Log in

View Full Version : Hvor skaffe deler?

Turban
30-10-2011, 02:00
Tja, overskrtiften sier vel det meste..

Er det for eksempel mulig å stikke ned på IKEA og spørre om de kan skaffe nøyaktige mål, eller må jeg ned på Byggmax elns..?

Vetle
30-10-2011, 09:42
Deler til hva? Hyller, i såfall står det en hel del om det i tidligere TG-forum (se under "Archived Forums").

Turban
30-10-2011, 18:43
Til hylle, ja ;)

SvennO
30-10-2011, 19:41
Nå er det mange steder å skaffe deler. Litt avhengig av hva du har tenkt deg.
Skal du dele det opp selv, eller forventer du det færdig skåret?
De fleste byggevarehusene har verktøy til å dele opp, men tar som regel betalt.

Turban
30-10-2011, 19:50
Regner selvfølgelig med at det koster penger.
Ja, jeg ønsker det ferdig skåret opp

Mosy
31-10-2011, 18:01
Har handlet på byggmakker selv. Men regner med at maxbo og disse store kjedene kan hjelpe deg :).

Turban
02-11-2011, 00:10
Skal se hva jeg får til, takk ;)

``Robin
02-11-2011, 17:08
Handlet på Maxbo. Et lite tips er å holde seg unna hobbyplatene, siden disse har meget høy pris. Til hylla vår brukte jeg noe som ble kalt poppelplater, og som var et mye rimeligere alternativ. Skal sies at disse platene sprekker fort om du ikke borer opp før du skrur i dem, men det er jo ikke værre enn å bore det. ;)

Mosy
02-11-2011, 17:40
Husk også å bygg stødig;). Security tar ned hyllen deres om de tror den kan dette sammen;). Greit å ha i bakhodet før man handler.

Nå er det ingen garanti for at regler ikke endrer seg, men det kan også være lurt å se på hyllereglene fra TG11 (http://www.gathering.org/tg11/en/info/construction-safety-rules/)

SvennO
02-11-2011, 19:02
Handlet på Maxbo. Et lite tips er å holde seg unna hobbyplatene, siden disse har meget høy pris. Til hylla vår brukte jeg noe som ble kalt poppelplater, og som var et mye rimeligere alternativ. Skal sies at disse platene sprekker fort om du ikke borer opp før du skrur i dem, men det er jo ikke værre enn å bore det. ;)

Vil nok kanskje anbefale OSB eller spon over poppel. OSB er nesten like sterk som poppel (tretype) kryssfiner. Veier dog noe mer, men om jeg ikke husker helt feil så er ikke prisene så gali.
OSB er også mye bedre hold i, slik at skruer og tilsvarende sitter bedre fast.

``Robin
02-11-2011, 21:13
Vil nok kanskje anbefale OSB eller spon over poppel. OSB er nesten like sterk som poppel (tretype) kryssfiner. Veier dog noe mer, men om jeg ikke husker helt feil så er ikke prisene så gali.
OSB er også mye bedre hold i, slik at skruer og tilsvarende sitter bedre fast.

Spon er etter min mening et dårlig alternativ. Skruer biter dårligere i spon enn i det meste annet, og skulle man være så uheldig å dulte borti noe da man frakter hylla, skal det ikke mye til å ødelegge platene.

Skruene beit faktisk meget godt i poppelplatene da jeg boret opp først med en mindre størrelse (husker ikke eksakt hvor stor, men du ser vel poenget) ;)

`Alexander
19-11-2011, 18:59
bruke bolter og muttre er bra øsning vist du skal demontere og montere hyllen "ofte" bruker du vanlige treskurer i samme hulle mangen ganger blir de løse etter hvert.