Log in

View Full Version : "Previously released material"?

Fluffier
27-06-2006, 06:20
Fullstending sitat fra fjorårets regler: "We do not allow previously released material to be entered into any of our competitions."

Hva vil dette si, helt nøyaktig for musikk compoen?
Vil posting av sanger på forums eller hjemmesider føre til diskvalifikasjon?

Så ikke dette diskutert i fjorårets forum. Om dette ikke blir en gjeldene regel neste år eller ei er ikke så viktig, jeg vil gjerne vite hvordan det var ifjor.

2K3
27-06-2006, 12:50
Blir nok den regelen neste år også. Det som menes er at man ikke lov å bruke noe som er blitt offentliggjort før. For eksempel via din egen hjemme side eller andre steder.

SuperTeD
28-06-2006, 15:32
så om man sitte rpå en upublisert sang man lagetifjor kan man fritt joine konkurransen, men om man mikser til en sang på tg og legger den ut på f.x. urørt blir man disket?:confused: (edit: f.x.)

2K3
28-06-2006, 23:31
Ja til begge, men kan ikke si det sikkert. Send en mail når TG nærmer seg!

Breiker
29-06-2006, 10:24
jess.. det er det.. Blir som melodi grand prix. Sangen skal først spilles under kvalifisering. spiller man den før det er det kjørt

Fluffier
04-07-2006, 11:56
Ah pokker, jeg greier ikke å sitte inne på det jeg lager. Må poste det for og få feedback så jeg kan bli bedre. Det hadde ikke vært mulig å få sangen sin spilt på det store anlegget uten å være med i compoen da? Kunne kanskje presset det inn som en extra event etter en event?

2K3
04-07-2006, 23:09
Hum...sikkert mulig...du får ta kontakt med styret. Er jo ikke vi som bestemmer ;) Går jo ann på la kompiser høre på det du har laget da. Det er jo ikke ulovelig ;)

Duckers
08-07-2006, 14:31
For det første, nei det er ikke lov å levere ting i compoen som har blitt gjort tilgjengelig for allmenheten tidligere.

Ah pokker, jeg greier ikke å sitte inne på det jeg lager. Må poste det for og få feedback så jeg kan bli bedre. Det hadde ikke vært mulig å få sangen sin spilt på det store anlegget uten å være med i compoen da? Kunne kanskje presset det inn som en extra event etter en event?

Det er derimot ingen som nekter deg å sende sangen din til et begrenset antall personer du stoler på ikke kommer til å legge den ut åpent. Legg den ut feks med passordbeskyttelse og gi passordet til de du vil skal høre låta di og gi deg feedback, så regnes låta fortsatt som "ikke releaset". Hvis derimot uvedkommende i crew eller andre sladrehanker kjenner igjen låta di under compoen, så har du en svak case. Dog, i praksis skjer det sjeldent at en låt blir diskvalifisert selvom den er tidligere sluppet, hvis ikke de rette (eller gale, avhengig av ørene som hører) har hørt låta di tidligere. Moralen er; mekker du på en låt (eller annet type demoscene-bidrag) som du kan tenke deg å bruke i en seriøs compo, så vær varsom med hvem du sender den til eller gjør den tilgjengelig for.

Fluffier
10-07-2006, 23:14
Det var en rimelig hyggelig løsning på problemet. Da får jeg i både pose og sekk da. Takk skal du ha. :D

Ede
13-12-2006, 06:45
Jeg har ingenting med demoscening å gjøre, heller ikke musikkcompoene, men lurte på en ting mens jeg leste igjennom..

Hva med en remix?
Hvis man mixer litt om på en låt man før har utgitt offentlig, da er det remixen som er ny og uoffentliggjort. Kan man bruke denne da?

Evt, hvor mye må en låt mixes før den kan regnes som uoffentliggjort?

jallamann
14-12-2006, 00:12
remixing er nok ikke lov

lug00ber
07-01-2007, 22:55
Remixer av _tidligere publisert materiale_ har tradisjonelt ikke vært tillatt, selv om det er dine låter du remixer.
Hvis du lager en ny versjon (aka remix) av en låt du har laget selv, men ikke har publisert, er det naturligvis helt greit. Da blir "remixen" den første versjonen du publiserer uansett, og blir da "originalen" ;)

Fluffier
08-01-2007, 20:06
Remixer av _tidligere publisert materiale_ har tradisjonelt ikke vært tillatt, selv om det er dine låter du remixer.
Hvis du lager en ny versjon (aka remix) av en låt du har laget selv, men ikke har publisert, er det naturligvis helt greit. Da blir "remixen" den første versjonen du publiserer uansett, og blir da "originalen" ;)

Litt offtopic men: Digga sangen din fra ifjord, "50 ruller dopapir". Bigups for eneste drum and bass sang i den ene musikk compoen. :D

lug00ber
13-01-2007, 17:55
Takk for det :)

Kaktusen
14-01-2007, 03:51
Det er egentlig en regel med mange svarte hull, men igjen gjelder det å bruke fornuftig skjønn. Å poste en låt på et forum er for meg ganske offisielt.

Å hoste en låt på en personlig server for å slippe å sende den 3454567243 ganger rundt på MSN til de som skal høre er en løsning mange velger privat.
Hvis da en eller annen kis kommer over folderen i et tilfeldig Google-søk og sprer låta er det for meg fortsatt IKKE en offisiell release, fordi den ikke er godkjent av deg.
Hvis du derimot laster opp låta på CTG Music, Urørt eller et annet artist-samfunn er det en ganske offisiell release, selv om du ikke har tenkt til å linke til noen andre enn venner.

Er man litt klar i toppen og heisen går helt opp er det egentlig ikke så vanskelig å tenke seg til, og som Duckers sier, er du bekymret er det lurt å være forsiktig :)

OptimizE
31-03-2007, 05:36
Kaktusen: For å være vrang: Hvis noen har fått tak i låta di og spredt den, så blir du i følge reglene diskvalifisert uansett om det var din feil eller ikke. Så ditt eksempel med tilfeldig Google-søking vil også kunne føre til diskvalifisering selv om ikke du synes den er "releaset". ;)

OptimizE
31-03-2007, 05:44
Ah pokker, jeg greier ikke å sitte inne på det jeg lager. Må poste det for og få feedback så jeg kan bli bedre.Du trenger ikke poste den noe sted for å få feedback. Så lenge du bare gir den direkte til folk du vet ikke gir den videre, er alt i orden.
Det hadde ikke vært mulig å få sangen sin spilt på det store anlegget uten å være med i compoen da? Kunne kanskje presset det inn som en extra event etter en event?Neppe.. Jeg foreslår at du lager en ny sang som du ikke har postet noe sted. Sørg for å bare få feedback gjennom "lovlige" metoder. Er låta bra nok, blir belønningen å høre den på monsteranlegg. Kanskje det blir en premie også.. :)

Kaktusen
31-03-2007, 17:07
Optimize: for å være enda mer vrang; jeg ser ikke på det som en offisiell release, men hadde forstått det om den ble diskvalifisert ;)

Men anyways, som tidligere sagt, best å være på den sikre siden :)