Log in

View Full Version : Temperatur i hallen..?

magne
25-02-2005, 02:02
Hei, jeg lurer på om det blir slik som i fjor..?

Midt i hallen: 30 +-
I hver ende -10 til +20

Jeg satt på rad1, og det var til tider (svært ofte) at det var litt vel kaldt der, kommer det til å være kaldt der i år også, isåfall, hvorfor?

(Jeg har løst til å sitte på RAD1 i år også, fordi at det var greit med liv der, og nærme scnen)

Breiker
25-02-2005, 02:12
for å si det sånn:

hørt sangen "Nelly - Hot in here" og uttrykket "fryser av meg kronjuvelen snart"? de passer fint til TG.

når det gjelder temperaturen på TG så er det ingen som vet hvordan denne vil bli grunnet at den vil uansett variere for vært år. Mange ting som spiller inn her.. Men den ene er at påsken er ikke akkurat 365 dager og 6 timer etterhverandre!

netrom2k
25-02-2005, 08:33
Storm.no melder lett bris og snø i søndre sving på torsdag. Mens det blir 20+ og litt regn midt i hallen (muligheter for regnbue med gullkiste bortved DDR-Maskinene her altså ;)) Ved infodesken vil det være eXtremt varmt. Sola kommer til å ta i, så bruk høy TG faktor når du beveger deg i disse trakter. Ellers nevnes gode akemuligheter på tribuna på begge langsider. Så her kan vi teste hva som egner seg best som akebrett; Cola-brett eller Grandispapp! Dette skyldes flass og annet fra de som har tatt en blund.

En STOR skuffelse for alle skøyteløpere: Mjøsa er isfri, og jammen det vil vikingskipet være å:D

LuftHode
25-02-2005, 10:26
jeg har en tendens til å hele tiden glemme at Vikingskipet er en skøytearena.;)

Mosy
25-02-2005, 16:58
Vikingskipet er TG-arena det....

magne
25-02-2005, 22:33
ja, og nå har jeg satt meg midt i hallen, der er det vel varmt og gött..

Mosy
25-02-2005, 23:22
Midten er varm og god ja, er der jeg/vi sitter. Satt med T-shorte der i hele fjord, så varmt og godt var det:).

OgnOmm
26-02-2005, 14:27
Satt på rad 30 elns TG03, og det var SINNSYKT varmt... snitt temp på 28 grader eller mer..
I fjor satt vi på rad 50, og der var det behagelig temp, så der sitter vi i år også.

John Morten
27-02-2005, 10:05
Med tanke på både størrelsen på hallen (det er veldig høyt under taket, og bare det gjør det vanskelig å holde en jevn temperatur), antallet mennesker inne i den under TG og det faktum at hver rad bruker like mye strøm som en norsk villa så er temperaturregulering et veldig vanskelig felt.

Innblåsing av frisk luft foregår fra sidene i hallen (se etter noen store runde stolper med hullete metall på seg), mens utsuget ligger oppe under taket. Det finnes et veldig avansert styringssystem for varmen, og på samme måte som anlegget kan lage kulde når det skal legges is så kan det også lage varme. I systemet inngår også mekaniske innretininger som kan åpne en eller alle vinduene langs toppen av skipet for å få til utlufting. På grunn av overtrykket fra innblåsingen går lufta ut når "måkevingene" åpnes.
Samtidig er det vanskelig å få til en jevn fordeling av luft innimellom radene. Derfor kommer vi nok alltid til å ha en tendens til at det blir "for varmt" i midten av skipet når det er så mye utstyr der, samtidig som det blir kaldere ute i kantene.

Nå er dette med oppfattelsen av varmt og kaldt litt individuelt også, men dere får tro meg når jeg sier at vi legger ned ganske mye oppmerksomhet på å forsøke å gjøre klimaet så godt som mulig. HOA (Hamar Olympiske Anlegg) som eier hallen gjør kontinuerlige målinger av temperatur og luftkvalitet mange steder i huset og kommuniserer med oss når det gjelder de tiltakene som blir gjort for å holde klimaet akseptabelt.

Som et lite kuriosum kan jeg nevne at det tar ca 1 time fra noen bestemmer seg for å endre på en innstilling til den "virker" i praksis. Det er et stort system og reaksjonstiden er lang.

John Morten

evil_t
27-02-2005, 17:47
Kan si til alle astmatikere som skal sitte i midten at det lønner seg og ta med seg medisiner. Lufta kan bli ganske tørr og noen ganger vanskelig å puste i.

John Morten
28-02-2005, 10:03
Generelt så kan vi si at lufta på TG blir veldig tørr, og at det er et betydelig problem med svevestøv. Når så mange mennesker tøfler rundt i hallen i 5 døgn, pluss at mange går ut og inn og drar med seg sand på skoa så blir det helt så det knaser mellom tenna bare av å være der inne.

Jeg anbefaler å drikke mye vann, og det kan være behagelig med både noe å smøre på leppene og henda. Det blir veldig tørt.

Selvsagt kombinert med daglig dusj og å være nøye med å vaske seg på henda mange ganger per dag.

John Morten

Formosissima
01-03-2005, 16:53
Kan si til alle astmatikere som skal sitte i midten at det lønner seg og ta med seg medisiner. Lufta kan bli ganske tørr og noen ganger vanskelig å puste i.

Lønner seg også, ikke bare for oss med astma/lignende plager, å ta med et lager av nesespray. Med den luften der, blir man veldig ledd dedd i nesda. Samt gjerne noe plumbo til halsen også.