Log in

View Full Version : HD-DVD vs. Blueray

Holmen
07-01-2008, 13:20
Jessda.. Lenge har denne krige pågått og nå har mediene begynt og si at Blu-Ray vinner..
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=509706

Men hva foretrekker dere???

//Johan

Mosy
07-01-2008, 13:24
For øyeblikket har jeg ingen preferanser. Har valgt å ikke legge meg ut med det der, før format-krigen er erklert død og begravet. Men slik det ser ut nå, ser jo blu-ray bra ut:p... Men som sagt, jeg venter med det der.

Breiker
07-01-2008, 14:38
Jeg venter med å gå til anskaffelse av de forskjellige mediene. Kampen er på langt nær over. OG når den er over er det annet som har tatt over

[VK]Boogieman
07-01-2008, 16:03
Ingen preferanser enda.. Har blueray-spiller, men har ikke testet den enda..

2K3
07-01-2008, 21:01
Jeg tilter mest mot HD-DVD, for som jeg har skjønt så er det billigere. Ellers så bryr jeg meg ikke...alt for dyrt å kjøpe noen av de formatene enda!

krage
07-01-2008, 23:35
Min spådom er at begge formatene «vinner» og at begge overlver. Koster sansynligvis svært lite å produsre film i et/begge formater.

Og når avspillerne blir billigere, slik at hvermansen har råd å kjøpe dem så vil de fleste spillere for både datamasiner og tv-bruk takle begge formatene. Dette er fordelen med plater i lik fysisk størelse noe en ikke hadde i vhs. vs. betamax

existemi
08-01-2008, 07:01
Min spådom er at begge formatene «vinner» og at begge overlver. Koster sansynligvis svært lite å produsre film i et/begge formater.

Det blir nok slik en dag at det kun produseres filmer på et av formatene, da de fleste selskap "velger side", og ikke produserer begge formatene.

Og jeg har god tro på at vinneren vil være Blu-Ray. Mye takket være Warner.

[VK]Boogieman
08-01-2008, 08:36
Inntil prisene på diskene synker, kommer nok ingen av de til å "vinne" racet.
Så lenge mannen på gata kan få samme film på DVD for 50kr mindre (og ikke minst DVD spilleren MYE billigere) kommer gjennomsnittsbrukeren til å holde seg til DVD.

Golder
08-01-2008, 19:07
Jeg stemte på HD-DVD. Jeg har ikke noen annen grunn til å stemme på HD-DVD enn at jeg ikke har troa på Sony. Bare synd Blueray vant nå. :(

Hobbit
08-01-2008, 20:04
Jeg stemte på HD-DVD. Jeg har ikke noen annen grunn til å stemme på HD-DVD enn at jeg ikke har troa på Sony. Bare synd Blueray vant nå. :(

Sony støtter Blue-Ray.
Så det betyr at du egentlig er glad for at Blue-Ray vant? :P

Sony Playstation 3 kommer i hus senest neste uke som blue-ray avspiller for min del.
Jeg har ikke noen preferanse egentlig, men nå ser det ut til at blue-ray kommer seirende ut av kampen pga warner, så da går jeg for det.

Vetle
08-01-2008, 22:53
Av er faring er jo Sony de siste som gir seg med DRM og andre løsninger som gjør det vanskelig for forbrukeren... Og selv når de skal kutte DRMen er det gjort ekstra vanskelig.. Blir nok HD-DVD for meg, men om det skulle dø blir .MKV det nye formatet for min del. ;)

Golder
09-01-2008, 13:58
Sony støtter Blue-Ray.
Så det betyr at du egentlig er glad for at Blue-Ray vant? :P

Sony Playstation 3 kommer i hus senest neste uke som blue-ray avspiller for min del.
Jeg har ikke noen preferanse egentlig, men nå ser det ut til at blue-ray kommer seirende ut av kampen pga warner, så da går jeg for det.

Les posten min en gang til.

mdj
09-01-2008, 16:31
Jeg har alltid vert blu ray tillhenger gjennom denne "krigen"
Og håper også selfølgelig at denne "vinner"

weq
11-01-2008, 09:36
Sony støtter Blue-Ray.
Liten rettelse er at det er Sony som har blant andre vært med å utvikle Blu-ray?

HD-DVD 3 Layers = 50GB ca på plata.
BLU-RAY 3 Layers = 100GB ca på plata.

Breiker
11-01-2008, 09:49
Det stemmer. Det er Sony m.fl. som har vært med å utvikle Blue-ray.

saXin
11-01-2008, 10:54
HD-DVD 3 Layers = 50GB ca på plata.
BLU-RAY 3 Layers = 100GB ca på plata.
Det var da voldsomt mye bedre lagrinskapasitet på blu-ray da? Hvis det er slik, så er det jo ikke rart at dette blir det seirende formatet.

Breiker
11-01-2008, 13:28
Har ingenting å si når resultatet er så og si det samme. 1080p på begge formater, nesten samme komprimering og samplingrate.

Pluss samme lydspor. Hvordan skal man egentlig velge.

Som jeg kan se så er det bare lagringskapasiteten som er den STORE forskjellen. Pluss en haug med små som man aldri kommer til å se

existemi
11-01-2008, 23:41
Har ingenting å si når resultatet er så og si det samme. 1080p på begge formater, nesten samme komprimering og samplingrate.

Blu-Ray kan dog dra fordel av å ha større lagringskapasitet for fremtidens formater. Kommer med en Very High Definition en dag også. :)

mrhenrik
13-01-2008, 14:10
Av er faring er jo Sony de siste som gir seg med DRM og andre løsninger som gjør det vanskelig for forbrukeren... Og selv når de skal kutte DRMen er det gjort ekstra vanskelig.. Blir nok HD-DVD for meg, men om det skulle dø blir .MKV det nye formatet for min del. ;)

Enig der, er ikke Apple også supporter av Blu Ray? Det er jo den værste brukervennlighetscomboen du får tak i når det gjelder DRM etc.

Stemte HD-DVD grunnet dette, med et lite innslag av at jeg har HD-DVDspiller på lappisen min. Hehe. Satser nå på .MKV selv, bare piss med disse nye dyre formatene med de nye dyre spillerne som i tillegg til å være treige til å spille av, også er befestet med nok DRM til å beskytte en middels stor by. Hvordan forventer platebransjen og filmbransjen at folk vil kjøpe de skjøre, lite brukervennlige og dyre platene deres når man kan laste det ned på en ikke bare enklere og mer brukervennlig, men også gratis måte?

Tipper to ting kommer ut av dette når mannen i gata får kjapp nok internett til å kunne laste ned HD-filmer som vi laster ned vanlige filmer nå: enten går både HD-DVD og Blu ray i dass og selskapene må gå for noe internettbasert, eller så begynner de å saksøke mannen i gata for nedlastning, som sannsynligvis vil føre til bildekkbrenning foran kontorene deres.