Log in

View Full Version : Høyttalere TG16

Matsoman
22-11-2015, 13:39
Hva synes folk om restriksjonen på anlegg for TG16?

Mosy
22-11-2015, 17:05
For de uinvidde, sakset fra hjemmesiden:

Hva slags lydanlegg kan jeg ta med?

Det er kun én plass per deltaker, så det betyr at det blir noen fysiske begrensninger på lydanlegg. Lydanlegget må få plass innenfor den bordplassen du er tildelt. Du kan ha høyttalere stående på gulvet så lenge de: ikke tar opp mer enn 20x20cm av gulvplass, er plassert nært din plass slik at de ikke hindrer folk å gå bak plassen din, og er vendt mot deg. Disse målene er ment veiledende. Vi vil ikke kontrollere anlegg med målebånd, men ber om at dere lar konsertanlegg bli stående lenge.

TG skal ikke være et stille arrangement, og du må gjerne spille musikk så lenge du sitter i «party zone». Respekter naboene dine, og spill musikk for deg selv, ikke for folkene på motsatt side av hallen.

Dette er veldig likt som reglene som var i fjor (TG15), og det var fortsatt mange som klarte å ta med mye lyd, så jeg håper ikke dette setter for stor demper på stemningen. Lydnivået vil aldri bli som det var, men jeg håper ikke denne trenden vil fortsette slik at vi til slutt ender opp med å maks kunne ta med små bordhøytalere :(.

_vix_
22-11-2015, 18:08
Calm down and wait for it... ;)

ilo112
10-12-2015, 23:08
Er det bare meg eller er ikke reglene for det oppnevnt noe sted enda ? :confused:

marilla
12-12-2015, 11:23
Er det bare meg eller er ikke reglene for det oppnevnt noe sted enda ? :confused:

Det er ikke bare deg. Det kommer noen nyheter om dette litt nærmere partyet. :-)

Jeg mener ikke å være vanskelig, men vi venter på noen flere avklaringer før vi kan si mer.

marilla
08-01-2016, 18:33
Godt nytt år. (http://www.gathering.org/tg16/article/12/bring-the-noise)

ilo112
10-01-2016, 21:07
Alle tiders! =)

men blir det muligheten for å sette noe på siden av raden sin,som i 2014 ?

_vix_
14-01-2016, 09:23
Alle tiders! =)

men blir det muligheten for å sette noe på siden av raden sin,som i 2014 ?

Hei

Vi ser på det nå. Det jobbes med å ferdigstille hallkartet, og vi kjører siste avsjekk med Vikingskipet og brannvesen, hva vi kan gjøre hvor osv.
Jeg skal også ta en runde med deltagerombudet, og vi skal gjøre vårt aller beste med å komme ut med en artikkel om dette før vi åpner for seating.

ilo112
10-02-2016, 12:33
Er det satt noen dato når dette hallkartet er ferdig?

det er snart på tide å bygge hylle så hadde vært veldig greit og fått dette oppklart =)

LoverBoy
11-02-2016, 01:54
Jeg gidder ikke reise i år pga idiotien i fjor. Spilte langt lavere i fjor enn jeg har gjort før og fikk bare beskjed av crew om å pakke å reise hjem fordi jeg forstyrret folk som skulle sove. 10 minutter senere spilte scenen på full pupp som om det ikke var noe problem. Makan til idioti og jeg tok det faktisk opp med sec i etterkant, men da ble de bare sure på meg.

De begrenser muligheten til å ta med seg virkelig de virkelig stemningskapende anleggene med en plass per person regelen. Om det blir muligheter for å plassere anlegg på siden av raden o.l så kommer jeg nok til å vurdere å drasse med meg det røde DIY anlegget mitt igjen. Skulle jeg bygget en hylle til dette, ville det vært et mye større irritasjonsmoment enn om det kan stå på betongen. Lyd forplanter seg nemlig veldig godt igjennom treverk og jeg kan ikke si annet enn at å måtte plassere et relativt stort anlegg på ei hylle vil være en fryktelig dårlig ide, og man vil plage alt og alle rundt seg siden bordplatene vil riste noe inni Hel***e.

EDIT: kan forøvrig ikke tenke meg at noen med noen som helst form for kompetanse innen hvordan lyd oppfører seg kan ha vært med å oppfordre til å putte store anlegg inn i hyller. Treverk resonnerer veldig om det ikke er veldig solid bygget, og da blir vekt et problem igjen pga osb platene på bordet. Jeg snakker dog selvsagt ikke om cerwin vega o.l men typiske PA-kasser fra JBL/turbosound etc som massevis av folk tar med seg oppover hvert år.

Ser også at denne posten kan tolkes veldig negativt, og er egentlig ikke ment slik. Den er mest ment for opplysning, da mange av tiltakene som er foreslått generelt er noen dårlige ideer. Snakk med noen av de som driver med lyden fra Scenen deres f.eks og jeg er rimelig sikker på at de vil ha samme mening. Håper også at TG blir en suksess som alltid!, men hadde veldig dårlig erfaring med SEC i fjor som gjør at jeg hopper over i år.

_vix_
12-02-2016, 14:06
Jeg gidder ikke reise i år pga idiotien i fjor. Spilte langt lavere i fjor enn jeg har gjort før og fikk bare beskjed av crew om å pakke å reise hjem fordi jeg forstyrret folk som skulle sove. 10 minutter senere spilte scenen på full pupp som om det ikke var noe problem. Makan til idioti og jeg tok det faktisk opp med sec i etterkant, men da ble de bare sure på meg.

Hei
Dette var leit å høre. Kan det tenkes, at noe av grunnen til at du ble bedt om å dempe deg, var fordi at scenen skulle spille? Som alltid, så ber vi alle med anlegg om å være stille når det skjer ting fra scenen.
Det at vaktene ble hva du oppfattet som sure på deg, det beklager jeg. Sånt skal ikke skje, og vi jobber hardt vært eneste år med å skape gode holdninger blant vaktene. Om du skulle oppleve noe lignende en annen gang, så ta kontakt med enten deltagerombudet, vaktlederen i bua eller med sikkerhetsansvarlig. Da får vi ryddet opp i dette med en eneste gang.

De begrenser muligheten til å ta med seg virkelig de virkelig stemningskapende anleggene med en plass per person regelen. Om det blir muligheter for å plassere anlegg på siden av raden o.l så kommer jeg nok til å vurdere å drasse med meg det røde DIY anlegget mitt igjen. Skulle jeg bygget en hylle til dette, ville det vært et mye større irritasjonsmoment enn om det kan stå på betongen. Lyd forplanter seg nemlig veldig godt igjennom treverk og jeg kan ikke si annet enn at å måtte plassere et relativt stort anlegg på ei hylle vil være en fryktelig dårlig ide, og man vil plage alt og alle rundt seg siden bordplatene vil riste noe inni Hel***e.

Ledergruppen for The Gathering har et sett føringer som vi er pålagt å jobbe etter. Disse føringene blir utarbeidet sammen med Kreativ Aktiv Norsk DataUngdom (KANDU) og inneholder en del måldatoer, retningslinjer og hva man ønsker å oppnå med, og på, The Gathering,. Et av disse punktene som er ganske høyt prioritert, er at Ledergruppen alltid skal bestrebe seg etter å finne måter på hvor flest mulige personer kan ta del i det som skjer på TG.
Hallkartet endrer seg litt fra år til år, så disse tallen jeg kommer med nå, er ca. tall.
Vi har 4500 sitteplasser, og tidligere hvor man kunne ha kjøpe, og bruke, inntil 5 plasser selv så erfarte vi at veldig mange brukte flere plasser. Om vi f.eks sier at 500 deltagere kjøpte 2 plasser til seg selv, og resten var singleplasser, så betyr det at selvom vi hadde 4500 plasser, så fikk kun 4000 plass. I veldig mange år, så har vi hatt flere tusen deltagere i kø som har ønsket å kjøpe billetter.
Ved å si at 1 deltager = 1 plass, så sørget vi da for å jobbe mot et av målene i føringene, som sier at flest mulig skal få anledning til å være på TG. For TG2015 så førte det til en rekordlav kø etter billetter, og de aller fleste hadde på et tidspunkt vært igjennom Geekevents sin butikk.

Vårt mål, er at flest mulig skal få anledning til å kunne dra på TG. Har vi da plass til 4500 deltagere, så ville det perfekte antallet deltagere hele uken være 4500.
Samtidig så ble det gjort endel andre endringer for TG2015, hvor noen beholder vi videre mens vi endrer på noen.

EDIT: kan forøvrig ikke tenke meg at noen med noen som helst form for kompetanse innen hvordan lyd oppfører seg kan ha vært med å oppfordre til å putte store anlegg inn i hyller. Treverk resonnerer veldig om det ikke er veldig solid bygget, og da blir vekt et problem igjen pga osb platene på bordet. Jeg snakker dog selvsagt ikke om cerwin vega o.l men typiske PA-kasser fra JBL/turbosound etc som massevis av folk tar med seg oppover hvert år.

Vi har masse folk med masse kompetanse i crew. Det å putte høyttalere, eller PA-kasser inn i hyller går helt fint. Man må også huske på at det kan være mangel på kompetanse blant de som tar med seg anlegg også? Det er forskjellig på det å sette opp et anlegg som spiller høyt og høres helt ræva ut, og de som setter opp anlegget bra, spiller lavt og får det til å høres høyt, og vakkert ut.

Ser også at denne posten kan tolkes veldig negativt, og er egentlig ikke ment slik. Den er mest ment for opplysning, da mange av tiltakene som er foreslått generelt er noen dårlige ideer. Snakk med noen av de som driver med lyden fra Scenen deres f.eks og jeg er rimelig sikker på at de vil ha samme mening. Håper også at TG blir en suksess som alltid!, men hadde veldig dårlig erfaring med SEC i fjor som gjør at jeg hopper over i år.

Alle fagfelt jobber sammen når det kommer til tiltak som gjennomføres, og de er igjennom flere runder med vurderinger. Helt konkret, hvilke tiltak mener du er dårlige da? Om du ikke vil poste de her, send de til meg på harald@gathering.org eller til deltagerombudet på do@gathering.org eller til info@gathering.org. Da vil du få svar og kommentarer.

Når det gjelder lyd generelt, så må man også tenke på at vi har naboer som vi må ta hensyn til, samt at kommuneoverlegen på Hamar har gitt oss rettningslinjer på hvor høyt TG kan støye. Hver natt så har vi lydmålinger utendørs for å dokumentere dette, som sendes til kommunen. Og de bryr seg ikke om det er vår scene, eller ditt anlegg som lager lyden. Jeg ser av signaturen din at du har vært med noen år, og jeg har selv vært på TG siden 2002. Vi har spilt veldig høyt, i veldig mange år, til alle døgnets tider, uten klager. I 2013 så ble endel regler og vedtekter for Hamar Kommune oppdatert, som gjorde at vi nå var nødt til å forholde oss til dette. TG2015 var veldig overkill fra vår side når det kom til restriksjoner, og det er noe som vi har endret på til i år.
Man kan ha med seg større anlegg igjen, og vi kommer til å sette noen spilletider og nivåer, som vi ber alle respektere.

Du sier du har dårlige erfaringer med sikkerhet, og her vil jeg veldig gjerne at du sender meg en epost med hva som skjedde, når det skjedde og om du kan beksrive vakten(e) så hadde det vært fint. Jeg ønsker ikke at vi skal bli fremstilt på denne måten, og det blir lagt ned masse tid på å skape gode holdninger og en god kultur, ikke bare i sikkerhetsteamet men også crew generelt.
Neste gang du kommer på TG, og om du opplever noe slikt, så ta kontakt med Deltagerombud, Vaktleder eller Sikkerhetsansvarlig med en gang. Da fikser vi det der og da, og alle er lykkelig. :)

LoverBoy
14-02-2016, 20:24
Tusen takk for et grundig og fornuftig svar.

Det som skjedde i fjor, var at jeg fikk beskjed om å bare pakke ned anlegget og reise hjem. Dette var lørdags kveld og folk skulle begynne å sove, så forsto veldig godt at de ville at jeg skulle dempe meg. Reagerte dog på at det må kunne være mulig å si ifra på en annen måte. Hadde ingen tidligere klager fra sec såvidt jeg husker og demper meg alltid når folk spør. Tok meg dog ikke nær av dette da og tenkte at de som jobbet sikkert bare begynte å bli litt slitne. Da jeg ble irritert var at 10 minutter senere så begynte de å spille full musikk fra scenen når jeg nettopp hadde fått beskjed om å ryke og reise pga mitt volum.

Da jeg gikk bort og sa ifra til SEC om dette så ble de bare irritert og spurte om jeg ikke hadde bedre å ting å gjøre enn å klage på dem. Synes dette rett og slett var ufin oppførsel. Det skal sies at dette var eneste negative erfaringen jeg hadde i fjor annet enn at vi måtte forholde oss til et relativt lavt lydnivå i fjor. Mye av gleden for meg har vært å reise opp med et stort anlegg og spille musikk for mange andre mennesker i hallen og har massevis av god erfaring og positive tilbakemeldinger fra dette tidligere. Ellers er TG et veldig positivt arrangement for min del og lar ikke en simpel negativ hendelse ødelegge mine utallige positive erfaringer og mine anbefalinger til at folk bør reise dit.
Så dukker nok opp igjen til neste år. :)

Selv har jeg studert en del akustikk og kan forklare min innfallsvinkel til dette med høyttalere i hyller.
Når det kommer til å putte Subwooferkasser i hyller så er dette en dårlig ide når man ser det fra akustikkens side. Husk at fra 300hz og nedover vil kassen begynne å bli mer og mer omnidireksjonell (spre lyden 360 grader). Innsiden av hyllene vil oppføre seg som et lite rom og således skape en haug av stående bølger og SBIR(Speaker Boundary Interference) vil skape masse nuller og topper i frekvensresponen som ikke lar seg EQ'e samt resonanser. Dette vil føre til at noen få frekvenser vil forsterkes veldig og kvaliteten på lyden vil dermed bli ganske mye dårligere. Vil ikke forundre meg om plutselig du får 10db+ i nivå på 200hz vs på 100hz. Dette skaper veldig dårlig lyd (ekstremt eksempel er høyttalere på et flislagt bad)
Så lyden fra de store anleggene vil nok bli betydelig dårligere.
Relevante linker: https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_wave
https://www.gikacoustics.com/speaker-boundary-interference-response-sbir/
http://www.acousticfrontiers.com/what-is-speaker-boundary-interference/

Toppere vil ikke ha dette problemet pga de sprer kun fremover og kan dermed fint plasseres i hyller.

En annen, enda mer negativ innvirkning er at disse resonansene som skapes inne i hyllene vil bevege seg nedover treverket/platene i hyllene ned til bordplatene som folk sitter på. Da vil bordene riste når man får mye akustisk energioutput. Altså store subwoofere som har mulighet til å flyttte mer luft vil skape mye problemer. Jo mindre stiv hyllen er (mindre vekt) jo mer vil dette akustiske fenomenet forsterkes. Når man er begrenset til at hyllen ikke kan veie så mye pga bordplatene ikke tåler dette uten å knekke.
Bassfrekvenser kryper seg overalt og ting vil begynne å riste dersom du får et par 18tommere på litt volum oppi der. Allverdens kompetanse vil ikke hjelpe her ettersom det er fysikkens lover som gjelder. Et eksempel er at det er en grunn til at du må bygge et flytende rom i rom for å lydisolere et rom ordentlig uten at det rister i etasjen over (ting detter ut fra hyller etc) når man drar på skikkelig. 115-120db i bassen er jo ikke uvanlig på tg fra et skikkelig anlegg. I tillegg vil jo enkelte frekvenser plutselig være mye høyere som følge av veggene på hyllene.
Det jeg er redd for at skal skje er at folk får ting som ligger i sine egne hyller i hodet og lignende som følge av denne ristingen. Dette kan skape seriøse skader fra et HMS standpunkt, og man bør derfor være forsiktig med det.

Byggforsk vil være et naturlig organ å henvende seg til for å få mer informasjon om dette fenomenet.

Dette forverres jo bare ytterligere om folk som drar med seg anlegg ikke har kompetanse på området. Regner med at disse som driver med dette i crew har masse kompetanse på det, derfor jeg henviste til dette.

Det er også veldig få personer som driver mye med høyttalere som har spesielt kompetanse om akustikk i små rom.

Et siste problem er jo selvsagt vekten. En god PA subkasse veier fort 70-80kg stk, og det skal ikke så voldsomt mye vekt til for å knekke bordplatene. Så et par stk, kanskje oppmot 4stk vil bli veldig tungt.

Noen tips fra meg til å begrense litt er her:
Noe av dette kan begrenses litt ved å lage en "flytende" avkobling av subwooferkassene til underlaget ved f.eks å bruke sykkelslanger/trillebårslanger med justerbar ventil så du kan senke resonansfrekvensen ned til godt under 20hz. Å henge det som en "Pendel" vil også fungere, men vil ikke være en mulighet her.

Man kan lage det slik at hyllebena hviler på pallene, og således skape en mye stødigere konstruksjon men da blir benplass til folkene som skal sitte der et problem siden man kun har 1 person per plass. Pallene har aldri vært lagt opp spesielt fornuftig ihht til dette før heller, men har forståelse for hvorfor det er lagt opp som slik det og skal ikke lage noe debatt om dette her.

En siste mulighet er å benytte Kardiodebasskasser. Disse er bygget for å ikke få spredning bakover. ( ofte brukt på deres scene i hallen for at artistene på scenen skal bli litt spart) Dette er dog kostbare subber, og tviler på at noen deltakere kommer til å ha med seg noe annet enn bassreflex og bandpass kasser oppover.
Jeg er den eneste jeg har sett på tg noen gang som har hatt med seg Tapped Horn.

Dette var mine tanker om hvorfor det å putte subwooferkasser av litt kaliber inne i hyller vil være en litt dårlig ide. Synes egentlig dette ikke burde oppfordres til, rett og slett for at det vil nok forsure opplevelsen til en del tg-deltakere. Om det skal anbefales så bør det også anbefales å ta med svakere subwoofere.

Om dere har en fornuftig måte å løse disse problemene på, så gjerne list det opp her, da dette vil være veldig relevant for meg. Selv klarer jeg å sette bordradene i sving flere rader unna selv når de står på betongen som er mye vanskeligere å sette i sving, så å putte de i en hylle er helt uaktuelt for min del enda før jeg finner en løsning på hvordan jeg ikke skal plage de 72 andre som sitter på min rad.
Et eksempel på at dette har blitt gjort uten spesielt hell før er i 2010, da hw rekka hadde med seg et massivt anlegg som lå oppå bordraden. Da måtte jo folk lime fast musematter + at det var noen skjermer som sprakk nedover raden. (husker ikke nøyaktig alt som hendte, men det ble ikke veldig suksess. Det er jo tross alt mange år siden)

Jeg kan godt sende dette innlegget som epost dersom dere vil ha dette.

Mvh
Thomas