Log in

View Full Version : Modding hjelp...

Champen
24-03-2004, 11:58
Trenger hjelp... Jeg har lyst å modde pc-kabbiset litt... Vil lage et vindu i sidedøren, men aner ikke hva verktøy som må til... Har tidligere laget viftehull (på den vanskelige måten, med drill og fil...) Noen som har noen gode tips?

Swep
24-03-2004, 12:25
Dremel er vel det som brukes mest.
Du kan jo også se her for noen tips: http://www.overklokking.no/guides/nybegynner/del5/index.html

Champen
24-03-2004, 12:26
Men for å få hull?

Swep
24-03-2004, 12:29
Mener du runde til vifter?
Da bruker du dremel da og... Du kan bruke stikksag men det pleier ikke å bli like bra.

Champen
24-03-2004, 12:30
>>>>>>Vil lage et vindu i sidedøren, men aner ikke hva verktøy som må til...<<<<<

Det er vindu jeg skal ha...

HellBoy
24-03-2004, 12:33
Originally posted by Champen
Men for å få hull?

Dremel, Dremel, Dremel.

Finnes mange nifty guider på hvordan du skal behærske en Dremel for å få gode resultater, samt runde hjørner på det du skjærer ut.

Champen
24-03-2004, 12:34
Hmm, hva slags verktøy må jeg ha på Dremelen da?

Swep
24-03-2004, 12:36
Kutteskiver

Tjuls
24-03-2004, 12:36
hva med KUTTESKIVER? :p lol :D

DREMEL TO THA PPL!!!

edit: du slo meg med et par sec Swep ^^

Champen
24-03-2004, 12:37
Oki, kutteskiver, d e de små tynne greiene? Eller? Blir ikkje de sykt varme da?

Tjuls
24-03-2004, 12:39
hæjjeguud :P altså.. clas ohlson er en fin bil ^^

skaff deg en pakke med kutteskiver der. du kommer til å knekke 10 stk elno :p de knekker eller blir slitt fort. BRUK VERNEBRILLER!

PC er liveT ? :D

Swep
24-03-2004, 12:39
Vel nei.. Du må bare passe på at du tar det litt rolig når du skjerer for å ikke slite for masse på skivene og for å ikke brekke dem. Du kan jo tenke deg hvis en skive er hvis den brekker av ved 13000 rpm :s

Tjuls
24-03-2004, 12:41
Originally posted by Swep
Vel nei.. Du må bare passe på at du tar det litt rolig når du skjerer for å ikke slite for masse på skivene og for å ikke brekke dem. Du kan jo tenke deg hvis en skive er hvis den brekker av ved 13000 rpm :s

ville gått for lite press og stor fart jeg Swep ;) bedre det enn å presse på med lite fart :D

Champen
24-03-2004, 12:41
Hehe, eg ska altså ikkje fyra Dremelen opp i 50k rpm? Dette hørtes nesten farlig ut...

Tjuls
24-03-2004, 12:43
Hehe, eg ska altså ikkje fyra Dremelen opp i 50k rpm? Dette hørtes nesten farlig ut...

speeeed :D hihi.. det går fortere.. menneh.. ta den sånn ca midt på tre du ;) ekke noe stress.. ikke stå over dremmelen og kutt.. hold deg litt unna.. for de knekker i 20k rpm og det spruter ^^ :cool:

Swep
24-03-2004, 12:44
Jeg sa ikke at man skulle drive å loke nede på 5-6000 rpm, men at man ikke skal legge for stort press på skiva. Mente dette iaf.

Tjuls
24-03-2004, 12:44
Jeg sa ikke at man skulle drive å loke nede på 5-6000 rpm, men at man ikke skal legge for stort press på skiva. Mente dette iaf.

loke faktisk ^^

Champen
24-03-2004, 12:45
Okaj, begynne å få ein meining om kordan eg ska gjør dette... Fra hvilken side ska eg skjære?

Tjuls
24-03-2004, 12:47
Okaj, begynne å få ein meining om kordan eg ska gjør dette... Fra hvilken side ska eg skjære?

slik at skiva går ned i metallet.. egentlig samme faen :p men om du tar den nedover vil det ikke sprute like mye når skiva går til hel**** :p

Champen
24-03-2004, 12:49
D e vel best om eg kappe fra innsiden av kabbiset? Eg har lakka d svart, så eg vil ikkje ødelegge lakken... :)

Tjuls
24-03-2004, 12:50
D e vel best om eg kappe fra innsiden av kabbiset? Eg har lakka d svart, så eg vil ikkje ødelegge lakken... :)

uansett må du bruke fil og file litt.. så om lakken akkurat i kantene holder er lite sansynlig :rolleyes: men ta fra innsiden jah ;)

Champen
24-03-2004, 12:52
Oki, men kor finne eg sånne "pynteliste" t kanten? E disse vanskelige å festa?

Tjuls
24-03-2004, 12:53
Oki, men kor finne eg sånne "pynteliste" t kanten? E disse vanskelige å festa?

www.microplex.no

ikke noe stress å bruke.. personlig droppa jeg det fordi jeg har kuttet ut mønster/bokstaver..

Champen
24-03-2004, 12:54
Ja, eg såg pc'en din på hjemmesiden... Ble nesten litt inspirert ;)

Tjuls
24-03-2004, 12:55
Ja, eg såg pc'en din på hjemmesiden... Ble nesten litt inspirert ;)

w00t? søtt :D hehe.. *rødme*

edit: hvor så du den btw? :p

Tjuls
24-03-2004, 12:57
hvor ble du av Swep? *savne*

Champen
24-03-2004, 12:58
Swep haz left da buldin! ;)

Swep
24-03-2004, 12:58
Originally posted by Tjuls
hvor ble du av Swep? *savne*
Tihihihi
*rødme*
Btw er her ennå:p

Tjuls
24-03-2004, 12:59
Champen..
hvor hadde du sett maskina mi?

Champen
24-03-2004, 13:01
På hjemmesia di eller no... Du lagde TJULS logo i siden, og med blå katode inni... Syns den var noskå stilig :D

Tjuls
24-03-2004, 13:03
har jeg hjemmeside? :p hehe.. når jeg posta bilder fra spacesaveren min mener du? :D

Champen
24-03-2004, 13:06
Ja, d va der eg såg an ja :D Likte den modden der ;)

Tjuls
24-03-2004, 13:06
tnx :D ekke dårlig ;)

Champen
24-03-2004, 13:11
Åssen legger man ut bilder her? *poste bilde av pc* :)

Tjuls
24-03-2004, 13:13
Åssen legger man ut bilder her? *poste bilde av pc* :)

[ IMG ]<inettardesse>[ /IMG ]

uten mellomrom :P

Champen
24-03-2004, 13:16
Må eg legga de ut på min hjemmeside? Og så skrive linken inn her?

Champen
24-03-2004, 13:23
Søren og! Heile hjemmeside-serveren t Lyse e nede :( :( :(

Tjuls
24-03-2004, 13:43
*back from friminutt*

ja du må legge de ut på nettet ;)

HellBoy
24-03-2004, 14:04
Originally posted by Tjuls
[ IMG ]<inettardesse>[ /IMG ]

uten mellomrom :P

Se på forum rules til venstre under denna tabellen;
[IMG] (http://forums.gathering.org/misc.php?s=&action=bbcode#imgcode)code is OFF

HellBoy
24-03-2004, 14:05
Må eg legga de ut på min hjemmeside? Og så skrive linken inn her?

Du har mulighet til å attache filer, under boksen du skriver innlegg i finner du "Attach file"-felt.

Tjuls
24-03-2004, 14:14
Originally posted by HellBoy
[IMG] (http://forums.gathering.org/misc.php?s=&action=bbcode#imgcode)code is OFF

*bøye seg i støvet for herren*
unnskyld:D

Champen
24-03-2004, 18:17

Åffer er den av da?

HellBoy
24-03-2004, 18:28
Åffer er den av da?

Fordi folk kan bli fristet til å poste gedigne bilder som fokker layouten :p

Kan vel egentlig ta å skru det på her i off-tg topics forumet, er vel ikke så farlig om folk poser litt bilder, sålenge folk gjør det med litt vett og tenker på folk som sitter på dialup :p

Champen
24-03-2004, 18:32
Fordi folk kan bli fristet til å poste gedigne bilder som fokker layouten :p

Kan vel egentlig ta å skru det på her i off-tg topics forumet, er vel ikke så farlig om folk poser litt bilder, sålenge folk gjør det med litt vett og tenker på folk som sitter på dialup :p

Uff, ja.. Eg vett sjøl kossen d e å sitta med et modem og venta et kvarter før siden er blitt lasta :(

Men dette begynte å gå litt av topicken min... Eg trenge fortsatt råd om kordan eg sette inn plexiglass osv...

magne
24-03-2004, 18:51
Til å skjære høl bruke rjeg nibbling cutter'n eller stikksag, det funker fett, vet ikke helt hvilken duppeditt jeg skal bruke på dremelen.. :D:rolleyes:

drbass
24-03-2004, 19:35
Er det avansert det du skal kutte ut?
Hvis det bare feks er et rektangel o.l ville jeg heller brukt stikksag med metallblad.
Det har jeg selv brukt på 4vinduer, men på noen av de siste har det blitt en kombinasjon av dremel stikk sag. Retten og sletten fordi dremel er bedre til småutskjæringer som feks logo, bilder, omriss OSV

stidz
24-03-2004, 21:03
en av de kuleste moddene jeg har sett. hamstermodde (http://www.hardforum.com/showthread.php?threadid=742432)

Mosy
24-03-2004, 21:06
Originally posted by stidz
en av de kuleste moddene jeg har sett. hamstermodde (http://www.hardforum.com/showthread.php?threadid=742432) Noe så bra. Beste jeg har sett på lenge. (Beste jeg har sett noen gang, faktisk;))

stidz
24-03-2004, 21:13
viste ikke om jeg skulle le eller grine jeg. det var jo så rått. hadde tenkt og lage noe som ørkenroåtta mi kunne løpe i for og få et neonlys til og lyse men jeg ga opp det

Tjuls
24-03-2004, 21:17
vil andbefale dremel på det ypperste.. letteste å kutte med helt klart. kutteskiver fra claser'n til 80kr elno.. sjekk guiden på www.overklokking.no

der bruker han stikksag, men jeg mener det blir MYE penere med dremel. stikksaga lager stygge kutt. epoxy lim eller silicon funker fett for å feste vinduet.. la det være en kant på 2-3 cd på utsiden av der du kutter for at plexien ikke skal komme i veien når du skal sette på sidedøra på kabinettet igjen.

gl hf
g0 m0ddin :D

Swep
24-03-2004, 21:21
Det som er litt dumt med stikksag er "foten" som saga "glir" på for denne stikker jo 2-3 cm ut fra bladet på hver side og hvis du ikke vil lakke døra på nytt må du skjære fra baksiden. Her får du et vesentlig problem: (hvis du skal skjere ganske langt ut mot kantene) for at døra skal være litt stivere så bretter produsentene ca. 2 cm av plata inn på baksiden, og i denne bretter har også mange dører (min i allefall) noen "haker/kroker" som holder døra på plass. Da kommer vi tilbake til "foten" på stikksaga. Siden den stikker så langt på utsiden av bladet vil den butte borti "hakene" pluss at den vil gli på bretten. Men hvis du bruker Dremel vil du slippe å _måtte_ skjære fra baksiden (selv om dette er _STERKT_ å anbefale) og det kan hende at du vil slippe å lakke på nytt (kommer an på hvor godt du har lakka/hvor godt lakken sitter) Tjuls slapp i allefall å lakke på nytt ;)

Tjuls
24-03-2004, 21:26
Det som er litt dumt med stikksag er "foten" som saga "glir" på for denne stikker jo 2-3 cm ut fra bladet på hver side og hvis du ikke vil lakke døra på nytt må du skjære fra baksiden. Her får du et vesentlig problem: (hvis du skal skjere ganske langt ut mot kantene) for at døra skal være litt stivere så bretter produsentene ca. 2 cm av plata inn på baksiden, og i denne bretter har også mange dører (min i allefall) noen "haker/kroker" som holder døra på plass. Da kommer vi tilbake til "foten" på stikksaga. Siden den stikker så langt på utsiden av bladet vil den butte borti "hakene" pluss at den vil gli på bretten. Men hvis du bruker Dremel vil du slippe å _måtte_ skjære fra baksiden (selv om dette er _STERKT_ å anbefale) og det kan hende at du vil slippe å lakke på nytt (kommer an på hvor godt du har lakka/hvor godt lakken sitter) Tjuls slapp i allefall å lakke på nytt ;)

fy f**n du kan uttrykke deg Swep :D

MEN.. som han nevner. jeg slapp å lakke, det var pga at mitt var svart orginalt og lakka fra fabrikk.. har du _ikke_ slipt ned gammel lakk før du lakka over har du et problem :p slip av gammel lakk og bruk 3-4 lag... :cool:

Swep
24-03-2004, 21:45
Off topic:
Må si jeg er imponert over oss ass :p Fire sider på en halv dag, ikke dårlig... :p

Tjuls
24-03-2004, 21:59
og vi er fortsatt nesten inne på topic? ^^

fått svar på det du ville ha svar på Champ ?:cool:

drbass
24-03-2004, 22:19
Kan bruke dremel akkurat langs kanten da, for å så gå over til stikk sag.

Men jeg ville ikke kutte helt ut i kanten på sidedøren, dette skaper bare masse problemer

Tjuls
24-03-2004, 22:21
Originally posted by drbass
Kan bruke dremel akkurat langs kanten da, for å så gå over til stikk sag.

Men jeg ville ikke kutte helt ut i kanten på sidedøren, dette skaper bare masse problemer

det vi prøver å få fram.. la det være igjen noen cm langs kanten ;)

Breiker
24-03-2004, 22:21
selv driver jeg iherdig med mitt lille prosjekt. Har allerede blitt ferdig med del 1 som er å kutte ut "vindu/tekst" lakkere, sette på plexi og litt katoder.

nå driver jeg med del 2 av prosjektet. har funnet ut at det er utrolig kjedelig å bære pc kassa inn på tg. så jeg setter på en radiostyrt bil under. og hoi som det skal gå.. woho.

en ting som er viktig er: PLANLEGG PLANLEGG TEGNE PLANLEGG!

ikke sett dremeln mot metallet før du har gjort de tingene over.. veeeeldig dumt

Tjuls
24-03-2004, 22:25
Originally posted by Breiker
selv driver jeg iherdig med mitt lille prosjekt. Har allerede blitt ferdig med del 1 som er å kutte ut "vindu/tekst" lakkere, sette på plexi og litt katoder.

nå driver jeg med del 2 av prosjektet. har funnet ut at det er utrolig kjedelig å bære pc kassa inn på tg. så jeg setter på en radiostyrt bil under. og hoi som det skal gå.. woho

HAHA.. så du skal gjennomføre dette ? GLEDER meg til å se dette :D hehe.. utrolig genial ide :D

men hvordan har du tenkt til at denne "bilen" skal holde hele kabisset? skjønner ikke at det kan funke jeg men.. kanskje med støttejul elno som ta tyngden ? ^^

informer forumet om når inmarsen med kabinettet ditt er :D så får du en fan gjeng til og med :D

drbass
24-03-2004, 22:39
Da burde du ikke ha høyt tower, husker jeg prøvde noe ala det samme, da velta det pretty fort:D

Breiker
24-03-2004, 23:22
hehe.. skal forlenge akslingene litt. sette på litt større hjul. legger akslingene i rør som jeg fester til toweret. slik at de ikke kan bøyes. skal funke ganske bra..

og ja.. jeg har MAXITOWER! men det skal ikke gå fort. så jeg kommer til å ha kontroll

drbass
24-03-2004, 23:38
Hehe, sier dem alle:D

Breiker
25-03-2004, 07:55
hehe.. har nesten alltid kontroll jeg.. 90% av tida. For da sitter jeg i halvsøvne og gjør ingenting

Champen
25-03-2004, 15:30
Oi, her va d begynt å komme litt poster... Eg tror eg har litt formeininger om kordan eg ska gjør dette nå :p Apropro lakken, så tror eg at eg må lakke på ny :( Eg har bare brukt ein slags type "hammerlakk" eller no, som eg malte på med pensel. Eg e ikkje så veldig god på dette her, skulle helst hatt hjelp :)

Tjuls
25-03-2004, 15:51
Oi, her va d begynt å komme litt poster... Eg tror eg har litt formeininger om kordan eg ska gjør dette nå :p Apropro lakken, så tror eg at eg må lakke på ny :( Eg har bare brukt ein slags type "hammerlakk" eller no, som eg malte på med pensel. Eg e ikkje så veldig god på dette her, skulle helst hatt hjelp :)

tror nok du må lakke igjen da jah ^^

HellBoy
25-03-2004, 16:58
Eg har bare brukt ein slags type "hammerlakk" eller no, som eg malte på med pensel. Eg e ikkje så veldig god på dette her, skulle helst hatt hjelp :)

Jeg har nettopp lakka et kabinett, det du må huske er å pusse kabinettet skikkelig godt først, så det er slett, også ikke stå for nærme når du sprayer, for da slipper du at det renner så forbaska lett.

Legg så på to-tre lag med vanlig lakk, også noen lag med klarlakk så det holder seg.

Tjuls
25-03-2004, 17:04
Jeg har nettopp lakka et kabinett, det du må huske er å pusse kabinettet skikkelig godt først, så det er slett, også ikke stå for nærme når du sprayer, for da slipper du at det renner så forbaska lett.

Legg så på to-tre lag med vanlig lakk, også noen lag med klarlakk så det holder seg.

Som jeg skulle sagt det selv ^^

pensel duger ikke :p

Breiker
25-03-2004, 18:24
når du pusser ned kabisset er det viktig å velge riktig pussepapir..

selv brukte jeg 400 korning type våtpussepapir. veldig enkelt og veldig lett.

Puss til du får en glatt overflate. Så tar du fra grunninga du kjøpte på jernia eller maxbo. Grunner et strøk, lar det tørke og grunner en gang til. Så pusser du ned grunninga slik at du igjen får en glatt overflate. Og så er det bare å gjøre en ting til.. og det er å LAKKERE!

la tørke i 24timer

stidz
25-03-2004, 21:56
ok. jeg starter med og kutte ut bokstaver på kabinettet i morra. noen som har noen tips. har aldri brukt en dremmel før, og hvor mange dremmelskiver må jeg ha og hvordan?

Breiker
25-03-2004, 22:15
ok. jeg starter med og kutte ut bokstaver på kabinettet i morra. noen som har noen tips. har aldri brukt en dremmel før, og hvor mange dremmelskiver må jeg ha og hvordan?

der traff du spikern på hodet. det har faktisk jeg gjordt.
Project Subaru Casemod (http://www.lekermeg.tk)

Og gjør dette. Tegn opp. Kjøp en rull med maskeringsteip og tegn på den. Så begynner du å kutte. Jeg skrev ( som du ser på bildene på linken over ) ordene "Subaru Impreza" i orginalfont. krevde 15 kutteskiver.

HUSK VERNEBRILLER!

De platene flyr veggimellom.
Ikke kutt buene med dremelen og de kutteskivene da knekker de fooooort. Ta heller å bruk bit nr 125.. Den er fin til å bruke til å bue kanter.
Etterpå er det bare å gå over med fil og finpusse.

trenger du no mer hjelp så si i fra.

( hmm må legge ut de siste bildene av del1 på prosjektet mitt )

HellBoy
25-03-2004, 22:20
De platene flyr veggimellom.
Ikke kutt buene med dremelen og de kutteskivene da knekker de fooooort.

http://home.online.no/~kastoer/bilder/12.jpg
Det bildet er jo pent, og et som man burde ta lærdom av - hvis den treffer skallen har man et stort problem.

stidz
25-03-2004, 22:25
jeg satt og tenkte på og skjære ut noen bokstaver for noen uker siden. så tenkte jeg: greier jeg dette selv da?. men så så jeg linken til pc'en din på mirc, og tenkte at det ikke så så vansklig ut.

men skal jeg lage alle kantene rette først så ta enten sånn slipe bitt på dremmelen eller file kantene runde etterpå?

har laget layout og sånt er bare og teipe nå. kjøpte maskeringstaip i går. men vet du hvor jeg får kjøpt kutteskiver og i hvordan pakker de kommer i? jeg er i gjøvik nå. her har vi maxbo og sånne ting bare. men kan hende ste faren min har noe han er snekker/kjøkkenmontør.

tusen takk for tips.

edit: oi så det bilde der. men hvor skal jeg kutte da da. blir det forsvarlig og kutte rett utenfor huset da?

BTW: tror ikke vernebriller har noe og si vis en av de der er på vei til feil sted.

Champen
25-03-2004, 23:06
BTW: tror ikke vernebriller har noe og si vis en av de der er på vei til feil sted.

Eg tror d e bedre at du har på deg vernebriller... om de skulle ta veien mot øyet, så e d jallefal ein mulighet for at den blir stoppet, istedet for at du sitter med en dremelskive i øyet!!!

stidz
25-03-2004, 23:09
Eg tror d e bedre at du har på deg vernebriller... om de skulle ta veien mot øyet, så e d jallefal ein mulighet for at den blir stoppet, istedet for at du sitter med en dremelskive i øyet!!!

ja skal jo bruke det. men så du hvordan den sto i taket/veggen eller hva det var. halveis inn jo. tror den bare hadde delt brillene dine. vis du ikke hadde hatt noen skikkelig jævelbriller da som tåler litt juling.

Champen
25-03-2004, 23:13
ja skal jo bruke det. men så du hvordan den sto i taket/veggen eller hva det var. halveis inn jo. tror den bare hadde delt brillene dine. vis du ikke hadde hatt noen skikkelig jævelbriller da som tåler litt juling.

Men uanz så e d berde å ver beskytta! Det finnes ein mulighet for at skiven bare går i glasset og endrer retning... Eg vil sei at d hadde vert dumt å ikkje bruka vernebriller...

tenk på: "neh, gidde ikkje ta vaksiner, kan jo bli syk fordet"
d e alltid bla å ver litt sikker jallefal :confused:

Breiker
25-03-2004, 23:19
http://home.online.no/~kastoer/bilder/12.jpg
Det bildet er jo pent, og et som man burde ta lærdom av - hvis den treffer skallen har man et stort problem.

det stemmer.. de fløy fort og. tenk deg at dremeln min snurrer rundt 33000 r/min. Og da den lille dritten knekker som bare faen. Så svooosj. Vi stod 2 stk der med hodet rett over der vi skjærte.

MERK!!!! Nå skal det sies at den skiva ikke er hel. den står ikke halvveis inni som noen sier. Den står litt inni.. men den sitter fast. i taket. Hvordan skal den plata knekke av hvis plata er hel?

Champen
25-03-2004, 23:23
det stemmer.. de fløy fort og. tenk deg at dremeln min snurrer rundt 33000 r/min. Og da den lille dritten knekker som bare faen. Så svooosj. Vi stod 2 stk der med hodet rett over der vi skjærte.

MERK!!!! Nå skal det sies at den skiva ikke er hel. den står ikke halvveis inni som den sier. Den står litt inni.. men den sitter fast. i taket.

Det er sånn at du nesten må mekke til et slags "deksel" over dremelen...

Litt off topicen: Denne tråden har vokst extremt då... Ligger på 2 plass, med 71 posts eller no... Det viser bare hvor hjelpsomme folk kan være :p :p

stidz
25-03-2004, 23:28
men hvor mye koster sånne dere bitts og hvor for jeg kjøpt dem her i gjøvik?

Champen
25-03-2004, 23:30
men hvor mye koster sånne dere bitts og hvor for jeg kjøpt dem her i gjøvik?

Den som viste det! Prøvd på www.gulesider.no ? De fixe jo alt!!!!:D

Breiker
25-03-2004, 23:30
jeg satt og tenkte på og skjære ut noen bokstaver for noen uker siden. så tenkte jeg: greier jeg dette selv da?. men så så jeg linken til pc'en din på mirc, og tenkte at det ikke så så vansklig ut.

men skal jeg lage alle kantene rette først så ta enten sånn slipe bitt på dremmelen eller file kantene runde etterpå?

har laget layout og sånt er bare og teipe nå. kjøpte maskeringstaip i går. men vet du hvor jeg får kjøpt kutteskiver og i hvordan pakker de kommer i? jeg er i gjøvik nå. her har vi maxbo og sånne ting bare. men kan hende ste faren min har noe han er snekker/kjøkkenmontør.

tusen takk for tips.

edit: oi så det bilde der. men hvor skal jeg kutte da da. blir det forsvarlig og kutte rett utenfor huset da?

Ja dette vet jeg.
Boksen ser slik ut som du ser på bildet her:
http://home.online.no/~kastoer/bilder/04.jpg

For å være mer nøyaktig så heter de: Cut-off Wheel No. 409 og inneholder 36 skiver.

For å bue så stikker du i butikken og ber om bit 125. denne ser ut som ei kule. Begge deler får du kjøpt nesten overalt ( tror ikke maxbo men jernia har ). Men ikke kjøp på clas ohlson. De ser sikkert ekte ut. Men de er ikke det. Bare sjekk ean koden på de forskjellige tingene.

Å skjære ut de bokstavene tok meg over 4 timer.
Plasser maskeringsteipen over slik at du slipper riper.
Og en ting til. Det er et must med vernebriller. hvis du tror at det er bare skiver som flyr veggimellom så tar du nøyaktig 230.35% feil. Husk at det verste du kan få på øyet er støvet som kommer fra stålet/aluminumet som du skjærer i. Dette kan virkelig skade øya dine.

og alle slike ting koster under 100kr på jernia. Det beste er å kjøpe diamant skiva til dremelen. men den koster over 200 kr for 1. og siden du ikke skal modde så mye så er det liten vits.

det bråker forresten skikkelig høyt og

Breiker
25-03-2004, 23:32
Det er sånn at du nesten må mekke til et slags "deksel" over dremelen...

Litt off topicen: Denne tråden har vokst extremt då... Ligger på 2 plass, med 71 posts eller no... Det viser bare hvor hjelpsomme folk kan være :p :p

du får kjøpt sånt deksel. Men det er dekselet er vel med mer til gravering. For når du setter på den så kan du ikke kutte like dypt som med uten det dekselet.

stidz
25-03-2004, 23:34
ja det vet jeg. fikk tips av ste faren min om og bruke både værnebriller og sånn støvmaske. men jeg har ikke like mange mogstaver som deg da. men tar vel 2-3 timer regner jeg med

Champen
25-03-2004, 23:35
du får kjøpt sånt deksel. Men det er dekselet er vel med mer til gravering. For når du setter på den så kan du ikke kutte like dypt som med uten det dekselet.

Tenkte mer på et plant glassdeksel sånn at ikke kutte-skivene blir til serie-mordere! :eek:

Breiker
25-03-2004, 23:36
ja det vet jeg. fikk tips av ste faren min om og bruke både værnebriller og sånn støvmaske. men jeg har ikke like mange mogstaver som deg da. men tar vel 2-3 timer regner jeg med

u wish :D tar lenger tid en det man planlegger. ta med en kanne kaffe og stell deg i garasjen. bruk to bukker av no slag slik at du får den plata litt over bakken og slik at du slipper å bøye deg så mye.

Champen
25-03-2004, 23:38
u wish :D tar lenger tid en det man planlegger. ta med en kanne kaffe og stell deg i garasjen. bruk to bukker av no slag slik at du får den plata litt over bakken og slik at du slipper å bøye deg så mye.

D ska ver sikkert og vist! :eek: Jeg lagde vidte-hull, d tok 3 timer :mad: , men eg brukte jo drill og fil då....

stidz
25-03-2004, 23:39
dobbelt garasje uten dør har jeg. er hos mamma nå der jaeg har dremmel og sånt. men stikker og kjøper noen sånne skiver i morra og starter og skjære ut . hvor stor avstand mellom bokstavene bår jeg ha.? har vel 0.5 til 1 cm nå

Champen
25-03-2004, 23:40
har vel 0.5 til 1 cm nå

Hørtes fornuftig ut for meg...

Breiker
25-03-2004, 23:43
dobbelt garasje uten dør har jeg. er hos mamma nå der jaeg har dremmel og sånt. men stikker og kjøper noen sånne skiver i morra og starter og skjære ut . hvor stor avstand mellom bokstavene bår jeg ha.? har vel 0.5 til 1 cm nå

vel. husk at hvis du skal gå over med en fil av no slag så skal du være forsiktig. For de små sakene knekker fort
og ta vare på innholdet i A. Litt vanskelig å skjønne men. Du vet hva jeg mener hvis du setter deg ned og tenker

stidz
25-03-2004, 23:46
vel. husk at hvis du skal gå over med en fil av no slag så skal du være forsiktig. For de små sakene knekker fort
og ta vare på innholdet i A. Litt vanskelig å skjønne men. Du vet hva jeg mener hvis du setter deg ned og tenker

sitter og tenker, men skjønner ikke helt. finner vel ut ettervært

Champen
25-03-2004, 23:48
sitter og tenker, men skjønner ikke helt. finner vel ut ettervært

Den fatta ikkje eg heller heilt, så då e me 2 :)

Men nå vente loppekassen, zZzZzZz

Champen
26-03-2004, 00:10
Eg har forresten sagt at eg skulle posta bilder av den gamle dritten min, så her komme de... :p

http://home.lyse.net/eaknut/pc/

Bildene måtte desverre tas med night-shot (infrarødt) fordi det var så mørkt på rommet mitt... :mad:

Breiker
26-03-2004, 00:19
når du f. eks skal skjære ut en A så skære du jo ut en trekant i midten. Denne trimmer du litt på og limer på plexien du skal sette på slik at det ser ut som en A.

stidz
26-03-2004, 01:30
åja sånn ja. tenkte du mente et eller anna med a. tenkt ikke på bokstaven. men det skal stå Stidz så ække no problem. skal ikke ha noe inne i d'en uansett. har jo skissa opp og sett hva som ble kulest

stidz
26-03-2004, 21:20
sånn nå er jeg i gang. men fortsetter i morra grunnet noen små unger som skal sove. har vel brukt 5-6 skiver på en S og 2 tredeler av en T men de skivene fløy virkelig ja. og plutselig var de filt helt ned. men som i t'en hvordan skal jeg skjøre ut bunnen på den? liten t med sånn dere som stikker opp som på en J lissom. noen forslag?

Breiker
26-03-2004, 21:59
Bruk et borr. etter det så bruker du den buebitsen. og etterpå er det bare å gå over med fil.

kom med bilder etterpå

stidz
26-03-2004, 22:03
ok da gjør jeg det i morra. gikk bedre enn jeg trodde. men de skivene ble fort slitt.
bør jeg ta og kutte fra baksiden av plata når jeg skal ta og dytte ut bokstavene? siden de sitter jo litt sammen bak der

Breiker
26-03-2004, 22:11
det kan du velge selv. er vel best å kutte fra baksiden. da blir de bua kantene enklere å fjerne.

ikke bruk makt på skivene. da slites de 5ganger så fort

stidz
26-03-2004, 22:16
bruker ikke makt på dem. det er litt ekkelt når jeg kuttet og plutselig var i gjennom så kuttet jeg bortover så fikk saga plutselig tak i en liten bit som ikke var kuttet. det var ekkelt. kan tror 3 av dem knak og resten ble sliti ned. jeg gjorde det ute og det er kalt så skalv sikkert litt og da knakk de. men har jo sikkert 30 stk. i gjenn eller no. håper dette blir bra da

Breiker
26-03-2004, 22:56
jeg stod i garasjen og kutta. veldig smart. stod med en kanne te. hjalp veldig.

stidz
26-03-2004, 23:05
garsjen jeg har her er nok ikke så mye varmere enn det det er ut men de to første bokstavene gikk vel egentlig greit. men så klaga naboene så må vente til i morra. sikkert litt varmere da også håper jeg da.

Breiker
26-03-2004, 23:31
blir faktisk varmere i garasjen. ta igjen døra og kutt i vei. ta med en arbeidslampe og. de avgir masse varme.

HaanZ
27-03-2004, 00:31
Eg brukte stikksag på kabinettet mitt. Det gikk unna, litt for fort faktisk så, ehm, eg klarte ikkje å følgje med i svingane :D Vart til og med ei lita glipe i hjørnet :o

Breiker
27-03-2004, 01:25
bilde? hehe.. må ikke stresse vet du

HaanZ
27-03-2004, 02:36
bilde? hehe.. må ikke stresse vet du

Stressa ikkje eg, skulle berre ta det pent og pynteleg, men den saga sprang jo søren meg bortover metallet. Det gjekk veldig mykje lettare å skjære metallet enn plexien. Som eg så klart måtte skjære meir på fordi eg presterte å gravere på feil side. Så da måtte eg snu plexiet og skjære litt meir. Jaja, første gongen er vel alltid _litt_ misslykka i allefall. Har nok ikkje noko bilde av sjølve saginga, berre før. Du får komme bort til meg på TG og sjå =]

stidz
27-03-2004, 15:05
jeg kan sikkert poste no bilder av hvordan mitt ble. men må vente til jeg kommer hjem til pc'en min. denne har ingenting. er ganske fornøyd egentlig. er ett sted slipesteinen hoppa av da men. det går bra. litt sprittusj og litt knikking ordna det nesten. brukte sikkert 20 plater eller no. og fy som det gikk når metallet ble litt varmet opp av sola. har svartakti kabinett.

Breiker
27-03-2004, 17:11
jeg kan sikkert poste no bilder av hvordan mitt ble. men må vente til jeg kommer hjem til pc'en min. denne har ingenting. er ganske fornøyd egentlig. er ett sted slipesteinen hoppa av da men. det går bra. litt sprittusj og litt knikking ordna det nesten. brukte sikkert 20 plater eller no. og fy som det gikk når metallet ble litt varmet opp av sola. har svartakti kabinett.

husk å skyll av/vask toweret ditt etter at du har gjort det.

stidz
27-03-2004, 20:38
den er vasket nå da. men litt av papiret satt seg fast der jeg har kuttet ut bokstaver. men dette fikseses sikkert med lighter eller no. men hvor for jeg kjøpt plexiglass. tenkte på sånn plast som er i rammer siden jeg ikke fant no annent. og når jeg skulle dra for og kjøpe det fant jeg ikke det heller. noen butikker i oslo som selger plexi? stikker innom digital impuls til uka og kjøper det siste jeg trenger av katoder og stuff. hylla er ferdig kutta nå også så bare og borre hull der skruene skal sitte så er alt klart til TG

nå gleder jeg meg bare mer og mer.
er det lurt og komme i 8-9 tiden på morningen?

HaanZ
27-03-2004, 20:48
den er vasket nå da. men litt av papiret satt seg fast der jeg har kuttet ut bokstaver. men dette fikseses sikkert med lighter eller no. men hvor for jeg kjøpt plexiglass. tenkte på sånn plast som er i rammer siden jeg ikke fant no annent. og når jeg skulle dra for og kjøpe det fant jeg ikke det heller. noen butikker i oslo som selger plexi? stikker innom digital impuls til uka og kjøper det siste jeg trenger av katoder og stuff. hylla er ferdig kutta nå også så bare og borre hull der skruene skal sitte så er alt klart til TG

Det er ei tid med lang kø, men det er heile onsdagen. 8-9 er nok heilt greit. Kom ved åttetida i fjor sjøl og stod brukbar lang tid i kø.

stidz
27-03-2004, 20:50
jegkom vel i 2 tia i fjor og sto i 4 timer. hvor lenge sto du?

HaanZ
27-03-2004, 20:51
jegkom vel i 2 tia i fjor og sto i 4 timer. hvor lenge sto du?

Meiner det var tre timar eg stod. Ikkje lengre.

stidz
27-03-2004, 20:53
blir forhåpentligvis litt mindre kø i år pga. de folka med armbånd. men kommer vel i 8-9 tiden jeg da

Breiker
27-03-2004, 22:15

når du er borte på digital impuls så kan du likegod ta deg en tur innom clas ohlson. de selger billige små plater som du kan bruke. ikke dyrt. men kjøp 3mm plater.

stidz
27-03-2004, 23:16
tar en tur innom der og uansett jeg. men takk for tipset. selgerdem fortsatt neonlys eller lignende på clas ohlson? sist jeg var på digetal impuls kjøpte jeg 3 neonlys, en stjerne og to billige ett gult og et hvit for 20 kr pr. stykk. ikke så mye og skryte av men. hehe. skal kjøpe meg en blå eller lilla katode i morra. enten på DI eller det som het komplett før.(tror det heter datakjeden).
men sjekker etter noe utstyr til uka. må spare litt penger til selve TG også da.

Breiker
27-03-2004, 23:27
tar en tur innom der og uansett jeg. men takk for tipset. selgerdem fortsatt neonlys eller lignende på clas ohlson? sist jeg var på digetal impuls kjøpte jeg 3 neonlys, en stjerne og to billige ett gult og et hvit for 20 kr pr. stykk. ikke så mye og skryte av men. hehe. skal kjøpe meg en blå eller lilla katode i morra. enten på DI eller det som het komplett før.(tror det heter datakjeden).
men sjekker etter noe utstyr til uka. må spare litt penger til selve TG også da.

ikke kjøp slikt på clas ohlsonl. katoder skal kjøpes på skikkelige steder. men datakjeden tror jeg ikke har katoder og den slags. men det har digital impuls.
for 2x 30cm katoder koster det 110. + inverter til 65 kr. da har du egentlig det du trenger

stidz
27-03-2004, 23:35
har vel 5 katoder nå. men de er ikke rette har en rund en stjerne og en dårlig hvit og en drit dårlig gul. men snakka med de på datakjeden for ca en måned siden og de sa de skulle få inn noe stash til casemoding før TG. og sånn adaptor greie har jeg vel. har en ledig plass på den boksen jeg har og det andre kobler jeg bare sammen den som sitter på bryteren jeg har montert over rd-romen min.

HaanZ
27-03-2004, 23:35
Kan nokon kjøpe med inverter og to UV-katoder til meg? Tek ei stund før det kjem og eg skal reise rundt heile veka før TG så det blir litt vanskeleg. Og tør ikkje satse på det 3dfxcool har med på TG.

stidz
27-03-2004, 23:37
jeg kan kanskje kjøpe med til deg jeg. er ikke helt sikker da men.

stidz
28-03-2004, 20:01
her er pc'en min nå.

MERK: den er ikke ferdig fila og pleksiglass er ikke satt inn. katoden som er der skal byttes ut med 2 blå. en oppe og en nede. ingen av katodene skal syntes sånn som på bildet. men har ikke kjøpt katoder enda. kan vise bilde når alt er ferdig

HaanZ
28-03-2004, 20:37
her er pc'en min nå.

MERK: den er ikke ferdig fila og pleksiglass er ikke satt inn. katoden som er der skal byttes ut med 2 blå. en oppe og en nede. ingen av katodene skal syntes sånn som på bildet. men har ikke kjøpt katoder enda. kan vise bilde når alt er ferdig

lag link da :|

stidz
28-03-2004, 20:46
viste det var noe jeg hadde glemt hehe :Pher er den (http://www.home.no/stidz/DSC00707.JPG)

HaanZ
28-03-2004, 21:04
viste det var noe jeg hadde glemt hehe :Pher er den (http://www.home.no/stidz/DSC00707.JPG)

Den var kul. Men eg likar ikkje heilt å sjå lysa gjennom glas og hol i maskina. Berre mi personlege meining.

stidz
28-03-2004, 21:46
lyset skal jo senkes da. skal ikke syntes. men forsto jeg deg kanskje feil nå?

HaanZ
28-03-2004, 22:15
lyset skal jo senkes da. skal ikke syntes. men forsto jeg deg kanskje feil nå?

Det er jo ikkje farleg korleis det ser ut for meg, fordi eg kjem sikkert aldri til å sjå maskina. Men eg hadde prøvd å unngå at lyspæra syns gjennom hola. Det er det einaste.

stidz
28-03-2004, 23:19
jaja seff. den skal som sagt senkes ned. jeg skal bruke blå katoder ikke gul. men nå er den der bare siden jeg ikke hadde noe og feste den i. og hadde den liggende. skal ha en oppe og en nede. ingen av dem skal syntes.

HaanZ
28-03-2004, 23:24
Åja, i det tilfellet så er det der ein bra jobb gjort =] Bedre enn mi skjæring, hehe. Eg er ikkje sikker på kort stort det er, men om det er ganske lite, kan "kvite" fargar syne best. Just my two cents.

stidz
28-03-2004, 23:30
det er ca 10 x 35 cm eller no, så er ikke så lite. er veldig fornøyd med skjeringa jeg. første gang jeg har brukt en dremel. og det gjør meg enda mer stolt :)

Breiker
28-03-2004, 23:32
host host. fra min faglige vinkel har jeg disse forslagene til "forbedring":

- Flytt katoden slik at den står over eller under teksten i toweret. Ikke der du har den. Det ser dårlig ut.
- Matt ned baksiden av flexiglasset. Da ser du ikke så mye av det du har inni men det kommer til å lyse synes enda mer.
- få over med fil og få glatte kanter

ellers veldig bra.
nais. men hvilken farge er toweret ditt i?

stidz
28-03-2004, 23:34
host host. fra min faglige vinkel har jeg disse forslagene til "forbedring":

- Flytt katoden slik at den står over eller under teksten i toweret. Ikke der du har den. Det ser dårlig ut.
- Matt ned baksiden av flexiglasset. Da ser du ikke så mye av det du har inni men det kommer til å lyse synes enda mer.
- få over med fil og få glatte kanter

ellers veldig bra.
nais. men hvilken farge er toweret ditt i?

jeg har tenkt på alle de punktene der. men er ikke ferdig. har ikke filt ned noe enda. men kom hjem i dag og har ikke fiksa noe på det. og leser du over står det at jeg skal flytte katoden. skal setteinn en blå en tror jeg. og toweret mitt er det chieftec kaller svart. det ser litt mer ut som grått syntes no jeg da men.

har heller ikke satt inn plexiglass enda

drbass
31-03-2004, 22:41
Du burde kjappe dig da, Tg nærmer seg!

stidz
31-03-2004, 22:54
er jo nesten helt ferdig nå da. har kommet lengre på 2-3 dager. men tenker og gjøre litt på tg vis det er noe bra og få kjøpt der

{Ajax}
02-04-2004, 22:22
Min neste mod kommer ikke til å bli pusset ned, der skal jeg faktisk heller sandblåse hele driten. Eneste måten å få det til å henge på.

Jeg brukte stikksag, og det ble ganske pent det, brukte drill til logo på siden.

Har ingen tekst, men logo instedd.

Har du lyst til å kikke så kom bort da vel!

stidz
02-04-2004, 23:31
kommer bort en tur og sjekker jeg. sitter rett ved meg så. jeg sitter på rad 44 seat 19

Champen
07-04-2004, 01:22
Lol, dette blir meir og meir "of topic"...
De fleste e vel reist t TG nå tenke eg...

/me er misunnet...

/me ønsker alle et bra opphold på TG, og håper at alle sover nok, slik at d ikke skjer bilulykker!

:D