Log in

View Full Version : Security approves shelves

The Gathering
30-03-2009, 23:30
For safety reasons the security crew will evaluate all shelves at TG09.

Les hele saken på gathering.org / Read the entire article at gathering.org. (http://www.gathering.org/tg09/no/news/68/65/Security-approves-shelves/)

Evelen
30-03-2009, 23:49
Om den er ustabil/ustødig,kan man få planker og spikre på for og sikre den da?

JaQ
31-03-2009, 00:06
I second that question. Vi kommer helt fra Bergen med hylle via tog! Litt kjipt hvis vi må ta ned hyllen med tanke på den lange reisen. Da hadde det vært fint med en mulighet til å forsterke den.

merilin
31-03-2009, 00:16
Dere får jo muligheten til å teste hylla hjemme om den står stødig. Begynner den å vippe når dere dytter borti den så sier det jo seg selv at den ikke er stabil nok. En tips er å ha en slags bjelke elns langs bordet som datamaskiner eller skjerm kan stå oppå. Da blir det lagt mer vekt på, slik at hylla ikke tipper bakover/forover så lett..

Om det skulle vise seg at hylla må forsterkes så finnes det sikkert butikker elns i Hamar. The Gathering kan da ikke stille utstyr til hyllebyggere...

Badfuru
31-03-2009, 02:14
ha kryss bak så ordner det seg nok! det var det vi dreit oss heftig ut på i fjor. brukte 1 hel rull gaffa og masse skruer for å prøve å sikre den før en kjempesnill crew mann kom å hjalp oss med å lage kryss! Sånn går det når man er uviten jente på Tg :D

BlackkoZ
31-03-2009, 03:23
Uviten jente med 5000 gutter rundt seg.... haha :P

Enkelte nerder burde skamme seg da ^^

Crow
31-03-2009, 10:08
Kommer med IKEAhyller flatpakket, skal sette dem sammen med gaffa og hylleskruer. Antar at det blir stødig nok, skal teste det hjemme.

EDIT: Altså, hyllene setter jeg sammen med det som følger med, selvsagt. For å feste hyllene til hverandre skal jeg teipe/skru.

lilfire
31-03-2009, 10:46
bra løsning:) satt bak noen i fjor som hadde en VELDIG ustødig hylle, vurderte å hente sec. men siden jeg var trygg under min egen hylle tok jeg meg aldri bryet til det.

BamseFaeN
31-03-2009, 14:57
Hahaha, hyllen på bildet er helt skeiv, hadd eikke turt å være han som sitter helt til høyre på bildet ;P bra at dere gjør det, har ikke lyst på skjermen min most av en annen hylle.

tondren
31-03-2009, 15:01
I second that question. Vi kommer helt fra Bergen med hylle via tog! Litt kjipt hvis vi må ta ned hyllen med tanke på den lange reisen. Da hadde det vært fint med en mulighet til å forsterke den.

Det er en Monter butikk rett over veien for skipet... Den har nok oppe på onsdag

Estella
31-03-2009, 15:13
en ting jeg lurer på egentlig. hvor mye tåler egentlig bordene? noen folk har veldig store og kanskje veldig tunge hyller..

Datsyl
31-03-2009, 15:56
De er bygget av spon (20 mm tykke om jeg ikke husker feil) og europaller, pallene er defintivt sterke nok. Skal nok gå bra, så lenge folk ikke kommer med massive stålkostruksjoner.

Evelen
31-03-2009, 17:35
så lenge tyngdepungtene til hylle er ved pallene tror jeg de kan være nokså tunge.

lilfire
31-03-2009, 18:33
Vet ikke hvor mye en pall tåler, når den står sånn som den gjør på TG. men er nok en del. selv kommer vi til å ta med noe 2"x4" som vi setter (uten å feste til noe) under bordet for å forsterke pallene for å være sikkre, i og med at hylla vår veier en god del.

Estella
31-03-2009, 18:50
alle ting har en grense hva de tåler og jeg vil gjerne vite grensa vis noen veit

Crow
31-03-2009, 21:53
alle ting har en grense hva de tåler og jeg vil gjerne vite grensa vis noen veit
Folk har åpenbart besvart spørsmålet ditt etter beste evne. Ingen er hundre prosent sikre på hvor mye bordene tåler. Nøkkelordene er "kjempemye, men sett helst tunge ting på gulvet og ha tyngdepunktene på pallene."

Om du tenker på å ha med over åtti kilo inkl hylle som skal opp på bordet burde du gjøre som lilfire og forsterke bordene med 2"x4" planker. Det er noe av det sterkeste og mest anvendelige lett tilgjengelige trevirket som finnes. Visste forøvrig ikke at du planla monsterhylle.

Estella
01-04-2009, 00:38
ops dobbelt post. pc en klikket litt

Estella
01-04-2009, 00:43
Folk har åpenbart besvart spørsmålet ditt etter beste evne. Ingen er hundre prosent sikre på hvor mye bordene tåler. Nøkkelordene er "kjempemye, men sett helst tunge ting på gulvet og ha tyngdepunktene på pallene."

Om du tenker på å ha med over åtti kilo inkl hylle som skal opp på bordet burde du gjøre som lilfire og forsterke bordene med 2"x4" planker. Det er noe av det sterkeste og mest anvendelige lett tilgjengelige trevirket som finnes. Visste forøvrig ikke at du planla monsterhylle.

nei tungt er ikke ett svar. og nei jeg skal ikke lage hylle. men må da gå ann å spørre for folk rundt meg har veldig tunge ting på bordene og folk har jo bare større og større hyller og enda større høytalere for hvert år. ser ikke problemet at jeg spør

WheelMan
01-04-2009, 08:50
Over 9000 kilo

lilfire
01-04-2009, 08:59
når en pall ligger vanlig(som den egentlign er bergnet) for tåler hver av klossene et trykk på 1tonn. men nå som den står oppreist er det KUN 3 planker som holder bordene oppe. Man kan uten problemer stå oppå en pall når den står på høykant uten problemer. jeg vil anta at hver pall tåler rundt 200Kg. under en bordplate(3plasser) er det 4 paller. |-| |.

Datsyl
02-04-2009, 15:46
når en pall ligger vanlig(som den egentlign er bergnet) for tåler hver av klossene et trykk på 1tonn. men nå som den står oppreist er det KUN 3 planker som holder bordene oppe. Man kan uten problemer stå oppå en pall når den står på høykant uten problemer. jeg vil anta at hver pall tåler rundt 200Kg. under en bordplate(3plasser) er det 4 paller. |-| |.

Jeg ville nok plussa på hvertfall 100 kg, om ikke 200 kg.

Så som sagt tidligere, så lenge folk ikke har med seg massive stålkonstruksjoner, går det fint.

lilfire
02-04-2009, 16:13
nja.. 3planker er ikke mye det... kan godt hende det tåler så mye men jeg ville IKKE plasser så mye vekt over en pall

Datsyl
02-04-2009, 16:20
nja.. 3planker er ikke mye det... kan godt hende det tåler så mye men jeg ville IKKE plasser så mye vekt over en pall

Disse holdes på plass av 8 andre, om det er en standard europall. Den tåler plenty.

Edit: Tenkte helt feil, er såklart 3. Men uansett, de er solide, og holder en god tyngde.

lilfire
02-04-2009, 16:41
hadde vært morro og testet hvor mye en pall tåler. men har ikke noe pall ligende eller "utstyr" til å teste... uansett er hylla tung bør pallene forsterkes, koster ikke mye for 4 2"x4" på 80cm