganger, så av snuten... og enden av visa ble at snuten pakket sammen utstyret for de på onsdags kveld...

Decapitate
20-03-2012, 20:42
Det går vel mest i techno og litt part musikk, russe musikk osv :D vi er i litt yngre klassen vettu : )
Men også mye sånn "tulle" musikk :)

Kult! Blir nok mer dub, hardstyle og house hos oss :D Noe heftig metall også, men det er litt "hysj, hysj". :p

Kobla opp anlegget, XLS-215 altså, og målte Ampere-bruken på begge forsterkerne.

Slik sto ampene innstilt:

701702

Jeg kobla forforsterkeren rett i Macen min, og spilte på litt forskjellige volum. Når jeg hadde skrudd så høyt på forforsterkeren at volumknappen sto ca klokken 1., jeg måtte holde for ørene og effektforsterkerlysene lå godt over -10db merket, og var oppe og luktet på clip, sto energimåleren på 2A. (kronglete setning :eek: )
Jeg tror det er ganske så sikkert at det går helt fint om jeg bruker rundt 2A, altså 1A mer enn jeg har krav på, da ingen av mine 30 venner på raden planlegger å ha med seg hverken anlegg eller vannkoker.

Twinchill
20-03-2012, 20:42
Kult! Blir nok mer dub, hardstyle og house hos oss :D Noe heftig metall også, men det er litt "hysj, hysj". :p

Dubstep her også , gaaah :D Blir ikke mye rock hos oss, skal jeg sørge for :)

Decapitate
20-03-2012, 20:47
Dubstep her også , gaaah :D Blir ikke mye rock hos oss, skal jeg sørge for :)

Herlig! Vi kommer til å kjøre MYE old skool dub, noe nyere saker, men dog ganske heavy. Her i gården blir det faen ikke mye Skrillex! (med mindre noen adder det i ønskelista, da.) =)
Rock og metall er nok ikke det mest populære på TG, nei, så blir nok ikke mye - eller ofte for den saks skyld.

Twinchill
20-03-2012, 22:22
Herlig! Vi kommer til å kjøre MYE old skool dub, noe nyere saker, men dog ganske heavy. Her i gården blir det faen ikke mye Skrillex! (med mindre noen adder det i ønskelista, da.) =)
Rock og metall er nok ikke det mest populære på TG, nei, så blir nok ikke mye - eller ofte for den saks skyld.

Skrillex er ikke så ille daa :D
UKF Dubstep osv blir det nok en del av :D

Decapitate
20-03-2012, 22:34
Skrillex er ikke så ille daa :D
UKF Dubstep osv blir det nok en del av :D

Nja, jeg personlig er møkka lei, men skal gå med på noen av sangene hans :rolleyes:
For å være litt flisespikker; UKF dubstep er vel egentlig ikke en artist, så du kommer nok ikke til å spille så mye av UKF :eek:

Swirling
21-03-2012, 09:26
Anlegget itt står vel inne på et rom nå Decapitate, og ja, lyden blir jo mye høyere der inne da de får sprette av alle veggene, på TG så er det jo egentlig ikke noe vegger (om du ikke er omringet av stre hyller). Så lyden vil virke litt lavere på TG, enn hva den gjør hjemme. Også, når mine høytalere står på ca "kl 1" som du har beksrevet tror jeg det var rundt 1 amp, men det er først når du går over kl2, eller kl3 at amp måleren fyker i taket. De store elementene bass elementene for å reagere, spesielt til dirty gammel dubstep :D men som sagt, dere er 30 karer, blir ikke noe problem!

Og kommer nok til å faktisk gå i litt nyere dubstep, trance, russe crap, og såklart hva folk vil høre på om de har requests. Er egentlig veldig glad i metalcore/post-hardcore sjangere men føler ikke at TG er helt dette stedet hvor man spiller slik musikk, syntes liksom det blir litt mer party med dubstep/trance/house osv osv.

Bloodaxe
21-03-2012, 14:02
Heftige høgtalere :)
Blir garrantert et spektakulert TG i år. (Mitt første år)
Ikke noe lavt nivå på lyd ihvertfall xD Selv om jeg skal sitte på "Silent zone"

Decapitate
21-03-2012, 14:25
Anlegget itt står vel inne på et rom nå Decapitate, og ja, lyden blir jo mye høyere der inne da de får sprette av alle veggene, på TG så er det jo egentlig ikke noe vegger (om du ikke er omringet av stre hyller). Så lyden vil virke litt lavere på TG, enn hva den gjør hjemme. Også, når mine høytalere står på ca "kl 1" som du har beksrevet tror jeg det var rundt 1 amp, men det er først når du går over kl2, eller kl3 at amp måleren fyker i taket. De store elementene bass elementene for å reagere, spesielt til dirty gammel dubstep :D men som sagt, dere er 30 karer, blir ikke noe problem!

Det er klart, men jeg tror nok ikke jeg kommer spille på clip ofte, så 2A er nok reelt forbruk for meg. Og ja, 30 karer; tror jeg er safe =)

Og kommer nok til å faktisk gå i litt nyere dubstep, trance, russe crap, og såklart hva folk vil høre på om de har requests. Er egentlig veldig glad i metalcore/post-hardcore sjangere men føler ikke at TG er helt dette stedet hvor man spiller slik musikk, syntes liksom det blir litt mer party med dubstep/trance/house osv osv.

Kommer til å gå i mye av det samme her. Sannsynligvis ikke så mye russeshit, da. Blir nok også litt metal, selv om det ikke passer så godt. :)

Haha, du vil bli hatet :eek:

Swirling
21-03-2012, 14:35
Haha, du vil bli hatet :eek:

Hvorfor kommer han til å bli hatet?

jaggis
21-03-2012, 14:38

fordi at folk som vel å sittje i "Silent Zone" har som regel lyst til nettopp dette.

Decapitate
21-03-2012, 14:51

"Silent Zone". Sier seg selv, tror jeg :)

Swirling
21-03-2012, 15:58
Syntes da Silent Zonen er bare bra =O færre folk som kommer å klager på oss med høytalere!

gomfs
21-03-2012, 16:48
Bloodaxe: tror ikke du bør dra for hardt på om du er i sektor2, crew klikket mongovinkel i fjor bare fordi vi hadde et par Patos Basic 500 stående* på feil side av gangen mellom sektor 4 og 2, og var en med et litt større Logitech system nedover raden som fikk beskjed om å pakke den sammen eller så pakket de han sammen... og han hadde ikke spilt en gang med det...

dog som alle år finnes det de i crew som virker som at de kun join'et for å plage folk på gulvet, men men... så er er det like morsomt å se på "boss-mode"-crew vs. pappa-fjortiser fra oslo-vest krangle hvert år...
fyrer du opp med kamp-musikk Decapitate, så kommer jeg med popcorn? >:3

*(de var ikke koblet til en gang... mye fordi at at jeg hadde glemt ECI-4'en i gangen hjemme ;_; )

Decapitate
21-03-2012, 17:53
Fyrer du opp med kamp-musikk Decapitate, så kommer jeg med popcorn? >:3

That's a deal! :D

Estella
21-03-2012, 22:03

Syntes man skal respektere andre og holde seg til sone reglene jeg.
Vi er tross alt 5500 mennesker(ca) og da må man holde seg til hva som er regler :)

J0lian
21-03-2012, 22:21
Tar med mine VE12 + QSC GX3 (NAD C372 om qsc'n tar for mye strøm) på Rad 17 s1.
Kanskje en 2x12" sub på s3 :D
Så om noen sitter rundt rad 17 sete 1-4 Legg inn ønskemusikk her > http://open.spotify.com/user/boybackup123/playlist/6tVejAMHCBMW3PohD5rGoz

Aga
26-03-2012, 01:42
Sitter på rad 18, jeg, for de som lurte :D
Berre et par rader fra meg da! :D
Tar vell turen bortom eg då ;)

RatTomago
27-03-2012, 08:20
I og med at jeg skal sitte noen få plasser unna deg, så vil jeg bare si at dette er helt OK! Og jeg vil få bestemme sang! :-)

- Kre

LoverBoy
27-03-2012, 11:19

glemte å legge til at rekka vår også tar med et vanvittig anlegg :P tar med et sett "inconcert miles" og en Crown itech 4000 effektforsterker.. disse skal tunes så den klarer 120db ved 40hz i friluft.. de burde klare det :P

killin1
28-03-2012, 22:05
The who konsert med Cerwin vega høytalere ja! Uff så småslig!:p Så lenge ingen av dere har "store" anlegg I stillesonen, skal dere nok få beholde kablene deres!:))

mrwqbc
30-03-2012, 15:41
Jeg sitter ikke "frivillig" (men jeg vil jo til tg) i hardware zone som også er silent zone men kommer selv til å spille musikk :p

Men bryr folk seg om musikk når jeg sitter på hardware zone på rad 60 som er to plasser unna party zone, trur dere?

Og jeg syntes det burde være fler party zone plasser. Ser dere skal ta med høytalere og ikke får plasser på party zone, sliter med det selv og har venner som ikke får plass på party zone heller

Xozlow
31-03-2012, 17:54
Blir nok sykt fett med det oppsette;) Skal selv ha med NAD356bee Xls28 og Xls12S. Vi er 7stk som sitter på rad11. Her er lista mi så legg gjerne til sangønsker:D http://open.spotify.com/user/daa9el1990/playlist/6qwjv2M4mM8tUGLFXu3zAe