Log in

View Full Version : Fra partyticket til hyperion

Sceptic
04-04-2008, 18:21
Jeg bare lurer på hvordan dere overfører alle deltagerene på the Gathering over til Hyperion?

Jeg regner med at dere ikke flytter over 5000 personer manuelt, og har en måte for å automatisere hele prosessen?

Hadde trengt dette, da det ble utrolig mye jobb å flytte 300 brukere manuelt sist gang :(

Kan noen av dere som står ansvarlig for dette fortelle litt om prosessen?

jallamann
04-04-2008, 22:17
copy *.*
:P

tipper jeg da

merilin
04-04-2008, 23:48
Hei!

Jeg vet ikke hvordan overføringen fra PTN -> Hyperion skjer, men kanskje aju (gensek. Hyperion/nestleder KANDU) svarer på dette.

Antar det er en eller annen form for syncing mellom databasene i PTN og Hyperions database. Regner med at de bruker HyperSys, og hvis du ikke har sjekket det før burde du gjøre det ;)

Har selv ikke brukt HyperSys, men når det er snakk et fantastisk system fra et forbund for fantastiske fritidsinteresser så er det jo nødt til å være fantastiske, flinke og kreative hjerner bak det fantastiske systemet ;)

http://hypersys.no/ (http://hypersys.no/)

gather
08-04-2008, 16:27
jeg vil anta at det på en eller annen fantastisk måte lages en eller annen form for fil som kan importeres i hypersys/dls. Såvidt jeg vet støtter hypersys CSV, xls og openoffice.org.

merilin
08-04-2008, 17:11
De støtter visst litt av hvert:
Filformat import (medlemslister) CSV (komma-separert fil), XLS (Microsoft Excel), ODS (OpenOffice.org, KOffice, Google Docs, IBM Lotus Symphony, Microsoft Office (plug-in))
Filformat eksport (medlemslister) CSV, XLS, ODS, PDF
Filformat eksport (rapportar) PDF, DOC, ODT

Import, historisk data (medlemslister) SQL/databasedump, CSV, XLS, ODS og andre format etter behov.
Import, historisk data (tildelinger og anna økonomi) SQL/databasedump, CSV, XLS, ODS og andre format etter behov.
Import, historisk data (anna) Etter avtale/behov.
Pakkeformat, sikkerhetskopi tar.bz2
Nyhendestraum RSS-feed (norsk wikipedia-artikkel)
Kalenderstraum XML (norsk wikipedia-artikkel), ICAL (norsk wikipedia-artikkel), HTML

Sceptic
12-04-2008, 01:11
Jallamann:
Om man skal copy-paste over 5000 personer, så vil det ta vanvittig lang tid.

Skal se litt på HyperSys.

Er det noen i KANDU som kan svare på dette?

EDIT:
Jeg som håper at Hypersys var en enkel måte å kopiere medlemmer.
Men det er jo bare DLS:p
Ergo; Jeg er like langt.
Poinet, som jeg tror du forsto er at jeg trenger å få flyttet brukere enten fra PTN, eller fra min egen databasetabell.

Jeg har prøvd klipp og lim i databasen, men da kommer alt i en rute. Ergo; det blir feil. Om dere hadde hatt en smart måte å kopiere brukere fra PHPMyAdmin, så hadde det vært helt genialt! Da kan jeg lage alle systemer selv, om dere ikke alledere har noe ferdig (tviler på det).
Problemer er ikke systemet.
Har alledere et komplett system for drift av påmelding, innsjekking, kantine og kjøkkendrift og alt :) Er ikke spesielt vanskelig å tweake dette systemet til å også fungere med betaling hvor vi godkjenner brukere manuelt eller noe slikt.

Men nok offtopic, har dere eller noen andre en smart måte å få over brukere fra PHPMyAdmin over til en rutere excel fil?

gather
16-04-2008, 00:50
Du kan da eksportere til excelfil evt CSV direkte fra mysqldatabasen ved å bruke phpMyAdmin

aju
02-07-2008, 05:12
Heisann, bedre sent enn aldri? :-)

HyperSys har prosjektnavnet "Det Store Systemet", mens DLS står for "Det Lille Systemet". DLS har blitt brukt noen år av Hyperion, og man skal i løpet av høsten gå over til HyperSys/DSS. Andre organisasjoner skal også bruke HyperSys, blant annet Europeisk Ungdom, Ung Kirkesang, Norges Bygdeungdomslag, osv osv.. det begynner å bli en ganske lang liste.

Når det gjelder hvordan KANDU gjør dette i dag er det enkelt. Vi får en CSV-fil fra PTN som inneholder all informasjonen vi trenger. Vi fjerner så informasjon som Hyperion ikke har behov for, lagrer som CSV eller XLS... og laster opp i DLS. Det er vanligvis jeg som gjør det, og det går helt fint (selv om det tar noen minutter for at DLS skal tygge på så mange linjer, verifisere at e-postadressenes domener eksisterer, at telefonnr er gyldig osv). Jeg gjør det også for Polar Party (http://www.polarparty.no), som har rett i underkant av 1000 folk og lik rutine.

I HyperSys vil det også komme muligheter for API-oppkobling, slik at de individuelle systemene til medlemsforeningene kan koble seg opp direkte til mellomlaget og ikke gå via webgrensesnittet.