Log in

View Full Version : Må vi bruke Windows for å være kreative på TG?

oklien
25-03-2008, 03:47
Ville bare legge til at det var skuffende for _andre_ år på rad, at democrew ikke gidder å teste linux compo pc-en på prosjektoren før demo visningene.

Fjerner lysten til å bidra med noe kreativt på TG, så til neste år burde dere kanskje fjerne i reglene at man kan sende inn bidrag til noe annet enn Windows eller faktisk gjøre noe med det?!

Kanskje endre navn på KANDU til KANWU... :mad:

solbekk
25-03-2008, 08:36
Jeg minnes at det stod noe om at hvis du vil levere inn en demo av annet enn OS enn windows (correct me if im wrong) så kunne du bare ta med din pc.. Verre var det ikke.

lorents
25-03-2008, 10:40
Alle demoer (i hvert fall linux-demoer) skulle ha blitt capet på forhånd. Jeg tror og håper at TG har lært av feil i år og skjerper seg til neste år. Tull med schedulen mtp scene/demo var forøvrig roten til mange av problemene vi fikk se dette året.

asdfteam
26-03-2008, 10:19
Ja, i år var faktisk det første året på TG siden 92 at jeg ikke har stemt på democompoen, rett og slett fordi jeg ikke orket å være våken til den var ferdig, måtte ha litt søvn før jeg skulle kjøre dagen etter.
Når jeg kom hjem satt jeg og fulgte med på compoene fra Breakpoint istedet, det var en gjennomført proff produksjon.
Når det ble så mye rot med compoene tidligere på dagen vurderte jeg nesten å bli med democrew, men det ble litt kort varsel. :) Kanskje neste år, hvis det blir noe av...

merilin
26-03-2008, 11:14
Kanskje endre navn på KANDU til KANWU... :mad:

KANDU har ikke noe å gjøre med gjennomføringen og organiseringen av demovisningene direkte. KANDU arrangerer The Gathering, og godkjenner bl.a budsjettet. Når det gjelder program, innhold etc så er det mye som vedtas av The Gatherings ledergruppe. Det er altså ledergruppa/crewet som står for planleggingen og gjennomføringen av arrangementet.

Ganske greit å skille mellom de to.

Alle demoer (i hvert fall linux-demoer) skulle ha blitt capet på forhånd. Jeg tror og håper at TG har lært av feil i år og skjerper seg til neste år. Tull med schedulen mtp scene/demo var forøvrig roten til mange av problemene vi fikk se dette året.

Det tror jeg også. Når det gjelder schedule for demo så fikk jeg med meg at det ble en del endringer, men jeg tviler på at det er democrewet selv som har bedt om å få flyttet tidspunktene.

Det er veldig fint at dere sier i fra hva dere ikke er fornøyd med! Selv om vi i crewet generelt ser hva som ikke gikk bra og hva som gikk bra, så ønsker vi også å høre sånt fra deltagerne. Crewet er kanskje "bærebjelkene" for The Gathering, men det er deltagerne som gjør at The Gathering eksisterer :)

weq
27-03-2008, 14:11
Dette burde ha blitt addressert fra TGs sin side lenge før selve TG startet. Scenen har gitt ytring for hvert eneste år at TG mer eller mindre gir faen i oss.

marilla
27-03-2008, 14:31
Det virker nå som om scenen gir litt faen i TG også. For å få et erfarent democrew må man ha erfarne demoscenere som søker, og såvidt jeg har skjønt var det ikke flust av disse. Det blir som om man skulle valgt en tilfeldig scener til å styre game-compoene, det vil ikke være bare lett (nei, jeg sier ikke at valget av democrew var tilfeldig, men dere skjønner kanskje poenget mitt). Crewet var relativt ferskt, så man må forvente litt prøving og feiling. De har ikke fått spesielt mye støtte fra demoscene-miljøet heller, det meste har vært negative slengkommentarer når noe ikke er som det har vært før. Dersom demoscenen vil at TG skal satse mer på dem, får de også satse mer på TG.

ShaDeFaDe
27-03-2008, 14:46
Jeg føler ikke at man trenger en erfaren demoscener for å teste at en projektor takler 800x600 eller verifisere at man har en maskin som kjører linux hvor introen faktisk fungerer.
Småfeil er greit. Men enkelte helt elementære ting kan testes og løses på forhånd.

Når det er sagt kan jeg vel være enig i at democrew har fått sin del kritikk i år. Men det ligger noe i det og man kan ikke avfeie alt med at democrewet i år er uerfarne.

lug00ber
27-03-2008, 18:09
Det virker nå som om scenen gir litt faen i TG også. For å få et erfarent democrew må man ha erfarne demoscenere som søker, og såvidt jeg har skjønt var det ikke flust av disse. Det blir som om man skulle valgt en tilfeldig scener til å styre game-compoene, det vil ikke være bare lett (nei, jeg sier ikke at valget av democrew var tilfeldig, men dere skjønner kanskje poenget mitt). Crewet var relativt ferskt, så man må forvente litt prøving og feiling. De har ikke fått spesielt mye støtte fra demoscene-miljøet heller, det meste har vært negative slengkommentarer når noe ikke er som det har vært før. Dersom demoscenen vil at TG skal satse mer på dem, får de også satse mer på TG.
Beklageligvis er ikke "scenen" en samlet enhet med et felles råd. Det er en hel haug av enkeltmennesker med fri vilje, som alle gjør og sier som de vil.

Når det er sagt så er det ikke slik at det ikke går an å få tak i demoscenere relativt enkelt, så det er heller ikke noe problem å spørre dem om hvorfor de ikke gadd å komme på TG i år, og hva som hadde gjort at de kunne tenkt seg å komme neste år. Men det fordrer at man ikke går i skyttergravene og prøver å finne ut av hvem som er dummest, TG/kandu eller Den Kongelige Norske Demoscenen(TM).
(Jeg har en naiv tro på dialog for å løse problemer ;) )

marilla
28-03-2008, 02:59
Jeg er klar over at scenen ikke er noen samlet enhet, for all del. Og - det å finne ut hvem som er "dummest" er heller ikke noe mål. Jeg sier bare at det er mange som er raske med å rette kritikk mot TGs satsing på demoscenen, men veldig få som er villige til å gjøre noe med det. Nei, dette gjelder ikke alle, for all del. Flere scenere har også vært til dels aktive (og svært hjelpsomme) her på forumet, og det settes stor pris på. :-) Jeg hørte mange klage over hvordan ting hadde gått med demoscenen på TG i år (i hovedsak utsettelse av visning og kort stemmetid, de ville gjerne få det med seg), selv fra såkalte gamere eller leechere, så jeg tror ikke interessen for scenen er helt død for TG enda. Jeg vet at årets democrew tar med seg tilbakemeldingene de har fått fra i år, slik at neste års crew kanskje stiller litt sterkere. Utover det håper jeg at noen flere demoscenere kanskje gidder å ofre et par dager ekstra før og under påska for å hjelpe demoscenen på TG ved å stille som crew. :-)