Log in

View Full Version : Kostnad for hyllen

ingis95
03-11-2011, 13:07
586
Lurer på om noen kunne ha sett litt på hvor mye en sånn hylle vil koste.
Jeg ønsker hobbyplater eller poppel plater siden det tåler mest (hugs at det blir litt vekt på hyllen med store kabinett på).
Størrelsen er 5o cm lang og 160 cm bred med en høyde på 1 meter. Første hylle er på 60 cm og øverste har vegg på 40 cm.
Den skal ha 2 lang støtteplanker til hylleplaten sammen med 4 vinkler.

espen112
03-11-2011, 15:59
Gå på en materialebutikk spørr hvor mye ditt og datt koster, skriv det ned også finner du ut prisen :) har desverre ikke noe erfaring med å lage hylle selv, så aner ikke hvor mye det koster

Dranzar
03-11-2011, 19:46
huff orker ikke skrive kappliste nå. men du må skrive opp hver del. finne ut prisen på det du skal bruke. bruk hobbyplater 19mm de holder lenge :)

finn prisen på de regn ut i m2 det blir. ganger med 30% svinn og legger til prisen. vips der har du kostnaddene dine :) regner nok med en tusing hvis du skal bruke bra materialer :)

``Robin
03-11-2011, 22:08
Som jeg har nevnt i andre tråder før, fraråder jeg å bruke hobbyplater på grunn av prisen. Jeg brukte poppelplater da jeg bygde hylla, og det funka fjell.

Mulig det er lurt å lage en liten skillevegg i mellom plassene (som ikke går helt ut) slik at du har noe som støtter opp litt. Istedenfor støtteplankene du nevner. ;)

Et alternativ er å bruke en god del tykkere plate akkurat der, så kan du kanskje slippe å ha noe støtte i det hele tatt. Brukte tykk gulvsponplate der pcen og annet tungt skulle stå selv. Skrudde lekter på hver side, la plata pent oppå og skrudde den fast i lektene. Sett i forhold til poppelplata fungerte dette bra og plata ga ikke etter i det hele tatt. Dette kan dra opp prisen noe, men du får en del bedre plass og en mer åpen løsning hvis du ønsker det.

Prisen tror jeg du enklest kan finne ut ved å ta med målene dine til et byggevarelager og spørre dem. Du skal ikke se bort i fra at de kanskje har noen råd og tips om hvilke materialer du skal velge også! :p

SuperTeD
04-11-2011, 00:44
forstår ikke hvorfor alle insisterer på å bygge hele konstruksjonen av plater...
Å bygge hylla av lekter (f.x 1*1 1/4") og lage hylleplater av fx 12mm spon må da vel være både stødigere, billigere og lettere? :) vil man ha tett hylle kan man stifte på et trekk eller W/E :)
Om støtteplankene til hylla skal ligge under hylla i bredderetning er det absolutt en mer stabil løsning enn å skru fast en platevegg under... om støtteplankene skal brukes som ben fra hylla og ned i bordet ville jeg heller valgt plateveggen, eller aller helst liggende planker i bredderetning...

Prisen varierer :)
Just my 2 cents :)

Dranzar
04-11-2011, 08:33
forstår ikke hvorfor alle insisterer på å bygge hele konstruksjonen av plater...
Å bygge hylla av lekter (f.x 1*1 1/4") og lage hylleplater av fx 12mm spon må da vel være både stødigere, billigere og lettere? :) vil man ha tett hylle kan man stifte på et trekk eller W/E :)
Om støtteplankene til hylla skal ligge under hylla i bredderetning er det absolutt en mer stabil løsning enn å skru fast en platevegg under... om støtteplankene skal brukes som ben fra hylla og ned i bordet ville jeg heller valgt plateveggen, eller aller helst liggende planker i bredderetning...

Prisen varierer :)
Just my 2 cents :)

jeg foretrekker å heller bruke hobbyplater jeg siden treverket blir mye finere og sånt når man maler det. og jeg syns det blir stødigere hvis du skrur / limer det ordentlig fast. lærte mye om detta når jeg gikk på Treteknikk/Møbelsnekker linja i fjor :)