Log in

View Full Version : Maks størrelse på strømforsyning

Raven001
03-11-2011, 18:07
Hei, er det noen her som kommer på hva som er maks tillatte størrelsen på strømforsyninga før man må kjøpe to plasser? Er det 1kW eller?

#PK
03-11-2011, 19:17
Hei, og velkommen til TG12-forumet!

Tidligere år har maksimalt tillatt strømforbruk vært 1 Ampere pr. plass. Hvordan det blir i år (TG12 såklart) vites ikke enda.
Det som er vesentlig er å vite forskjellen på hva en strømforsyning kan levere, og hva den faktisk bruker. De færreste strømforsyninger bruker i nærheten av så mye strøm som de påstår de kan levere.

Vil anbefale deg å lese mer om dette i fjorårets TG-forum (TG11-forumet (http://forums.gathering.org/forumdisplay.php?142-The-Gathering-2011-%E2%80%93-Partly-Cloudy)) i samme Sub-Forum som her :)

Raven001
03-11-2011, 19:52
Okei, takker! ;)

``Robin
03-11-2011, 22:16
Som #PK sier er det 1A hver plass får tildelt. Er du usikker om det du vil ha med deg bruker mer, finnes det apparater man kan sette i mellom forbrukerne og kontakta som viser eksakt hvor mye strøm alt trekker. Dette (http://www.cableworld.no/diverse/annet/digital-energimaaler-(230v).asp) er et slikt apparat.

#PK
05-11-2011, 17:19
Som #PK sier er det 1A hver plass får tildelt. Er du usikker om det du vil ha med deg bruker mer, finnes det apparater man kan sette i mellom forbrukerne og kontakta som viser eksakt hvor mye strøm alt trekker. Dette (http://www.cableworld.no/diverse/annet/digital-energimaaler-(230v).asp) er et slikt apparat.

Som jeg sa, det er uvisst hvordan opplegget blir på TG12. Men på TG11 var det 1A/plass ;)

GurgeL
07-11-2011, 12:10
noen som fikk med seg hvor mange A vi brukte iår?? kan ikke huske at vi fikk gjennomsnittet iår.

shortymacg
15-12-2011, 07:25
Hadde jeg fått ei krone for hver gang jeg sier dette hadde jeg vært mange milliardær akkurat nå....

Selvom en PSU er på 1200W, trekker den ikke 1200W fra strømnettet...
Det betyr bare at den leverer 1200W, den trekker ikke halvparten engang :)

zaco
15-12-2011, 10:35
Hadde jeg fått ei krone for hver gang jeg sier dette hadde jeg vært mange milliardær akkurat nå....

Stemmer det. Rart med det, men ingen får det med seg.
Sa det samme til min mor dag hun så esken på 850w. Så sa jeg at den bruker sikkert ikke mere en max 500w når jeg spiller.

Selv hadde jeg ikke noe problem med 2 pcer, 4 skjermer, xbox og div. andre ting på TG11. Mange som bruker laptoper og drar nesten ikke noe. Så 1A pr.pers blir vell aldri brukt, heller mer og mindre.

Oxarix_ffs
15-12-2011, 14:38
Hvis du vil sjekke hvor mye strøm pc en din drar, vil jeg anbefale denne (http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/Multifunksjonell-energimaler-35617/). Men så lenge du ikke har noe sykt anlegg på et par 4k watt går det nok bra :)

Daniel
15-12-2011, 17:42
Som jeg sa, det er uvisst hvordan opplegget blir på TG12. Men på TG11 var det 1A/plass ;)
Det står i FAQen for TG2012 at det er en ampere per plass: http://www.gathering.org/tg12/no/faq/#tg12.faq.power

Vetle
15-12-2011, 19:00

Huh?
Det er vel strengt tatt ganske umulig for en strømforsyning å levere 1200 watt uten å trekke tilsvarende eller mer fra strømnettet.
Det dere vel heller sikter til er at en pc sjeldent til aldri trekker alt strømforsyningen kan levere?
Hele greien med at en strømforsyning når man sier at en strømforsyning "er på" 1200 watt betyr dette at det er så mange watt den maksimalt kan levere.

shortymacg
16-12-2011, 08:32
Huh?
Det er vel strengt tatt ganske umulig for en strømforsyning å levere 1200 watt uten å trekke tilsvarende eller mer fra strømnettet.
Det dere vel heller sikter til er at en pc sjeldent til aldri trekker alt strømforsyningen kan levere?
Hele greien med at en strømforsyning når man sier at en strømforsyning "er på" 1200 watt betyr dette at det er så mange watt den maksimalt kan levere.

Feil, det er en målt effekt. det vil si at strømmen som går i en PSU er effekten den klarer å levere, ikke hvor mye den trekker... en 1200W trekker langt under halvparten av effekten..

SuperTeD
17-12-2011, 14:50
Feil, det er en målt effekt. det vil si at strømmen som går i en PSU er effekten den klarer å levere, ikke hvor mye den trekker... en 1200W trekker langt under halvparten av effekten..

Så om vi seriekobler en hel mengde 1200W PSU'er er verdens energiproblemer løst for alltid :D In your face naturlover :)

Du er selvsagt klar over at du har sagt at en PC som utnytter 1200W av 1200 mulige bare utnytter <600W fra strømnettet. Hvor i PSUen din har du en dark matter generator? :)

Extreme_H_H_H
17-12-2011, 15:13
altså, det som menes her er jo da at det er ingen vanlig gamer pc inne på TG som har komponenter nok til å trekke alle 1200W av de 1200W tilgjengelig. selv når du spiller og bruker alle komponentene i pc'n din sammtidig skal du ha en rig som på nærsikt ikke hører hjemme i en privatpersons hender for å bruke så mye strøm, og den dagen vi ser en gamer PC med 16 cpu kjerner, 32 gpu kjerner, og 512gb med ram bli brukt til å spille CS 1.6, sammtidig som det blir rendret 5 store teksturprosjekter i bakgrunn så tror jeg jaggu de har behov for å finne en annen løsning pr. dags dato.. men i realiteten som den er i dag, så er det ingen pc'r fra en deltaker der som vil bruke så mye strøm kontinuelig... selvom man kjøper 5000W strømforskyner til pc'n sin, så bruker den ikke alle de 5000W til å kjøre en i7 cpu vet du, det er rett og slett bare en maxload som psu'en klarer å levere, men som sagt, så skal du bygge en ganske kraftig server o.l før du må opp i sånne mengder med strømbruk. det er ikek snakk om dark matter science fiction tall, det er rett og slett snakk om hva psu'en din klarer å levere kontra hva den faktiskt bruker =)

``Robin
20-12-2011, 21:51
Vil ikke i teorien en psu som leverer 1000W i 12V trekke mindre enn dette fra strømnettet som er på 230V? :confused:

jallamann
20-12-2011, 23:54
Vil ikke i teorien en psu som leverer 1000W i 12V trekke mindre enn dette fra strømnettet som er på 230V? :confused:

Joda, på samme måte som ett tonn med småstein veier mindre enn ett tonn med fjell.
Tror du er litt på ville veger her, de wattene som er oppgitt på PSU-en er det den maks (teoretisk) kan trekke fra strømnettet. 1000W i 12V blir 83A, lykke til med å finne en strømforsyning som leverer det.

BeFs
21-12-2011, 00:57
Watt er watt uansett hvor mange volt man har. 400 watt 230V er akkurat like mye watt som på 12V.
Eller, for å si det på den måten: 1 kg sand er like tung uansett om du bærer det med en tynn eller tykk tråd.

Edit: Eh, jeg så ikke at det var en side 2... Litt sent ute der.

shortymacg
28-12-2011, 08:00
Ja, da er vi tilbake på regnestykket i Ampere!

1A * 230V
230W

Forklar meg da hvorfor jeg får fyr på PC'en, en 32" skjerm og en XboX på TG?

I alle PSU'er sitter det en transformator som gjør om strømmen, det har ingenting med hvor mye den bruker å gjøre...
Som jeg sa i tidligere post, når en PSU er oppført i 1200W er dette en effekt den GIR, ikke hvor mye den tar!

Vetle
28-12-2011, 09:01
I alle PSU'er sitter det en transformator som gjør om strømmen, det har ingenting med hvor mye den bruker å gjøre...
Som jeg sa i tidligere post, når en PSU er oppført i 1200W er dette en effekt den GIR, ikke hvor mye den tar!
Feil, den strømmer du bruker må åpenbart komme fra et sted, det er jo ikke som om PSUen er en magisk generator. For at en PSU skal kunne putte 1200 watt ut i maskinen din må den trekke minst så mye.
Poenget her er snarere at maskinen din et sted midt mellom sjeldent og aldri trekker full effekt fra strømforsyningen (gitt at den er av dugende størrelse, åpenbart).

Chiobe
29-12-2011, 23:22
En pc som jobber 100% (tung rendering eller lignende) trekker max strøm fra PSU, men i de fleste tilfeller så er PSu-en større enn det pcen bruker. Eller for å si det sånn: det har ikke noe å si om du har en PSU på 2000W hvis pcen din er en gammel pc som bruker 100W. Men tilbake til faktisk bruk, det kan du måle ved å koble til en strøm måler også gjøre det som du trur bruker mest strøm av det du vil gjøre på TG (som å spille crysis 2 på full effect). Da får du et fint tall som forteller hvor mye strøm du bruker, istedet for hvor mye den kan bruke.

360-550W
Core 2 Quad Q6600 (2.4GHz), Asus Striker Extreme motherboard (Nvidia 680i chipset), 2 EVGA Nvidia 8800 Ultra Superclocked graphics cards (for SLI operation), 3 hard disks, 650W power supply, running Windows Vista 64. 360-380W idle, 470-550W when loaded with Crysis (a game benchmark).

tatt fra: http://www.complang.tuwien.ac.at/anton/computer-power-consumption.htm (http://www.complang.tuwien.ac.at/anton/computer-power-consumption.html)l

Eksemplet over er for å vise at det må en ekstrem gamer pc til får å passere 1A grensen.

Skitsakting
30-01-2012, 11:12
Det er ingen begrensning som gjør at sikringen går hvis 1 plass bruker mer enn 1 ampere. Veldig mange faktisk som sitter med bærbar PC f.eks som ikke tar en dritt strøm. På TG er det fordelt slik at du har en 16A sikring fordelt på 16 plasser. Hvis alle 16 plassene totalt overstiger 16A vil jo sikringen gå, men det er veldig få som bruker så mye strøm.

Mosy
30-01-2012, 16:59
Det er ingen begrensning som gjør at sikringen går hvis 1 plass bruker mer enn 1 ampere. Veldig mange faktisk som sitter med bærbar PC f.eks som ikke tar en dritt strøm. På TG er det fordelt slik at du har en 16A sikring fordelt på 16 plasser. Hvis alle 16 plassene totalt overstiger 16A vil jo sikringen gå, men det er veldig få som bruker så mye strøm.

Meget godt poeng. Skjer som oftest når idioter kobler opp vannkoker på plassen sin. De fleste med monster-annlegg pleier uansett å ta høyde for dette med ekstra plasser. (Nei, et logitech Z-5500 teller ikke)

sebomstian
28-02-2012, 10:48
Jeg har nå montert en strømmåler på oppsettet mitt hjemme. Pc + skjerm.
Idle: 1,4 A
Load: 1,9 A
Peak: 2,3 A (dette er
Har 1kW psu

Denne pc-en kjøpte jeg for et par år siden, og den holder seg aldri under 1A grensa, synket noe når jeg slår av skjermen, men fortsatt over 1A.
Men ingen sikring røyk i fjor, var dog som nevnt tidligere folk med laptop på rekka. I tillegg har vel tg folka lagt på en sikkerhetsmargin på noen A kan jeg tenke meg. Men vi er jo tross alt 5500 personer så skjønner jo at de må sette grenser.

5500*1A=5500A
5500*230=1 265 kW.

SuperSlask
05-03-2012, 00:34
Ja, da er vi tilbake på regnestykket i Ampere!

1A * 230V
230W

Forklar meg da hvorfor jeg får fyr på PC'en, en 32" skjerm og en XboX på TG?

Georg Ohm er ikke helt enig med deg. Du vet, personen loven du motsier er oppkalt etter.

WhiteFlash87
13-03-2012, 10:44
Dette må være den tåpligste diskusjonen jeg har sett på en stund, dere sier jo samme tingene, men er uenige med hverandre..

for å få litt klarhet her:

Ampere
Watt
Volt
Ohm

det er 4 forskjellige ting.

1 Ampere er det man i teorien har tilgjengelig.
en normal PC har en strømforsyning på ca 4-800 W
Det er 240 Volt i strømuttaket
Ohm er en måleenhet for elektrisk motstand, som videre kan relateres til Ampere.

Av erfaring skal man ha mye utstyr med seg for å overstige 1 Ampere.

Til dere som bare har med seg en pc og skjerm, Dont Worry! dere trenger ikke tenke på noe.

Til dere som har med store anlegg, dere vet selv hva dere trenger.

Og denne diskusjonen med antall Watt i en pc.....

Selv om en strømforsyning er oppført med f.eks 850 Watt, vil den ikke alltid trekke 850W fra strømuttaket.
En datamaskin bruker forskjellig mengde strøm avhengig av hva den brukes til, hvilke komponenter du har i den, og hvor mye den må arbeide.

Så: En PC med 850 Watt trenger ikke å trekke 850 Watt fra uttaket!

Etter litt måling av av en elekro-ingeniør(ikke meg), så har jeg funnet ut at min PC, som har en strømforsyning på 650 Watt, trekker ca 580 Watt under full load (gaming) men idle(nettsurfing) bruker den bare 400 Watt. Men akkurat i det sekundet jeg trykker på "On" knappen, trekker den 680 Watt. (Ja, den er oppgitt med 650 Watt, men kan levere mer i oppstarten. 650 Watt er det den maks kan levere stabilt over lengre tid.)

En siste ting, Watt er Watt, 12 Volt eller 240 Volt spiller ingen rolle.

grimjoey
13-03-2012, 12:44
... og den dagen vi ser en gamer PC med 16 cpu kjerner, 32 gpu kjerner, og 512gb med ram ...

Til info, moderne skjermkort har flere hundre GPU kjerner (GTX 590 har 1024 kjerner).

John Morten
14-03-2012, 20:29
Hm, evigvarende diskusjon som har pågått siden jeg begynte med TG for 12 år siden.
Til alle som synes det er vanskelig med volt, ampere og watt.
Med helt vanlig PC-utstyr er det ikke noe problem.
Glem hva som står stemplet på de enkete delene.

De største problemene oppstår når folk ikke kobler seg til riktig og lager lange "kompiskoblinger" så alt for mye utstyr havner på samme kurs. Hvert år (og det kommer til å skje i år også) ender det med at vi må be folk plukke alt utstyr ned av bordet (kan være ei hel rekke og på begge sider av bordet), legge strømforsyningskablene på plass igjen og så la folk koble seg til igjen der de skulle ha gjort det til å begynne med. Tar masse tid og er utrolig kjedelig å holde på med både for deltagere og oss andre.

Så, ta med deg PCen, skjermen, strømpad, trenger du ei lita lampe er det OK.

Legg igjen vaffeljern, brødrister, krølltang, hårføner, kjøpeskap, vannkoker og mikroovn hjemme.

StineJB
14-03-2012, 21:23
Slik jeg tenker da er at hvis tilfeldigvis en pc skulle ta mer enn 1A da, så er det ikke så farlig fordi det er sikkert mange andre pc'er som holder seg under den grensa på rekka man sitter på. Så i teorien skulle det ikke bli noe problem hvis en eller noen flere pc'er brukte mer enn 1A :)

Zatrus
14-03-2012, 21:41
En gjennomsnittlig gamer trekker 1,5 ampere under load. Det dere glemmer er at man får ''tildelt'' 1 ampere, det vil ikke si at man har en haug med sikringer i fordelingsboksene som er på 1 ampere hver, nei. Det som skjer er at en sikring som jeg kan tenke meg er på minimum 16ampere og har en bryterklasse C. Den er tregere og tåler å bli belastet lenger HVIS den har en belastning på 16 ampere. Det vil si, bruk så store strømforsyninger dere vil, spiller ingen rolle.
Sikringen vil ikke gå av selv om dere har fem 1000 watts+ strømforsyninger som driver hver sin high end rigg. Det er en regel som er satt opp, mest sannsynlig, for å hindre at andre folk skal dra med seg vannkokere, kjøleskap og div andre hvitevarer. Strømmen kommer ikke til å gå fordi du har en gamer som har en stor strømforsyning.

Startstrømmen er alltid høy når det gjelder pc'er, det er derfor jeg antar at de bruker sikringer med utløserklasse C, som er treig i forhold til klasse B som brukes i de fleste hjem.

Ingen grunn til bekymring, pust rolig og ha det gøy på TG.

WhiteFlash87
14-03-2012, 21:52
kan en mod stenge denne tråden?