Log in

View Full Version : En liten konkurranse

John Morten
10-01-2005, 17:00
Deltakerombudsdisk (http://home.online.no/~kastoer/deltaker.jpg)

=)

Ettersom vår alltid tilstedeværende Breiker har begått det kunsverket som kan beskues under linken som er referert her, så har jeg funnet ut at gutten har lagt inn en hel gåte i det han har tegnet.

Så derfor passer det å utlyse en liten konkurranse (Premie? Hva mener du premie? Det er æren det gjelder!)

OK, here we go:

I den grafikken har Breiker klart å legge inn en symbolikk som kobler grafikk og tekst på en skikkelig snedig måte. Oppgaven er helt enkelt å finne ut hvilke to elementer i tegningen som hører sammen og forklare den sammenhengen.

John Morten

PS. Breiker har ikke lov til å delta, og har ordre om å holde kjeft. (Forutsetter at han gjorde det han gjorde med vilje og at det ikke ble sånn av en tilfeldighet. (?))

Mosy
10-01-2005, 19:52
Hmm, kan det være det svenske flagget på bryste ditt. Og forsøken(?) på svensk tekst på banneret? Dette som igjen er et symbol på at John Morten (nesten) bor i sverige. Han har ihvertfall svenskt telefon-nummer.

Jaja, verdt et forsøk;)

John Morten
10-01-2005, 20:33
Hmm, kan det være det svenske flagget på bryste ditt. Og forsøken(?) på svensk tekst på banneret? Dette som igjen er et symbol på at John Morten (nesten) bor i sverige. Han har ihvertfall svenskt telefon-nummer.

Jaja, verdt et forsøk;)

Skal vi se. Observasjonen om at jeg bor i Sverige er korrekt, og kanskje heller ikke så vanskelig å få øye på, ettersom den opplysningen står sammen med bildet av meg utenfor alle steder der jeg har skrevet noe.

Det at teksten skulle være på et slags svensk er jeg ikke sikker på om du vil få svenskene med på. Men jeg har jo sagt at det er en sammenheng mellom teksten og grafikken.

Du er inne på noe riktig, men det er et stykke igjen til det riktige svaret. Et tips i sammenhengen er at svaret ikke har med meg som person å gjøre.

Dere får fortsette litt til.

John Morten
(Jeg er forresten helt norsk, jeg vokste opp på Ammerud/Grorud)

Breiker
10-01-2005, 20:42
jeg vet ikke om jeg røper noe.. men teksten øverst er hentet fra Austin Powers - Goldmember. Mer sier jeg ikke

netrom2k
10-01-2005, 21:48
do it as a tiger???? toit as a tajger

Jeg er sikkert på bærtur hahaha :P

netrom2k
10-01-2005, 21:51
evil_t har svaret.... kom med det da!!!!!

evil_t
10-01-2005, 22:05
Ok. Dette er tatt rett ut fra lufta og sannsynligheten for at det er riktig er....

Tight as a tiger er quoten fra Austin Powers. Så jeg tenkte på at det kunne være den smårare formen på kroppen til John Morten, som tilsa en trang (tight) tskjorte.

Evt. at siden det refereres til en tiger så kan det være derfor han ler rått. (Hva har tigre å frykte?)

Jg.a
10-01-2005, 23:49
Ok. Dette er tatt rett ut fra lufta og sannsynligheten for at det er riktig er....

Tight as a tiger er quoten fra Austin Powers. Så jeg tenkte på at det kunne være den smårare formen på kroppen til John Morten, som tilsa en trang (tight) tskjorte.

Evt. at siden det refereres til en tiger så kan det være derfor han ler rått. (Hva har tigre å frykte?)

hørtes genialt ut...

Når jeg leste ditt innlegg og så på tegningen kom jeg på den julefortellingen som de sende på julaften. Karl-Bertils julsaga(eller noe slikt) Der nevnes det en svensk tiger en gang.
Har jeg ramlet oppi noe eller var dette bare noe tomt vas?

Deus.1.01
11-01-2005, 00:02
Trang som en tiger ,tg tskjorta på en a3 kropp?

John Morten
11-01-2005, 00:06
hørtes genialt ut...

Når jeg leste ditt innlegg og så på tegningen kom jeg på den julefortellingen som de sende på julaften. Karl-Bertils julsaga(eller noe slikt) Der nevnes det en svensk tiger en gang.
Har jeg ramlet oppi noe eller var dette bare noe tomt vas?

Joda, det var akkurat det som var nøtta. Breiker valgte å bruke uttrykket "Tajger" som jo er en omskriving av "Tiger". Ettersom han også valgte å utstyre min smekre kropp med et svensk flagg så var nøtta perfekt!

Uttrykket:

"En Svensk Tiger"

er veldig godt kjent her i Sverige hvor jeg bor. Det finnes et bilde av den også, og det har vært rettssaker og greier for å avgjøre hvem som har lov til å bruke den og til hva.

Jeg har plukket fram en side der dere både kan se bildet og lese litt om den: http://www.beredskapsmuseet.com/tiger2.html

GRATULERER TIL Jg.a

John Morten

Jg.a
11-01-2005, 00:14
WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!

Ære og berømmelse til meg :D

John Morten
11-01-2005, 00:59
Fant ut at jeg fikk fylle på med litt historiske opplysninger før vi setter strek for dette. (Bare for å fortelle noe som man ikke lærer om i norsk skole).

Uttrykket "En Svensk Tiger" og tegningen kom som en del av en kampanje som ble drevet i Sverige under krigen. Først og fremst dreide det seg om å få folk til å holde kjeft. Ikke si en steinsens ting om hverken hvem de var eller hva de gjorde og om de var blandet borti deler av forsvaret.

Med det symbolet som ble laget så hadde det også en slags dobbelt mening, og det virket. Det er et sånt uttrykk som de fleste i Sverige kjenner til. Det er også veldokumentert på nettet, og jeg regnet med at en eller annen ville finne sammenhengen til slutt. Og det var det en som gjorde.

Og snipp, snapp, snute

(eller som det vel egentlig heter nå for tiden:
schni schna schnappi
schnappi schnappi schnappi,
schni schna schnappi
scnhappi schnapppi schnap)

så var det eventyret ute og vi stenger denne tråden.

Takk for deltagelsen.

John Morten