Log in

View Full Version : Hjelp!

Zarbon
28-02-2008, 16:50
For noen dager siden bestille jeg disse delene:

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775
XFX GeForce 8800GTS 650M 512MB GDDR3
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 2048MB

Hentet de på posthuset i dag, og gledet meg villt til å få det koblet sammen og opp å gå.. kommer hjem, kobler (har bygd pc før, så vet hvordan det gjøres ja), plugger inn... men nei, her var det ikke mye liv.. vel, vifter går, hører harddiskene starter, vifta på skjermkortet suser og går, men skjermen er liiike svart.

Har prøvd skjermkortet i begge PCIE slots.
Noen idè om hva som er feil? Kan det være at PSU'n er for lite, og at jeg trenger mer strøm for å drive Quadcore og 8800GTS? Har en bZerk 500W nå.

Eventuelt, kan jeg koble det nye skjermkortet på mitt gamle Sapphire PC-A9RD580ADV ettellerannet hovedkort for i det minste å få det til å funke?

Trenger tips. ;\

krage
28-02-2008, 16:55
1. hører du et lite pip når du slår på maskinen? Det bekrefter som oftest en ok selvtest :-)
2. Prøv skjermkortet i en annen maskin, evt. prøv en annen skjerm/skjermkabel :-)

Zarbon
28-02-2008, 16:58
Det begynnte å pipe første gangen jeg startet ja, så jeg trodde først det var noe feil og slo den av fort som faen. :P Andre gangene piper det jo ikke..

Har prøvd gamle skjermkortet på nye hovedkortet, men like svart. Har også prøvd annen kabel på begge. Men skal prøve mer. ;\

Aiin
28-02-2008, 17:26
Du har forsikret deg om at alle strøm-slots får strøm? Har selv erfart at jeg ikke fant ut hvorfor PCen ikke skrudde seg på, selv om strømforsyningen var funkable. Viste seg at det var en 8-pins strømkontakt som skulle splittes..

Enkel feil å overse :-)

Zarbon
28-02-2008, 17:43
Jepp - jeg kjører nå det nye skjermkortet på gamle hovedkoret, så skjermkortet fungerer i det minste. Når det gjelder strøm, så begynner alle vifter å gå, og alt var koblet på ja.

Så da er det nok Hovedkortet som er gåent - Dead on Arrival. Får sende det tilbake til Komplett og vente på nytt. :)

Notox
28-02-2008, 18:24
Mekka pc for ikke så lenge siden.
Når alt var satt opp, og jeg skrudde på, alt startet av vifter osv... men skjermen var svart.
Viste seg at det manglet strøm til cpu'en, som jeg raskt fikk ordnet.
Da funket alt helt fint.
Trodde først det var noe trøbbel med skjermkortet...
Du skriver at du har satt inn alle strøm kablene, men tenkte jeg skulle nevne dette, siden du hadde samme problem som meg :P

Zarbon
28-02-2008, 18:55
Njaa, kan vel være at PSU er for liten. At 500w ikke er nok til å dra alt sammen skikkelig.

Men testet mer nå - når jeg har nye skjermkortet på gamle hovedkortet funker det - spinner opp max, og roer seg. På nye hovedkortet spinner den max hele tiden. Så er vel noe feil der.

aGor
28-02-2008, 18:59
Hadde lignende problem en gang, bortsett fra at PCen ikke var ny da.

Da hadde jeg svidd CPU'n, tviler litt på at dette har hendt det :P
Men sjekk at CPU får strøm osv, ikke no bøyde pinner og sånn

Zarbon
28-02-2008, 20:59
Pokker, nå ble jeg i tvil her.. trodde nå det var hovedkortet som var gåent.. men jeg prøvde akkurat å starte "Rainbow Six: Vegas" - kom meg gjennom meny osv, men med en gang jeg starta og så meg rundt, kutta PSU strømmen tvert.

Så med andre ord virker det jo som skjermkortet osv trekker såpass at 500w ikke er nok - så når skjermkortet står i nye maskina, så får den ikke nok strøm til å starte "skikkelig"?
Eller er jeg helt på jordet der? :)

krage
28-02-2008, 21:47
Det står nok på eska eller i brukerveiledninga til kortet hvor mye strøm det trekker :-)

Prøv å koble fra en vifte, evt. harddisker osv. alt du ikke må ha for at maskinen skal starte å laste :-)

Dobeltsjekk også brukerveiledningen til HK for å se at du har satt alle kabler i der dem skal :-)

Zarbon
28-02-2008, 22:03
Done.

Jeg trenger definitivt mer strøm. *bestille 800w* :)

Notox
28-02-2008, 22:17
Done.

Jeg trenger definitivt mer strøm. *bestille 800w* :)

Overkill...

Går for 600-650w istedet...
Mitt 8800 GTX er blidt som smør med en 600w MIST

Extreme_H_H_H
29-02-2008, 00:56
altså... det kan rett og slett hende at det er noe med RAM`en din også... prøv å boot opp med 1 ram-brikke(prøv med alle du har, for å teste at ingen av de er gåent også), det kan ha noe med hvordan ram du har og hvor mye strøm de skal ha. ettersom noen ram-brikker skal ha 2,20v, og noen skal ha 1, 80, eller 1, 90v så skal man gjerne boote opp nytt HK med 1 RAM-brikke, hvis du ikke gjør dette har du en mulighet for at du svir av ram-portene på HK`et ditt... med 500w bør du ha nok strøm til HK, CPU, GPU, og 1-2 HDD uten noe problem... så hvis du kobler ut alt dilldallet av fjortiss lysa dine, og neon viftene dine, så bør ikke strøm være noe problem... folk har til tendens å overkille med PSU`er, pc`n din bruker sjeldent så mye strøm at 500w skulle streike uansett, i realiteten så bruker 8800 skjermkortet ca 150-200w(er ikke helt sikker her, men Nvidia`s GPU`er har en tendens til å bruke mye strøm), og HK`et ditt bruker vel en rundt 120-190w, CPU`n din bruker sjeldent over 200w. Men dette går i sirkulasjon, så effekten av det der blir ikke brukt samtidig, hver av komponentene dine bruker strøm av PSU`n din hvert millisekkund, og på denne tiden tekker alle de andre komponentene dine å få strøm også.

botomline: prøv å kjør av bare de nødvendige komponentene for å boote, se om det blir noe bilde. prøv å boot opp med bare en ram brikke, og bytt hvis det femdeles er svart.

hvis ikke noe av dette hjelper, så kan du tenke på å kjøpe nye psu, men siden du fikk boota opp med ditt andre HK, ville jeg ha kjørt en feilsøkings-test på ditt nye HK først... du kan evt dra til hentebua til komplett, å spørre om de kan feilsøke for deg, eller du kan laste ned en test selv(greiest å dra til hentebua, da du kan få nytt HK i hånda der og da, hvis det er noe feil med det ;) ).

Håper du får orden på det nye beistet, lykke til ;)

Zarbon
29-02-2008, 02:28
Det er nettopp det. Jeg kjører ikke annet.

Når jeg testa på gamle hovedkortet, så kjørte jeg kun det, nye skjermkortet og en hdd. ikke lys, vifter eller noe. Det gikk fint på idle, men med en gang skjermkortet begynnte å jobbe, så kutta PSU strømmen. Så den trekker definitivt mye strøm. :P

jallamann
29-02-2008, 04:04
Jeg har et nytt AM2+ hovedkort, en A64 X2 6000+, samme grafikkort som deg, 2 brikker RAM, diverse PCI-kort, 7 harddisker og en DVD-brenner. PSU'en min er en RaidMax 630W Power Viking og takler lasten finfint. Eneste negative er at vifta er litt mongis på sine gamle dager og laget klikkelyder helt fram til nylig. Løsningen var å stikke skrujern mellom bladene i fart til den ble lei ;P

Extreme_H_H_H
29-02-2008, 14:41
Løsningen var å stikke skrujern mellom bladene i fart til den ble lei ;P

lol... så jalla-løsning xD, men kan jeg spørre om hvorfor du kjører Nvidia GPU når du sikkert har 7xxFX chip på hovedkortet ditt? dette chipsettet hadde jo fungert mye glattere med AMD + ATI koblet til... bare lurer? selvfølgelig er Nvidia`s 8800 et kjempebra kort... men alikevel...

Det er nettopp det. Jeg kjører ikke annet.

Når jeg testa på gamle hovedkortet, så kjørte jeg kun det, nye skjermkortet og en hdd. ikke lys, vifter eller noe. Det gikk fint på idle, men med en gang skjermkortet begynnte å jobbe, så kutta PSU strømmen. Så den trekker definitivt mye strøm. :P

Men har du prøvd å kjøre med bare 1 RAM-brikke? og i så fall, har du byttet imellom RAM-brikkene for å se om noen av de er defekte?

kentasan
29-02-2008, 15:21
Løsningen var å stikke skrujern mellom bladene i fart til den ble lei ;P

"kill teh machine"

jallamann
29-02-2008, 20:51
lol... så jalla-løsning xD, men kan jeg spørre om hvorfor du kjører Nvidia GPU når du sikkert har 7xxFX chip på hovedkortet ditt? dette chipsettet hadde jo fungert mye glattere med AMD + ATI koblet til... bare lurer? selvfølgelig er Nvidia`s 8800 et kjempebra kort... men alikevel...

Jallaløsning indeed. Men det funka! Tror jeg knakk noe men det har ikke begynt å brenne enda :P
Vel, har kjørt AMD siden 2003 eller noe. Har liksom aldri blitt intel-boy igjen siden den gamle 1GHz P3 traveren jeg hadde. Når det gjelder 3870 vs 8800GTS fant jeg ut at prisforskjellen var rimelig liten og ytelsesforskjellen litt større. Hvis tester på nettet er til å stole på da ;P

Extreme_H_H_H
29-02-2008, 20:58
tja... vel, ett 3870 x2 kort koster det samme som 8800(husker ikke om det var GTX, eller GTS), og har bedre ytelse, men ok... jeg skal ikke lage en teit diskusjon, bare lurte på hvorfor du har gått den veien du har gått ;) uansett, du har bra pc samme hva... man får ikke dårlig ytelse av så mye penger :)

Zarbon
01-03-2008, 03:57
Men har du prøvd å kjøre med bare 1 RAM-brikke? og i så fall, har du byttet imellom RAM-brikkene for å se om noen av de er defekte?

Ja, har prøvd begge brikkene i alle slots. Også prøvd alle mulige kombinasjoner med begge. Prøvd med og uten HDD's... Fortsatt like svart.
(får desverre ikke prøvd de i en annen PC, ettersom mitt gamle hk ikke støtter PC-6400)

Så enten er det HK eller PSU.

Men så var det det med skjermkortet.. når jeg bruker mitt gamle 7600 på gamle HK funker det fint å spille. Men setter jeg på nye 8800 og spiller, kutter PSU strømmen. Så det må jo bare bety at PSU er for svak/kortet trekker mye.. hrmf :x

Jeg velger hvertfall å bestille en "SCP850LN-TPBL2 - TitanPower2 - PSU 850Watt" fra SHG før jeg evt sender HK tilbake til Komplett. :x

jallamann
01-03-2008, 04:28
Teit spørsmål; har du plugget inn 6-pins PCI-e kontakta på skjermkortet?

Zarbon
01-03-2008, 04:44
Hehe, ja seff. :)

Jeg sier jo at jeg har testa det nye skjermkortet på gamle hovedkortet.
Og at det gamle skjermkortet (uten 6-pin) heller ikke virker på nye hovedkortet. :)

Extreme_H_H_H
01-03-2008, 14:11
hmm... da virker det som du har en pin-feil på HK`et ditt ja... mulig det er svidd noen kretser der, eller så kan du jo ha vært max uheldig å svidd av alle ram-brikkene dine da, men det er lite trulig.

eller så kan det jo være som du også nevner for liten PSU, men det virker egentlig litt rart...
i så fall, da gruer jeg meg til at jeg skal dra 4 3870 skjermkort, 3 HDD`er, og am2 6400+ ( og phenom i fremtiden ) på en 600w fra Mist... men, men...