Log in

View Full Version : Anlegg @ TG, et lite spm.

Rabagast
12-04-2007, 23:31
Til de som hadde anlegg på TG07:
Hvordan kobler dere egentlig opp slike anlegg i forhold til de kontaktene/den amperen man har på sin plass?
Tenkte på å ta med anlegg til neste år(planlegger i forveien jeg), da jeg er lei av å høre mye drittmusikk uten å kunne skru opp min egen.

MEN, jeg lurer på hva folk gjør.. Kjøper dere en ekstra plass eller bare kobler dere i samme som pcn, sånn at dere bare bruker den ene plassen? Og holder 1A til det? Jeg stussa på om at hvis jeg dro med anlegget mitt må jeg sikkert ha to plasser :S evt ny forsterker og kutte ned høyttalerne.. :s

CEO
13-04-2007, 07:29
Vel, du har ett uttak, og 1A. Hvor mange kontaker du kobler til på det ene uttaket spiller egentlig liten rolle så lenge du ikke overskrider 1A. Bruk en egen padde som du kobler PC, forsterker, mobillader etc. til.

Noen greier seg med én plass og 1A for anlegget sitt, men da vil jeg tippe at de ikke kan dra på så mye i forhold til sikringene på rekka. Skal du ha et kick-ass anlegg bør du derfor samarbeide med noen kamerater om å dele lasten seg imellom. I nødsfall, to plasser.

Få tak i et amperemeter som måler hvor mye du bruker så ser du fort om du/dere klarer å holde dere under 1A.

Lykke til ;)

Stian0
13-04-2007, 12:38
Om du ser bakpå/på siden av høyttalerene feks, så pleier det å stå hvor mange watt den trekker.

Formel for å regne ut strømmen den trekker:

I(Strøm) = P(Watt) \ U (Spenningen på anlegget, og jeg tror det var 400v anlegg på TG i år?) = Strømmen den ene saken trekker.

Så du er sikker før du drar på tg at du ikke tar for mye strøm.

CEO
13-04-2007, 14:28
Om du ser bakpå/på siden av høyttalerene feks, så pleier det å stå hvor mange watt den trekker.

Formel for å regne ut strømmen den trekker:

I(Strøm) = P(Watt) \ U (Spenningen på anlegget, og jeg tror det var 400v anlegg på TG i år?) = Strømmen den ene saken trekker.

Så du er sikker før du drar på tg at du ikke tar for mye strøm.

??? - nei nei nei...

Det som står oppført på høyttalern er den last som den tåler, ikke trekker. På TG i år var det 220V på plassen min (det sjekket jeg med multimeteret), 400V ville drept maskina di og resten av utstyret...

Back 2 school ;)

Rabagast
13-04-2007, 19:42
Jøss, ja 400 ville fort tatt knekken på ting..
Uff, regning? Jeg som er så glad i sånt :p

Jaja, skal grave fram fysikkunnskapene mine og se hva jeg finner ut. Blir nok litt mer redusert anlegg fra meg da, da det jeg har nå trenger trefase-kontakt :p

GalFisk
14-04-2007, 22:57
Effekten som står på anlegg, PSUer etc er jo makseffekten da, skal du ha noe realistisk tall kobler du på en amperemåler og guffer på.
Det hjelper veldig på den totale strømbruken at mange bruker LCD-skjerm istedenfor CRT nåtildags.
litt ot: stats over strømforbrukningen til TG ville vært interessant :)

^Bear
14-04-2007, 23:43
hmm? koble alt i samme pad ja =P vi ska nå ha hylle og PA anlegg neste år ;) ska bli morro!

Rabagast
14-04-2007, 23:57
Hehe jeg stussa på å få fiksa pad. Satser på å ha med stor hylle, og forholdsvis stort anlegg, men må likevel gå til innkjøp av mindre høyttalere hvis jeg skal ha noe, for de jeg har blir litt i største laget gitt.. :p