Log in

View Full Version : Sample cd's og / eller royaltyfree samples?

Fluffier
08-01-2007, 20:17
Kort og godt: Kan man bruke samples som er fra samplecdes eller som er royaltyfree i "High quality music" compoen?

zoylster
08-01-2007, 22:26
Er det ikke sånn at man får tildelt en mappe med sampels da? Eller er det jeg som er på jordet nå? :confused:

Fluffier
09-01-2007, 08:23
Ifjord var det to compoer, en hvor du fikk samples og bare kunne bruke dem samt effekter som du sa. Og en kompo hvor man leverer inn en mp3 fil slik at man kan bruke hvilket som helst program / synth til å lage sangen, det var da denne compoen jeg tenkte på. =]

solbekk
09-01-2007, 14:37
Noen som hadde gidde å forklart hva en "demo" er? er ikke det en slags 3D film som kjøres/editeres live forran noen eller noko da? gjerne en detajert beskrivelse=)

mdj
09-01-2007, 16:36
En demo er jo en slags musikk video. Typisk reise igjennom rommet og 3 ting og blink blink stjerner osv. sammen med musikk

lug00ber
13-01-2007, 17:54
Til dere som lurer på hva en demo er:
http://forums.gathering.org/showthread.php?t=4119

On topic: Du kan bruke samples du har rett til å bruke. Har du kjøpt en sample-cd har du samtidig kjøpt en lisens for bruken av samplene. Det samme gjelder for cover-cder for blad, samplesites på nettet og så videre.

Kaktusen
14-01-2007, 03:36
Det kan jo nevnes at det er ca. null av bidragene på TG som faktisk har alt av rettigheter på det tørre.
Generelt er den uskrevne regelen at man bør unngå å bruke materiale man ikke har rettigheter til som hovedelementer som driver bidraget.

Målet med compoene er ikke å buste flest mulig folk, men å la folk vise hva de er flinke til.
Bidrag som baserer seg på en stor del av andres arbeid (umodifiserte samples, presets, etc.) kommer stort sett til kort uansett, fordi man ikke investerer noe personlig i dem.

Fluffier
14-01-2007, 04:30
Helt enig, jeg har laget alt selv bortsett fra nest første gang, og det teller jo ikke som en sang engang. Det jeg ikke har laget selv derimot er opptak av breaks og lyder jeg har samplet fra spill, acapellas, etc, føler likevel at sangene er mine.

Sålenge jeg ikke bruker acapellaene av svært kjente låter som jeg har, tenker jeg det går greit. =]

Når jeg ser tilbake på første post burde jeg vel formulert meg andreledes: "Må jeg legge fram bevis på at jeg har alle rettighetene på samples for å ikke diskvalifiseres?"

lug00ber
14-01-2007, 05:04
Bruk av vokaler er en sikker måte å få en visitt av regelpolitiet på. Det er så få av bidragene som kommer inn som har (bra) vokaler at det nesten alltid vil bli sjekket opp.

Kaktusen
14-01-2007, 17:12
Du burde vel egentlig kunne vise til at du har laget hele låta i alle fall, om noen skulle dra en "HEY! DEN LÅTA HAR KOMPISEN MIN LAGET!".
Litt surt å bli disket fordi du av en eller annen grunn glemte låt-oppsettet hjemme :p

Fluffier
14-01-2007, 21:17
Haha, høres nesten ut som om det har skjedd før? Virker iallefall kjipt :P .

Skal nok ta med meg prosjektfilene, det er jo en selvfølge.

Jeg har noen samplecds med vokaler som jeg har betalt for, skal ta med meg det også så det burde vel gå greit å bruke det i sangen min da jeg kan bevise at det er royaltyfree samples.

Kaktusen
15-01-2007, 08:37
Da går det nok fint, om det er kult å bruke ferdige samples uten å modifisere dem er en annen ting :p

Bare for å kverulere litt, du kan ha lov til å bruke samples uten at de nødvendigvis er royalty-frie, royalties betyr bare at de som har fingrene med i verket også skal ha sin del av kaka.
Så om du skulle få lyst til å TONO-registrere en låt som bruker samples som ikke er royalty-frie må du opplyst om dette, og om hvem som har rettighetene. De som har rettighetene til samplingene kan også kreve at du TONO-registrerer låta om den skal fremføres offentlig.

Dette gjelder i stor grad hvorvidt samplingene er gjenkjennelige, og om du opplyser hva du har brukt eller ikke.
Om du sampler "I'll be back" fra T2 eller noe annet som helt klart ikke er royalty-fritt og kvester det til det ugjenkjennelige er det ingen som kommer til å ta deg på det, med mindre noen mistenker at det er akkurat den delen som gjør låta til en hit, og du velger å hyle det ut offentlig.

Det er litt som å stjele en sykkel og lakkere den for at ingen skal kjenne den igjen.
Det finnes også produsenter som baserer store deler av arkivene sine på modifiserte samples, rett og slett fordi det er for stor tvil om hvor samplingene opprinnelig kom fra.
Det ironiske er at produsenter som Vengeance er skikkelig hissige på folk som kopierer sample-cd'ene deres, selv om de faktisk selv har basert store deler av dem på andres samples.
Når det er sagt gjelder dette samples generelt, vokalsamples er nok generelt litt lettere å kjenne igjen enn en kickdrum, og derfor mer utsatt for "royalty-hunting".
Det finnes en milliard regler og unntak på området, men det står stort sett på fornuft, og å alltid kunne bevise at du har rett :p