Log in

View Full Version : Hvor mange kontakter får man?

Localhost
10-01-2007, 18:20
Jeg lurer på hvor mange stikk kontakter man får?

Og Burde man ha med seg en fordeler?

#PK
10-01-2007, 18:25
Sikkert lurt å ta med seg grenuttak uansett.. Tviler på at man får over 4 kontakter (PC, skjerm, lampe, anlegg, skjerm2, mobillader, YouNameIt)

Localhost
10-01-2007, 18:28
Og man får kun 1A ?

Og i såfall hvor mye har du koblet til på den kursen?

Jonhoo
10-01-2007, 18:30
Sikkert lurt å ta med seg grenuttak uansett.. Tviler på at man får over 4 kontakter (PC, skjerm, lampe, anlegg, skjerm2, mobillader, YouNameIt)

YouNameIt-er har jeg bøttevis av ^^

(Måtte bare :p )

#PK
10-01-2007, 20:09

Ja, da er vi MINST to :D
(Sorry for offtopic, vi vil skjerpe oss)

jallamann
10-01-2007, 21:41
Er det samme som 05 (og husker jeg rett) får man vel bare en enkelt, så man må ha med grenuttak.
Og 1A? Whoa. Kommer ikke jeg til å holde i alle fall! Min 24" SUN skjerm trekker 1.4A max... Så kommer PC med en haug disker i tillegg... :|
Spørs om jeg må kjøpe meg en nyere skjerm uansett...

CEO
10-01-2007, 22:10
På TG får man ett uttak for strøm og ett uttak for nettverk. Du har 1A til disposisjon. Dette pleier ikke være noe problem, helt til en eller annen måsabjønn kobler til noen hvitevarer på samme kursen - DET ER IKKE LOV!

nitrofish
10-01-2007, 23:09
Er det samme som 05 (og husker jeg rett) får man vel bare en enkelt, så man må ha med grenuttak.
Og 1A? Whoa. Kommer ikke jeg til å holde i alle fall! Min 24" SUN skjerm trekker 1.4A max... Så kommer PC med en haug disker i tillegg... :|
Spørs om jeg må kjøpe meg en nyere skjerm uansett...

Hvordan vet du at den "trekker 1,4A max"?
Ta en titt her, hvis det er denne du har så bruker den max 90watt.
http://www.sun.com/desktop/index.jsp?tab=2
Utregning:
Du får 1A, for å finne watt da må du gange A med spenning: 1A * 230V = 230W

Hmm, du har nok litt å gå på :p

Jeg tror ikke det blir noe stort problem, hvis det skulle skje noe så er crew rask igang med å fikse det :)

solbekk
10-01-2007, 23:10

Hey Jonhoo.. du har fått Æ ø og Å tilbake=)

Jonhoo
10-01-2007, 23:39
Ja, da er vi MINST to :D
(Sorry for offtopic, vi vil skjerpe oss)

Jeg synes ikke du har rett til å snakke på vegne av meg! :p
(Dette er siste OT fra meg ;) )

Hey Jonhoo.. du har fått Æ ø og Å tilbake=)
Du har lagt merke til at de har vært borte ja ^^ Jeg våknet i dag og så hadde de plutselig kommet tilbake :d

Neida.. Kom hjem fra england i desember, så det var da jeg "fikk dem tilbake" :)

Til trådstartet: Sorry for hijacking :p En fordeler er et _must_ Én kontakt holder ikke... Jeg tar alltid med minst to med åtte kontakter, så hvis du trenger så er det bare å spørre ;)

jallamann
10-01-2007, 23:42
Hvordan vet du at den "trekker 1,4A max"?
Har denne (http://www.amxtrading.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=185).

nitrofish
11-01-2007, 10:05
Har denne (http://www.amxtrading.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=185).

jaha?so?;)

solbekk
11-01-2007, 14:20
do we really care??

nitrofish
11-01-2007, 14:47
do we really care??

Yes we do:p

simdal
11-01-2007, 16:13
Jeg tror jeg kommer til å ta med meg den 23'' LCD tven min jeg fikk til jul jeg å bruke den som skjerm :D hadde vært digg da :p

aviruse
11-01-2007, 20:28
Jeg tror jeg kommer til å ta med meg den 23'' LCD tven min jeg fikk til jul jeg å bruke den som skjerm :D hadde vært digg da :p

ikke for oss andre..... (sjalusi)

en ting som er utrolig viktig; ikke ta med en sjøteldning med av/på bryter!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nitrofish
11-01-2007, 22:09
en ting som er utrolig viktig; ikke ta med en sjøteldning med av/på bryter!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaha, forklar hvorfor? ;)

aviruse
12-01-2007, 01:56
man skal ikke ha med en sjøteldning med av å på bryter på tg siden:
1: man kan komme borti den
2: noen andre kan tulle med den
3: stor sjansje for å ikke få bruk for den siden du bare skrur av pcen eller trekker ut hele ledningen hvis det er noe

nitrofish
12-01-2007, 09:59
man skal ikke ha med en sjøteldning med av å på bryter på tg siden:
1: man kan komme borti den
2: noen andre kan tulle med den
3: stor sjansje for å ikke få bruk for den siden du bare skrur av pcen eller trekker ut hele ledningen hvis det er noe

Ikke noe av det blir noe problem. :)

evil_t
12-01-2007, 11:31
Gaffa fungerer fint over bryteren. At andre kan fikle med den er noe annet, men husk at om dom vil så kan dom jo også bare dra den ut.

Localhost
12-01-2007, 15:28
Ser ikke ut som jeg kommer til og da et kontakt problem :) jeg får bare legge til grenskjøt på lista ;)

jallamann
12-01-2007, 16:43
do we really care??

Poenget er at det er eneste skjermen jeg har (bortsett fra en gammal 14" som ikke tåler høyere enn 640x480). Så enten blir det en investering på minimum 5-6 tusen for å få en skjerm med like stor bildeflate / oppløsning eller så blir det mulig problematikk med strøm.

evil_t
12-01-2007, 16:49
Tror ikke du kommer til å få problem med strømmen. Husk at det er forskjell på peak og gjennomsnitt. Om alle hadde skrudd på skjermene samtidlig så hadde strømmen gått. Husk også at det er (litt usikker) 12 eller 24 som har felles sikring. Med andre ord om jeg bruker 0.5A vil det si at det er 0.5A til overs til andre på samme kurs. Vet at folk bruker dette knepet for å kunne ha med anlegg som helt klart belaster mer 1A, men siden det er fordelt så fungerer det.

Dessuten så sitter det trege sikringer og dvs at om det belastes feks 0.5-1A over i ms så vil ikke sikringa gå med en gang.

Hvitevarer er ikke lov though.

Extreme_H_H_H
12-01-2007, 17:34
var det ikke en eller anna tard som skulle laga vafler på tg en gang? :D kan tenke meg folk ble sure da :D når strømmen gikk til hele raden bare fordi en kakemoms skulle ha vaffler på andre sia av bordet :D og foresten, strøm er aldrig noe problem.. med mindre du skal ha med forsterker + anlegg, da er det mulig du må tenke litt på hvor stor forsterker`n din er osv. oh.. btw, vankokerne som blir satt ut på tg er konge, men litt nasty fjas når folk putter nuddler rett oppi koker`n, å heller det oppi koppen sin... bare nevner det...

CEO
12-01-2007, 21:56
Tror ikke du kommer til å få problem med strømmen. Husk at det er forskjell på peak og gjennomsnitt. Om alle hadde skrudd på skjermene samtidlig så hadde strømmen gått. Husk også at det er (litt usikker) 12 eller 24 som har felles sikring. Med andre ord om jeg bruker 0.5A vil det si at det er 0.5A til overs til andre på samme kurs. Vet at folk bruker dette knepet for å kunne ha med anlegg som helt klart belaster mer 1A, men siden det er fordelt så fungerer det.

Dessuten så sitter det trege sikringer og dvs at om det belastes feks 0.5-1A over i ms så vil ikke sikringa gå med en gang.

Hvitevarer er ikke lov though.

Vi hadde f.eks. kobla innpå et amperemeter i 2005 og guffa på en liten smule for å se hvor mye vi trakk... bare forsterkern jeg hadde trakk 4A, og resten av hylla lyste fint uten problemer... Tror nok ikke det er noe annet enn kortslutning og hvitevarer som tar knekken på sikringen i praksis...

evil_t
13-01-2007, 20:28
Just det jeg mente. Men tok ikke i for mye.

Også hadde dere vel bare 1 anlegg på 15pers eller.no? Og da blir jo lasta fordelt utover de amperene som dere fikk tildelt.

CEO
14-01-2007, 19:05
Vel... Loaden ble fordelt, men det dog ikke bare ett anlegg hos oss... Security kikka fælt på glassracket vi hadde med forsterkere ;)

evil_t
14-01-2007, 19:48
Hehe. Sånn det skal være det.

Mosy
15-01-2007, 01:33
Hmm, vi hadde masse fete lys og morro på TG03, også var det en dass som sku' ha nudler helt nederst på bordet (Han hadde også et lite kjøleskap). Så gikk strømmen, så kom crew og ba oss skru av lysene fordi det var "strøm-problemer" på raden vår... Skrudde de av, som han sa, og skrudde de på igjen 10 min senere:p.

CEO
15-01-2007, 17:06
Hmm, vi hadde masse fete lys og morro på TG03, også var det en dass som sku' ha nudler helt nederst på bordet (Han hadde også et lite kjøleskap). Så gikk strømmen, så kom crew og ba oss skru av lysene fordi det var "strøm-problemer" på raden vår... Skrudde de av, som han sa, og skrudde de på igjen 10 min senere:p.

Så sant så sant - hadde samme problemet vi... Strømmen gikk på raden vår - fordi en fjomp lenger ned kobla på for mye... Security kom rett bort til oss og forlangte at vi kobla fra - ikke rakkern sa vi og viste de amperemålern vår. Etter mye krangling og surmuling tusla de videre. Det er lurt å ha en elektrikker med seg ved større installasjoner ;)

Honda_Lover
15-01-2007, 17:13
Dette er litt Off-Topic: Jeg var med i ungdoms klubb styret der jeg bor... På klubben var det en Strobe Light på 750w... Når vi brukte den tikka det i sikringskapet :p Og noen ganger gikk sikringa på 25A :p Er nok ikke så lurt å ta med den på TG :p

John Morten
08-02-2007, 19:47
Jeg lurer på hvor mange stikk kontakter man får?

Og Burde man ha med seg en fordeler?

Dette teamaet kommer opp hvert eneste år og det finnes liksom ingen ende på frustrasjonen rundt det. For å ta noen tørre fakta først:

1. Billetten gir deg rett til ett - 1 - uttak for strøm. Du må selv ha med deg grenkontakt for å dekke behovet for det utstyret du har med deg.

2. Når du kobler deg til strømnettet skal du ALLTID bruke uttak som er lagt opp til plassen. Du skal ALDRI koble deg til deleren til en annen deltager. Det fører bare til en endeløs rekke med "kompiskoblinger", så ryker sikringer gang på gang og til slutt kommer jeg eller noen annen og ber dere om å ta alt utstyret deres ned av bordet for å få starta alt fra bunnen igjen. Det tar tid og er ikke noe moro de gangene vi må gjøre det sånn. Blir en 2-3 ganger på hvert eneste TG.

3. Hver deltager kan trekke opp til 1A kontinuerlig strøm til sin plass. Dette har med dimensjoneringen av power grid å gjøre, og er både et trivsels- og et sikkerhetsspørsmål. Ingen av oss setter pris på "skrytehistoriene" om hvordan enkelte har presset strømgrensene og liksom "sluppet unna" med det. Noen av kursene på TG går så varme at isolasjonen blir klissete å ta på. Det er ikke "tøft" å få dem til å smelte. Det er lite hensynsfullt. Får vi større problemer på grunn av overbelastninger er det ikke sikkert vi klarer å fikse det engang. Så vær så snill. Innse at dette med strømbegrensningen er der av en grunn.

3. Når det gjelder størrelse på skjermer og annet utstyr så må dere huske på at hver plass har rett til 80 cm bredde og 60 cm dybde. Det gjelder for naboene også. Hvis dere skal ha med dere utstyr som er større enn dette må dere ha avtaler med dem som sitter rundt dere. Er det for stort og naboen trenger sin plass så er det naboen som "vinner". Ta gjerne med 60-tommers skerm hvis det er det dere vil, men da må du også ha både plassen og strømmen for den tilgjengelig.

4. Det er allerede vist et regneeksempel når det gjelder strømforbruket. De tallene som står stemplet på utstyrene er max. antall watt. I normal drift trekker de ikke mange prosentene av den strømstyrken. 1 Ampére er helt greit for en vanlig PC med en par-tre disker, en CRT (som trekker mer enn en LCD-skjerm), enkel belysning (som antagelig er det som trekker mest), telefonlader. Er dere flere til å dele på det så går det som regel greit med et lite lydanlegg også.

5. Alt av hvitevarer er forbudt. Hvis noen har spesielle behov for oppbevaring av mat på medisinske grunner så melder man dette til Deltagerombudet så hjelper vi til med det (vi har kjøleskapplass for sånt). Les setningen til å begynne med en gang til: ALT av hvitevarer er forbudt. Det inkluderer (men er ikke begrenset til): Ovner, mikroovner, kjøleskap, kokeplater, vannkokere, hårfønere (jada, det har vi hatt), toast-jern, vaffeljern, brødristere, eggekokere osv. Det spiller ingen rolle hvordan slike enheter er tilkoblet, direkte til nettet, via PCen, med batteri, håndsveivet generator eller trimsykkel med dynamo. Hvitevarer i radene er ikke tillatt helt enkelt. (Og nei, et brunt kjøleskap er ikke "brunevare")

6. Passer også på å ta med at all bruk av åpen flamme er forbudt i hallen. Så propanskap er ikke et alternativ.

John Morten

Crow
23-03-2007, 15:08
Dette teamaet kommer opp hvert eneste år og det finnes liksom ingen ende på frustrasjonen rundt det. For å ta noen tørre fakta først:

1. Billetten gir deg rett til ett - 1 - uttak for strøm. Du må selv ha med deg grenkontakt for å dekke behovet for det utstyret du har med deg.

2. Når du kobler deg til strømnettet skal du ALLTID bruke uttak som er lagt opp til plassen. Du skal ALDRI koble deg til deleren til en annen deltager. Det fører bare til en endeløs rekke med "kompiskoblinger", så ryker sikringer gang på gang og til slutt kommer jeg eller noen annen og ber dere om å ta alt utstyret deres ned av bordet for å få starta alt fra bunnen igjen. Det tar tid og er ikke noe moro de gangene vi må gjøre det sånn. Blir en 2-3 ganger på hvert eneste TG.

3. Hver deltager kan trekke opp til 1A kontinuerlig strøm til sin plass. Dette har med dimensjoneringen av power grid å gjøre, og er både et trivsels- og et sikkerhetsspørsmål. Ingen av oss setter pris på "skrytehistoriene" om hvordan enkelte har presset strømgrensene og liksom "sluppet unna" med det. Noen av kursene på TG går så varme at isolasjonen blir klissete å ta på. Det er ikke "tøft" å få dem til å smelte. Det er lite hensynsfullt. Får vi større problemer på grunn av overbelastninger er det ikke sikkert vi klarer å fikse det engang. Så vær så snill. Innse at dette med strømbegrensningen er der av en grunn.

3. Når det gjelder størrelse på skjermer og annet utstyr så må dere huske på at hver plass har rett til 80 cm bredde og 60 cm dybde. Det gjelder for naboene også. Hvis dere skal ha med dere utstyr som er større enn dette må dere ha avtaler med dem som sitter rundt dere. Er det for stort og naboen trenger sin plass så er det naboen som "vinner". Ta gjerne med 60-tommers skerm hvis det er det dere vil, men da må du også ha både plassen og strømmen for den tilgjengelig.

4. Det er allerede vist et regneeksempel når det gjelder strømforbruket. De tallene som står stemplet på utstyrene er max. antall watt. I normal drift trekker de ikke mange prosentene av den strømstyrken. 1 Ampére er helt greit for en vanlig PC med en par-tre disker, en CRT (som trekker mer enn en LCD-skjerm), enkel belysning (som antagelig er det som trekker mest), telefonlader. Er dere flere til å dele på det så går det som regel greit med et lite lydanlegg også.

5. Alt av hvitevarer er forbudt. Hvis noen har spesielle behov for oppbevaring av mat på medisinske grunner så melder man dette til Deltagerombudet så hjelper vi til med det (vi har kjøleskapplass for sånt). Les setningen til å begynne med en gang til: ALT av hvitevarer er forbudt. Det inkluderer (men er ikke begrenset til): Ovner, mikroovner, kjøleskap, kokeplater, vannkokere, hårfønere (jada, det har vi hatt), toast-jern, vaffeljern, brødristere, eggekokere osv. Det spiller ingen rolle hvordan slike enheter er tilkoblet, direkte til nettet, via PCen, med batteri, håndsveivet generator eller trimsykkel med dynamo. Hvitevarer i radene er ikke tillatt helt enkelt. (Og nei, et brunt kjøleskap er ikke "brunevare")

6. Passer også på å ta med at all bruk av åpen flamme er forbudt i hallen. Så propanskap er ikke et alternativ.

John Morten

Har dere fått orden på hvordan kjøleelement-ordningen fungerer?

Localhost
26-03-2007, 18:05
Man får kun EN IP adresse til vær. Noe som suger MAX. I tilleg så er det ikke lov til og serre opp en switch. Men er det lov til og sette opp en ruter?

mr_james
31-03-2007, 13:42
hvor finner man uttaket? som man skal koble forgreneren på

mdj
31-03-2007, 14:04
forran deg på bordet :)

Homer
31-03-2007, 15:50
John Morten is back:D

mr_james
31-03-2007, 16:51
forran deg på bordet :)

ok, hvordan blir det i forhold til hylle?