Log in

View Full Version : XP vs Vista og seff Win vs Linux

Extreme_H_H_H
29-02-2008, 19:48
Jeg vet dette er blitt spurt tidligere, men det er så lenge siden, at jeg mener vi kan ta opp diskusjonen ;)
Ja, som tittelen antyder, hva for oprativsystem kjører du?

Jeg selv kjører windows XP pro på min maskin.
Dette er fordi jeg ikke har tatt meg tid til å lære linux enda, og jeg rett og slett hater vista.

Jeg mener at Linux egentlig er det beste, men jeg kn ikke bruke det like mye som jeg kan bruke windows, så derfor blir valget mitt XP.

Vista kan vi vel egentlig alle sammen være enig i at er et uferdig oprativsystem, og er muligens noe å gå for i fremtiden når de har tettet de fleste bugsa.

Linux er vel egentlig helt genialt etter min mening.

Mitt endelige spørsmål blir da, hvorfor bruker du det oprativsystemet du bruker?
forskelige meninger om de andre oprativsystemene osv :)

PS: til dere Mac-brukere, jeg har ikke glemt dere, men jeg mener Mac går i en egen klasse, selv om OSx kjøres på intel CPU`er og man kan få inn andre oprativsystemer på de nyere macene. Men for all del, sleng ut en komentar dere også, men mainly mener jeg hva for oprativsystem som blir brukt på pc`n ;)

Stekri88
29-02-2008, 19:53
Kjører Vista, men det er ikke såååå mye bedre enn XP.
Spesielt ikke om man spiller.

marilla
29-02-2008, 20:06
Jeg kjører vista av den enkle grunn at det å finne fungerende xp-drivere til en japansk laptop som kom med vista er alt annet en lett, så vista er rett og slett det greieste for min del. Jeg synes det fungerer greit, og jeg har ikke hatt noen nevneverdige problemer. Oh, og sleepfunksjonen funker som på en mac nå, det er elsk.

Bernsen
01-03-2008, 02:03
Valgte vista når jeg kjøpte den nye datan, egentlig bare fordi jeg ikke ser grunn til å fortsatt ha xp når vista er det nye, mindre stress når du ser fremover. :) så alternativet for vista passet ikke helt meg, xp er fortsatt det beste windows os'et. Men men, det begynner snart å bli soo 2001's :P

Svirrus
01-03-2008, 04:37
eg har MAC! <3

Balthier
01-03-2008, 09:15
Vista, men kjører XP og Ubuntu i vmware

TheCursedMuffin
01-03-2008, 09:51
Vista her. Ikke fordi jeg synes det er så mye bedre enn XP, men det fulgte med den siste PCen min, og jeg har rett og slett ikke giddet å bytte fordi det ikke er så mye problemer at det er verd det. Vista er faktisk ikke så ille som folk skal ha det til.:)

Crazy_Man
01-03-2008, 12:30
XP her, fordi man ikke kan spille på linux (untatt med whine, men det var for dårlig imo) og jeg har ikke anskaffet meg vista

aviruse
01-03-2008, 12:55
kjører xp home nå, men skal oppgradere til vista nå som jeg bestiller ny pc (må ha et 64 bit system, mer en 4GB ram....

Phoenix-JE
01-03-2008, 13:39
Hmm.. bruker XP Pro her:) Synes det funker fint jeg.. vista er for avansertxD
Aldri prøvd linux:P Mac er jeg lei av:P

Har 4gb ram:P aldri brukt mer enn 40% av rammenxD

Extreme_H_H_H
01-03-2008, 14:06
hehe.. selv syntes jeg det er for mange smutthull i vista til å bytte enda... kjører foresten 64-bit XP pro jeg også, ettersom jeg har over 4gb ram jeg også...

Men jo... har jo vista på laptoppen til mor, og fysj av meien... har alldri fått så mange feilmeldinger og shitt, og alt er blitt så forenklet, man kan jo nesten ikke gjøre noe avanserte innstillinger på noe lenger, man har altid veivisere som skal ha deg til å slippe dette.

Etter min mening er vista blitt "for brukervennlig" spørr du meg :p

Trapdoor
01-03-2008, 14:07
Kjører Vista Ultimate SP1 på stasjonær.
Debian Lenny (testing) på laptop.
Debian Lenny (testing) på server.
Debian Etch (stable) på server.
Fedora Core 5 på server.
oog Windows 2003 server, på server.

DfenZ
02-03-2008, 14:43
Windows XP Pro FTW !

solbekk
07-03-2008, 09:51
Kjører vista kun fordi at det er det eneste OS'et som støtter DX10.

weq
07-03-2008, 09:57
Vista Ultimate 64bit, ellers kjører jeg xp pro på jobben ettersom min laptop ikke støtter x64 ;( For jeg vil ha Vista x64 der også. Macbook airen kjører seff OS X 10.5.2 men sånn generellt sett så er Mac OS X også greit men de har mye å lære når det gjelder navigering.

desperat
07-03-2008, 10:20
xp er fungerer fint for meg så jeg bruker det.
jeg har prøvd vista men liker ikke hvordan det ser ut, hvordan ting fungerer og slikt
jeg har prøvd linux og det første som skjedde var at hele datan krasjet, og firefox forsatte å krasje flere ganger etterpå, og det var jo helt umulig å få installert noen ting(linux programmer ja).
jeg har prøvd mac, og har ikke noen særlig mening om det, det ser bra ut men likevel ikke noe for meg.

Bjotte
07-03-2008, 12:34
til dere som klager på vista jeg har minimalt med problemer og jeg mener at skal du ha et os fra windows du skal slippe smuthull og at det er u fulstendeig må du tilbake til win 98 se. det finnes ingen merk ingen nyere os fra windows uten patchses og upgrades så før det slutter med patchses og upgrades så kan du ike si at det er fulstendig punktum:eek:...............:cool::cool::cool::cool :

Crow
07-03-2008, 19:24
Kjører Mac OS X 5 på min svartsexy macbook.

Har også en stasjonær maskin som jeg bruker til spilling og sånn. Har XP pro på den.

Zakura X
08-03-2008, 18:40
Holder meg til Windows.
Har akkurat oppdatert til vista som fungerergreit nok.

Liker ikke utseende til mac og hvordan mac fungerer og har ikke prøvd linux.

#PK
08-03-2008, 18:45
XP Pro eier vista langt ned i...ja :D Foreløpig, ja jeg vet ;) Og ja, jeg har kjørt vista også... Vista har nice utseende, og noen snaxy funksjoner, men XP FTW :D

Zakura X
08-03-2008, 20:34
Xp tar mindre av datan, men vista er mer brukervennlig.
Og som en annen sa på forumet her et sted så kan vista bli litt "for brukervennlig" på noen ting.
Vista har mange smarte løsninger som er mye lettere for de som akkurat har starta med data og lignende, men hadde detikke vært for at jeg ikke kan legge in serial koden til xp når jeg innstalerer xp, så hadde jeg brukt xp

Extreme_H_H_H
09-03-2008, 07:46
Xp tar mindre av datan, men vista er mer brukervennlig.
Og som en annen sa på forumet her et sted så kan vista bli litt "for brukervennlig" på noen ting.
Vista har mange smarte løsninger som er mye lettere for de som akkurat har starta med data og lignende, men hadde detikke vært for at jeg ikke kan legge in serial koden til xp når jeg innstalerer xp, så hadde jeg brukt xp

hehe. var meg det som sa dette ;) jeg kan love deg at du får fiksa det "XP-problemet" ditt på TG ;) så bare slapp av...

Epsilon
10-03-2008, 08:58
på utstyret som blir med til skipet blir det laptop med dualboot debian (lenny/testing) og win xp (32bit) og stasjonær/server med dualboot 2k3server og debian (etch).

blir vel så jeg skal kjøre xp på laptopen så jeg kan dra opp et og annet spill og debian på serveren da den skal kjøres som ren fil og streaming server.

kjører 32bit XP selv om jeg har 4 GB ram på laptopen, bruker ikke mer en de 3.5GB som den klarer å adressere.

Aiin
10-03-2008, 11:24
Jeg kjører XP Pro Corp. edition.. Har holdt meg til XP en god stund nå, Vista gidder jeg ikke styre med helt ennå, og Linux skal jeg installere på serverPCen min så fort jeg får satt den opp, men har ikke hatt tid / ork til å lære meg Linux på den primary PCen min. Selv om jeg helt sikkert kommer til å like Linux bedre :)

Gilion
10-03-2008, 12:57
Kjører Windows XP Pro. Gidder ikke gå over til Vista enda, da jeg ikke ser fordelene med det for meg. Holder på å lære linux, men jo mer jeg holder på med det jo mer liker jeg Windows.

Bernsen
10-03-2008, 15:00
Kjører Windows XP Pro. Gidder ikke gå over til Vista enda, da jeg ikke ser fordelene med det for meg. Holder på å lære linux, men jo mer jeg holder på med det jo mer liker jeg Windows.
word dude! ;)

Caldazar
10-03-2008, 15:28
Jeg kjører ubuntu linux 7.10 på både stasjonær og laptop.

TheCursedMuffin
10-03-2008, 15:59
Windows XP pro/home, holder meg litt old school enda

Windows Vista, det er jo såååå mye bedre enn XP

Er det en spesiell grunn til at trådstarter har fremstil Vista-alternativet i pollen som ganske "fjortis"? Hva skjedde med å ikke ha ledende spørsmål i spørreundersøkelser? Blir som å spørre "Synes du det er riktig at noen bygdeidioter kan løpe rundt og drepe uskyldige stakkarslige dyr bare for at du skal få merkeklær?" istedet for "Hvordan stiller du deg til syntetisk eller ekte pels?":p
Jeg har selv Windows Vista på hjemme-PCen og XP på skole-PCen min og vil si at de er ganske sidestilte. XP har vel høyere kompabilitet med flere ting, mens Vista ser bedre ut og har et par fine funksjoner. Så svaret mitt må jo være Vista i pollen, men jeg vil likevel ikke vedkjenne meg den slags fjortis-stempel som jeg automatisk får ved å svare Vista i denne pollen. Objektivitet!=)

existemi
10-03-2008, 19:44
Debian Etch (stable) på server.
Ah, jeg savner good old days hvor Etch var testing. :P

eg har MAC! <3
Sverre <3 G4 ennå?

men jeg mener Mac går i en egen klasse
Det er jo såklart i en akkurat like egen klasse som Windows og Linux ;)

selv om OSx kjøres på intel CPU`er og man kan få inn andre oprativsystemer på de nyere macene.
Nå er jo alle nevnte OS 686-kompatible, men det vil jo ikke si det er av samme sort. Hehe.

sånn generellt sett så er Mac OS X også greit men de har mye å lære når det gjelder navigering.
Hva slags navigering mener du er vanskelig?

Er det en spesiell grunn til at trådstarter har fremstil Vista-alternativet i pollen som ganske "fjortis"?
Det er jeg faktisk ganske enig. Men nå virker alle svarene litt "fanboy"-aktig ut. Det er jo typisk av en Linux-bruker å mene det banker alt annet. Det er jo typisk av en XP/2000-bruker å ikke ville oppgradere fordi man vil holde seg stabil og ikke skape mer jobb enn nødvendig. Og sist men ikke minst er det jo typisk av en Mac-bruker å presisere at de _ikke_ har en PC. ;)

TheCursedMuffin
10-03-2008, 19:54
Det er jeg faktisk ganske enig. Men nå virker alle svarene litt "fanboy"-aktig ut. Det er jo typisk av en Linux-bruker å mene det banker alt annet. Det er jo typisk av en XP/2000-bruker å ikke ville oppgradere fordi man vil holde seg stabil og ikke skape mer jobb enn nødvendig. Og sist men ikke minst er det jo typisk av en Mac-bruker å presisere at de _ikke_ har en PC. Jeg kan si meg enig i alle de definisjonene der. Men du er altså enig i at Vista-brukeren generelt er ganske fjortis?

Trapdoor
10-03-2008, 21:58
Ah, jeg savner good old days hvor Etch var testing. :P

Du er ikke alene, likte bleeding edge pakker og releases. Etch tvinger det jo til å kjøre libc6 2.3.6, noe som er helt på trynet ettersom en god del pakker, inkludert python-yenc behøver libc6 > 2.4. Funker helt fint å 'python setup.py install' selve modulen, men nytter ikke å gjøre dette via apt.

Tsk tsk Debian, takker meg til Lenny. :)

existemi
11-03-2008, 00:32
Jeg kan si meg enig i alle de definisjonene der. Men du er altså enig i at Vista-brukeren generelt er ganske fjortis?
Nuvel, kanskje noen er det, men flesteparten (hva jeg har oppfattet) som kjører Vista, har fått det med "den nye maskinen".

Det er forsåvidt en genial ting med OS X. Kommer det noe nytt, så er det ikke sjans i havet at noen _ikke_ vil oppgradere. :P

Du er ikke alene, likte bleeding edge pakker og releases. Etch tvinger det jo til å kjøre libc6 2.3.6, noe som er helt på trynet ettersom en god del pakker, inkludert python-yenc behøver libc6 > 2.4. Funker helt fint å 'python setup.py install' selve modulen, men nytter ikke å gjøre dette via apt.
I Woody så gjorde jeg det så enkelt at jeg la til en unstable source i apt, og installerte pakken jeg ville ha, for så å fjerne den igjen. Kanskje ikke optimalt men.. Hihi..

Men, nå som etch er stable, er det heller Lenny. Men.. Jeg liker jo Etch <3;)

eladmir
11-03-2008, 00:58
blir man flamet om man sier at man liker windows vista? og at man har bytta til vista på alle maskinene man har?

synes faktisk vista har et veldig godt brukergrensesnitt, og jeg har enda ikke hatt noen problemer med vista. vista krever vist nok litt mer ressuser en XP, men det er vel bare å forvente.

startin
18-03-2008, 09:42
Må vel stemme på XP jeg også.
hadde vista i noen måneder, men formaterte nå nylig.
For vista ville ikke lese alt på diskene mine. mista 500GB da jeg gikk i fra XP til Vista.

Men jeg mye mere forøyd med xp pro. Mye enklere å lage administrator account (så man slipper å bekrefte at man vil åpne et program hele tiden)

TheCursedMuffin
18-03-2008, 10:09
Mye enklere å lage administrator account (så man slipper å bekrefte at man vil åpne et program hele tiden)

Det der er en av de få tingene jeg har irritert meg over ved Vista, å måtte godkjenner alt mulig. Men så fant jeg ut hvordan man skrur det av, og da er det veldig lett.:)

startin
18-03-2008, 10:13
mhm. Google er min venn :P