Log in

View Full Version : Ubrukelig skjermkort

ErlendJS
04-04-2012, 22:51
Hei.

Jeg har et XFX Radeon HD 5870, som er helt elendig. Maskina mi krasjer med jevne mellomrom, og da er det HW krasj. Det har vært slik helt siden jeg kjøpte GPUen, og jeg har byttet omtrent alle andre komponenter i mellomtiden. Problemet har alltid vært der samma hvilken driver jeg har brukt: Når maskina skal bruke GPU til ting som videoakselerasjon, krasjer maskina med et uspesifikt mønster på skjermen i det vireoen starter eller stopper. Symptomer før krasj kan være at dataene til musepekeren er søppel (Den er bare linjer og streker på kryss og tvers), blinkende skjerm osv. Har blitt mye værre nå på tg, den krasjer hele tiden omtrent. Har lastet ned ny grafikkdriver men det hjelper aldri. Har stort sett vært mye værre når jeg har endret skjermoppsettet, altså bruke andre skjermer enn til vanlig. Hva kan jeg gjøre? Har lite lyst til å kjøpe ny GPU nå, og den er vel 2 år gammel så reklamasjon funker vel dårlig.

Kan nevne at maskinen fungerer i sikkermodus.

Thorvald
04-04-2012, 23:26
jeg gjetter på varmeproblem

ErlendJS
04-04-2012, 23:35
Den kan være slik selv med "kaldstart", men det er ikke like ofte. Glemte forresten å nevne at i det tilfellet, altså at den ikke starter ved "kaldstart", så starter ikke bios. Skru av og på en gang fikser imidlertidig det problemet.

Det har vanlighvis vært slik at maskina fungerer bra så fort den klarer seg til innloggingsskjermen, men slik er det ikke lenger. Nå kan den krasje av at Firefox oppdater knapper (Holedr over dem), som er mye værre enn før da problemet kun var relatert til video-rendering.

ErlendJS
05-04-2012, 19:46
Må bumpe tråden litt.

Jeg sendte inn en melding til komplett i går, og jeg har ennå ikke fått hjelp. Er det noen som vet hvor lang tid det vanlighvis går før man får hjelp? Har spurt hos komplett, men de vet inngenting. Skulle gjerne visst om han har vært ved plassen min mens jeg har vært vekk, men det er vanskelig å finne ut av. Jeg får ikke brukt maskina mi som den er nå. Noen som vet noe?

EDIT: Da fikk jeg hjelp av komplett, ny GPU ble det. Tråden kan stenges.

HLSolbjorg
09-04-2012, 16:23
Hadde samme skjermkort selv. Mønsteret du snakker om er vertikale striper (ala dette? http://www.ngohq.com/images/articles/HD5000VS/HD5000VS.jpg ) og kommer av feil klokkefrekvens. Jeg hadde XFX XT-versjonen fra Komplett, og måtte klokke ned til default clock for å kunne bruke skjermkortet. Synd du ikke fant noen løsning på problemet, men dersom det skjer igjen med ATI kort, last ned EVGA Precision e.l. og klokk ned! :)

Jeg sendte inn mitt ved RMA, og måtte si at de måtte stressteste kortet over lengre tid fordi feilen kunne skje mellom alt fra 1 minutt med GPU usage til 3-4 timer, eller kanskje tilogmed dager.