Log in

View Full Version : Pakking av PC

fomox
11-12-2011, 22:51
Hei,
Første TG tur i 2012 på meg, og jeg lurer på hvordan dere pakker PCene deres når dere skal ta tog?

tgdaniel
11-12-2011, 23:50
Aldri tatt tog til TG men, lanbags er kansje saken! Det er mange forskjellige typer som har plass til Big-tower + skjerm.
Ellers kan du alltids ha den ved siden av deg :))

Vetle
12-12-2011, 02:28
Hei,
Første TG tur i 2012 på meg, og jeg lurer på hvordan dere pakker PCene deres når dere skal ta tog?
Har tatt tog de siste fire årene og har vært litt frem og tilbake hvordan jeg har løst det. Men de to årene jeg faktisk har hatt med den stasjonære maskinen selv har jeg løst det som følger, skjermen i boks for beskyttelse og bæreevne så har jeg tatt kabinettet "løst", dvs jeg har rett og slett bært det med meg. Alt annet datautstyr, klær, fotoutstyr, etc har gått i en til to bagger.
Har fungert strålende. Skal du bytte tog på Oslo S er et ninjatriks å spørre konduktørene om de kan se etter bagasjen din mens du henter deg en tralle, noe de gjør dersom de har tid (les: toget du kom med ikke er forsinket).

iSondre
12-12-2011, 10:35
Noen som vet hvordan jeg muligens kan få med meg en tomannshylle på tog?

Turban
12-12-2011, 12:18
Noen som vet hvordan jeg muligens kan få med meg en tomannshylle på tog? Tror nok at du må demontere den før du kommer tid, og montere den der borte ;)
Er nok det beste.

fomox
12-12-2011, 12:27
Nå har det seg slik at jeg har casemoddet mitt antec 902 miditower og satt radiatoren til vannkjølingen på utsiden av pcen, dermed egner det seg ikke å frakte den løst (siden jeg kan slå borti ting og radiatoren kan gå lekk). Alternativt kan jeg demontere vannkjølingen og montere den når jeg kommer til TG, men helst ikke. Andre som har forslag?

Ramara
12-12-2011, 15:06
flyttebox, bobleplast og isoporkuler alt burde være mulig og få kjøpt på binders.
det er no min plan

Bloodaxe
21-02-2012, 01:05
Hellu :)
Fann frem mitt gamle bord som jeg har hatt siden jeg var liten.
Så jeg ville ha noe som jeg lett kunne pakke tingene mine i til tg. Da snudde jeg bare bordet mitt på hodet og begynte å skru inn veggplater :P
Bordet mitt er 79 cm i lengda, så jeg fannt ut dette var helt perfekt for å ha under bordet på tg,

Tenkte å bare legge til et bilde her for dem som er nysgjerrig :P

http://oi42.tinypic.com/y1c78.jpg
Skal forresten skru på hjul under, så blir det litt lettere å frakte ^^

Er forresten tydelig ikke helt ferdig med kassa xP Men om noen trenger en idee så håper jeg dette ga dere noe :P
Skal bruke stropper til å sikre allt sammen så sikkert som jeg kan få det :P

Jeg skal forresten ta BUSS ikke tog, men det har vell egentlig ikke så mye å si :P En kasse hadde det blitt uansett xP

Dj_Devil
21-02-2012, 14:50
en trekasse med hjul var vaktisk lurt tenkt.. Om den er stor nokk til å romme maskinen og sjermen på en hard måte så den ikke vagler frem og tilbake og kan skade sjermen.
Såer det en god ide. Ikke er det vansklig å lage eller dyrt å lage heller.

Madquist
27-02-2012, 12:32
min lan pc er et micro towe (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603998)r (så den er lettere å bære), den passer også oppi en bag jeg fikk med skriveren jeg kjøpte,så PC i bag.
skjermen min er en 24", så jeg kjøpte med en roccat tusko (bag til pc skjerm) den kan også ha på tastaturet ditt, musen din og annet om du ønsker, den gir også beskyttelse for skjermen.
pakk en delvis stor bag med klær som du slenger over skulderen.

dette bærer man ganske så lett frem og tilbake i en engang, skjermen i en arm (er skulderstropp med som kan brukes), pcen i en arm og bag på rygg ;). lykke til

Nailspy
27-02-2012, 13:51
Tidligere har jeg pakket pcen min i en stor trillekoffert som går akkurat under bordet på tg. Pcen med soveposen rundt seg, skjermen i pappesken den kom i og en sekk med div ting som ikke passet i kofferten. I år har jeg laptop å må si at jeg gleder til å reise litt lettere i år en de tidligere årene. I år slenger jeg vel det meste i en bag :)

grebyl88
28-02-2012, 21:19
Jeg føler vel at dette blir den riktige posten å spørre om dette på.
Dette blir min første TG og jeg vurderer å ta med meg min stasjonære PC. Jeg reiser fra Nord-Norge med fly og i den forbindelse ønsker jeg tips til hvordan jeg på best mulig måte kan pakke ned PCen slik at den IKKE blir ødelagt eller skadet på noen måte. Er det noen som har erfaringer med dette. Alle tips mottas med takk :D

petterroea
28-02-2012, 22:02
Min hylle hadde hjul på toppen, så da jeg tok utstyret inn bare snudde jeg hylla opp-ned, satte inn utstyret mitt, og rullet inn i skipet.

TaterKjell
29-02-2012, 12:55
Jeg reiser fra Nord-Norge med fly og i den forbindelse ønsker jeg tips til hvordan jeg på best mulig måte kan pakke ned PCen slik at den IKKE blir ødelagt eller skadet på noen måte. Er det noen som har erfaringer med dette. Alle tips mottas med takk :D

Tjaa.. Snekre en liten kasse av tre som du får pc'n oppi og stappe den full av bobleplast? Noe i den duren kan jo funke :)

krage
29-02-2012, 21:40
Dette blir min første TG og jeg vurderer å ta med meg min stasjonære PC. Jeg reiser fra Nord-Norge med fly og i den forbindelse ønsker jeg tips til hvordan jeg på best mulig måte kan pakke ned PCen slik at den IKKE blir ødelagt eller skadet på noen måte. Er det noen som har erfaringer med dette. Alle tips mottas med takk :D

Jeg har hatt med meg stasjonær fra Tromsø til Oslo, fra Tromsø til Bergen og fra Oslo til Dublin, ved ulike anledninger. samt selvfølgelig retur, på de samme strekkene.

Alle gangene har de egentlig bare vært pakket inn i en bag som var tilpasset størrelsen på kabinettet. Jeg pleide å plukke ut harddiskene, og puttet dem i håndbagasjen. Dette valgte jeg fordi harddisker er det jeg ville blitt mest lei meg, om ble ødelagt. (tap av data).

En gang måtte jeg skyve skjermkortet litt på plass igjen, men bare ca. en halv millimeter :)

skjermen gikk i den originale emballasjen :)

Bloodaxe
06-03-2012, 21:41
en trekasse med hjul var vaktisk lurt tenkt.. Om den er stor nokk til å romme maskinen og sjermen på en hard måte så den ikke vagler frem og tilbake og kan skade sjermen.
Såer det en god ide. Ikke er det vansklig å lage eller dyrt å lage heller.

Kassen er ganske så perfekt størresle med tanke på skjerm og pc.
Og de såkalte "mellomrommene jeg får, fyller jeg opp med en eller anna for for plastikk :P

Dj_Devil
12-03-2012, 08:19

Ville også som fåreslått snikret en liten eske til den. Ta ut hardiskene som også fåreslått.
Så etter frakt ta å gå igjennom alt å se at alt sitter som det skal.
Har ikke frakta mye så langt over fly. Men har reist med stasjonær pc og sjerm over kystbussen (haugesund <-> stavanger) og haukeliexpressen (haugesund <-> hokksund).
Å sålenge maskinen og sjerm er pakket inn i bobeplast eller orginal embalasje så må du bare huske å gå igjennom maskinen etterpå for å se at alt henger der det skal henge..
(Tok vare på esken som hørte til kabinette og sjermen sammen med embalasjen som fulgte. Måtte bare forsterke selve esken med noe gaffel tape og noe tau for å gjøre esken mer stabil og hard)
Kan også være en ide å ha en hard plate som er forran sjermen. Så pakke det hele inn i bobleplast. Slik at ingenting har mulighet til å trykke på selve sjermen under frakt.
Forran sjermen da mener eg en plate som dekker hele flaten. Selv rammen.

iSondre
13-03-2012, 08:59
Ta ut harddiskene? Vil det være et problem om jeg pakker pcen min i en koffert med håndklær/klær rundt, og reiser med tog?

WhiteFlash87
13-03-2012, 10:54
noen som har erfaring med å reise langt med vannkjøling? Skal kjøre selv, men er litt bekymret for lekasjer og slikt.

Burde jeg tømme den for vann og fylle igjen når jeg er fremme?

(snakker ikke om en H50-H70 OSV, men skikkelig vannkjøling....)

Muldur
13-03-2012, 12:31
Ta ut harddiskene?

Ja, det kan være lurt, da det er de som lettest tar skade når PC'en først går på en trøkk.

Zarbon
13-03-2012, 13:50
Ta ut harddiskene?
Ja, det kan være lurt, da det er de som lettest tar skade når PC'en først går på en trøkk.

Vil påstå det er viktigere å gi støtte til store skjermkort. De vil nok kunne knekke lenge før en HDD under frakt, så ta de ut eller stapp en pute inn i kabinettet. :)

krage
13-03-2012, 23:15
Vil påstå det er viktigere å gi støtte til store skjermkort. De vil nok kunne knekke lenge før en HDD under frakt, så ta de ut eller stapp en pute inn i kabinettet. :)

Men skjermkort kan kjøpes nytt, er ikke så lett med bilder og annet på harddisker som er "uerstattelige" :)

iSondre
14-03-2012, 08:50
Men skjermkort kan kjøpes nytt, er ikke så lett med bilder og annet på harddisker som er "uerstattelige" :)

Det er derfor man har backup på evt. en NAS eller noe Cloud-basert.

Dj_Devil
16-03-2012, 08:48
Ikke det letteste med cloud om man har mange gig med bilder\filmer\dokumenter man har samlet i mange mange mange mange år. Ikke minst Kvaliteten går ofte ned på cloud baserte tjenester.
Nas er dyre. Ikke såmye arbeid å ta ut en hardisk. gratis er det også. Samme kan man gjøre med sjermkorte om man er redd for det :)

Knut A Knudsen
19-03-2012, 21:42
Hvor i toget gjør man av Kabinett+skjerm+bag med klær og utstyr(Kabler, mus, tastatur)?
Denne typen bag altså. :)
697

krage
19-03-2012, 22:14
Tja
De kan settes ved setet ditt, på hyllen over setene, samt at det er noen "stativ" for bagasje ved dørene. Noen ganger har de også med en egen vogn for bagasje :)

Edit: 2 400 innlegg i TG-forumet !