Log in

View Full Version : Den Store Viftetråden! (var: flere vifter ~ lavere tempratur?)

solbekk
09-04-2008, 11:42
Jeg har lurt litt på å kjøpe et par av disse nye "Delta Viftene", høy rpm, høy luftstrømning.

Akkurat nå har jeg:

2x 92mm vifter som gir meg ved 2000 rpm 90m3/t
1x 120mm vifte som gir meg ved 1900 rmp 120m3/t

total på 300m3/t.

Om jeg kjøper inn 3 vifter til:
2x 92mm vifter som gir meg ved 4900 rpm (omg!!! 11 ) 202m3/t
1x 120mm vifte som gir meg ved 4900 rpm (tallet skremmer meg) 323m3/t:D

en total på 1027m3/t med alle de 6 viftene.

Men... Spørsmålet er: Vil dette gi meg en kjøligere pc, og ut i fra det kan jeg få mer ut av den, feks. Via OC?

#PK
09-04-2008, 11:54
Kommer ann på hvordan du plasserer luftstrømninnsveien (blåse inn / suge ut ;)) Men det beste er jo å ta et rør utenifra og sette på en vifte som blåser den friske og kjølige lufta inn i PCen, da blir det kaldt :p

solbekk
09-04-2008, 11:57
altså atm så er det 2x 92mm vifter forran og 1x 120mm eksosvifte bak. Bytter ut den svake bak, med deltaviften og setter de 2 nye 92mm viftene forran de svakere slik at alt blir en fin og jevn strøm igjennom pcen ey? :)

ps: den gamle 120mm viften bak smacker jeg under GPU'en og der er det også et utblås bak så i teorien blir det varmluft skyvet ut der også.

Extreme_H_H_H
09-04-2008, 12:49
Tja... kommer ann på hvor stort kabinett du har osv da... men i teorien så vil du få lavere temp. ja... hvor mye er vansklig å si... men på mitt kabinett som er helt åpent, og jeg har kun vifte på cpu, og gpu, samt den på psu`en... men det er skjeldent jeg ser noe går over 45 grader annet enn skjerkorta som ligger på 50 load...

Har du ett lite kabinett har har det tendens til å bli varmt ettersom varmen har lettere for å samle seg... men har du derimot et stort kabinett, så må du bare sørge for å ha nok luft strøm, men det er skjeldent du får noe under romtemp. ;)

Golder
09-04-2008, 14:53
Husker en gang en kar som var på TG og pratet om det digre harddisk-kabinettet han hadde. Han hadde XX-antall vifter, samtlige blåste all luften ut. Han mente at det var mer effektivt enn noe annet.

Noen som vet om dette stemmer, og hvorfor?

solbekk
09-04-2008, 14:54
http://bildr.no/thumb/181753.jpeg (http://bildr.no/view/181753)
Tempraturer atm: semi idle (altså kun wow og photoshop åpent, samnt wmp, 11 Mozilla'er og et par mapper.. og ut''''ent.)

Andreasftw
09-04-2008, 15:36
Syns pcen min bråker jævelig mye.. Er det pga dårlig kvalitet på viftene eller for mange vifter?

Vet at det ikke har noe med lavere tempratur, men det har jo noe med vifter så å gjøre:)

solbekk
09-04-2008, 15:41
da er dette en offisiell vifte thread :p Det kan ha noe med kvaliteten på viftene å gjøre ja.. Merke på viftene?

Andreasftw
09-04-2008, 21:41
Det vet jeg ikke:P Åssen sjekker jeg det a?

Extreme_H_H_H
09-04-2008, 22:44
Kommer ikke nødvendigvis på antall vifter.. kommer ann på hvor mange db viftene utgjør.. men annyways... Solbekk: Hva skal du med lavere tempratur? når det er tempen. når du kjrer ting oppe, så har du jo ikke noe vits for å ha lavere temp.. hadde derimot cpu`en din ligget på 66-68 under denne påkjenningen din, og skjermkortet ligget på rundt 75-78. Da kunne du bggynt å lure på om du skulle invistere i noen nye vifter :)

solbekk
10-04-2008, 13:12
Solbekk: Hva skal du med lavere tempratur? når det er tempen. når du kjrer ting oppe, så har du jo ikke noe vits for å ha lavere temp.. hadde derimot cpu`en din ligget på 66-68 under denne påkjenningen din, og skjermkortet ligget på rundt 75-78. Da kunne du bggynt å lure på om du skulle invistere i noen nye vifter :)

Tenkte på at om jeg skulle overklokke litt mer, og da kunne det tenke seg at tempraturen vippet litt oppover mot lumske tempraturer *holder opp en truende hånd for å demonstere lumske tempraturer!*
Skjermkortet holder seg på 50 v/ 22*C romtemp og 73*C under load.
CPU = 24*C (overflate temp) og de fire kjernene holder seg på ca 30-40*C
og her vipper vi opp kun 3-4*C under load.

Disse viftene jeg har nå kjøpt er på 54-65db hver. Men det blir ikke noen betydlig lyd forskjell om alle kjører samtidig (kun 3-4 db ca ish).
Stille vifter som jeg har kunnskaper med og anbefaler:

Zalman, Aerocool, SilentX, ThermalTake, Sunbeam, Mist, Dell (disse suger max) og nå Delta samt vantec. (En relativt stille vifte holder 20-36 dB. Og mellom 50-70 m3/t flytting av luft (kommer ann på størrelsen))

Og btw andreasftw: merket står oftest enten bak på vifta (der motoren er) eller på midten av selve viftebladet)

Holmen
11-04-2008, 00:02
Husker en gang en kar som var på TG og pratet om det digre harddisk-kabinettet han hadde. Han hadde XX-antall vifter, samtlige blåste all luften ut. Han mente at det var mer effektivt enn noe annet.

Noen som vet om dette stemmer, og hvorfor?

Nei dette stemmer ikke.

Noen som kan tenke litt på hvordan vifter i det heletatt kjøler???

I en PC så er det to ting.

1: Luften inni tomrommet i kabinettet blir selvfølgelig varm. Jo fortere du får flyttet ut denne luften til fordel for lavere rom temperatur er gunstig.

2: Luften i tomrommet i kabinettet har egentlig ikke så mye og si heller.
Det er luften molekylene som flyter intill komponentene som er viktige. Hvis disse blir liggende det altså "ikke blåst bort og erstattet" så vil disse bli varmere. Luftstrømningene er alltid lavere intill ting hvis det ikke er motorisert gjennomtrekk. Som ved feks at du sitter stille i stolen din uten og bevege deg, ved bevegelse kjenner man at huden blir kjøligere fordi luften intill huden blir byttet ut..

For og få lavest temp så er det egentlig anbefalt og sette alle viftene til og blåse inn. Det er mer enn nok sprekker og hull i kabinettet der varm luft kan komme seg ut.
Da får man maksimal luft turbulens som flytter på luften som flyter inntil komponentene.

Konklusjon: Ved og sette alle viftene inn så vil man få en effekt der det blir pumpet mer luft inn en det siver ut. Man får ett minimalt "trykk" i kabinettet som er mer enn nok til og skyve luft ut. Man får også da byttet ut luften rundt komponentene fortere og mer turbulent.

//Johan