Log in

View Full Version : Røyking

erti
01-03-2005, 18:48
Heisann

Ønsker å gjøre DO oppmerksom på røykeproblemet som relativt kjappt oppstår ved 'inggangsområdet' utenfor resepsjonen i vikingskipet.

Håper man i år allerede fra første mulige stund lager et avgrenset område der røykere skal oppholde seg dersom de ønsker å ødelegge lungene sine ut over hva svevestøvet inne i hallen gjør.

Ifjor kom det en ok ordning på dette ved at man laget en innhegning noen meter utenfor døra. Poenget er at jeg, og andre som er astmatikere eller allergikere, skal kunne nyte litt frisk luft i påsken, selv om vi er deltagere på TG. Enkelte tider på døgnet er det sågar umulig å bevege seg ut uten å merke problemene røyking medfører for oss.

Hva med å flytte dette området enten noen meter til ut på plassen, eller kanskje 'opp' langs langsiden av skipet, dersom det finnes noen praktisk løsning der for dette. Iallefall et stykke unna inngangen ;)

Så til alle som nå hamrer om at man må ha lov til å røyke så lenge man er utenfor hallen (og ja, 1mm utenfor ER utenfor) har jeg bare ett ord å si; hensyn. :)

Røyk gjerne, men ikke plag meg med det.

^Erti^

Deus.1.01
01-03-2005, 20:42
Hear! hear!

John Morten
01-03-2005, 22:30
Heisann

Ønsker å gjøre DO oppmerksom på røykeproblemet som relativt kjappt oppstår ved 'inggangsområdet' utenfor resepsjonen i vikingskipet.

Håper man i år allerede fra første mulige stund lager et avgrenset område der røykere skal oppholde seg dersom de ønsker å ødelegge lungene sine ut over hva svevestøvet inne i hallen gjør.

Ifjor kom det en ok ordning på dette ved at man laget en innhegning noen meter utenfor døra. Poenget er at jeg, og andre som er astmatikere eller allergikere, skal kunne nyte litt frisk luft i påsken, selv om vi er deltagere på TG. Enkelte tider på døgnet er det sågar umulig å bevege seg ut uten å merke problemene røyking medfører for oss.

Hva med å flytte dette området enten noen meter til ut på plassen, eller kanskje 'opp' langs langsiden av skipet, dersom det finnes noen praktisk løsning der for dette. Iallefall et stykke unna inngangen ;)

Så til alle som nå hamrer om at man må ha lov til å røyke så lenge man er utenfor hallen (og ja, 1mm utenfor ER utenfor) har jeg bare ett ord å si; hensyn. :)

Røyk gjerne, men ikke plag meg med det.

^Erti^

Hei,

Vi er veldig klar over dette. Problemet har mange sider, og jeg skal forsøke å ta noen av dem.

Vi kommer til å lage et innhegnet røykeområde i år også. Det kommer nok til å ligge på omtrent samme sted som i fjor. Vi opplever dessverre at dem som vil røyke ikke går inn i det området men blir stående i fra dørene og fram til inngangen i området (det finnes alltid unntak, men jeg har lov til å generalisere litt her). Hvis vi flytter området lengre vekk blir det enda færre som går dit. Jeg hadde gjerne lagt røyekområdet helt i den brotre enden av parkeringsplassen jeg, men da ville ikke folk ha gjort et forsøk på å gå dit i det hele tatt.
Vi har ikke nok folk i Crew til å sette av noen til å ha 24 timers oppsyn med at røyking foregår bare innenfor det oppsatte området. Vi forsøker å ta det litt på "ad hock" basis. men vi kan ikke være "gjetere" for voksne folk der.
Neste problem er at det alltid kastes mer sneiper på asfalten utenfor døra enn det legges i de oppsatte askebegrene. Det henger litt sammen med en vane som mange røykere har. Når de nærmer seg slutten på nikotinpinnen begynner de å bevege seg mot dørene. Rett før døra tar de et skikkelig langt magadrag og tråkker på sneipen for å slukke den omtrent på dørstokken. Den røyken de dro i seg til slutt slippes da ut i små porsjoner innover i hele gangen og blir et problem for dem som reagerer på sigarettrøyk. Hvis du kjører buss eller bane kan du se det samme der, sneipe rett utenfor døra og slippe ut røyken inne. Jeg ser dessverre ikke noen måte å endre dette på.
Hvis vi setter opp askebegre rett foran døra for å samle mer sneiper blir det brukt som en unnskyldning for å røyke er i stedet for i det inngjerdede området.
Om noen har en praktisk løsning så ville jeg vært glad.

Den siste "følgeskaden" av dette med røyking er at det spyttes veldig mye. Den sausen blir da liggende midt foran inngangen slik at det dras med innover i gangen og videre inn i hallen. Vi har liksom ikke nok hygieneproblemer fra før, så vi får dette i tillegg.

Vi har forsøkt å gjøre noe med det ved at vi betaler for å få sopt opp alle sneipene som ligger utover (husk at inngangen også er det stedet der besøkende, sponsorer, presse og foresatte først får et inntrykk av TG) og spylt av plassen en gang i døgnet.

Jeg tror at det jeg skriver her blir en skuffelse for deg som har spesielle problemer (noe du også deler med meg til en viss grad), men sånn som vi har det i dag ser jeg ikke at vi kan forbedre det. Vi har diskutert å lage røykeområdet på et helt annet sted, men det vil kreve mer overvåking av ut/innspasering og det har vi ikke mannskaper til i dag.

John Morten

MicroMaster
01-03-2005, 22:45
Er det mulig å sette opp et partytelt eller.no i dette innhegna området, hvis det ikke er det fra før av da, Kanskje flere vil være der da?
De vil jo gjærne ha det litt hyggelig der ikke bare masse dritt overalt.
Hva med å henge opp noen billig-bilder eller noe slik at de kan ha noe så se på der?

-Micro :confused:

krage
01-03-2005, 23:30
Som ikke røyker, allergiker og med menneske (også til røykerne), mener jeg det må finnes en god løsning for alle her :)

Det jeg kunne tenke meg at hadde funket var en av to løsninger:
1. Åpnet en av de andre dørene og sagt her er det lov å røyke, og i "hovedinngangen" er det ikke lov
2. Sett opp et slikt stort partytelt som en "røykebu" inni her plasserer man sofa, bor, og kansje noen blar (pc world, hjemme pc, linux magasinet osv), og kansje noen andre småting (alla det chill out området som var inni hallen i fjor).

Selv brukte jeg chill out området mye, det var fett å sitte der noen ganger om man ville prate. Røykerne tar sine pauser fra PCen og pratinga ute så de får en røyk sammtidig, la de få samme tilbudet ute som vi har inne (bortsett fra varmen da).

geek
02-03-2005, 00:21
Hva med å legalisere røyking utenfor en av nødutgangene på langsida mot Mjøsa? Det var vel tidligere lov å røyke her, men det har det ikke vært de senere år, uten at jeg kjenenr til hvorfor.

Hele området rundt skipet er jo uansett inngjerdet, vel?

Spontan
02-03-2005, 09:10
Som ikke røyker, allergiker og med menneske (også til røykerne), mener jeg det må finnes en god løsning for alle her :)

Det jeg kunne tenke meg at hadde funket var en av to løsninger:
1. Åpnet en av de andre dørene og sagt her er det lov å røyke, og i "hovedinngangen" er det ikke lov
2. Sett opp et slikt stort partytelt som en "røykebu" inni her plasserer man sofa, bor, og kansje noen blar (pc world, hjemme pc, linux magasinet osv), og kansje noen andre småting (alla det chill out området som var inni hallen i fjor).

Selv brukte jeg chill out området mye, det var fett å sitte der noen ganger om man ville prate. Røykerne tar sine pauser fra PCen og pratinga ute så de får en røyk sammtidig, la de få samme tilbudet ute som vi har inne (bortsett fra varmen da).

Det syns jeg var en Skikkelig god ide!!!

Et røyketelt på 100 kvadrat eller noe med sofaer og chill out utstyr som blader, kanskje en cola automat :rolleyes:

LuftHode
02-03-2005, 09:31
Jeg tror at et telt med sofaer osv, for røykere, uten kontinuerlig tilsyn, hadde sett ut som et grisehus etter 20 min.

Å åpne dørene "på andre siden" vil kreve mer vakthold, og jeg synes ærlig talt ikke at vi skal måtte ha en vakt sittende der 24/7 bare fordi vi røykere er for late til å gå 10 meter.

erti
02-03-2005, 13:13
Takk John Morten for svar,

jeg forstår at det er mange sider ved dette som må tenkes gjennom, og har full forståelse for dine argumenter når det gjelder avstanden til 'røykesonen' samt dette med uvanen å ta siste draget på vei til døra. Dessverre handler det her om holdningsendringer hos røykeren som mange dessverre av prinsipp ikke vil forstå dette som noe problem.

jeg vil gjerne kaste meg på bølgen av folk som foreslår en røykesone ved en annen utgang, ja, det krever et fullt vaktlag til for inngang, dvs 3-4 shift, døgnet rundt osv .. og om denne røykesonen ble så attraktiv å benytte (telt? blader? sofa?) så hadde kanskje røykerne valgt å gå dit fremfor å stue seg sammen ved hovedinngangen. Jeg betaler gledelig 25 kroner ekstra på billetten min dersom jeg er garantert røykfri inngangsparti :) ... at 12 stykker godtar å betale for røykerne er kanskje ikke nok.. menneh..

Jeg forstår at dette kan være ting som må gjennomtenkes i forhold til at det skal la seg praktisk gjennomføre og håper DO følger saken nøye før, under og etter TG slik at TG06 om mulig kan bli enda bedre ;)

Henstiller da også allerede nå til crew å håndheve røykeforbudet strengere, slik at man a) unngår sneiper ved døra, b) unngår 'siste trekk utblåsning' inne i resepsjonen, c) grinete allergikere..

Hva med å gaffe alle crewmedlemmer som observeres røykende mellom røykesonen og inngangen. holdninger skapes gjennom handlinger. er det greit for crew å ta siste trekk på vei inn, er det implisitt greit for deltagere også.

helt sikker på at det kan hyres inn noen gode folk fra diverse anti-røyk / allergi-organisasjoner til å spre propaganda i inngangsområdet for å gjøre røykere mer oppmerksomme på problemet. Allergikerne vil få sitt ved å se at TG-crew gjør et forsøk på å hamle opp med røyken iallefall..

Hva med en markert linje der de siste askebegrene før inngangen står..
som en sti inn i røykesonen for å markere at hey nå er du på vei ut av sonen, stump pinnen. (jada folk kommer til å hoppe over gjerdet om det er tett i tett i ring, iallefall om innganngen til sonen peker en annen vei enn korteste...

Kan selvsagt tegne et forslag på dette, menneh..
ascii-art er ikke min sterke side.
kanskje jeg legger ut en liten png eller noe litt senere idag :)

*dukke*

dere ser vel poenget. ingen liker gaffa i håret.

Alternativt er jeg helt klar for at røykerene før røyke så mye de vil utenfor hovedinngangen, om jeg får benytte meg av en annen ut/inngang .. gjerne 'porten' ved resirk, eller hva som helst, men da må det være røykeforbud der uten ' om og men og hvis'

For øvrig John Morten, stå på, gjør en god jobb. I år som alltid :)

mariusaulie
02-03-2005, 15:14
hva med røyking får de under 18 da??

LuftHode
02-03-2005, 15:52
når en under 18 røyker,så er det et resultat av et lovbrudd. Enten har noen solgt røyk til denne personen, eller så har noen kjøpt røyk til han/henne. Det er derimot ikke ulovlig for en under 18 å røyke. Så crew kommer ikke til å ta deg, om du er under 18.

Mullar
02-03-2005, 16:31
huff huff, hvorfor ikke bare slutte ?
Regner med at dere er såpass oppegående at dere klarer det......
Ser liksom ikke noe poeng med det :p , menmen :)

[VK]Boogieman
02-03-2005, 17:10
huff huff, hvorfor ikke bare slutte ?
Regner med at dere er såpass oppegående at dere klarer det......
Ser liksom ikke noe poeng med det :p , menmen :)
Huff... Hvorfor tar ikke du bare å legger PC'n din på hylla?
Regner med at du er såpass oppegående at du klarer det...

Det finns faktisk mennesker som ikke ønsker å slutte, som faktisk nyter en røyk av og til... La de få nyte den i fred uten at du skal blande deg inn i det...
Akkurat som at du nyter å drive med PC, så er det folk som står utenfor og ikke skjønner poenget i at du driver med det...

Mullar
02-03-2005, 18:27
Boogieman']Huff... Hvorfor tar ikke du bare å legger PC'n din på hylla?

Det finns faktisk mennesker som ikke ønsker å slutte, som faktisk nyter en røyk av og til... La de få nyte den i fred uten at du skal blande deg inn i det...
Akkurat som at du nyter å drive med PC, så er det folk som står utenfor og ikke skjønner poenget i at du driver med det...

Hmmmm...
Jeg blander meg ikke akkurat inn, men nei jeg gidder ikke legge min pc på hylla, og jeg _driter_ i om du røyker, men ser bare ikke poenget.(fritt land?):p

men ikke forvent mine lunger når dere kommer opp i 60 års alderen ;)

Menmen, ikke lenge igjen til tg nu :D:D

Mosy
02-03-2005, 21:15
Herlighet, la nå folk få røyke om de vil det. TG skal ikke være en camp "stump røyken". Dette var bare et forslag for å hindre resultatene av røykre utenfor hovedingangen på TG. Personlig yntes jeg partytelt. (Sofa og stæsj blir kanskje å dra den litt langt) høres ut som det beste forslaget. En anne røykedør hadde også vært beleilig, men ikke veldig praktisk...

mariusaulie
02-03-2005, 22:37

Takk får støtten :) :D =)

m0nTaNa
03-03-2005, 01:13
Et telt virker som den beste løsningen, men at folk faktisk tenker over hva de gjør, at det går utover andre, hadde vært mye bedre. Jeg som røyker selv la også merke til en del av hva som foregikk i fjor, (spytting, kasting av sneiper når askebegeret er 1m unna osv.) og kan trygt si at jeg var en del av det også...

Er som sagt bare holdningen til folk som kan styre dette til det bedre.

[VK]Boogieman
03-03-2005, 16:15
Hmmmm...
Jeg blander meg ikke akkurat inn, men nei jeg gidder ikke legge min pc på hylla, og jeg _driter_ i om du røyker, men ser bare ikke poenget.(fritt land?):p

men ikke forvent mine lunger når dere kommer opp i 60 års alderen ;)

Menmen, ikke lenge igjen til tg nu :D:D
Poenget er at det er godt... skjønner du ikke poenget i at folk spiser sjokolade heller da?

[VK]Boogieman
03-03-2005, 16:19
Et telt virker som den beste løsningen, men at folk faktisk tenker over hva de gjør, at det går utover andre, hadde vært mye bedre. Jeg som røyker selv la også merke til en del av hva som foregikk i fjor, (spytting, kasting av sneiper når askebegeret er 1m unna osv.) og kan trygt si at jeg var en del av det også...

Er som sagt bare holdningen til folk som kan styre dette til det bedre.
Det er et veldig godt poeng... Få litt bedre røykekultur blandt deltagere...

Jeg krever ingen partytelt med sitteplasser osv. (selv om det hadde vært fantastisk) Det er mitt eget valg at jeg røyker, og siden norges lov sier at vi må ut for å gjøre det, så må vi da det... Men trenger ingen spesiell tilrettelegging av den grunn... Alt jeg trenger er et område jeg kan røyke på (stående, eller sittende) og som samtidig er skjermende for allergikere og andre som ikke syns røyk er særlig behagelig. Så jeg går for at de åpner en "røykedør" som går inn i et avsperret område som ikke blir en gangvei til noen steder, som da gjør at det er kun røykere som er der, og ingen blir irritert pga røykingen som pågår... :)

CNilOne
03-03-2005, 16:44
haha.. husker på tg ifjor, så jeg en gutt som var sikkert ikke høyere enn 1meter høy og 10år, sto å tøffa seg med en røyk og inhalerte.. holdt på å knekke sammen :P

on topic: mange utesteder og barer har sånne "varmelamper" stående ute for de som går ut i kulda for å røyke, hvis noen kunna skaffa ett par sånne og satte de litt lengre borte fra inngangen ville jo folk strømmet bort dit for å få varme? :)

ZpiFF
03-03-2005, 17:28
Er vel ikke altfor kaldt i påsken. Eller har en tendens til å fryse på om kvelden :) Hva med å sette opp et lite gjerde foran inngangen et par meter fra og bare henge opp lapp med "stump og blås FØR du passerer". At folk skal være dumme nok til ikke å respektere det kan jeg ikke se

^Tsukasa^
03-03-2005, 18:29
kan ikke crew ha et branslukkings aberat rett ved døra, slik at de kan slukke disse
"Små brannene" utenfor døra da ?

LuftHode
04-03-2005, 12:10
poenget er at det ikke er et eget crew som a)passer på at alle står innenfor angitt område/utenfor gjerde satt opp som grense mot døren, eller b) har kapasitet til å gå ut og slukke branner hele tiden. De nærmeste crewmedlemmene er sec som sitter med adgangskontroll, og de bør på en måte sitte der. Crew som går ut for å ta seg en blås har som regel beregnet de 5 minuttene som en pause, og vil da slippe å måtte mase på folk. Når det er sagt, så prøvde jeg å jage folk vekk fra hovedinngangen i fjor, hver gang jeg var ute og røykte. Og da traff jeg ofte de samme folka, og jeg sa det HVER gang. de MÅ jo ha kjennt meg igjen, og visst at de skulle ut til røykeområdet, men ga blaffen., Jeej så voksne de var..;)

jeg tror at løsningen er noe av den samme som ifjor, eget inngjerdet røykeområdet, litt lengre unna døren. Så får vi informere alle, og HÅPE at folk tar litt hensyn.

(og det derre spyttegreiene må folk bare slutte med. grisevemmelig er det.)

LH

^Tsukasa^
05-03-2005, 14:11
Skulle ønske de kunne ansatt meg, Og brannslangen, noen timer til dagen,.. til å stå som røyke vakt :D
Hadde ikke hatt problemer med noen fri timer med Gøy, iblandt :cool:

Man da måtte BrannSlangen være et minium da :D

Neurook
07-03-2005, 11:02
Boogieman']Poenget er at det er godt... skjønner du ikke poenget i at folk spiser sjokolade heller da?

Det samme sier kokain-avhengige...

Norsmurf
07-03-2005, 11:09

Hahahahahaha...
:D

[VK]Boogieman
08-03-2005, 17:39
Vel... Det at du sammenligner kokain med nikotin kan jeg ikke helt skjønne... Det er en grunn til at kokain ikke selges i butikker...
Og ja, jeg er avhengig, men jeg har ikke lyst til å slutte heller... Fordi det er godt...

krage
08-03-2005, 22:02
Boogieman']Vel... Det at du sammenligner kokain med nikotin kan jeg ikke helt skjønne... Det er en grunn til at kokain ikke selges i butikker...
Og ja, jeg er avhengig, men jeg har ikke lyst til å slutte heller... Fordi det er godt...

Om du vil slutte eller ikke bryr meg vedlig langt nede på ryggen, så lenge røykerne viser hensyn gir jeg F i at de røyker (så lenge jeg slipper å kline med dem) :)

Selv har jeg aldri røkt i edru tilstand. Men selvfølgelig putter produsentene av tobakk ting inni som gjør at man ikke smaker niktotin, tjære, og all den andre gørra. Ellers ville færre røykt og de som røyker tatt seg en røyk skjeldnere og da hadde de solgt mindre (og konkurenten mer), enkel triks det :D

dlx
09-03-2005, 09:10
Poenget er at det er godt... skjønner du ikke poenget i at folk spiser sjokolade heller da?

Det er en vesentlig forskjell mellom sjokolade og røyk, i sjokolade er det det karbohydrater som er livsviktige, kanskje det finnes andre og bedre måter å få i seg dette, men likevel så er det energi i sjokoladen som er nødvendige.

Røyking derimot er kun for nytelse, og det er ingen mennsker som er nødt til å røyke...

...penget mitt er: dårlig sammenlikning!

Norsmurf
09-03-2005, 09:36
Røyking derimot er kun for nytelse, og det er ingen mennsker som er nødt til å røyke...

Vel, Røyking er en illusjon av nytelse. det er fakta ingen mennesker som nyter røyk.. de bare tror det så dypt inne i seg selv, at det er så og si umulig til å få de til å forstå noe annet.. ;)

Les Endelig ikkerøyker av Allan Carr, og forstå.. :P

[VK]Boogieman
09-03-2005, 18:27
Det er en vesentlig forskjell mellom sjokolade og røyk, i sjokolade er det det karbohydrater som er livsviktige, kanskje det finnes andre og bedre måter å få i seg dette, men likevel så er det energi i sjokoladen som er nødvendige.

...penget mitt er: dårlig sammenlikning!
Greit... det var et dårlig eksempel... Men eneste poenget mitt var at vi skulle diskutere hvordan vi røykere kan gjøre tilverelsen bedre for ikke røykere ved at vi flytter på oss eller ikke...
Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt det er mongo å røyke eller ikke...

krage
09-03-2005, 19:10
det eneste som er mongo er at vi må ha denne diskusjonen hvert år :(

zedd
12-03-2005, 18:11
PCen skader ikke lunger, eller gjør den?

Boogieman']
Igjen, han skader ikke kroppen sin (så mye) ved å drive med pc, så argumentene dine faller bort.

[VK]Boogieman
13-03-2005, 00:32
Vel... poenget mitt var ikke om det var skadelig eller ikke... Det var bare det at jeg er så lei av alle som skal si hvor dumt og ekkelt det er å røyke, når vi prøver å få til sånn at dere ikke-røykere skal få slippe å puste inn de gassene vi frivillig gjør...
Denne tråden kommer opp hvert eneste år fordi vi prøver å gjøre det bedre for dere ikke røykere, og da syns jeg det er skikkelig dritt gjort å komme med forslagene "Hvorfor ikke bare slutte.." "Bare dropp det!" osv osv...
Prøvde bare å få denne samtalen inn på noe mer konstruktivt enn en samtale om hvorvidt røyking er mongo...
Vi prøver bare å hjelpe dere som ikke røyker, men hvis dere ikke vil ha hjelp så er det bare å si ifra, så skal vi droppe alle diskusjoner om røyking. Vi røyker like bra foran skipet, som bak skipet... Så for oss er det likegyldig om hvor vi står. Så hvis dere skal være så j**lig frekke i kjeften, så kan vi like så godt glemme hele denne diskusjonen, men da skal det ikke komme en eneste person bort til oss og klage for at vi står der vi står og røyker... Og ikke kom her og si at vi ikke har prøvd å få en annen plass...

LuftHode
13-03-2005, 03:57
Vel, Røyking er en illusjon av nytelse. det er fakta ingen mennesker som nyter røyk.. de bare tror det så dypt inne i seg selv, at det er så og si umulig til å få de til å forstå noe annet.. ;)

Les Endelig ikkerøyker av Allan Carr, og forstå.. :P

Boken til Allan Carr er laget for amerikanere. Logikken er slik, "siden jeg sier det mange ganger, så må det jo være sant". jeg leste den, og røyker fortsatt..;)

Formosissima
13-03-2005, 08:18
Snakker om å snakke om "dere ikke-røykere" som en bitteliten gruppe med tusseladder. Fint å vite at du Boogieman er en av dem som bryr seg katten om at en stakkars person dauer av astmaanfall bare du får røyken din :-)

Norsmurf
13-03-2005, 19:38
Boken til Allan Carr er laget for amerikanere. Logikken er slik, "siden jeg sier det mange ganger, så må det jo være sant". jeg leste den, og røyker fortsatt..;)

velvel.. delte meninger.. det står mye sant i den boka, og den dreper mange av mytene som gjør det vanskelig å slutte for mange.. er enig i at forfatteren gjentar seg selv alt for mye, men.. metoden har mye mye bedre sluttprosent enn alt annet, så.. den er å anbefale;)

Happyman
13-03-2005, 22:19
Hvorfor i all verden røyker folk når de kan leve lengre og sunnere hvis de ikke røyker.
Er ikke slik at jeg ikke liker de som røyker, synes bare det er synd at folk sløser livet sitt. (jeg har ikke tenkt å begynne å røyke)

TuxiC
13-03-2005, 22:19
røyk er bode skadelig for deg å PC`N
:)

LuftHode
14-03-2005, 04:37
velvel.. delte meninger.. det står mye sant i den boka, og den dreper mange av mytene som gjør det vanskelig å slutte for mange.. er enig i at forfatteren gjentar seg selv alt for mye, men.. metoden har mye mye bedre sluttprosent enn alt annet, så.. den er å anbefale;)

igjen, den funker...om du er amerikaner, stokk dum, og mer interessert i TVguiden enn verden rundt deg. Ham sier f.eks i boka (ok,ok, kan ikke sitere, boka er brent), at "snus er noe tull, INGEN snuser, så det er ikke et alternativ". jaha? Snus-salget i Norge bare ØKER da. Det igjen er et bevis på at det ikke er en bok beregnet på normenn.. (var det med de teite amerikanerne igjen)

John Morten
14-03-2005, 07:42
Boogieman']
Denne tråden kommer opp hvert eneste år fordi vi prøver å gjøre det bedre for dere ikke røykere, og da syns jeg det er skikkelig dritt gjort å komme med forslagene "Hvorfor ikke bare slutte.." "Bare dropp det!" osv osv...

Nei, denne diskusjonen er ikke for fanatiske anti-røykere. Den dukker opp hvert år og hensikten er å finne gode løsninger som passer for både dem som røyker og dem som ikke gjør det. At det blir en sterk polarisering for-mot har mest med at det er et kontroversielt tema. Røyking oppleves som en sterkt personlig sak, både av dem som røyker og av dem som ikke gjør det. Derfor blir det ofte til at røykerne føler seg personlig angrepet ettersom det for tiden ikke er "stuerent" å røyke. Det morsomme er at vi trenger ikke å gå så veldig mange år tilbake i Norge for å se at situasjonen var omvendt. På 40-tallet (det er for lenge siden også for meg) var det å røyke regnet som å være "fint", og et tegn på at man "var noe". Den pendelen har svingt solid over til andre siden.

Som i alle debatter så gjelder det å skille mellom snørr og barter, og i dette tilfellet derier det seg altså ikke om å fortelle dem som har valgt å røyke hvor "dumme" de er, eller å fremheve hvor "fantastisk" man er som ikke-røyker, men å finne en løsning som fungerer for alle.

John Morten

[VK]Boogieman
15-03-2005, 19:54
Endelig et innspill i denne tråden som er verdt å lese.. Tok ikke mange postene fra mitt siste innlegg til vi var tilbake til hvor dumme de, som røyker, er, og hvor dumme de ,som ikke skjønner at man røyker, er..
Så mitt forslag nå er hvis ingen har noe mer kostruktivt å si om hvor vi røykere skal oppholde oss for at vi ikke skal være så plagsomme for ikke-røykerne/allergikerne og det kommer til å bli samme ordning som i fjor, så kan vi like så godt stenge denne tråden. Kommer ikke noe annet av denne tråden enn dissing mellom røykere og ikke-røykere uansett.

zedd
17-03-2005, 23:02
Du liker å leke moderator, gjør du?

On-topic: Merket ikke så mye til røykerne ifjor jeg, egentlig.
Så hva folk gjør utenfor skipet får være opp til dem selv.

Norsmurf
18-03-2005, 08:49
igjen, den funker...om du er amerikaner, stokk dum, og mer interessert i TVguiden enn verden rundt deg. Ham sier f.eks i boka (ok,ok, kan ikke sitere, boka er brent), at "snus er noe tull, INGEN snuser, så det er ikke et alternativ". jaha? Snus-salget i Norge bare ØKER da. Det igjen er et bevis på at det ikke er en bok beregnet på normenn.. (var det med de teite amerikanerne igjen)

Hmm.. kan ikke huske at jeg leste det noe sted i boka, men;) uansett hva du velger å mene, så funker boka fakta bedre enn både tyggis, plaster og alle andre metoder;) da spiller det ikke så stor rolle hvor dum folk mener man er om man tror på det.. man er fortsatt dummere om man røyker;)

men, det var da ikke det denne tråden var om, var det? :D

[VK]Boogieman
19-03-2005, 20:00
Du liker å leke moderator, gjør du?

On-topic: Merket ikke så mye til røykerne ifjor jeg, egentlig.
Så hva folk gjør utenfor skipet får være opp til dem selv.
Jeg liker ikke å leke moderator, men jeg liker bare ikke å sitte her og se at folk driver med personlig hetsing på dette forumet. Det er greit nok å gå off-topic av og til, men ikke når det går i retning av mobbing.
Da er det irriterende å ikke ha moderator rettigheter.
Særlig når man har vært på dette forumet så lenge som jeg har vært...

|Night|
21-03-2005, 15:07
man r;ker ikke p[ tg for de det er skadlig for de runt deg
og noen som har asma kan få avorlige skader.

Vizla
28-03-2005, 18:27
man r;ker ikke p[ tg for de det er skadlig for de runt deg
og noen som har asma kan få avorlige skader.

Hvis du mener det er så skadelig så burde du holde deg unna.. Jeg røyker, er ikke stolt av det, og prøver å vise hensyn i forhold til de som ikke røyker.
Men det som skjer når man prøver å være hyggelig og vise hensys, er at man blir hetset og slengt dritt på om "hvorfor slutter du ikke å røyke. Hvorfor blablablabla." Det er ikke "bare å slutte" som dere ikke-røykere skal ha det til, og snus er ikke et alternativ for de fleste.

[VK]Boogieman
29-03-2005, 16:02
Hvis du mener det er så skadelig så burde du holde deg unna.. Jeg røyker, er ikke stolt av det, og prøver å vise hensyn i forhold til de som ikke røyker.
Men det som skjer når man prøver å være hyggelig og vise hensys, er at man blir hetset og slengt dritt på om "hvorfor slutter du ikke å røyke. Hvorfor blablablabla." Det er ikke "bare å slutte" som dere ikke-røykere skal ha det til, og snus er ikke et alternativ for de fleste.
Amen... :)

MongWen
29-03-2005, 16:26

dette er jeg helt enig i....