Log in

View Full Version : Til dere som vurderer å leie buss/arrangere Transport.

LuftHode
21-12-2004, 13:25
Hei. Ser det begynner å fylles med spørsmål om transport, og tilbud om buss. Jeg skal ikke påberope meg all verdens erfaring innen emnet, men har selv kjørt turbuss, og jobbet med å lage opplegg, så jeg tenkte jeg skulle skrive noen linjer. Mye av dette er selvfølgelig, men,skrives likevel. er viktig å ha tenkt på alle eventualiteter.

Valg av operatør:

Den enkleste måten å få pristilbud er å sende ut prisforespørsel til flere firmaer. Husk å føre opp hvor dere vil reise fra, og hvor dere skal. Har dere behov for å reise innom bestemte steder, eller ta en bestemt rute, så skriver dere det på. Det er viktig å bestemme seg om en vil ha pris på et bestemt antall personer, eller om en vil ha en generell pris på en buss-hele strekningen. Dette fordi enkelte selskap har mindre busser de kan sette inn, noe som vil gi en annen pris.
Er det bestemte ting dere vil ha med bussen, MÅ dere f.eks ha tvskjerm, så skriv dette i prisforespørselen. Vær nøye med å presisere at dere skal på et dataparty,forklar at alle skal ha data med seg, og spør spesielt etter en buss med stor bagasjekapasitet.
Husk at det er vanskelig å få plass til 48-50 personer i en buss, om alle skal ha pc med seg. (med mindre alle har laptop.) Henger er et alternativ, om selskapet tilbyr det.)

Når du sender prisforespørsel ber du selskapet sende svar fortest mulig. Både du og selskapet er best tjent med å avtale transport så tidlig som mulig.

Du står fritt til å velge det selskapet som gir deg billigst pris. Husk bare på at noen selskaper dumper prisen, og kjører dere rundt i en dødsfelle. Sjekk nettsidene, eller dra på besøk til selskapet, og kikk på bussene.
Jeg sier ikke at alle gamle busser er dårlige, men er mulig å skaffe seg et intrykk ved å se på selskapets generelle holdning. Det stemmer som regel at en bulkete, uvasket buss er i dårlig stand.

Når du skriver under på bestilling, så avtaler du også sted/tid for henting. Dette _kan_ være vanskelig å endre på et senere tidspunkt.

Å kjøre om natten kan være en grei måte å komme frem på. Husk bare da på at om en ikke kjører hovedveiene så kan det meste av servering/(les: steder å kjøpe cola) være stengt. Dette bør du i såfall informere deltagerene om.

Husk å ha gode lister over deltagerene. Registrer når de har betalt, og når de er ankommet bussen. (dette gjelder begge veiene).

Passasjerer og vekt:

Enhver buss har en maks totalvekt. Totalvekten er egenvekt pluss nyttelast. Nyere busser med tvillinghjul, lutfjæring, og boggie kan ta noen tonn, men det er IKKE uendelig med plass/vekt. Sjåføren har ansvaret for at bussen ikke overstiger totalvekten ihht vognkort, men også vegklasse. Skal du bare kjøre Europaveier, så er det ikke noe problem, men vær oppmerksom på at småveier kan ha 50% mindre tillatt totalvekt. Dette vet sjåføren, og han vil være behjelpelig med å plassere passasjerer og bagasje slik at vekten fordeles forskriftsmessig over for og bak-aksel. Sjåføren har og rett til å nekte å ta med bagasje. Derfor er det viktig at du på forhånd har informert selskapet om deres planer om å ta med mye bagasje. Har du tung bagasje, og små veier, vil du kanskje ikke få med deg full buss. Dette vil da og naturligvis påvirke prisen pr.person. Det viktigste er uansett at ingen blir stående igjen, eller må reise uten pc fordi bussen er full.

Jeg har her bare skriblet litt. er ikke dermed sagt at det er behov for denne informasjonen, og den er heller ikke så veldig godt systematisert. Jeg beklager det, men..et litt rotete hode.
Skulle det uansett være noe du lurer på, så er du hjertelig velkommen til å spørre meg.

Jg.a
29-12-2004, 16:56
takker, hjalp en del dette. Tviler uansett på at jeg er den rette personen til å organisere slike ting, men er jo interessert i å hente info ;)

geek
20-02-2005, 14:06
Husk at det er vanskelig å få plass til 48-50 personer i en buss, om alle skal ha pc med seg. (med mindre alle har laptop.) Henger er et alternativ, om selskapet tilbyr det.)Hvis man har en større turbuss og 50 reisende (noe jeg selv hadde ansvaret for i 2000), så bør man absolutt ha en henger på minst 12-15 kubikk for å få plass til alt. Nå skal det sies at det siden den gang er vesentlig fler som har LCD-skjermer osv, og dermed mindre bagasje.

Mullar
27-02-2005, 18:51
Et buss selkskap tok 22500,- tur retur Stavanger - Hamar. er det dyrt ? :p

netrom2k
27-02-2005, 18:58
Hvor mange er dere som skal ta den bussen da?

Må vel være billigere alternativ

LuftHode
27-02-2005, 19:03
mullar: hvilket selskap var det? evt PM meg, /irc eller noe. 22500 er ikke ille...
Du skal ikke ha mer enn 35-40 stykker før det blir billig.

BlackSlash
27-02-2005, 19:11
Jeg har plass til 3 stk i bilen min t/r stavanger-hamar for 500 kroner per person

Shibby
27-02-2005, 20:22
Men hør:
Har planer om å leie buss.
Den skal gå fra oslo sentralstasjon til hamar. tur/retur, hvor mye ca vil dette koste til dere som har gjort det før.....

LuftHode
27-02-2005, 20:37
er allerede noen på forumet som arrangerer buss, du kan jo høre med dem, om det i det hele tatt er "marked" for to busser.

Mullar
28-02-2005, 16:19
mullar: hvilket selskap var det? evt PM meg, /irc eller noe. 22500 er ikke ille...
Du skal ikke ha mer enn 35-40 stykker før det blir billig.

Haga bussreiser, dette var prisen for en buss med 50 sitteplasser, syns jeg og huske :)

LuftHode
28-02-2005, 16:49
burde være en grei pris det da.

arild
10-03-2005, 14:14
Da har Haga blitt en del billigere, siden sist jeg pratet med dem...

LuftHode
10-03-2005, 22:59
hva vil "en del" si?

Shibby
12-03-2005, 01:05
Dere kan jo sitte på med oss fra oslo?

www.tgbuss.moo.no