Log in

View Full Version : C# hjelp, spillet "Først til 100"

StineJB
30-01-2013, 22:08
Hei!
Jeg driver med C# på skolen og trenger litt hjelp. Står helt fast… Vi har fått et prosjekt nå som er spillet «Først til 100».

Prosjektet går over 2 uker til og jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg enten ved å si det jeg trenger å ha med eller hjelpe litt med kodingen. Vet at man lærer best av å løse det selv, men jeg har sitti time etter time nå uten å ha klart noe som helst... Har bare fått laget randomgeneratoren for terningen -.-'

Oppgaveteksten er som følger:
Først registreres navnet på de to spillerne og spillernes totale poengsum nullstilles. Første spiller kaster terning, mens sum øyne beregnes, til han/hun velger å sende terningen over til motparten. Poengsummen som er oppnådd i løpet av runden legges til den totale poengsummen for spilleren. Dersom spilleren slår en 1-er før han velger å sende spillet over til motstanderen, mister spilleren oppnådd poengsum for gjeldende runde og spillet går automatisk over til den andre spilleren. Slik fortsetter spillet til en av spillerne når 100 poeng eller mer. Programmet skal da skrive ut resultatet, det vil si hvem som vant og hvor mange poeng spilleren slo motstanderen med. Det skal være mulig å starte spillet på nytt etter at spillet er over.

Jeg er desperat...
Noen som kan hjelpe meg?

marilla
31-01-2013, 14:03
Du har helt rett i at man lærer best ved å gjøre, men jeg kan prøve å dytte deg litt i riktig retning. Programmeringsoppgaver dreier seg gjerne om å dele opp problemer i mindre biter som er lette å løse. Her er noen tips:

Skaff oversikt over hvilke variabler du trenger - hva må lagres? Du må sørge for å lese inn spillernavnene, og lagre disse. Hver spiller må også ha en variabel for sin akkumulerte poengsum så langt. Til slutt trenger du også en variabel som holder oversikt over hvor mange poeng en spiller har oppnådd denne runden, slik at denne summen kan legges til den totale poengsummen (eller slettes dersom spilleren kaster 1).

Det er viktig å finne et sted å begynne, og det trenger ikke nødvendigvis være "på begynnelsen", men det kan være greit.

Ting som må gjøres:
Lese inn navnet til spillerne (altså input fra tastatur), og lagre disse navnene.
Sørge for at total poengsum er 0 for begge to.

Etter dette blir det litt mer avansert, for nå må du finne ut av et system der du lar den aktive spilleren velge om hun skal kaste terningen igjen, eller gi fra seg turen. Her må poengene samles inn til en midlertidig sum, som kan bli forkastet eller lagret, avhengig av spillerens valg / uflaks.

Når en spiller gir fra seg turen legges den midlertidige poengsumen til den totale, og du må sjekke om spilleren har gått over 100.
Dersom spilleren har gått over 100 vil man typisk printe "hurra, denne spilleren vant, og har (vinnersum minus tapersum) mer poeng enn taperen" Kanskje etterfulgt av en popup med "Vil du spille igjen?"

Om du ikke helt ser hvordan noe av dette kan bli kode tror jeg du må gå over forelesningsnotater / tutorials på nettet et par ganger, det er ikke noe å tjene på å få noen andre til å gi deg kode på dette tidspunktet. :) Lykke til!