Log in

View Full Version : Utdanning og framtid.

Neocon
18-01-2008, 22:59
Jeg synes det er spennende å høre planene til menneskene rundt meg, det å forestille meg hva mine klassekamerater kommer til å jobbe med - hvordan livet deres blir utformet. Man kan se på enkelte personer hva deres ambisjoner er - de har ingen, eller så vil de bli noe stort. Kroppspråk og atferd er en god metode å tyde menneskers følelser, om man interesserer seg for det, så klart.

Dette er et forum, en samling mennesker som tenker på det samme, og som for det meste interesserer seg for det samme. Men allikevel, er ikke framtiden deres bestemt.

Hva vil dere på dette forumet bli når dere er ferdig med en forhåpentligvis lang og vellykket utdanning?

Dere som har utdannet dere - ble det slik dere ønsket?

Vi som skal søke til universitet eller høgskole i februar/mars - hva skal vi søke på?

---

Jeg vil gjerne jobbe som lærer i den videregående skolen, i Norge eller Sverige. Jeg vet hvordan det er å være skolelei og uengasjert, til å bli engasjert og våken. Jeg vil være med på å forme fremtidens ungdom, inspirere dem, lære bort, dele historier. Derfor tenker jeg å søke på Lektor- og adjunktprogrammet ved UiO, Språkstudie ved UiO eller Stockholms Universitet eller Lærerprogrammet ved Mälardalen Högskola.

Jeg interesserer meg også veldig mye for menneskesinnet, og hvordan vi mennesker behandler hverandre, oppfatter menneskene rundt oss og hvordan vi tenker. Derfor vil jeg studere psykologi (ikke profesjonsstudie) eller atferdsstudie med psykologi, sosiologi og pedagogikk. Gjør man dette, kan man blant annet bli forsker.

Hva med dere andre?

Lykke til videre i deres liv og studier.

Notox
18-01-2008, 23:29
For å være helt ærlig så veit jeg ikke hva jeg har lyst til å fortsette med etter vidergående. Bare ikke jobbe i butikk resten av livet.
Blir nok 1 fri år, militæret og who knows what?
Går nå på VG1, SSP.

Anki
18-01-2008, 23:48
går i 10ende nå men har planene mine klare :)

skal ga VG1 TIP (teknisk industri produksjon) VG2 tungvogn (busser, lastebiler m.m).
så lærlign.
så en ferdi tungvogn mekaniker :)

sån er planene mine :)

Unn Kristin
18-01-2008, 23:53
Planene mine er ikke klare.
Er andre årslærling nå, ferdig til sommeren.
Etter sommeren skal jeg gå et år på folkehøyskole, wuhu.

Etter det? Vet ikke? Jobbe. En eller annen plass.

aviruse
19-01-2008, 00:11
Jeg har store deler av mine planer Fedig. artignokk så sitter jeg faktisk å lager ppt av det nå, vi skal holde presantasjon av et stude (og litt annet). jeg går nå andreklasse så det er store muligheter for endring

vell dette er altså hva jeg foreløpig har satt meg på:
først: Bachelor i Fysikk ved ntnu, med hovedvekt på kvantefysikk (3 år)
så: Master i kybernetikk ved ntnu, med bevegelsesstyring som spesial område (5 år)
så til sammen blir det max 8 år, mulig noe mindre siden det er litt som overlapper.
desuten planlegger jeg å legge 4 året av kybernetikk til japan, da jeg går japansk nå.

men det er også mulighet for at jeg tar
så: master i fysikk, med "Astro- og partikkelfysikk og moderne feltteori" som spesial område (2 år)
så: doktorgrad i kvantefysikk (2 år?)
så denne 7 år

for å være helt erlig så skulle ønske jeg kunne ta, doktorgrad i fysikk, master i kybernetikk, master i informatikk, master i matte, og en del annet. så problemet mitt er ikke å finne noe jeg liker (innen for realfag, samfunnsfag og økonomi), men å finne ut hva jeg liker best

Phoenix-JE
19-01-2008, 00:41
Eg går første året på videregående skule på byggfag:=)
Liker meg veldig godt her, og skal sannsyneligvis gå tømrerlinjen på skulen til neste år, deretter gå 2 år som lærling og ta fagbrevet som tømrer.

Eg vurdere også og ta generell studiekompetanse seinare og ta ingeniør-utdanning:=)
Blir vell eit år i forsvaret, eller tre(vurdere å ta Bachelor utdanning der) ^^

Ja, dette var nå mine planer for framtiden^^

Gilion
19-01-2008, 02:56
Går for tiden Informatikk - drift av datasystemer på HiST. (http://www.hist.no/content.ap?thisId=503) Noe jeg liker veldig godt. Blir ut i arbeid etterpå, da jeg ikke tror jeg gidder no master med det første. Får se hva som skjer.

Extreme_H_H_H
21-01-2008, 21:38
går nuh andre året media og kommunikasjon, så min plan er å fullfære påbygg til neste år, og etter det, da venter Noroff.
Der vil jeg ta 3 år(bachelor) i enten 3d animasjon, eller 3d landskaps/character design...
etter dette er det mulig jeg vil ha master, men det får vi se da den tid kommer.... =)

merilin
21-01-2008, 21:41
Jeg er lei av å studere fulltid, og jobber istedet nå, men tenker å starte på vernepleie deltid til høsten eller neste høst og kombinere med jobb. Hva jeg ender opp med tilslutt aner jeg ikke, og jeg liker det.

TheCursedMuffin
21-01-2008, 21:46
Går VG1 nå, allmennfaglig og skal ta samfunnsfag og økonomi neste år, så ser vel for meg en framtid innen noe lignende, f.eks. BI eller Handelshøyskolen etterfulgt av karriere med siviløkonomi eller no. Det er selvfølgelig hvis jeg ikke vinner i Lotto da, det vil jo forandre alt=)

Rabagast
21-01-2008, 22:00
Jobber for tiden som butikksjef innen Bestseller, på Jack & Jones. Har søkt på politihøgskolen for 2 gang i år, da jeg sannsynligvis var noe ung i fjor(blir 21 i år).
Opptaksprøver er to dager i trondheim(for min del) uke 10 eller 11.

Hvis jeg kommer inn der i år blir det skole fra høsten av, hvis ikke blir det minst halvannet år til som butikksjef, og så får jeg ta det derfra. Blir nok politiet på meg tilslutt uansett :)

Phoenix-JE
21-01-2008, 22:29
Jack & Jones<3 ^^

[VK]Boogieman
22-01-2008, 08:23
Jobber som techsupport og IT-Helpdesk fulltid, og har planer om å fortsette med det. Så jeg tar Bachelorgrad i it ved siden av jobben, for å ha noe å støtte meg på hvis de finner ut en gang i fremtiden at de må kutte ned på folk ^^

Breiker
22-01-2008, 08:42
Tja hvor skal vi starte.
Skipper VGS da jeg kun gikk administrative, økonomiske og almenne fag.

Så gikk jeg over til militæret før jeg tok 3 år på HiO. Gikk Elektroingeniør innen teleteknikk (bachelor). Hovedprosjekt hos telenor.

Jobber akkurat nå som Driftsingeniør/Teknisk Koordinator i Get. Skal snart bytte over til å bli Driftsingeniør IP/Telefoni. Sitte og drifte de platformene sammen med en gjeng dyktige folk.

Planene videre? Vet faktisk ikke. Har mulighet til å ta 2 år på NTNU, Master Telekommunikasjon. Vi får se hva fremtiden bringer. Er jo et lovende yrke. Utrolig mye forskjellig å gjøre.

Når det gjelder skolegangen. Her er noen av problemene som jeg opplevde:
- For mye teori
- For dårlig utstyr (data, nettverk o.l)
- Lav bemanning av lærere.

Aiin
22-01-2008, 11:56
Tjaha...

As we speak går jeg Elektro VG1, men da dette ikke er like spennende som jeg hadde trodd, og i og med at jeg har andre fremtidsplaner nå, kommer jeg til å hoppe over til IKT-servicefag på VG2.

Etter det ene året med IKT-servicefag, kommer jeg til å ta et almenn påbygnings år, for å få den generelle studiekompetansen (Må også undersøke om jeg kan få tatt Matte 2MX imens jeg går på påbygning).
Etter dette skal jeg søke meg inn på NITH (Norges Informasjonsteknologiske Høgskole) i Oslo, hvor jeg skal gå enten Programmering eller Spillprogrammering. (Kommer til å ta forkurs til bachelor med bla.a Matte 2MX om jeg ikke får tatt dette på almenn påbygning). Så kommer jeg til å ta en 3årig bachelorgrad innenfor en av disse :)

Grunnen til at jeg velger denne studieretningen er pga. at verden digitaliseres mer og mer. Vi blir mer avhengig av hardware, og deretter mer avansert software for å kunne administrere alt. Jeg har drevet med data og mye rundt dette i flere år nå, så har et visst grunnlag for å starte på dette. Har startet smått med XHTML og CSS, og kommer også til å starte litt med JAVA så snart jeg har tid, da dette er mye mye mer avansert enn HTML/XHTML/CSS.

-Ole Henrik.

Bernsen
24-01-2008, 20:50
Går i 10. klasse nå. skal nok gå VG1-VG3 almenn, så får vi se. Jeg aner ikke hva som kommer til å skje, å jeg liker det slik :) Almenn er jo bare fortsettelse av ungdomskolen...

Rabagast
24-01-2008, 21:00
Går i 10. klasse nå. skal nok gå VG1-VG3 almenn, så får vi se. Jeg aner ikke hva som kommer til å skje, å jeg liker det slik :) Almenn er jo bare fortsettelse av ungdomskolen...

Hørte rykter om det jeg også en gang, men etter å ha prøvd det i tre år vil jeg advare deg mot at det er litt feil.. Der du på ungdomsskolen gjerne kunne slacke litt, er ikke allmennfag stedet for å gjøre det i noe stor skala :p

Ellers er det mye morsommere fag på videregående hvis du velger rett for deg :) Mye bedre enn ungdomsskolen ;)
Ellers, joda, mye samme fagene, bare morsommere og hardere ;)

Breiker
25-01-2008, 08:52
Dere burde satse på å gå økonomiske vinklingen av almenne fag. Mye bedre enn så sitte med geografi og eldre historie

TheCursedMuffin
25-01-2008, 09:28
Dere burde satse på å gå økonomiske vinklingen av almenne fag. Mye bedre enn så sitte med geografi og eldre historie

Jeg tar samfunnsfag og økonomi neste år tror jeg, går VG1 nå.

jallamann
25-01-2008, 09:52
Hørte rykter om det jeg også en gang, men etter å ha prøvd det i tre år vil jeg advare deg mot at det er litt feil.. Der du på ungdomsskolen gjerne kunne slacke litt, er ikke allmennfag stedet for å gjøre det i noe stor skala :p

Heh, jeg slacka mye mer på videregående enn ungdomsskolen. Jeg fant ut at siden jeg kunne bare følge med i timen og bla litt i bøkene da kunne jeg bruke fritida mi på andre ting enn lekser. Jeg møtte jo for det meste opp i timene og sånt da. Men hjemme bytta jeg lekser med WoW. Karakterene ble kanskje ikke de beste, men det var mange som jobba mer, sleit mer og fikk dårligere karakterer.
Så jeg er fornøyd med å ha slappa av. Ikke fordi jeg gjorde det personlig middelmådig på resultatssida, men fordi jeg kom meg gjennom det og fikk generell studiekompetanse av å ha gjort stort sett ingenting.

TheCursedMuffin
25-01-2008, 10:07
Heh, jeg slacka mye mer på videregående enn ungdomsskolen. Jeg fant ut at siden jeg kunne bare følge med i timen og bla litt i bøkene da kunne jeg bruke fritida mi på andre ting enn lekser. Jeg møtte jo for det meste opp i timene og sånt da. Men hjemme bytta jeg lekser med WoW. Karakterene ble kanskje ikke de beste, men det var mange som jobba mer, sleit mer og fikk dårligere karakterer.
Så jeg er fornøyd med å ha slappa av. Ikke fordi jeg gjorde det personlig middelmådig på resultatssida, men fordi jeg kom meg gjennom det og fikk generell studiekompetanse av å ha gjort stort sett ingenting.

...og lært stort sett ingenting:rolleyes:

jallamann
25-01-2008, 11:30
...og lært stort sett ingenting:rolleyes:

Uenig. Men nå er det sånn at veldig, veldig mye av det man lærer ved å gå almennfag er totalt uinterresant i veldig mange sammenhenger. Jeg vil si at jeg har lært omtrent like mye fra personlige erfaringer og lesestoff som leksika (som det heter i flertall (noe jeg for øvrig ikke har lært på skolen ;))) som å høre på lærere og gjøre lekser. Som i den religionstimen da hele klassen var stort sett enige om at det ikke sto noe om homofili i Bibelen og jeg briljerte med å si høylytt "3. mosebok, kapittel 18, vers 22". Ikke at det er noe særlig nyttig kunnskap da. Og ikke at jeg er kristen heller.

Aiin
25-01-2008, 15:02

Da synes jeg isåfall du har en veldig feil instilling til hvordan utdanning osv fungerer. Jeg har også gjort det på samme måte som deg. Byttet ut lekser med WoW hjemme, og jeg slappet av, og syntes det var deilig.. Men faktisk, nå som jeg har sluttet med WoW, begynte å studere litt hjemme i tillegg til på skolen, har jeg fått mye bedre rutiner på livet mitt osv. Føler meg mye mer tilfreds med det jeg oppnår av karakterer osv. Men det som også dytter meg litt fremover er vel kanskje også at jeg har fremtidsplanene klare, og er ganske bra klar for å komme ut i jobb, selvom jeg har noen år igjen på skole :)

Jonsson
25-01-2008, 19:38
Jeg jobber som kokkelærling..men bytter yrkesvalg etter påsken til baker, det er bedre arbeidstimer uansett om man jobber litt på natta noen ganger i uka så slutter man tidlig på dagen og det er defenetivt ikke så mye stress som kokke yrket...var ikke det jeg tenkte at jeg skulle bli etter 10 klasse skulle bli elektriker, men kom ikke inn..så baker blir mitt neste valg og klarer jeg ikke det skal jeg tvangsskrive meg inn i millitæret :P

Inqulity
26-01-2008, 17:55
Jeg har store deler av mine planer Fedig. artignokk så sitter jeg faktisk å lager ppt av det nå, vi skal holde presantasjon av et stude (og litt annet). jeg går nå andreklasse så det er store muligheter for endring

vell dette er altså hva jeg foreløpig har satt meg på:
så: Master i kybernetikk ved ntnu, med bevegelsesstyring som spesial område (5 år)
så til sammen blir det max 8 år, mulig noe mindre siden det er litt som overlapper.
desuten planlegger jeg å legge 4 året av kybernetikk til japan, da jeg går japansk nå.

men det er også mulighet for at jeg tar
så: master i fysikk, med "Astro- og partikkelfysikk og moderne feltteori" som spesial område (2 år)
så: doktorgrad i kvantefysikk (2 år?)
så denne 7 år

for å være helt erlig så skulle ønske jeg kunne ta, doktorgrad i fysikk, master i kybernetikk, master i informatikk, master i matte, og en del annet. så problemet mitt er ikke å finne noe jeg liker (innen for realfag, samfunnsfag og økonomi), men å finne ut hva jeg liker best

Går andre året på kybernetikk på ntnu nå, og kan absolutt anbefale det.

Planen min er vel stort sett bare å få master i kybernetikk, for så å begynne å jobbe.

Bernsen
27-01-2008, 02:16
Jeg mente ikke at jeg kunne slacke så mye jeg ville på Almenn, det gjør jeg ikke på ungdomskolen heller, det jeg mener er at Almenn er en slags "Finn deg selv" greie som ungdomskolen, fordi jeg ikke vet hvilke retning jeg vil gå nå. Derfor kommer jeg til å velge almenn utannding. Jeg kommer nok til å jobbe, håper det blir vært strevet.. :D Finnernok ut hva jeg skal bli, blir nok noe innen data eller skuespill, dans og musikk. men har ikke gode nok karakterer til å komme inn på musikk dans og drama! :( Derimot har Skolen jeg har tenkt å starte på Bergens beste skoleteater.. Så finner nok ut av det! :D

TheCursedMuffin
27-01-2008, 10:13
Derimot har Skolen jeg har tenkt å starte på Bergens beste skoleteater..

Respekt mann! :p

Crazy_Man
27-01-2008, 11:43
går på vg2 elektronikk atm, men har tenkt å gå på almenn påbygg neste år. noen som vet om det er spesielt mange jenter/gutter der? har blitt lei av pølsefesten i elektro

Elverum
29-01-2008, 13:54
Da jeg gikk almennpåbygg så var vi totalt 28 elever.. hvor vi var 5 gutter....
Det ble en meget spesielt år kan man si!! Kan vel si at det er utrolig lett å gå på en smell ^^ hehe....
Helt konge egentlig men :D

Neocon
02-02-2008, 14:10
Nå har jeg sendt søknad til Samordnaopptak, og det ser sånn ut foreløpig:

1. 185455 UiO Språk
2. 185935 UiO Lektor- og adjunktprogrammet, fremmedspråk
3. 194844 NTNU Lærerutdanning med mastergrad i språk
4. 194887 NTNU Engelsk
5. 194930 NTNU Fonetikk
6. 194880 NTNU Sosiologi
7. 185880 UiO Sosiologi
8. 185874 UiO Kriminologi

Har også sendt søknad til Københavns Universitet, hvor jeg søkte på Russisk og Kinastudier.

Noen andre som har begynt å søke?

merilin
02-02-2008, 14:26
Du minte meg på at nettsøknaden er åpent nå, tusen takk! ;)

1. 202063 HiAk Vernepleierutdanning, deltid Bærum
2. 202061 HiAk Vernepleierutdanning, deltid
3. 185841 UiO Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet

your_dentist
04-03-2008, 02:06
LOL?

Utdanning: Ingen
Fremtid: Jobbe gratis på TG for alltid

UdieIlol
04-03-2008, 02:23
N1 your_dentist ;)
Men sykepleier for the win! :D
Enten sykehus, sykehjem eller med psykisk utviklingshemmede :D ^^ can't wait!

robert2k
08-03-2008, 17:21
Har akkurat søkt på Design og Håndverk..
Skal så søke til Design og Trearbeid og etter det så skal jeg være lærling hos faren min i 2 år for å bli møbelsnekker:)

Faren min har allerede kjørt inn et pent lite selvstendig firma som når jeg er utdannet skal få jobb i, også skal vi kjempe oss opp mot toppen av møbelsnekker-bransjen:)
Jeg elsker å forme ting ut av tre spesielt ting som kjøkken, bad og andre ting man kan putte inn i huset sitt.
Vil bare putte inn noen bilder sånn at dere kan se hva jeg og faren min driver med:)
Dette er kjøkkenet vi lagde April 2007 da vi flyttet inn i vårt nye hus.

http://img245.imageshack.us/img245/9608/kjkk1uy8.th.jpg (http://img245.imageshack.us/my.php?image=kjkk1uy8.jpg)
http://img245.imageshack.us/img245/7076/kjkkenpb7.th.jpg (http://img245.imageshack.us/my.php?image=kjkkenpb7.jpg)
http://img245.imageshack.us/img245/7437/kjkken2ni2.th.jpg (http://img245.imageshack.us/my.php?image=kjkken2ni2.jpg)

Apophis
10-03-2008, 15:58
Min utdanning:

GK Elektro
VKI Elektronikk
VKII Service-elektroniker (med utdypning i kontor og data)
1 år i militæret
Lærling IKT(skjønner fremdeles ikke hvordan jeg klarte å bli IKT-lærling etter å ha gått elektronikk)
VKI IKT(som privatist)
Og så tok jeg IKT-fagprøven på fredag og fikk bestått meget godt(ER VELDIG STOLT)

Mulig at det blir litt høyere utdanning etter hvert. Men foreløpig er jeg fornøyd =)

Badfuru
10-03-2008, 16:13
2.året på salg og service. Etter det blir det vel markedsføring på BI.
Kunne sikkert overlevd med mine 4 jobber nå .. men BI høres bedre ut :P