Log in

View Full Version : Kjøring fra Bergen

Mathiasman
14-12-2007, 13:00
Hvordan er det med føre over fjellet i påsken? Hvilken vei ville dere tatt? Noen som har erfaring? Er det fare for kolonnekjøring? Og ikke minst; hvordan blir det å kjøre hjemover etter et fire dager langt LAN? Veldig tungt?

kskjon
14-12-2007, 20:01
Kan bare svare på det siste spørsmålet ditt, siden jeg ikke kommer fra Bergen: Hvis du ikke er VELDIG flink og sørger for å få rikelig med søvn hver natt, spesielt de siste par nettene, så anbefaler jeg på det sterkeste å leie seg et hotellrom eller lignende etter TG. På den måten er man våken og oppvakt til kjøreturen hjem. Jeg har gjort dette de siste par årene selv.

cart
14-12-2007, 22:26
Hvordan er det med føre over fjellet i påsken? Hvilken vei ville dere tatt? Noen som har erfaring? Er det fare for kolonnekjøring? Og ikke minst; hvordan blir det å kjøre hjemover etter et fire dager langt LAN? Veldig tungt?

Du må nok sikkert kjøre Haukeli tenker jeg. For Hardangervidda krever meget fint vær før det er åpent om vinteren. Påsken kommer såpass tidlig at det kan bli et problem.

Haukeli er stort sett åpent. Av og til kolonnekjøring

Lovefool
14-12-2007, 22:35
Du må nok sikkert kjøre Haukeli tenker jeg. For Hardangervidda krever meget fint vær før det er åpent om vinteren. Påsken kommer såpass tidlig at det kan bli et problem.

Jeg har kjørt Bergen - Kongsberg i to år i strekk, og jeg har alltid benyttet Hardangervidda. At det må være veldig fint vær for at den skal være åpen er derfor bare tull. Jeg har kjørt over Hardangervidda i full snøstorm, der man ikke så mer enn et par cm foran seg. Og da overdriver jeg ikke. Selv ikke da var det kolonnekjøring, selv om jeg mener det burde vært det. Jeg har også opplevd kolonnekjøring i forbindelse med stygt vær. Så jeg tror det skal en god del til før de stenger Hardangervidda for trafikk. Det hender selvfølgelig innimellom, men det gjelder også Haukeli.

Mathiasman
15-12-2007, 02:53
Haukeli blir vel en syk omvei? Hva med om Fagernes? Blir det Filefjell det?

cart
15-12-2007, 08:59
Jeg har kjørt Bergen - Kongsberg i to år i strekk, og jeg har alltid benyttet Hardangervidda. At det må være veldig fint vær for at den skal være åpen er derfor bare tull. Jeg har kjørt over Hardangervidda i full snøstorm, der man ikke så mer enn et par cm foran seg. Og da overdriver jeg ikke. Selv ikke da var det kolonnekjøring, selv om jeg mener det burde vært det. Jeg har også opplevd kolonnekjøring i forbindelse med stygt vær. Så jeg tror det skal en god del til før de stenger Hardangervidda for trafikk. Det hender selvfølgelig innimellom, men det gjelder også Haukeli.

Vel. I følge de gangene det har vært dårlig vær tidligere har vi blitt anbefalt å velge Haukeli når vi kjører over fjellet, da Hardangervidda som regel!! opplever høyere vindhastigheter og dermed får stengte veier FØR dette skjer på Haukeli. Og jeg har kjørt over en del ganger! :)

Om det blir en omvei fra Bergen dersom du kjører Haukeli? Ja, en ganske lang omvei også.

Gulesider.no viser at veien fra Bergen til Hamar er 473.0 km dersom du kjører Hardangervidda, mens dersom du velger å kjøre om Haukeli er det 622.1 km.

Vi satser jo på kjempevær i påska, som vanlig, men hvis det ser usikkert ut, så kan du ringe 175 før du skal kjøre avgårde. De forteller deg hvilke veier som er åpne, hvilke det er kolonnekjøring på og hvilke som er stengt

Lovefool
15-12-2007, 13:03
Vel. I følge de gangene det har vært dårlig vær tidligere har vi blitt anbefalt å velge Haukeli når vi kjører over fjellet, da Hardangervidda som regel!! opplever høyere vindhastigheter og dermed får stengte veier FØR dette skjer på Haukeli.

Den sier jeg ikke noe på, men det skal fortsatt masse til for at Hardangervidda stenger. Så jeg ville ikke satset på Haukeli før jeg eventuelt hadde sjekket Hardangervidda først.

cart
20-12-2007, 20:38
Den sier jeg ikke noe på, men det skal fortsatt masse til for at Hardangervidda stenger. Så jeg ville ikke satset på Haukeli før jeg eventuelt hadde sjekket Hardangervidda først.

http://www.h-avis.no/article/20071220/NYHET/749636810/1010/AKTUELT

http://full.storm.no/vgnett/Vaer.aspx?utmx=453051&utmy=6673814&meter=1148&sted=Hardangervidda%20nasjonalpark&maplevel=5

I rest my case :-)