Log in

View Full Version : Jammen... Ny pc på g? :o

solbekk
25-02-2008, 11:07
Jeg har lyst på en ny pc, så jeg går Off-Topic med: SOLGT (http://finn.no/finn/object?finnkode=12561092) :D

On-Topic:
Hva synes dere om mitt forslag av pc: (Jeg er link.. Trykk) (http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=563243&su=3E17830A-FEAF-42D3-AB66-E23C81CA1B2A)

Her har vi masse kraft i GPU, akkurat nok kraft i PSU og en fin liten CPU. Hovedkortet har nVidia nforce chipset slik at det kan kjøre SLI med intel prosessor.. 4 Gigabyte med RAM og 500gb HD internt + 1350gb i eksterne HD's.

Forslag er tatt imot med stor glede :D

JaQ
25-02-2008, 13:27
Hvorfor 8800gtx?

solbekk
25-02-2008, 14:07
Fordi jeg antar den er bedre en gts og det er kun 200kr forskjell så hvofor ikke :)

solbekk
25-02-2008, 15:12
har også dette forslaget: At jeg fjerner et 8800GTX, setter inn en litt svakere PSU og setter inn dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342074.

Notox
25-02-2008, 17:00
"så ikke at den gamle pcn var solgt xD"

Fikk du virkelig solgt den gamle pcn til 10k?

solbekk
25-02-2008, 17:02
2 dager på finn(.no) og en dag på skolen kom en klassekammis be'ende hjem til mor :p Jeg vil kjøpe Pcen til Bjørn.. Kan jeg mamma, kan jeg? XD

solbekk
25-02-2008, 18:29
indeed gjorde jeg det vættu :)

Extreme_H_H_H
25-02-2008, 22:29
sykt... finnes mange som går på en smell altså... bra salg da :p , personlig sitter lista mi på nye amd + ati comboen da.... kommer på tg med:

HK: MSI K9A2 Platinum (s-am2+)
RAM: 4 gb crosair xms2 (6400 dimm - 800 mhz)
CPU: AMD Athlon 62 X2 6400+ "3,2ghz" (orket ikke Phenom, ettersom de er litt ustabile enda, venter på en black edition ;) )
GPU: 4 ATI Radeon 3870 512mb gddr4 (1,6ghz) (dette skal tilsammen gi bedre ytelse enn 8800 gtx i sli)
PSU: Mist 600W
har kun 500 gb plass nuh da, men kjøper nok noe mer plass på TG.

Dette er første gang jeg kjøper helt ny pc, så ville jeg gjerne sjekke ut ATI`s X-fire teknologi, istedet for å følge strømmen med Nvidia, dessuten så har amd kjøpt opp ati, og det vil si at fremtidige ytelser vil bli bedre med amd + ati ;)

Inqulity
25-02-2008, 23:20
Mange lettlurte på finn.no ja.
Den nye pc-en ser fin ut. Selv om jeg kanskje synes det er litt mye å bruke 3000kr på kabinett. Men det er jo en ting man har lenge da.

JaQ
26-02-2008, 10:31
sykt... finnes mange som går på en smell altså... bra salg da :p , personlig sitter lista mi på nye amd + ati comboen da.... kommer på tg med:

HK: MSI K9A2 Platinum (s-am2+)
RAM: 4 gb crosair xms2 (6400 dimm - 800 mhz)
CPU: AMD Athlon 62 X2 6400+ "3,2ghz" (orket ikke Phenom, ettersom de er litt ustabile enda, venter på en black edition ;) )
GPU: 4 ATI Radeon 3870 512mb gddr4 (1,6ghz) (dette skal tilsammen gi bedre ytelse enn 8800 gtx i sli)
PSU: Mist 600W
har kun 500 gb plass nuh da, men kjøper nok noe mer plass på TG.

Dette er første gang jeg kjøper helt ny pc, så ville jeg gjerne sjekke ut ATI`s X-fire teknologi, istedet for å følge strømmen med Nvidia, dessuten så har amd kjøpt opp ati, og det vil si at fremtidige ytelser vil bli bedre med amd + ati ;)

Skal du kjøre Vista 64-bit med det?
Hvorfor går du ikke for Intel btw? :P *Nysgjerrig*

Extreme_H_H_H
27-02-2008, 01:46
Skal du kjøre Vista 64-bit med det?
Hvorfor går du ikke for Intel btw? :P *Nysgjerrig*
1. Kjører XP-pro 64bit... 32bit er litt sjau når det gjelder over 3gb ram, og vista liker jeg rett og slett ikke... venter til de slipper ut noe nytt og bedre...

2. Jeg har egentlig i bunn og grunn vært en AMD fanatiker, og når du får 3,2ghz kjerne for samme prisen av 2,4ghz intel kjerne, så er det like greit å ta det som alikevel sammarbeider best med ATI skjermkort... Har egentlig vært Nvidia fan før, men håper og ber for at nuh som AMD har kjøpt opp ATI, så kan vi forvente en ny spurt på skjermkort utviklingen, ettersom nå ATI har det beste skjermkortet på markedet, til Nvidia får sluppet løs sitt 9800 kort, og det kan se ut som ATI kan begynne å ta opp krigen med Nvidia igjen.

Dessuten, så var jeg nyskjerig på hvordan ATI`s Crossfire teknologi virket, i forhold til Nvidia`s SLI teknologi, og så langt så leder jo ATI etter 3DMark06 med sin Crossfire teknologi, og de begynner å få has på drivere også, så kan det bli spennende å se hvem løsning som fungerer mest i realiteten(man kan ikke bare basere seg på en 3DMark test).

Jeg valgte derfor AMD cpu av den grunn at jeg vil ha best mulig ytelse av hele systemet, siden jeg denne gang ville prøve ATI`s produkter.

Jeg venter også aktivt på at det skal komme en Phenom "Black edition" CPU som kan ta opp kampen med Intel i 4 kjerner også xD.

Oppsumering: Vil egentlig bare ha noe ikke alle fjortiss-gamaerne skal ha... dessuten så bryr jeg meg ikke mest om spille egenskaper, selvom det er kjekt å ha en pc som kan dra nyere spill. Men da jeg skal holde mer på i Photoshop, 3Ds Max, Maya, og Frutyloops, Reason, og andre litt dedikerte programmer, så trenger jeg ikke maks skjermkort ytelse uansett, så om jeg ikke har har det beste på markedet neste uke, så betyhr ikke det så mye for meg, så lenge jeg har tilstrekkelig med CPU kraft og RAM til å rendre mine prosjekter, og pakke ned mine filer, samtidig som jeg kan sitte å drive med noe annet på pc`n, så er jeg likeglad... bryr meg egentlig mest om hardisk-plass uansett, ettersom jeg gjerne ripper inn kopier av DvD`er jeg har kjøpt, samt CD`r, og dette tar opp en del plass sammen med 3Ds max, og Maya`s prosjekter tar også en del plass etterhvert. så Derfor, gikk jeg for valget av delene jeg har ;)

Extreme_H_H_H
27-02-2008, 01:59
men, back to topic, sånn hvis du skal bruke så mye penger på kabbis, kunne jeg annbefale dette: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=CT3000B

Det er ett av de mer stilrene kabinettene jeg har sett, fin løsning med 7" touch screen på også =)

solbekk
27-02-2008, 09:56
Tja.. Poenget med dette kabinettet som jeg nå faktisk har kjøpt (forbanne komplett.. Kan F***en ikke klare og levere pakken min til sending engang, selvom jeg leverte orderen innen 12:00... Aldri kjøp der igjen! )

Anyway.. Poenget med kabinettet er at det er stilig, solid og kjølig. Kjølig er et must når man har et så pent skjermkort :D

Extreme_H_H_H
27-02-2008, 11:33
joda... men er gode kjøleegenskaper på det kabbiset jeg viste ovenfor også... men samme det... du har allerede kjøpt kabbis, så da er det det samme...
Foresten, har jeg helt slutta å bestille fra komplett, med mindre det er noen super tilbud jeg ikke kan motstå pga minste pris på nettet. Jeg bestiller fra Netshop, og de er pålitlige så langt, pluss at du får med sjokkolade som er en nice suprise når man pakker opp sin nye bestilling :D

PS: skjermkortet 8800 GTX er syyyyykt stort, så ver forbredt på at du må knote mye inni pc`n for å få plass til det... er iallefall det de fleste som har kjøpt det kortet har sagt til meg....

solbekk
27-02-2008, 14:02
Jepp ;) Vet at det er HUGE.. Har montert tre forskjellige pcer for noen kammiser og 2 av de hadde 8800gts eller noe helt likt i str...

eladmir
27-02-2008, 14:50
du får lite for penga her, greit om du har 15k å bruke er det sikkert greit, men jeg tipper om du gikk ned til f.eks 10k kunne du fått en ca like god pc med litt tweaking. men er greit å vite hva du skal bruke pcen til før jeg sier noe mer :)

solbekk
27-02-2008, 14:53
Diverse gaming med phat grafix, skole arbeid og slikt.. Har ingen planer om å overklokke siden dette kan gjøre systemet ustabilt, correct me if im wrong. Diverse video redigering er også med på lista... Tror jeg skal få en fin liten pc der :)

Det er da min mening

aviruse
27-02-2008, 14:58
Diverse gaming med phat grafix, skole arbeid og slikt.. Har ingen planer om å overklokke siden dette kan gjøre systemet ustabilt, correct me if im wrong. Diverse video redigering er også med på lista... Tror jeg skal få en fin liten pc der :)

Det er da min mening

fa f.eks. et billigere kabinett, og sleng istede inn et skjermkort til.. da får du en del kraftigere

solbekk
27-02-2008, 14:59
sant sant, men jeg liker kabinettet og orker ikke kødde med sli/crossfire :p

Bernsen
28-02-2008, 17:26
Kul casemod syntes jeg er unødvendig med masse glam og glitter. vil fåreslå Gigabyte hovedkort, det er sykt clockevennelig og har intens kjøling. :)

Notox
28-02-2008, 18:31
Ville gått for antec nine hundred..
Drit bra kjøling og det til halvparten av prisen... men men, ur choice :D
Har selv 8800 GTX, og det funker bra, men er som sagt veldig stort.

Extreme_H_H_H
29-02-2008, 01:09
sant sant, men jeg liker kabinettet og orker ikke kødde med sli/crossfire :p

kødde med sli? det er jo bare å plugge inn korta, og vips så er du i gang... men det er dine penger ;) men som sant, liker å bruke litt penger på kabinett, siden det skal se stilrent ut, samtidig som det skal være brukelig. Ironisk nok, så brukte ikke jeg mer enn 650 kroner på kabbiset jeg har nuh... men det er litt sirky kabinet også da.. er sikkert derfor det er få som bestiller det også xD.

Men uansett... SLI / X-fire er ikke noe du må slite med å få til, når jeg bygde opp den nye pc`n til broder, så var det bare å smekke inn den nyeste driveren fra Nvidia, og sette pc`n i SLI-modus, så var det igang...

Men til ditt formål av Databruk så vil jeg ikke se det nødvendig med 8800 i SLI ettersom du ikke skal bruke den til så tunge oppgaver, annet en spill da.
hadde jeg hatt 15k så ville jeg antagelig brukt mer på hardware enn kabinett, men smak og behag, jeg liker iallefall når folk har god smak for kabinetter også, og ikke trenger så harry fet pc at Tore nedi svingen ikke trenger juletre-belysning i Desember fordi han har alle lysa fra Kabinettet til en eller annen ;) så hvis du ikke er intresert i å ha bedre utelse ovenfor stil så går du rette veien.

Bernsen
29-02-2008, 19:25
kabinettet jeg har nå betalte jeg 0kr for det er ett gammelt a-open atx casemod som jeg tok til meg fra jobben til min mor da de skulle kaste det, det funker jo fett. vifter å alt gir god kjøling selv når jeg kjører full clock. det er nice når ting er gratis og funker :)

Extreme_H_H_H
29-02-2008, 19:31
Og hva for "casemod" var det gjort på det kabinettet da? Etter min meninger det ikke "casemod" før du har skjært i kabinettet, så med mindre du har modda(endret på orginalen) noe på det selv. så har du jo bare et vanlig Aopen kabinett, men ja... Aopen har helt greie kabinetter de.... har selv et Aopen som jeg holder på å modde... men er fremdeles et uferdig prosjekt...

Men uansett, det er ikke topic her.

Jeg ener du har gått or rette deler hvis du ikke tenker så mye på ytelse, men mer på stil ;)

solbekk
29-02-2008, 19:52
Extreme_H_H_H, kabinettet er SMOOOTH! :D meget classy og stilrent ;)

Extreme_H_H_H
29-02-2008, 21:00
det liker vi <3 er liksom litt ute av den cowboy-laila perioden med duppeditter til tusen.

solbekk
01-03-2008, 00:55
Hehe.. Er med deg der.. Dog neonlys er jo berre stas.. Og fan hvor rå bil-stereoen var på mitt gamle kabinett! :D

Bernsen
01-03-2008, 01:53
Og hva for "casemod" var det gjort på det kabinettet da? Etter min meninger det ikke "casemod" før du har skjært i kabinettet, så med mindre du har modda(endret på orginalen) noe på det selv. så har du jo bare et vanlig Aopen kabinett, men ja... Aopen har helt greie kabinetter de.... har selv et Aopen som jeg holder på å modde... men er fremdeles et uferdig prosjekt... ;)
Haha, siste Off topic: Joda, riktig det du sier. Og mitt er ett solid "casemod" fordi apoen kabinnetet hadde bare skrue-hull til vifte bak, men ikke selve hullet viften skal blåse ut av. Skjerte til hullet og gjorde ett stort hull på siden til en 120 vifte på siden! :) Viftene hadde jeg fra før av så forble fortsatt gratis! Men seff, vis du vil ha ett stilig kabbinett med bra kjøling som du slipper å modde selv ville jeg lagt litt penger i det jeg og. Skal du først kjøpe, må det være bra. Ikke en plastikboks som knekker lett.

Extreme_H_H_H
01-03-2008, 14:17
ahh... presis ;) dog, kabbiset mitt kosta ikke mer en 650 kroner, og jeg har rom-temratur i pc`n min at all times, :p helt åpent kabinett. kun vifte på cpu, skjermkort, og PSU`en... så minimalt med lyd :p