Log in

View Full Version : PC, mac og sånt (was: Hvor skal DU sitte?)

Andreasftw
18-10-2007, 09:19
Candy er laptopen min ;)

Har du gitt pc'n din et navn?:confused: Eller har produsenten kalt den det?

cart
18-10-2007, 12:45
AHa, lurerier altså :P

cart
18-10-2007, 12:45

Man gir da Pc'en sin navn... ?

Andreasftw
18-10-2007, 12:54

Nei, jeg ikke ikke gitt Pc'n min et navn:P har du?:P

Mosy
18-10-2007, 13:02
Alle har vel det? Min heter Bart. PCn til faren min heter Homer:D.

merilin
18-10-2007, 13:13
Selvfølgelig må man gi sin kosteligste et navn ;D
Dessuten er det en MacBook, ikke en Piece of Crap. Eh, jeg mente PC ;)

Kvanli
18-10-2007, 13:14
Min heter IBM thinkpad r50. Den var allerede døpt da jeg fikk den.

Ellers går den under kallenavnet "førbainna sjitmasjin".

Skal sitte i midten, liker å være midtpunktet.

cart
18-10-2007, 13:51
Min går under: "Den som ikke jobber like fort som den som jeg ikke tar med meg noen steder"

#PK
18-10-2007, 17:25
Haha søstera mi kaller PCen sin for Kjell :p Det er fordi "han" er idiot :p PCene mine har ikke noe navn, noen av de :)

Andreasftw
18-10-2007, 19:42
Selvfølgelig må man gi sin kosteligste et navn ;D
Dessuten er det en MacBook, ikke en Piece of Crap. Eh, jeg mente PC ;)

Kaller du stasjonær pc for Piece of Crap?

merilin
18-10-2007, 19:43
Kaller du stasjonær pc for Piece of Crap?

PC'er generelt. Holder meg til mac jeg ;)

Andreasftw
18-10-2007, 19:44
Haha søstera mi kaller PCen sin for Kjell :p Det er fordi "han" er idiot :p PCene mine har ikke noe navn, noen av de :)

Har du mange pc'er?:confused:

PC'er generelt. Holder meg til mac jeg ;)

Pc'er er best:)

krage
18-10-2007, 21:05
oyye la oss starte flamewar, pc vs. mac :D

Mitt bidrag Mac er greit, kjører da i alle fall et system bygd på unix :-)
også visker jeg noe om at strengt tatt har jo apple godt over til pc arkitektur på boksene sine, så er jo ikke så stor forskjell...

Krigen bør vel helst gå mellom oss lure som gjører diverse unixbaserte systemer vs. de som ikke har forstått noe.....

merilin
18-10-2007, 21:11
Siden vi har klart å gå såpass offtopic flytter jeg enkelte poster hit ;)

Extreme_H_H_H
18-10-2007, 21:35
hehe.... jeg gikk 1 mk med mac... alldrig mer... photoshop fucka seg :D osv... greit det er unix basert, men fy fader... men design messig eier mac pc... greit, man har style xp osv. men unix er for nerdemessig design spør du meg, og windows e så lamet at jeg blir lei meg... men holder meg til pc, og den stabile programeringa til unix C++ faktiskt... er rart de har fått det så stabilt...

Så, jeg mener at hvis man er mest intresert i design osv, gå for mac.

er det stabilitet og mest kompitabilitet gå for pc.
Nå sier jeg ikke at alt man gjør i pc er umulig i mac, for jeg har sett de sykeste ting bli gjort i mac... men smaken er som baken, jeg kommer iallefall ikek til å ha mac...

wow, dette føltes nesten ut som å skrive en kronikk :D

Gorken
18-10-2007, 22:48
hehe.... jeg gikk 1 mk med mac... alldrig mer... photoshop fucka seg
Akkurat den samme opplevelsen hadde jeg av mac da jeg begynte på MK. Maskinene låste seg hele tiden og det var bare problemer. Men etter å ha fått bruke noen skikkelige mac-maskiner som ikke brukes av et titalls elever der halvparten ikke har peil ble jeg veldig overbevist. Jeg endte opp med å kjøpe meg en mac selv, og har hatt den i snart 3 år nå. Maken til maskin skal man lete lenge etter! Alt fungerer så utrolig mye deiligere og for meg som liker å jobbe med f.eks filmredigering er den helt ypperlig.

Moralen er; ikke bedøm maskinene som er i bruk på f.eks MK. De bruker av veldig mange forskjellige personer og blir dårlig vedlikeholdt. Virkeligheten er en ganske annen.

saita
18-10-2007, 23:02
http://youtube.com/watch?v=Id_kGL3M5Cg

south park - PC vs MAC!

Extreme_H_H_H
19-10-2007, 11:51
Moralen er; ikke bedøm maskinene som er i bruk på f.eks MK. De bruker av veldig mange forskjellige personer og blir dårlig vedlikeholdt. Virkeligheten er en ganske annen.

Nå var jo problemet akkurat det at jeg var den ensete brukeren av Mac`en, ettersom MK linja startet på den skolen, da jeg begynnte på skolen.

eneste jeg brukte mac`en til var Photoshop, og surfe på nettet med Opera.

existemi
19-10-2007, 14:23
Min går under: "Den som ikke jobber like fort som den som jeg ikke tar med meg noen steder"

Du får komme og sikle på min ;)

Min går under "mye mer sexy, deilig og raskere enn alt annet jeg har, til sammen" ;)

også visker jeg noe om at strengt tatt har jo apple godt over til pc arkitektur på boksene sine, så er jo ikke så stor forskjell...

Nå har det seg slik at navnet Personal Computer stammer fra IBM PC, og bruker per dags dato som betegnelse av IMB kompatible datamaskiner. Greit Apple har gått over til 686 arkitekturen, men er fremdeles ikke IBM kompatibel, da Apple-maskiner ikke har noe som heter BIOS. Er ikke bare arkitekturen som er forskjellig.

Dog må jeg legge til at hvis man ser bort i fra opprinnelslen av ordet, er det veldig mye mulig for min deg å kalle både Mac- og Windows-oppererte datamaksiner for PC. For enkelthelt skyld, veldig jeg å ikke gjøre det på den måten.

Så, jeg mener at hvis man er mest intresert i design osv, gå for mac.

er det stabilitet og mest kompitabilitet gå for pc.

You must be kidding me.

Det er nettopp på grunn av denne "legendariske" kompatibliteten som gjør IBM kompatible PC'er så ustabile. Alle produsenter av maskinvare lager sine egne drivere, noe som kjør at stabiliteten når disse komponentene med tilhørende drivere kjører sammen, går ned.

Hvis din erfaring av Mac er basert på et år på videregående tror jeg heller du skal revurdere din mening, og heller legge tvil på skolens system administrator kompatilblitet og stabilitet til å vedlikeholde og drifte et Mac-nettverk. Som jeg leste var dette første året denne skolen hadde Mac. Noe som gjør det meget sannsynlig at vedkommende system administrator ikke har hatt overlegen kunnskap om slik drift før det ble realitet.

Dette er helt rett.

Jeg har hørt om det mange dager. I det MK kom inn i skolene, har presset på å la disse elevene lære sitt stoff på Mac stort. Det mange ikke tenkte på er at de måtte også i mange tilfeller bruke endel penger på å ansette eller opplære noen Mac-folk på disse skolene. En ting er det å få systemet til å fungere(Noe som er veldig lett med en enkelt Mac). Men det er noe helt annet å drifte dette nettverket av Mac-maskiner bestående av vandaliserende og antageligvis ferske brukere av Mac som brukere.

Forbehold om skriveleif.

#PK
19-10-2007, 17:11
Har du mange pc'er?:confused:

Flere PCer? Ja det kan du banne på at jeg har! 2 stasjonære og en bærbar ;) Jobbe og tjene penger ftw :cool:

Andreasftw
20-10-2007, 00:29
Flere PCer? Ja det kan du banne på at jeg har! 2 stasjonære og en bærbar ;) Jobbe og tjene penger ftw :cool:

haha:P Hvorfor ikke bare ha 1 bra pc?:)

cart
20-10-2007, 08:19

Man har jo forskjellige behov og har en pc til det behovet man trenger. Dumt å skulle bruke èn og samme PC som både filserver og diverse arbeidsoppgaver f.eks :-)

#PK
20-10-2007, 12:22

Man har jo forskjellige behov og har en pc til det behovet man trenger. Dumt å skulle bruke èn og samme PC som både filserver og diverse arbeidsoppgaver f.eks :-)

Du svarte bra på det ;)

TheCursedMuffin
24-10-2007, 10:16
I det jeg åpne pakken med min nye bærbare var det som en stemme fra Gud som fortalte med at denne PCen, den het "Trond"!

Extreme_H_H_H
25-10-2007, 11:47
You must be kidding me.

Det er nettopp på grunn av denne "legendariske" kompatibliteten som gjør IBM kompatible PC'er så ustabile. Alle produsenter av maskinvare lager sine egne drivere, noe som kjør at stabiliteten når disse komponentene med tilhørende drivere kjører sammen, går ned.

Hvis din erfaring av Mac er basert på et år på videregående tror jeg heller du skal revurdere din mening, og heller legge tvil på skolens system administrator kompatilblitet og stabilitet til å vedlikeholde og drifte et Mac-nettverk. Som jeg leste var dette første året denne skolen hadde Mac. Noe som gjør det meget sannsynlig at vedkommende system administrator ikke har hatt overlegen kunnskap om slik drift før det ble realitet.

mye mulig det der, men det eneste jeg trur er "stabilt" på mac er at det er mye c++ det, men når mac tulle rdet opp med andre språk for å fiffe opp designen, så selv Photoshop går under... det har jeg aldrig opplevd med PC, dessuten er det fult mulig å få samme kildekoding på forskellige drivere til PC, eller evt. bare kjør Linux, da er det iallefall ikke noe som skal kræsje...

Nå skal jeg ikke si at pc er best, men jeg holder meg til pc, fordi jeg har dårlige erfaringer med Mac, hvilket jeg ikke har like mange av på pc, å jeg har holdt på med pc mye lenger en mac, og 1 år syntes jeg er nok til å legge opp min egen mening.

men som sagt smaken er som baken, delt i to =) jeg ikke noe i mot at folk bruker mac, fordi de som bruker det som oftest kan mye mer om mac en meg, og de vet hva som må gjøres for å fikse det som går galt, pluss at jeg liker designet til mac...

Svirrus
25-10-2007, 12:45
Det får bli din mening da.

Dette er min:
Har kjørt OSX nå i snart 5 år, og det tok meg ca 2 måneder fra jeg fikk min lille hvite til at jeg innså at det eneste jeg trengte en windowsboks til var Steam/valve og Denos-suite.

Men som mange andre har jeg også tatt fag som innebar bruk av skolens mac'er og hater dem fortsatt (skolemac'ene). Skole- og forsvarsmac'er er upersonlige og kan ikke sammenlignes.

Skal man sette penger på hvilken som er mest stabil; mac'en (les: unix) eller en windowsboks, går nok mine penger på en unix eller linux fremfor windows.

Ellers skal windows ha det at det er fler spill til det OSet, men når det er sagt er ikke det samme som å si at det ikke er spill til OSX. Til dem av dere som sitter med det inntrykket kjør et lite googlesøk, kanskje dere blir overrasket?

Påstand: "Å, her har vi en windowshater"
Svar: Nei, det er jeg ikke. Har en boks igjen med windows på, dog den dualbooter med ubuntu ( nå 7.10 ^_^ ). Fordi min Denos digitalpenn enda ikke funker i linux (eller unix).

Ble kanskje et langt svar, men hvis man ikke er spillfantast (WoW kjører fint i OSX btw) så har linux/unix som regel fullgode alternativer for det meste.

(skriveleifer eksisterer nok)

TheCursedMuffin
26-10-2007, 08:57
Utrolig hvor off-topic dere greier å få noen tråder...:)

Mosy
26-10-2007, 13:31

Velkommen til TG-forumet:D.

#PK
26-10-2007, 17:29
Velkommen til TG-forumet:D.

Haha NESTEN - velkommen til internett-forum! :D

existemi
27-10-2007, 20:57
Påstand: "Å, her har vi en windowshater"
Svar: Nei, det er jeg ikke. Har en boks igjen med windows på, dog den dualbooter med ubuntu ( nå 7.10 ^_^ ). Fordi min Denos digitalpenn enda ikke funker i linux (eller unix).

Jeg tror de eneste som ville komme med denne påstanden har lett for å bli kalt windowsfanboy ;)

Nå er jo denne tråden right on Q, da den har blitt overført til en ny tråd. ;)

Extreme_H_H_H
28-10-2007, 02:08
huff... denen diskusjonen kan pågå i 90 år uansett. så jeg bare sier takk for meg i denne sammenheng, også skal jeg peke å le av alle som kommer med samme komentarer her etter =) for nå er vel egentlig alle argumentene blitt brukt, hvilket sammenlignet med 06-07 forumet måtte det faktiskt 4-6 sider med samme argumenter for å få fram at alle var enige om å være uenige :D

så jeg sier bare... min smak og bak med heving er windows / linux... =)

krage
28-10-2007, 02:37
Phø! linux ftw!

så jeg sier bare... min smak og bak med heving er windows / linux... =)

Veit du hvem som også sa dette ?

H I T L E R (http://no.wikipedia.org/wiki/Godwins_lov)

/me påkaller Godwins lov, dermed er diskusjonen død, og jeg har tapt :D

existemi
28-10-2007, 16:36
/me påkaller Godwins lov, dermed er diskusjonen død, og jeg har tapt :D

Det er et anerkjent tillegg, Quirks unntak, som sier at enhver bevisst påkalling av Godwins lov vil være mislykket.

Dermed har du ikke tapt, bare vært mislykket. ;)

evil_t
28-10-2007, 17:24
"Arguing on the internet is like the special olympics. Even if you win you're still a retard."

existemi
28-10-2007, 21:27
"Arguing on the internet is like the special olympics. Even if you win you're still a retard."

Irrelevant, usant og krenkende.

krage
29-10-2007, 22:18

Kaller du meg retard, bare fordi synet mitt ikke er så godt som ditt??

Ber du om BRÅK eller.no ??? :eek:

:p

evil_t
30-10-2007, 00:01
Ser ut som at utsagnet mitt ikke falt helt i god jord. Var egentlig ment som en fortsettelse på usaklige argumenter. Spørs om jeg ikke skulle definert det litt mer.

raud-fyr: Ikke noe problem. Kan åpne en boks med juling og slå deg langt ut i neste uke. :p

krage
01-11-2007, 23:43
oi, det var ikke helt bra, flause, :P

raud-fyr: Ikke noe problem. Kan åpne en boks med juling og slå deg langt ut i neste uke. :p
Åja?
Spørs det, skaffer hjelp av en ninja eller to jeg da :-)

leikarnes
02-11-2007, 18:55
merilin:

strengt tatt så kan du ikkje kalle en datamaskin frå Apple for en MAC lengre.....du kan vel kalle den en MAC men det blir feil.....det ble en MAC fordi det va en datamaskin som ikkje var x86 kompatibel.....siden nå Apple kjøper Intel prosessorer så er det en vanlig pc som du kan installere Windows på.....

[Kun mine egne tanker: en datamaskin frå Apple var interessant fordi den ikkje var x86 kompatibel men nå....nei]

evil_t
02-11-2007, 20:58
[Kun mine egne tanker: en datamaskin frå Apple var interessant fordi den ikkje var x86 kompatibel men nå....nei]
Men virker som Mac appelerer mer og mer til Hr og Fru hvermansen. Neste datakjøp/oppgradering min kommer ihvertfall til å bli en Macbook. Om de ikke setter opp prisen horribelt så starter faktisk ytelsen å bli verdt pengene etter den siste oppdateringen.

existemi
05-11-2007, 02:22
strengt tatt så kan du ikkje kalle en datamaskin frå Apple for en MAC lengre.....du kan vel kalle den en MAC men det blir feil.....det ble en MAC fordi det va en datamaskin som ikkje var x86 kompatibel.....siden nå Apple kjøper Intel prosessorer så er det en vanlig pc som du kan installere Windows på.....

Nå må du ikke blande x86-kompatibel og IBM-PC-kompatibel. Out-of-the box er IKKE en Apple maskin med Intel prosessor en vanlig PC som man kan installere Windows på. Bootcamp gjør dette mulig ved å legge til BIOS støtte i EFI som brukes på Mac. Dette er altså software, og ikke hardware. Ingen Mac har en BIOS dermed er den ikke IBM-PC-komplatibel

PC har historisk sett blitt en forkortelse for IBM-PC-komplatibel datamaskin, hvorav Mac ikke er en PC, hvorav en Mac fremdeles kan kalles en Mac.

leikarnes
05-11-2007, 09:17
vel...nyeste OSX 10.5 Leopard elns kommer jo med BootCamp som standard

existemi
06-11-2007, 02:56
vel...nyeste OSX 10.5 Leopard elns kommer jo med BootCamp som standard

Ja, det gjør den. Men det er fremdeles software, og ikke hardware BIOS-støtte.

EDIT: Eller firmware om du vil.

glennviruzz1
02-12-2007, 22:32
Jeg adopterte min, og den het "ANDY TAH BUTTERFLY"

embef
02-12-2007, 23:12
Bare en liten innstikker her.

Er det en uskreven regel at alle som har Linux må møte opp på TG?

Svirrus
03-12-2007, 13:12
Er det en uskreven regel at alle som har Linux må møte opp på TG?

Selvfølgelig. Ta med alle dine venner. TG er noe alle burde få med seg hvertfall 3-4 ganger. (uansett os)

bdj
03-12-2007, 17:51
PC'n min heter Daisey

Phoenix-JE
05-01-2008, 14:59
har ikke noe navn på min pc=O

Kanskje den blir døpt under TG^^

Aiin
06-01-2008, 02:10
Har ikke noe navn på PCen :P Men i og med at jeg har et BMW look kabinett, så må den vel hete 'BMW' (aka. Big Mexican Woman) ^^

aviruse
06-01-2008, 02:25
Mine heter:
Stasjonær: JPL-PC1
berbar 1: JPL-PC2
berbar 2: JPL-PC3

så kan dere se mønsteret

Mosy
06-01-2008, 13:46
Jeg har en laptop fra acer, som heter Ace. PCn min heter Bart, go figure:p. Faren min sin het Homer, men nå har han en ny en, som heter Trajan. Ellers, så har vi NAS, (som er akkurat det), Casa, mediacenter-PC i stuen, og Rosa, laptopen til moren min.

Hmm, vi har vist endel PCr vi:D

solbekk
07-03-2008, 09:15

Selvfølgelig gjør man det!:eek: Gamle pcen var Kjoleskapet <3

Den nye er Kjoleskapet returns (men det er for langt for datamaskinavn så det ble: Kjoleskapet II)

weq
07-03-2008, 09:54
Stasjonære pcen min heter Ayana og MacBook Airen min heter Chibi fordi den er "liten". ;)

existemi
07-03-2008, 22:01
...MacBook Airen min...

Er du fornøyd?

Notox
07-03-2008, 22:19
Kaller pcn min Geir jeg

Why you ask... Geir er et lættis navn.

#PK
07-03-2008, 22:29
Tror jammen begge de stasjonære PCene mine heter PER jeg :eek: Kan bli problematisk når jeg kobler begge opp på samme nettverk :confused: Laptop'n heter PERK :D :p Det gjør den andre laptop'n også, en Dell fra tidlig nittitall... Den veier 15 kilo, er 10 cm tjukk og kjører WIN2k (oppstartstid er 7 minutter) den har alt av programmer! Aka det som er inkl. i Windows.. Den har ikke engang antivirus!! :eek:

Zakura X
08-03-2008, 21:02
Datan min heter CC noe husker jeg riktig.
Noen som har et forslag til hva jeg skal kalle den nye datan min som kommer 2 dager før tg? :p

Vil bare si det at til redigering av film og musikk så er det mac som gjelder, men på ting som spill så ville jeg holdt meg til windows/linux selv om windows har mange ting de burde fikse opp.
Selv liker jeg ikke løsningen på mac, men vet at mac er bedre enn windows på redigering og oppgaver som kan kreve mye av datan

En annen ting: Hvordan har det seg at EU krever at Windows media player ikke skal følge med til WIndows datane demmes når mac ikke får det samme kravet med Itunes?
Synes det er litt rart

Helt Off-Topic her kanskje, men får trøste meg med at jeg ikke er alene.

Men dette er uansett et tema som vi antagelivis kommer til å være uenig for alltid.

Edit: Veit at ihvertfall noen land eller noe sånn i EU krever windows datane skal bli levert uten WIndows Media Player