Log in

View Full Version : Hvordan spare opp til og kjøpe ny HW?

Crow
15-09-2007, 22:11
Er det best å spare en diger stash og oppdatere maskina si i et stort hopp? Eller er det best å kjøre reform-stil, med feks ny HDD en måned, nytt videokort en annen, ny RAM neste etc?

Tillegsspørsmål: hvor kjøper dere utstyret deres?

Zarbon
15-09-2007, 22:27
Spar opp og kjøp. :)

Crow
15-09-2007, 22:35
Lure :P

Hvor kjøper du sakene dine?

Scotty
15-09-2007, 22:40
Lag en tråd på diskusjon.no når den tid kommer
http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=94
Her får du hjelp. Når man kjøper ny pc bruker
man prisguiden og sjekker tester. http://prisguide.hardware.no/

evil_t
15-09-2007, 23:26
Jeg kjøper ikke hw, men det er fordi jeg er student og er ikke noen vits å falle lavere på fattigdomsstigen en nødvendig.

existemi
16-09-2007, 01:14
Eller er det best å kjøre reform-stil, med feks ny HDD en måned, nytt videokort en annen, ny RAM neste etc?

Ulempen med dette, er at hvis du bestiller fra nett, betaler du helt sykt mye i frakt til sammen før du har oppgradert hele datamaskinen. Jeg ville anbefalt spart opp og kjøpt det meste med en gang. Finn hva du skal ha, og søk på prisguiden til Hardware.no i posten over, og finn ikke bare hvem som har den billigste harddisken, men hvem som er billigst alt i alt.

Proof
16-09-2007, 14:56
Kjøp på www.shg.no eller www.netshop.no

Komplett sliter med levering for tiden.

Glennj
18-09-2007, 03:44
Kjøp på www.shg.no eller www.netshop.no

Komplett sliter med levering for tiden.

Nei kødderu? :P Komplett har ikke vært sånn før =/ . Jeg bestilte helt ny hw, men endte til slutt at jeg ikke orka vente mer så jeg dro til Sandefjord å henta det:P ..

cart
18-09-2007, 09:53
Nei kødderu? :P Komplett har ikke vært sånn før =/ . Jeg bestilte helt ny hw, men endte til slutt at jeg ikke orka vente mer så jeg dro til Sandefjord å henta det:P ..

Jeg er glad vi har en butikk nedi gata her, som (med studentrabatten riktignok) holder samme prisene som Psdata.no :) I hvertfall på enkelte ting

Scotty
18-09-2007, 20:15
Det er pga nytt lagersystem. Virker som om det har gått rett i dass.
Stort tap på komplett. :)

Jeg er glad vi har en butikk nedi gata her, som (med studentrabatten riktignok) holder samme prisene som Psdata.no :) I hvertfall på enkelte ting

Psdata heter bare ps(.no) nå forresten ;)

saita
21-09-2007, 12:14
Etter min mening er PSdata den værste drittbutikken noen gang opprettet. DE han kundeservice verre enn en colaboks!

Har veldig dårlig erfaringer derfra, og kommer aldri til å handle der igjen, ever. Anbefales ikke i det hele tatt.
Da den helt nye pcen jeg bestillte kom, var jeg kjempefornøyd i hele 3 dager, da skjermkortet gikk. Trodde jeg hvertfall. Sendte den inn, de hadde byttet grafikkkortet, og sendt den tilbake på en fredag. Etter en kveld med spilling, tok det kvelden igjen. Dette var bare et kort med kjøleribbe, ingen vifte, så jeg prøvde å legge på en 90x90 vifte på toppen, for å se om det hjalp, og pcen fungerte feilfritt resten av helgen. Sendte så mail til PSdata om at jeg hadde funnet feilen, alt de trengte å gjøre var å sende meg en vifte som passet til grafikkortet, så skulle jeg ordne resten selv, men de sa nei, vi vil ha den inn. Jeg hadde mye å gjøre, så jeg brydde meg i grunn ikke så mye om det tok 2 eller 14 dager før den var oppe å gikk igjen, så jeg sendte den inn. Etter 3 uker fikk jeg den tilbake, igjen hadde de byttet skjermkort, enda jeg hadde måde mailet dem, ringt dem og lagt ved en lapp der det sto at alt de trengte å gjøre var å sette på en vifte, så hadde det ordnet seg, og alle hadde blitt fornøyde.
Slik fortsatte det, 3 ganger til..
Da jeg fikk den tilbake etter 4. gangen, var jeg så lei av at de ikke klarte å lese eller høre hva som var feil! Inkompetente folk som jobber der, vil jeg påstå. Jeg hevet kjøpet og gikk rett til komplett og bestilte en enda bedre maskin, denne gangen med vifte på GPU'en ;-)

Proof
21-09-2007, 16:27

HEhehe...

@trådstarter: sett deg i kassa på rema.

cart
22-09-2007, 08:15
Etter min mening er PSdata den værste drittbutikken noen gang opprettet. DE han kundeservice verre enn en colaboks!

Har veldig dårlig erfaringer derfra, og kommer aldri til å handle der igjen, ever. Anbefales ikke i det hele tatt.
Da den helt nye pcen jeg bestillte kom, var jeg kjempefornøyd i hele 3 dager, da skjermkortet gikk. Trodde jeg hvertfall. Sendte den inn, de hadde byttet grafikkkortet, og sendt den tilbake på en fredag. Etter en kveld med spilling, tok det kvelden igjen. Dette var bare et kort med kjøleribbe, ingen vifte, så jeg prøvde å legge på en 90x90 vifte på toppen, for å se om det hjalp, og pcen fungerte feilfritt resten av helgen. Sendte så mail til PSdata om at jeg hadde funnet feilen, alt de trengte å gjøre var å sende meg en vifte som passet til grafikkortet, så skulle jeg ordne resten selv, men de sa nei, vi vil ha den inn. Jeg hadde mye å gjøre, så jeg brydde meg i grunn ikke så mye om det tok 2 eller 14 dager før den var oppe å gikk igjen, så jeg sendte den inn. Etter 3 uker fikk jeg den tilbake, igjen hadde de byttet skjermkort, enda jeg hadde måde mailet dem, ringt dem og lagt ved en lapp der det sto at alt de trengte å gjøre var å sette på en vifte, så hadde det ordnet seg, og alle hadde blitt fornøyde.
Da jeg fikk den tilbake etter 4. gangen, var jeg så lei av at de ikke klarte å lese eller høre hva som var feil! Inkompetente folk som jobber der, vil jeg påstå. Jeg hevet kjøpet og gikk rett til komplett og bestilte en enda bedre maskin, denne gangen med vifte på GPU'en ;-)

Jeg har helt motsatt opplevelse av ps.no, og anbefaler det på det varmeste. Jeg har aldri hatt noe problemer med de, de har alltid vært raske, og fått gjort jobben med en gang. :)

evil_t
22-09-2007, 12:31
Jeg har helt motsatt opplevelse av ps.no, og anbefaler det på det varmeste. Jeg har aldri hatt noe problemer med de, de har alltid vært raske, og fått gjort jobben med en gang
Samme erfaring har jeg også. Riktignok ett par mnder siden jeg jeg bestilte, men tviler på at de la om hele servicesystemet bare pga at de endret navn til ps.no.

cart
22-09-2007, 13:45
Samme erfaring har jeg også. Riktignok ett par mnder siden jeg jeg bestilte, men tviler på at de la om hele servicesystemet bare pga at de endret navn til ps.no.

Eneste bedriften jeg har hørt om som gjør det er Mesta :P

saita
23-09-2007, 22:42
De er veldig flinke til å levere varer, men synes det blir rett og slett for dumt at de ikke klarer å lese en lapp, eller høre hva jeg sier på telefon, eller lese mail.. Skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig. Men de skal ha en ting, og det var at de leverte kjapt, kanskje for kjapt?

Clvn
16-10-2007, 09:23
OfT: Jeg er veldig fornøyd med PSdata. Har totalt hatt 3 returer (en på angrefrist), og alle har gått tålig greit :)

OnT: Jeg putter alt av mynter på en stor boks. Greit nok, lommeboka blir mye fortere tom, men har alt veksla 2*2k i mynt siden sommeren ;)

saita
16-10-2007, 12:55
Jeg gjør nesten det samme, men derimot bare med alt under 10kroninger.

Extreme_H_H_H
17-10-2007, 14:53
hehe... sparegrisen min(som forøvrig er rosa) rommer mine TG-biletter i cash, fra gjennomførte kiwi turer med min konrad, hvor jeg har lagt alt under 10 kroner igjen i børsa...

weq
22-10-2007, 22:53

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan en leverandør av et produkt har ansvar for å selge deg den nødvendige modifiseringen som trengs for å få et produkt til å fungere i ditt miljø. Det var vel du selv som valgte ut varen? Det var vel du selv som valgte ikke å prøve et annet produkt når du visst hva problemet var? Og dersom PSData skulle åpnet produktet og montert denne viften på så ville jeg undret meg om gfxkortet mitt var åpnet før jeg fikk det?

saita
23-10-2007, 09:19
Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan en leverandør av et produkt har ansvar for å selge deg den nødvendige modifiseringen som trengs for å få et produkt til å fungere i ditt miljø. Det var vel du selv som valgte ut varen? Det var vel du selv som valgte ikke å prøve et annet produkt når du visst hva problemet var? Og dersom PSData skulle åpnet produktet og montert denne viften på så ville jeg undret meg om gfxkortet mitt var åpnet før jeg fikk det?

Fordi pcen blacka ut, uten at jeg gjorde noen ting. Den kunne stå bare på skrivebordet. Det er jo ikke slik det skal være. På papiret så det ut som et veldig bra kort, og skulle fungere greit.
De sa de hadde byttet gfxkort 3 ganger, men det tviler jeg sterkt på, iom at samme feilen oppsto hele tiden.

nitrofish
23-10-2007, 20:11

Hvis ikke skjermkortet ble levert med vifte så skal det jo som regel ikke være noe behov for det:P (hvis du ikke har klokka kortet så det har blitt varmere enn normalt, men da mister du jo garantien uansett så jeg går ut i fra at du ikke har gjort det...)
Det er ikke sikkert ps har "lov" til å "modde" kortet ditt for å få det til å fungere.
Jeg har faktisk bare positive ting å si om psdata, ekstremt rask levering og det er lett å få prate med "riktige" folk til det du trenger hjelp til. :)

Extreme_H_H_H
23-10-2007, 20:17
har egentlig ikke noen erfaringer med PSdata, handler nesten alltid på komplett, og jeg har ikke EN gang fått noe defekt vare, som ikke sendes på nytt, siden jeg bor i vesfold sender de ganske kurrant tålelig tid hjem til meg også, kunde servicen syntes jeg kunne blitt bedere da... men har ikke hatt noen problemer med komplett enda...

saita
24-10-2007, 03:38
Hvis ikke skjermkortet ble levert med vifte så skal det jo som regel ikke være noe behov for det:P (hvis du ikke har klokka kortet så det har blitt varmere enn normalt, men da mister du jo garantien uansett så jeg går ut i fra at du ikke har gjort det...)
Det er ikke sikkert ps har "lov" til å "modde" kortet ditt for å få det til å fungere.
Jeg har faktisk bare positive ting å si om psdata, ekstremt rask levering og det er lett å få prate med "riktige" folk til det du trenger hjelp til. :)

Det som var tingen var at jeg ikke hadde gjort noe med det. Det var på den tiden da jeg var nybegynner, og ikke hadde SÅ mye peiling på det her enda.. Uansett, da jeg ringte bort og spurte hva det var de surra med, når jeg ikke hadde hatt pc på en måned, så kunne de ikke en gang svare meg! Uansett, jeg skal ikke mase mer om hva jeg synes, jeg føler jeg har fått frem min mening, og andre har fått frem sin!

Uansett hvilke bransje man er i, så er det jo de som har gode erfaringer med den bedriften som skryter, de som har negative erfaringer - skryter ikke. Logisk, rett og slett. : )

zoylster
24-10-2007, 17:01
Enten så har Komplett fikset leveringsproblemet sitt eller så var det aldri noe problem, for da jeg bestillte grafikkort i sist uke kom det en og en halv dag etter :D
Vet at Netshop er billigere enn komplett på mange punkter, men det er nesten så jeg er villig til å betale litt mer for så ekstremt god leveringstid. Utrolig nok var faktisk XFX8800GTS kortet 400 kroner billigere på Komplett.

Og det er jo ikke noe nytt at man nesten må ha seg fast jobb for å overleve hardware prisene i dag, dersom man skal ha det beste da selvølgelig.

Er vel kanskje best å bestille alt i en omgang. Det blir veldig mye i fraktkostnader, som nevnt tidligere, dersom man kjøper litt hver måned.
Sånn jeg ser på det er det bedre å kjøpe litt billigere deler og heller oppgradere litt oftere.

saita
24-10-2007, 21:35
Enten så har Komplett fikset leveringsproblemet sitt eller så var det aldri noe problem, for da jeg bestillte grafikkort i sist uke kom det en og en halv dag etter :D
Vet at Netshop er billigere enn komplett på mange punkter, men det er nesten så jeg er villig til å betale litt mer for så ekstremt god leveringstid. Utrolig nok var faktisk XFX8800GTS kortet 400 kroner billigere på Komplett.

Og det er jo ikke noe nytt at man nesten må ha seg fast jobb for å overleve hardware prisene i dag, dersom man skal ha det beste da selvølgelig.

Er vel kanskje best å bestille alt i en omgang. Det blir veldig mye i fraktkostnader, som nevnt tidligere, dersom man kjøper litt hver måned.
Sånn jeg ser på det er det bedre å kjøpe litt billigere deler og heller oppgradere litt oftere.

Jeg er og kongefornøyd med komplett, og bestiller alle datakomponenter der :)

Er du fornøyd med 8800-kortet? Hvor mye minne var det på det btw? Lurer på å kjøpe det selv :)

zoylster
24-10-2007, 22:30
Jeg er og kongefornøyd med komplett, og bestiller alle datakomponenter der :)

Er du fornøyd med 8800-kortet? Hvor mye minne var det på det btw? Lurer på å kjøpe det selv :)

Er så fornøyd så :D Kjøpte 640 versjonen. Stusset litt på om jeg skulle gå for 320, men da det var såpass liten prisforskjell gikk jeg for 640. Eneste som plager meg litt er en tynn liten pipelyd som kortet gir fra seg konstant.

En annen ting er jo at kortet er så stort at det nesten går over den andre PCI-E porten på hovedkortet mitt. Jeg kan sikkert få presset inn et til, men tror ikke det ville vært særlig bra med to kort som sitter klemt sammen =)

http://i.dell.com/images/global/products/superview/sv_nvidia_sli_8800.jpg Det der kan da umulig være bra med tanke på temperatur. Det andre kortet sitter jo bokstavelig talt inntil det andre og dekker for viften.

jallamann
30-10-2007, 06:35
Kjøper for det meste ting når det trengs... Siste storoppdatering var vel i 2004 da jeg kjøpte alt nytt unntatt skjerm...
Ellers har det vært litt her-og-der-oppdatering. Sist jeg handla online kjøpte jeg et grafikkort fordi jeg var tjukk i huet og klarte å kortslutte grafikkortet jeg hadde fordi en DVI-pinne på kabelen (som var kobla til PC'n) var bøyd, jeg skulle fikse og PC'n sto på...

Dessuten så jobber jeg i pakkeavdelingen på postterminalen her, så jeg veit hvordan man skal få ting raskest mulig. Bestille til seg selv med adresse "Ålesund Postterminal" hjelper også :P ta med pakken hjem fra jobb istedet for å loke på postkontoret/post i butikk FTW :)

saita
31-10-2007, 01:00
Er så fornøyd så :D Kjøpte 640 versjonen. Stusset litt på om jeg skulle gå for 320, men da det var såpass liten prisforskjell gikk jeg for 640. Eneste som plager meg litt er en tynn liten pipelyd som kortet gir fra seg konstant.

En annen ting er jo at kortet er så stort at det nesten går over den andre PCI-E porten på hovedkortet mitt. Jeg kan sikkert få presset inn et til, men tror ikke det ville vært særlig bra med to kort som sitter klemt sammen =)

http://i.dell.com/images/global/products/superview/sv_nvidia_sli_8800.jpg Det der kan da umulig være bra med tanke på temperatur. Det andre kortet sitter jo bokstavelig talt inntil det andre og dekker for viften.

Hvis du ser foran på kortet, så er der perforert, der suger vifta inn luft, og hvis jeg ikke husker feil, så er det likt bak og på sidene av kjøleribba. Derfor skal det ikke være farlig å sette de slik som du har på bildet du posta.

vil jeg påstå hvertfall. Men det kommer jo ann på hva du skal bruke de til. Om du ikke har to krevende skjermer som skal kjøre hardcore foto \ videoredigering, så tror jeg ikke det er noe must å ha 2 gfx-kort.

Bernsen
18-12-2007, 23:42
Eneste bedriften jeg har hørt om som gjør det er Mesta :P

Haha, word.