Log in

View Full Version : TG14 oppsummert

lilfire
23-04-2014, 21:53
Takk for i år.

TG14 ble mitt 10. år på TG, men dessverre så imponerte ikke TG14 meg.
For å ta det fra starten, hva skjedde med årets goodiebag? Kun en t-skjorte i hånda? Greit nok at det har vært mye rart i de opp gjennom årene, men synes uansett det var kjipt å ikke få noe i år.
Derimot synes jeg tiltaket om endring av kjøremønsteret var en kjempebra løsning!
Videre kommer vi til innslippet som var rimelig presist i år også. Mye av plassen var også kostet, noe som sikkert reddet mange stoler og pcer.
På vei inn i hallen ser vi at crew-buret er flyttet, noe jeg egentlig ikke har noe imot, men det at de hadde lagd stillas og sperret av ene tribunen i sørenden synes jeg ikke var en god løsning. Noe jeg kommer tilbake til senere.
Vi måtte også lide av dårlig kommunikasjon internt i crewet og demontere deler av hylla som vi trodde var godkjent. Måten dette ble håndtert på er mindre god, men det er sak vi har gått videre med i crew.
Vi spurte også om å låne en gardintrapp av logistikk, men der ble vi bare møtt med et relativt ampert og surt ansikt og bedt om å gå til info:desk. I info:desk var de heldigvis litt mer hyggelige, men det å låne en gardintrapp fikk vi ikke, og ble bedt om å heller klatre på stoler og bord da de ikke lengere lånte ut noe til deltagere. (Vi lånte gardintrapp på TG13). Greit nok at de ikke låner ut hva som helst, men en gardintrapp er jo mye mer sikkert enn å bruke et tårn av stoler. Ja vi burde sikkert hatt med selv, men er sikkert flere enn oss som kunne trengt en gardintrapp under opprigging/riving.

I følge programmet skulle det være åpningsshow kl 21:00. Det var mange foran scena, men hva skjedde? Lyset gikk og det startet en nedtelling til konserten på lerretet. Wow for en åpning?!?!
Selve åpningskonserten var bra nok, men man merket at anlegget i år var veldig retningsbestemt, og det var stor forskjell på hvor man stod foran scenen. Dette mener jeg er uheldig da man burde ha lik lydopplevelse foran hele scena. I fjor var det litt mye bass på scena, i år var det litt lite :/.

Synes også at bildet på scena sleit, og det var flere ganger de på scena stod å venta på bilde.

Løpet av de første natte timene reagerer jeg på at jeg synes det har vært få vakter som har vært forbi og raden begynner å bli vanskelig å gå igjennom. Nå burde det ikke være nødvendig å fortelle folk å rydde opp etter seg, men det er dessverre det. På dette området synes jeg sec gjorde en for dårlig jobb i år. Det var flere ganger jeg så folk som sov under pulter, eller så å si umulig å gå gjennom raden. De gangen det faktisk passerte vakter var de fleste sure, grettene og virket maktsyke. Det vil alltid være noen sorte får i en flokk, men i år synes jeg de var i stort flertall.

Utover natta så kommer jo behovet for å sove. Jeg klarte ikke se at tribunen ved crew chillout / studio ble brukt til noe fornuftig og mange «sengeplasser» stod tomme. Veldig dårlig løst. Videre var det jo satt inn noen ekstra bord ved tribunen nede ved creativia. Her har det jo tidligere vært mulig å sove. Altså enda flere soveplasser som ikke kunne brukes. Så beveger jeg meg inn under tribunen hvor alle soveplasser fjernet eller reservert handicapet. Det er positivt at det er reservert plasser for handicapet, men alle gangene jeg var bak tribunen var bare 10-20% i bruk, så burde vel ha åpnet 50% til andre?
For å oppsummere, det er fjernet mange soveplasser – og dyttet inn flere deltakere. Hvor er logikken?
Siden jeg nevnte studio over så må jeg si at det var et bra tiltak, og folka fra Geek & Sundry gjorde en kjempe jobb.

Det skal også nevnes at det var færre microbølgeovner og vannkokere i år, i tillegg til at disse var konstant nedgrisa og mangelfulle.

En annen ting som var veldig imponerende i år var cosplay nivået! Det var sykt mye bra og all ære til deltagerne! Bøyer meg i støvet.

Jeg deltok i en compo i år. Nemlig AI programmering, og er ikke veldig imponert – for å ta det første mener jeg at det burde stå deadline på sidene til konkurransen. Men at informasjonen på sidene til gathering er mangelfulle er ikke noe nytt. Videre er det nesten imponerende hvor lite som var klargjort i denne compoen. Det føltes utrolig amatørmessig ut. Når finalen vistes på scena var min bot med, men siden alt på scena gikk galt ble det sagt at det skulle fortsette i creativia etter showet. Her krasjet tidsskjema mitt da vi også var nominert i hylle compoen (Pimp My Reol) som også skulle kåres etter creativia showet. Litt løping fram og tilbake, fant jeg ut at jeg plutselig ikke var i finalen lengere, for det var spilt noen kamper i mellomtiden. Forså vidt greit nok da det var for mange i finalen på scena, men jeg hadde jo lyst å se kampene jeg spilte, eller i det minste fått beskjed!
Løper tilbake til scena og ser at vi ikke er topp 3, greit nok tenker jeg inntil jeg ser at pizza hylla er der oppe. Ved å i heletatt ha den «hylla» nominert setter et stor spørsmålstegn med konkurransens seriøsitet. Men ved å faktisk gi 3. plass til dem kan ikke konkurransen ses på som seriøs i det hele tatt, og er et hån mot de som faktisk bryr seg om denne konkurransen.

lilfire

Daniel
23-04-2014, 22:27
Veldig bra tilbakemelding. Det hadde vært fint å sende denne meldingen til deltakerombudet (http://www.gathering.org/tg14/no/contact/), han tar gjerne dette vidre til de respektive crew.

Dj_Devil
24-04-2014, 15:36
Vil bare kjapt kommentere dette med vaktene eg siden eg er vakt å under natt.
Di aller aller aller fleste av oss går å smiler hele tiden. Men iår som du påpeker var det værre soveplasser enn før.
Grunnet dette pluss at vi var noe underbemannet (grunnet plutslige sykdommer osv) så var det ikke såmange som streifet der man skulle streife (merket det selv når eg endelig kom på streif å fant 5+/- stykk sove på samme rekke)
forstår ikke helt hva du mener med maktsyke?
(eksempelvis siste natten manglet vi ett helt lag å grunnet dobbel bemanning på parkering så var det ingen streif lag ledig)

Eg vil i samme slengen mens eg skriver takke alle deltagere.
Eg har i hode 2 situasjoner fra hele uka. Å det er ingenting med tanke på hvor mange som var i skipet.
Eg er så stolt av alle deltagere som tok våre utfordringer med ett smil. Noen frustrerte å det forstår eg godt.
Men vi gjore det beste vi kunne med det vi kunne.

Tusen takk til dere alle sammen

Ellers håper eg du gjør som daniel sier. Skriver til deltagerombud med dine erfaringer og meninger.
Så kan vi alle sammen jobbe sammen for enda ett bedre TG!

Hilsen
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t31.0-8/901760_850460514967697_2604331715649893579_o.jpg

lilfire
24-04-2014, 20:01
Sec pleier som regel å gå rundt å smil og være hyggelige ja, eller det har vært min erfaring fra tidligere år, men ikke i år. Vet ikke om det er mange nye i sec eller om jeg bare møte på de av dere som hadde en dårlig dag/natt på vakt. Med maktsyke mener jeg at de kom med usaklige ordre bare for å demonstrere at det var de som bestemte.

Dj_Devil
25-04-2014, 09:24
det var jo litt trist å høre da.
kan eg være så "frekk" å spørre ca når klokkeslett?
eg kan fint se for meg at noen kanskje har mistet en del av tolmodigheten rundt 6-8 tiden om morningen etter lang vakt
så går over til mer klar tale fremfor litt mer "rundt grøten" tale.
Så er noen av vaktene vektere i virkligheten eller under andre arangamanger. Så mulig di kanskje glemmer dem har med ungdom å gjøre å ikke voksne mennesker. Vet ikke eg. kan være mange forklaringer.
Min oppfattning er hvertfall at alle sammen ikke direkte viste "eg er sjefen så alle skal høre på meg" oppførsel iår. Å tilbakemeldingen vi fikk fra mange andre deltagere har vert bra.
Men som sakt. Eg vil gjerne at du skriver dine erfaringer til deltager ombudet.
Dette hjelper oss til å lage ett bedre tg til dere :) Konstruktiv kritikk har alle godt av. Ingen er perfekte :)

lilfire
25-04-2014, 11:11
Skal sende en mail til deltagerombudet også ja, men ønsket å legge dette ut på forumet også slik at det når ut til flere. Har ikke noe klokkeslett dessverre, men tror det varierte litt.

Dj_Devil
25-04-2014, 15:13
fult forstålig. Å setter veldig pris på tilbakemeldinger :)
Ikke vær redd for å slå av en prat med meg neste TG om du kommer :) Selvsakt. Se det ann om du ser eg er opptatt da ;) hehe.

_vix_
27-04-2014, 10:30
Heisann
Jeg skal svare på det jeg kan svare på under.

Vi måtte også lide av dårlig kommunikasjon internt i crewet og demontere deler av hylla som vi trodde var godkjent. Måten dette ble håndtert på er mindre god, men det er sak vi har gått videre med i crew.

Om du tilhører den hyllen jeg tror du gjør, så fikk du avslag på overbygg 2 ganger via mail, samt avslag på telefon. Deretter ble det gjort en avtale om at vi får se hvordan den endelige riggen ser ut når dere kommer opp på TG, og at hyllen, som alle andre, ikke blir endelig godkjent før man kommer opp. Dere fikk også tilbud om å bruke deler av tribunen til deres rigg.

Selve åpningskonserten var bra nok, men man merket at anlegget i år var veldig retningsbestemt, og det var stor forskjell på hvor man stod foran scenen. Dette mener jeg er uheldig da man burde ha lik lydopplevelse foran hele scena. I fjor var det litt mye bass på scena, i år var det litt lite :/.

Lyden på scenen er i stadig utvikling. Det som er viktig å tenke på, er at det finnes naboer rundt Vikingskipet som man må ta hensyn til når det gjelder støy. I år, så var et av tiltakene for å redusere støy for naboer dette med retningsbestemte høyttalere ved scenen, samt lydmålinger utenfor Vikingskipet. Dette for å se at vi holder oss innenfor de faktiske reglene for støy. Dette er en prosess som er i konstant utvikling, og hvor vi lærer mens vi går.

Løpet av de første natte timene reagerer jeg på at jeg synes det har vært få vakter som har vært forbi og raden begynner å bli vanskelig å gå igjennom. Nå burde det ikke være nødvendig å fortelle folk å rydde opp etter seg, men det er dessverre det. På dette området synes jeg sec gjorde en for dårlig jobb i år. Det var flere ganger jeg så folk som sov under pulter, eller så å si umulig å gå gjennom raden.

Om du kan sende meg en pm med hvilke radnummer dette gjelder, så skal jeg få tatt dette med de gjelder med engang. (med mindre du da tilhører den hyllen som nevnt over, da vet jeg hvor dere var). Vi sender ut masse informasjon til våre vakter i forkant av TG, samt at vi har et langt informasjonsmøte med vaktene våre dagen før, hvor vi nettopp har fokus på disse tingene. I fremtiden så kan du melde fra om slike ting direkte på TG, enten i info:desk, i securitybua eller du kan sende en e-post til security (at) gathering (dot) org.
Da blir dette tatt fortløpende.

De gangen det faktisk passerte vakter var de fleste sure, grettene og virket maktsyke. Det vil alltid være noen sorte får i en flokk, men i år synes jeg de var i stort flertall.

Jeg beklager om du har fått dette inntrykket. Vi har en servicefunksjon, og vi skal smile og være blide. Ja, noen kan ha en dårlig dag på jobben, og det er lov. Jeg lurer litt på dette med å virke maktsyke, hva legger du i det? Send meg gjerne en mail på adressen over, eller en pm her om du ønsker å ta dette videre på tomannshånd.

Utover natta så kommer jo behovet for å sove. Jeg klarte ikke se at tribunen ved crew chillout / studio ble brukt til noe fornuftig og mange «sengeplasser» stod tomme. Veldig dårlig løst. Videre var det jo satt inn noen ekstra bord ved tribunen nede ved creativia. Her har det jo tidligere vært mulig å sove. Altså enda flere soveplasser som ikke kunne brukes. Så beveger jeg meg inn under tribunen hvor alle soveplasser fjernet eller reservert handicapet. Det er positivt at det er reservert plasser for handicapet, men alle gangene jeg var bak tribunen var bare 10-20% i bruk, så burde vel ha åpnet 50% til andre?
For å oppsummere, det er fjernet mange soveplasser – og dyttet inn flere deltakere. Hvor er logikken?

Den lille tribunen ved studio ble stengt av, av flere årsaker. For å skjerme studioproduksjonen slik at de ikke ble forstyrret, og for å hindre innsyn til crewburet som er vårt lille fristed i skipet. Som du også sier, så fant vi plass til flere nede ved østsiden av skipet. Dette er plasser som har blitt lite brukt til soving, men mere til lagring av stæsj fra deltagerene sin side. Derfor ble det gjort en vurdering om at her kan vi få inn enda flere deltagere.
Når det gjelder handicap-plasser, så er det veldig vansklig å anslå når folk skal sove. Ja, de gangene du var der var de lite i bruk, hva med de gangene du ikke var der?

Når det gjelder soveplasser generellt, så er vi klar over at i år så har man mistet flere plasser. Dette skyldes sponsorstands som tar plass, utforming av scene, stenging av tribuner osv. Dette har blitt tatt med videre, og det jobbes allerede nå med å finne løsninger på dette til neste år, som tar sikte på å øke antall kvm tilgjengelig for soving.

Det skal også nevnes at det var færre microbølgeovner og vannkokere i år, i tillegg til at disse var konstant nedgrisa og mangelfulle.

Samme antall som ifjor, til å begynne med. Helt til folk begynne å ta disse tingene med seg, og at flere av disse ble direkte ødelagt ved feil bruk. Også notert ned for neste år, for å finne bedre løsninger på dette.

Jeg deltok i en compo i år. Nemlig AI programmering, og er ikke veldig imponert – for å ta det første mener jeg at det burde stå deadline på sidene til konkurransen. Men at informasjonen på sidene til gathering er mangelfulle er ikke noe nytt. Videre er det nesten imponerende hvor lite som var klargjort i denne compoen. Det føltes utrolig amatørmessig ut. Når finalen vistes på scena var min bot med, men siden alt på scena gikk galt ble det sagt at det skulle fortsette i creativia etter showet. Her krasjet tidsskjema mitt da vi også var nominert i hylle compoen (Pimp My Reol) som også skulle kåres etter creativia showet. Litt løping fram og tilbake, fant jeg ut at jeg plutselig ikke var i finalen lengere, for det var spilt noen kamper i mellomtiden. Forså vidt greit nok da det var for mange i finalen på scena, men jeg hadde jo lyst å se kampene jeg spilte, eller i det minste fått beskjed!
Løper tilbake til scena og ser at vi ikke er topp 3, greit nok tenker jeg inntil jeg ser at pizza hylla er der oppe. Ved å i heletatt ha den «hylla» nominert setter et stor spørsmålstegn med konkurransens seriøsitet. Men ved å faktisk gi 3. plass til dem kan ikke konkurransen ses på som seriøs i det hele tatt, og er et hån mot de som faktisk bryr seg om denne konkurransen.

Her kan jeg ikke svare på hva som har skjedd, eller ikke skjedd, da dette igger utenfor mitt fagfelt. Det jeg kan si, på generellt grunnlag, er at om du føler at noe mangler av informasjon på nettsider eller andre steder, så er det bare å kontakte oss. Vi trenger tilbakemeldinger for å bli bedre, og jo flere tilbakemeldiger vi får jo bedre blir vi. For fremtiden, så kan man enten kontakte info før TG om man føler noe mangler, og under TG så er det bare å stikke innom info:desk så kan de hjelpe. Enten ved at du får svar, eller ved at de sender henvendelsen din videre til noen som kan rette opp i dette, og som da gjør det. Dette er notert ned, og vil bli en naturlig del av vår debrief, og havne på listen over punkter som skal bli bedre til neste år.

Til sist, så vil jeg si takk for besøket, og håper at du kommer innom til neste år også. Hva med å søke crew btw? Så kan du se hvordan ting foregår bak kulissene og du vil få mulighet til å påvirke de avgjørelser som blir tatt, og man kan få bedre forståelse for hvorfor de blir som de blir?

Ha en fin vår, sommer, høst og vinter, så sees vi til påske!

lilfire
28-04-2014, 16:19
Om du tilhører den hyllen jeg tror du gjør, så fikk du avslag på overbygg 2 ganger via mail, samt avslag på telefon. Deretter ble det gjort en avtale om at vi får se hvordan den endelige riggen ser ut når dere kommer opp på TG, og at hyllen, som alle andre, ikke blir endelig godkjent før man kommer opp. Dere fikk også tilbud om å bruke deler av tribunen til deres rigg.

Jeg tilhører N.E.R.D.S. ja. og det er som du sier riktig at vi først fikk avslag - men at det ble gjort avtale om å se ann når vi hadde satt opp hyllen og om alt så bra ut skulle det nok gå greit. Konstruksjonen var stabil og trygg, noe du selv sa, men vi måtte ta ned uansett pga det var reglene. Siden dette er tilfelle så er jo meldingen vi fikk feil og det er dette som er det kjedelig i denne saken. At det kommunikasjonen feiler og det går på bekostning av deltagerne. Det er helt greit at vi ikke kunne ha det slik vi tenkte. Vi satt også pris på muligheten til å benytte tribunen, men dette lot seg ikke gjøre med det utstyret vi hadde med oss.

Lyden på scenen er i stadig utvikling. Det som er viktig å tenke på, er at det finnes naboer rundt Vikingskipet som man må ta hensyn til når det gjelder støy. I år, så var et av tiltakene for å redusere støy for naboer dette med retningsbestemte høyttalere ved scenen, samt lydmålinger utenfor Vikingskipet. Dette for å se at vi holder oss innenfor de faktiske reglene for støy. Dette er en prosess som er i konstant utvikling, og hvor vi lærer mens vi går.

Forstår at dere har et nivå dere må holde der under, det som var hovedpoenget her var jo at lydbildet ikke var likt ved senter av scena og ved kanten.

Om du kan sende meg en pm med hvilke radnummer dette gjelder, så skal jeg få tatt dette med de gjelder med engang. (med mindre du da tilhører den hyllen som nevnt over, da vet jeg hvor dere var). Vi sender ut masse informasjon til våre vakter i forkant av TG, samt at vi har et langt informasjonsmøte med vaktene våre dagen før, hvor vi nettopp har fokus på disse tingene. I fremtiden så kan du melde fra om slike ting direkte på TG, enten i info:desk, i securitybua eller du kan sende en e-post til security (at) gathering (dot) org.
Da blir dette tatt fortløpende.

Var ikke spesielt på min rekke, jeg liker å gå mye rundt i skipet å ta innover meg stemningen. Jeg huker tak i vakt i nærheten om jeg synes rekene er for ille. Om det er min rekke hadde jeg nok gått å sagt ifra i info:desk eller secbua, men gidder ikke det når det er en random rekke. Poenget var vel mer at det var verre i år enn det jeg kan huske det har vært tidligere år.

Jeg beklager om du har fått dette inntrykket. Vi har en servicefunksjon, og vi skal smile og være blide. Ja, noen kan ha en dårlig dag på jobben, og det er lov. Jeg lurer litt på dette med å virke maktsyke, hva legger du i det? Send meg gjerne en mail på adressen over, eller en pm her om du ønsker å ta dette videre på tomannshånd.

Som jeg svarte Dj_Devil:

Med maktsyke mener jeg at de kom med usaklige ordre bare for å demonstrere at det var de som bestemte.

Den lille tribunen ved studio ble stengt av, av flere årsaker. For å skjerme studioproduksjonen slik at de ikke ble forstyrret, og for å hindre innsyn til crewburet som er vårt lille fristed i skipet. Som du også sier, så fant vi plass til flere nede ved østsiden av skipet. Dette er plasser som har blitt lite brukt til soving, men mere til lagring av stæsj fra deltagerene sin side. Derfor ble det gjort en vurdering om at her kan vi få inn enda flere deltagere.
Når det gjelder handicap-plasser, så er det veldig vansklig å anslå når folk skal sove. Ja, de gangene du var der var de lite i bruk, hva med de gangene du ikke var der?

Greit nok med skjerming av crewburret og studio, det jeg mener er vel at dette kanskje burde vært plasser annerledes, slik at det ikke latt tribunen stått tom.

Til sist, så vil jeg si takk for besøket, og håper at du kommer innom til neste år også. Hva med å søke crew btw? Så kan du se hvordan ting foregår bak kulissene og du vil få mulighet til å påvirke de avgjørelser som blir tatt, og man kan få bedre forståelse for hvorfor de blir som de blir?

Vurderte crew i år, men følte jeg ikke kunne gi meg på 9år som deltager. Vi får se til neste år. Neste år er det dog 10år for N.E.R.D.S.

God sommer til deg også, så håper jeg også at det blir TG15 på meg/oss

Lilfire

Creativity
28-04-2014, 23:41
Forstår at dere har et nivå dere må holde der under, det som var hovedpoenget her var jo at lydbildet ikke var likt ved senter av scena og ved kanten.

Dette kan jeg bekrefte da (spesielt på Lemaitre konserten, som jeg merka) kicks kom ut av sync etc. for vi sto på siden. Ble nødt til å flytte oss for alt låt helt rart.