Log in

View Full Version : Ubuntu?

aGor
01-04-2007, 07:04
Hei!

TG er jo nå på Onsdag, så må gjøre klar PCene mine :)
Har tenkt til å installere Ubuntu på den ene, siden Vista64 får PCen til å lagge =(

Er det store farer for virus som "funker" i Ubuntu?
Noen som vet om et bra anti-virus program + firewall?

Caldazar
01-04-2007, 09:55
Hei!

TG er jo nå på Onsdag, så må gjøre klar PCene mine :)
Har tenkt til å installere Ubuntu på den ene, siden Vista64 får PCen til å lagge =(

Er det store farer for virus som "funker" i Ubuntu?
Noen som vet om et bra anti-virus program + firewall?

Det er ca. null virus i ubuntu (jeg har hvertfall ikke opplevd det).
Man kan laste ned en gratis virusscanner som heter clamav. Det finnes også opptil flere brannmurprogrammer.

En vanlig bruker i ubuntu kan ikke forandre stort mer enn hjemmekatalogen. For å installere/fjerne eller gjøre ting som kan være farlig, må man taste inn et passord.

Håper det hjelper.

oleerik
01-04-2007, 10:06
Virus i linux er det vanskelig å få.
1) Det finnes nesten ingen.
2) Du må legge inn viruset selv hvis du ikke er pålogget som root hele tiden, noe du såklart ikke er.
3) Når du skal legge det inn må du skrive inn passord siden du installerer noe. Som sagt over :)

aGor
01-04-2007, 11:27
Ok, takker for svar =)

krypton
02-04-2007, 16:32
Det er noe av det jeg elsker mest med linux. man slipper og være bekymret for virus:D :cool:

icebyte
03-04-2007, 19:05
Det finnes buffer overflow, exploits og annet som kan brukes for å få full tilgang til systemet hvis du ikke har oppdatert programvare. Du kan eventuelt stenge SSH og andre unødvendige tjenester.

saXin
03-04-2007, 21:36
Ubuntu er nok en flott distro å bruke :) Virusscanner brukes vel lite til å beskytte Ubuntu, det går mest i å begrense spredningen til andre Windows-maskiner.