Log in

View Full Version : Laptop slår seg av av seg selv, uten forvarsel!

acer
20-04-2007, 17:07
Hei!

Jeg her store problemer med min bærbare pc, og jeg holder på å bli gal fordi jeg ikke kan finne ut hva problemet er!!Så jeg er ganske desperat etter hjelp.

Det er er Acer TravelMate 4650, den er snart 2 år gammel, og jeg kjører Windows XP Pro.

Problemet oppsto for noen måneder siden.Først bare en gang i blant, men i det siste mange ganger pr. dag.
Jeg slår på maskinen, og begynner å jobbe.Det kan være med hva som helst, store eller små programmer, jeg trenger ikke en gang å åpne noen progammer, bare slå på maskinen. Dvs. det skjer på helt vilkårlige tidspunkt, uten forvarsel.
Den slår seg av av seg selv, skjermen blir svart, og maskinen slås av.Alt jeg da ikke har lagret forsvinner:(

Jeg aner virkelig hvorfor dette skjer, har prøvd å formatere den, men når jeg går inn i BIOS for å endre boot rekkefølgen, for å få den til å boote fra cd, slår den seg av før jeg i det hele tatt har kommet meg inn i menyen!!

Har noen peiling?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette:)

Tusen takk:)

2K3
20-04-2007, 19:27
Hmm....Kan være fordi den blir for varm. så sjekk det. Eneste jeg kan komme på i farta hvertfall :)

acer
20-04-2007, 21:30
Hmm....Kan være fordi den blir for varm. så sjekk det. Eneste jeg kan komme på i farta hvertfall :)

Ja, den er ganske varm... Er det noen måte jeg kan sjekke om den er for varm, altså om den overopphetes?

Men den slår seg av når den nettopp har blitt startet også,før den har fått tid til å bli varm?

Hobbit
21-04-2007, 13:19
Er det en Fujitsu Siemens?

Isåfall så har jeg vært bort 5-6 stk av dem som bare ikke vil skru seg på.
Og når du først får dem igang så drar de en restart uten forvarsel.

Dette skal gå på garantien, hvis den gjelder fortsatt, så det burde du sjekke.

2K3
21-04-2007, 14:02
Ja, den er ganske varm... Er det noen måte jeg kan sjekke om den er for varm, altså om den overopphetes?

Men den slår seg av når den nettopp har blitt startet også,før den har fått tid til å bli varm?

Du merker om en maskin blir varm eller ikke. Det jeg stusser på er at den skrur seg av med engang noen ganger. Det du kan prøve er å ha den et kjølig (loft, kjeller o.l.)sted og se hvordan det går.

Evt test det Hobbit sa.

acer
21-04-2007, 14:52
Er det en Fujitsu Siemens?

Isåfall så har jeg vært bort 5-6 stk av dem som bare ikke vil skru seg på.
Og når du først får dem igang så drar de en restart uten forvarsel.

Dette skal gå på garantien, hvis den gjelder fortsatt, så det burde du sjekke.

Nei,det er en Acer TravelMate.Tror ikke garantien fortsatt gjelder, den var på kun 1 år, og pc`n er nå snart 2 år:(

Takk for forslaget anyways:)

Du merker om en maskin blir varm eller ikke. Det jeg stusser på er at den skrur seg av med engang noen ganger. Det du kan prøve er å ha den et kjølig (loft, kjeller o.l.)sted og se hvordan det går.

Ja, den er ganske varm :(
Fikk et tips om dvs program hvor jeg kunne teste CPU og HD tempen.CPUen ligger på rundt 70, aldri lavere en 57.Den var helt oppe i 96 rett før pcen slo seg av. HD tempen ligger på ca 50-56.

Etter mitt begrep er dette veldig høyt, har prøvd å flytte den til et kaldere sted, men det tempen her fortsatt høy, og den slår seg fremdeles av....:confused:

Har hatt den i snart 2 år, og dette har aldri skjedd før, ikke før for et par måneder siden, har alltid hatt den på samme sted, med lite temperatur forandringer...

2K3
21-04-2007, 17:06
Da er det sanyneligvis av overopphetelse. Og du har nok ikke vært på kjølig nok steder ;) Test med vifter eller fryseboks eller lignende. For det kan nok løse problemet ditt. Evt prøv å sug ut støv som er i viftene ;)