Log in

View Full Version : Leave your laser pointers at home

The Gathering
28-03-2009, 18:50
This year no laser pointers will be allowed at TG, due to flagrant misuse at previous events.

Les hele saken på gathering.org / Read the entire article at gathering.org. (http://www.gathering.org/tg09/no/news/66/65/Leave-your-laser-pointers-at-home/)

BamseFaeN
28-03-2009, 19:32
Haha, man er litt dum hvis man velger å dra fra TG med laseren istedenfor å bli der og levere den inn :P

Kalars
28-03-2009, 20:24
Fanken, fant igjen min i mårres

Arasonic
28-03-2009, 21:19
Damn, hadde tenk å ha på hylla.

TheCursedMuffin
28-03-2009, 21:52
Jeg som akkurat kjøpte en med tanke på TG...

JaQ
28-03-2009, 23:57
Var litt morsomt med grønn laser i fjor. Men forstår godt hvorfor det ikke er lov.

Zarbon
29-03-2009, 03:55
Jeg må si jeg er meget skuffet over at jeg ikke får lov til å ta med min nye laser. :(

Modix
29-03-2009, 04:56
Dere er da vel ikke på tg for og lyse med laser? :P

Kalars
29-03-2009, 05:14
Jeg må si at laserpennen min er nesten den eneste grunnen til at jeg drar til tg

Myhre
29-03-2009, 16:40
HALLELUJA!
TAKK, crew! Det er få ting som er så irriterende som folk som springer rundt med laserpekere og lyser på folk!

Zarbon
29-03-2009, 16:55
HALLELUJA!
TAKK, crew! Det er få ting som er så irriterende som folk som springer rundt med laserpekere og lyser på folk!

Hva med de som løper rundt med trykklufthorn eller nå hva faen det kalles, og skremmer DRITTEN av folk som sover?

lilfire
29-03-2009, 17:03
dette var en gledes nyhet. håper det samma skjer med trykkluft horn bare nå ;)

tigersager
29-03-2009, 17:03
Dere er da vel ikke på tg for og lyse med laser? :P

Ikke nødvendigvis, men de lys efektene sette opp TG stemmninga no jævlig.

Men for all del, jeg har full respekt for at crew forbyr dette, er faktisk litt enig også.

Estella
29-03-2009, 18:34

Men for all del, jeg har full respekt for at crew forbyr dette, er faktisk litt enig også.

hvis du trenger en laser penn for å få opp stemmninga syntes jeg syndt på deg :P

TheCursedMuffin
29-03-2009, 18:46
De kan være farlige hvis du lyser direkte på øynene, ja. Og det handler jo ikke om at man trenger det for å få stemningen, men det er en del av det.

Estella
29-03-2009, 18:53
aldri fått stemmning av laser akuratt :P så vidt sett de på tg..bortsett fra en eller annen hadde det mitt i mitt gangen i fjor eller noe

julelys gir mere stemmning da :P

Datsyl
29-03-2009, 19:17
Men det er mange fler enn deg på TG som kan få opp stemningen med lasere.

Jeg skjønner dog Crewet godt.

Evelen
29-03-2009, 19:38
Laser er ftw, virkelig kjipt at det ikke er lov på TG...

tigersager
29-03-2009, 21:23
hvis du trenger en laser penn for å få opp stemmninga syntes jeg syndt på deg :P

er ikke mange av de laser pennene farlig for øyene i tilegg?

Akkruat der taru jævlig feil, så du hakke noen grunn til å syntes syndt på meg.Dette blir mitt tredje år på TG, og ingen av de 2 åra jeg har vært der har jeg brukt laserpenn, for at JEG skal få TG stemmning må jeg ha musikk og bli kjennt med folk. Laserpenn er jeg ikke avhenge av på noen måter om du tror det, men jeg syntes det er ganske kult å se noen 5-6 stykker som lyser rundt med de inne i skipet.

Men som sakt tidligere, at dette blir er forbud gjør meg ingenting, og det som noen her sier om at
det er irriterende å få de lysa oppi trynet, jeg kunne ikke vært mere enig!

Crow
30-03-2009, 00:09
Akkruat der taru jævlig feil, så du hakke noen grunn til å syntes syndt på meg.Dette blir mitt tredje år på TG, og ingen av de 2 åra jeg har vært der har jeg brukt laserpenn, for at JEG skal få TG stemmning må jeg ha musikk og bli kjennt med folk. Laserpenn er jeg ikke avhenge av på noen måter om du tror det, men jeg syntes det er ganske kult å se noen 5-6 stykker som lyser rundt med de inne i skipet.

Men som sakt tidligere, at dette blir er forbud gjør meg ingenting, og det som noen her sier om at
det er irriterende å få de lysa oppi trynet, jeg kunne ikke vært mere enig!
Enig, det er kult å se strålene i løse lufta. Og jeg likte ideen til noen her på forumet om å ha laser som homing beacon på plassen sin.

Men for all del, lasere kan være farlige og irriterende. Om crew i tillegg forbyr lufthorn er jeg helt happy.

tigersager
30-03-2009, 00:25
Enig, det er kult å se strålene i løse lufta. Og jeg likte ideen til noen her på forumet om å ha laser som homing beacon på plassen sin.

Men for all del, lasere kan være farlige og irriterende. Om crew i tillegg forbyr lufthorn er jeg helt happy.

Er enig med deg i alt du sier her, men spesiellt enig det med lufthorn. Det mest irriterende jeg vet om på TG er at jeg er drit trøtt, ligger og sover så er det en eller annen tulling som skal drive å tute med dem, og noen ganger varer det lenge, og det er ufattelig irriterende høre på og bli forstyrra av det. Så jeg er helt enig det du sier, hadde crewet gitt forbud på dem også så hadde jeg omtrengt gitt dem en klem.

Problemet her ligger på det at, med laserpenn så kan du faktisk se hvor stråla kommer fra og du tar vedkommende med en gang. Men med horn så hører du bare hviklen retning lyden kommer fra, men du klarer ikke lokalisere nøyaktig hvem som er tullingen.

Evelen
30-03-2009, 00:38
Bare ta med rød laserpeker det, så ser man ikke hvor stråelen kommerfra :) (Det er ikke en oppfordring)

Badfuru
30-03-2009, 02:34
Hva med de som løper rundt med trykklufthorn eller nå hva faen det kalles, og skremmer DRITTEN av folk som sover?

Ja fyyfaen! ikke meningen å gå off topic her, men de drittungene som gikk rundt å gjorde det i fjor hadde jeg gitt en omgang juling til! De vekket meg TWICE og lufta meg i trynet mens jeg gikk nedover midtgangen. DAMN'em kids!
DET burde være ulovlig, ikke søte lasere.

Estella
30-03-2009, 02:39
Ja fyyfaen! ikke meningen å gå off topic her, men de drittungene som gikk rundt å gjorde det i fjor hadde jeg gitt en omgang juling til! De vekket meg TWICE og lufta meg i trynet mens jeg gikk nedover midtgangen. DAMN'em kids!
DET burde være ulovlig, ikke søte lasere.
hehe.mye som burde vært ulovelig. men skulle man skrevet ned alt hadde lista blitt lang. men å true fom med juling funker ikke helt. da er man enda verre selv...ta heller oppgjør med en snøballkrig :P

men ja tuthorn greiene burde vært forbudt selv om det er litt stemmning over å høre ett tut så mange rope aaaaaaaaaarne etter det..

desperat
30-03-2009, 09:15
De kan være farlige hvis du lyser direkte på øynene, ja. Og det handler jo ikke om at man trenger det for å få stemningen, men det er en del av det.

trenger ikke å lyse direkte i øynene heller, det er nokk å få en refleksjon i vinduet eller på en spiker, husker i fjor at folk drev å lyste i lampene i taket, og dem er jo lagd for å reflektere lyset, og der kan mange ha fått laseren rett i øynene...

vet ikke hvordan det var med dere men når jeg kjøpe min laser så fikk jeg med masse papirer der det stod mye om laseren, slik som hvilke skader du kunne på føre deg og sikkerhets tiltak for å forhindre slike skader

men ja... kommer til å savne det å leke sisten i taket med lasere

Evelen
30-03-2009, 09:29
Vel, lasere KAN være farlig for øyet, men ikke nødvendigvis, har lyst meg selv i øyet (ubevist selvsagt) mange ganger med både råd og grønn laser, alt opp til 200mW.
Ganske sterkt lys man får, men aldri fått varige skader av det.
Ødelagt ei kameralinse har jeg dog gjort med en grønn laser, så at et øye kan bli ødelagt er nok ikke umulig, men vil tro sansynligheten er liten.

desperat
30-03-2009, 09:52
Vel, lasere KAN være farlig for øyet, men ikke nødvendigvis, har lyst meg selv i øyet (ubevist selvsagt) mange ganger med både råd og grønn laser, alt opp til 200mW.
Ganske sterkt lys man får, men aldri fått varige skader av det.
Ødelagt ei kameralinse har jeg dog gjort med en grønn laser, så at et øye kan bli ødelagt er nok ikke umulig, men vil tro sansynligheten er liten.

huff, har du lyst deg i øyet med en laser på 200MW!!! så har du nokk fått deg varige skader, i allefall om du lyste deg direkte i øyet...
hjernen er veldig flink til å gjømme skader som man får i øyet, selv så har jeg aldri lyst rett i øyet mitt, men har hatt noen uheldige refleksjoner, og jeg har funnet ut at jeg faktisk har flere døde punkter på øyet mitt, punkter som man ikke kan se sikkelig på en måte, øyet har iallefall ett slikt punkt uansett, så en optisk illusjon som brukte den feilen i øyet engang...

Trainwreck
30-03-2009, 11:17
Å herregud. Bra at laserne blir fjærnet, men kan dere gjøre noe med de hornene også? -_- 3-4 ganger i fjor ble jeg vekt av noen små drittunger som blåste de i ørene på meg. var bare sekunder fra å klikke på de til slutt :P

og det vil ingen

TheCursedMuffin
30-03-2009, 11:21
Horn er mer irriterende enn laser tbh. Hornene plager alle rundt, laserne må man faktisk gå inn for å plage noen for å være til bry med.

Estella
30-03-2009, 11:23
kan få opp stemningen med lasere.

Jeg skjønner dog Crewet godt.

sitat han skrev:

Originally Posted by tigersager View Post

Evelen
30-03-2009, 11:47
huff, har du lyst deg i øyet med en laser på 200MW!!! så har du nokk fått deg varige skader, i allefall om du lyste deg direkte i øyet...
hjernen er veldig flink til å gjømme skader som man får i øyet, selv så har jeg aldri lyst rett i øyet mitt, men har hatt noen uheldige refleksjoner, og jeg har funnet ut at jeg faktisk har flere døde punkter på øyet mitt, punkter som man ikke kan se sikkelig på en måte, øyet har iallefall ett slikt punkt uansett, så en optisk illusjon som brukte den feilen i øyet engang...

Svært få som har 200MW også da :P

TheCursedMuffin
30-03-2009, 11:54
200MW er svært sjelden ja. ^^ De fleste har max 1-200 mW.

desperat
30-03-2009, 13:18
ja men han hadde det, selv har jeg en 125MW og den har jo klart å gjøre skade på mitt syn (ikke så alvorlig men likevel en liten skade)

Evelen
30-03-2009, 14:01
ja men han hadde det, selv har jeg en 125MW tror jeg ikke noe på :P

tigersager
30-03-2009, 14:03
Nasere er ikke så nøye for meg, men de jævla hornene, hater dem, men som jeg sa tidligere, å forby hornene vil bli vanskelig siden man klarer ikke se nøyaktig hvem som har hornet, du vet bare sånn delvis retning.

desperat
30-03-2009, 14:09
tror jeg ikke noe på :P

du trur ikke på at jeg har en laser på 125MW?

TheCursedMuffin
30-03-2009, 14:16
Vel, nei..strengt tatt ikke... Det er egentlig litt underholdende at du ikke har sett feilen enda.^^

Dozer
30-03-2009, 14:17
du trur ikke på at jeg har en laser på 125MW?

Med den kan du vel kutte i stål ?

Kage
30-03-2009, 14:30
Nasere er ikke så nøye for meg, men de jævla hornene, hater dem, men som jeg sa tidligere, å forby hornene vil bli vanskelig siden man klarer ikke se nøyaktig hvem som har hornet, du vet bare sånn delvis retning.

Seconded!
Har vært på lan tidligere der folk har brukt horn, så jeg er ikke så interessert i *BLÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆT* 2 meter fra ørene mine som en skulle tro.

desperat
30-03-2009, 14:46
Med den kan du vel kutte i stål ?

så m=milli mens M=mega?
trudde MW betydde milliwatt jeg men tok vel kansje feil da... eller var det noe annet?

FalconClaw
30-03-2009, 16:44
Grunnen til at TG-crewet ikke vil at folk skal ha med lasere, er fordi de siste årene når det blir visst filmklipp, eller at det skjer noe på scena, så står det en eller anna jævel og lyser enten på lerettet, eller i trynet på han som snakker i mikrofonen på scena. Sånne grønne lasere (As far as I know) er sterker enn røde, så det er stor sjans for å påføre folk øyeskader etc.
(Sikkert blitt sagt før, men jeg orker ikke lese hele tråden^^)

TheCursedMuffin
30-03-2009, 18:28
så m=milli mens M=mega?
trudde MW betydde milliwatt jeg men tok vel kansje feil da... eller var det noe annet?
Det var det jeg tenkte på i det minste, og jeg regner til at Evelen siktet til det samme. "Megawatt er en mye brukt måleenhet for effekt, og brukes blant annet til å angi effekten av mindre kraftverk." ifølge Wikipedia. ^^

Evelen
30-03-2009, 18:49
FalconClaw: Røde lasere er ikke nødvendigvis svake dem heller.
De små man får kjøpt i gateboder er kanskje max 5mW.
Har et par 200mW røde lasere hjemme og dem brenner lett plastik osv.

TheCursedMuffin: Stemmer, det jeg siktet til.

FalconClaw
30-03-2009, 20:23
FalconClaw: Røde lasere er ikke nødvendigvis svake dem heller.
Har et par 200mW røde lasere hjemme og dem brenner lett plastik osv..

Ah k.. Har ikke kjennskap til de røde jeg :)

WheelMan
31-03-2009, 16:04
hehe.mye som burde vært ulovelig. men skulle man skrevet ned alt hadde lista blitt lang. men å true fom med juling funker ikke helt. da er man enda verre selv...ta heller oppgjør med en snøballkrig :P
Humret litt for meg selv. Så for meg at en ilten stakkar blåste med et horn rett i trynet på en stor kraftig muskelbunt eller noe, og bare løftet han opp og sagt "du blir med ut, så har vi snøballkrig" http://www.diskusjon.no/style_emoticons/default/happy.gif

Slike gatebod- og eBay-lasere regner også med de infrarøde strålene. Om du måler en 5 mW "eBay-laser" på samme måte som de dyrere "profesjonelle", yter de omtrent 1 mW. Mener de infrarøde strålene består av 1/5 av lyset, skal kikke nærmere på det og komme med et fyldigere svar.

Evelen
31-03-2009, 17:09
Humret litt for meg selv. Så for meg at en ilten stakkar blåste med et horn rett i trynet på en stor kraftig muskelbunt eller noe, og bare løftet han opp og sagt "du blir med ut, så har vi snøballkrig" http://www.diskusjon.no/style_emoticons/default/happy.gif

Slike gatebod- og eBay-lasere regner også med de infrarøde strålene. Om du måler en 5 mW "eBay-laser" på samme måte som de dyrere "profesjonelle", yter de omtrent 1 mW. Mener de infrarøde strålene består av 1/5 av lyset, skal kikke nærmere på det og komme med et fyldigere svar.

http://www.youtube.com/watch?v=dmLfw3QzNqg

Ellers, om folk skal ha lasere (ikke tg bruk) så anbefaler jeg dealestreme, veldig billig og greit, samt at man ofte kan få grei svalitet billig.
et par lasere jeg kan si jeg er ganske fornøyd med er disse:

RØD:
High-Power 200mW Red Laser Pen (Burns Match + Visible Beam Daytime)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11315 40.93 USD = 275.850 NOK

GRØN:
Flashlight Style Green Laser - 100mW Factory Pot Modded (CR123A Included)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13446
38.43 USD = 259.233 NOK

Begge er veldig kraftige, den røde brenner pga du kan fokusere linsen, det kan ikke den grønne, men uansett, brenning er bare gøy i starten.
Problemet med den røde er at om du mister den i bakken så går linsen fort i stykker, det resulterer i at du får en skikkelig feit rød flekk, slik at det minner mer om en rød lommelykt, har ødelagt to stykker av dem der.

Den grønne er veldig grei, knappen har litt dårlig kvalitet, men ikke verre en at det fungerer.

Begge er veldig bra lasere etter min mening.
EDIT: kan nevne at leveringstiden er LANG, kan godt ta en måneds tid.

aRti
31-03-2009, 17:11

god damn du whiner i år da Zarbon.. du får nok søke crew å se ting fra den siden :)

WheelMan
31-03-2009, 18:00
Slik jeg har forstått det er det laserpenner som er ulovlig. Gjelder dette også de av litt større kaliber, type boks? Som settes til å lyse i taket f.eks. - noen nevnte hylle-beacon.

Spontan
31-03-2009, 22:18
Etter det jeg har forstått er det tillatt med laser projektorer? Typen Du bruker i laser show. Jeg hadde med en slik i fjord som sto i taket til enhver tid den var på og fikk beskjed om at denne også kom til å være lovlig neste år. Kan noen bekrefte dette?

Mvh
Emil aka SpontaN

TheJoker
01-04-2009, 17:01
Helt enig i at laserne er minimalt plagsomme i forhold til horna. Den lyden er helt forferdelig nå man er trøtt.

Sitron
02-04-2009, 14:24
Det bilde der så ikke ut som en laserpenn..