Log in

View Full Version : hylle prosjekt 09

lilfire
14-07-2008, 19:47
når dørene på tg 08 stengte og vi begynte kjøre hjemover, begynte praten å gå. dette var første året vi hadde med oss hylle, og vi var strålende fornøyd. men følte ikke det var stor nok plass. skjønner ikke hvordan vi har klart oss uten tildilgere. men hvertfall så begynnte tanken gå om en ny og større hylle. de 3timene turen tok gikk vel kun til ide tenking. Og tegninga i skechup begynte bare noen dager senere. v1 av hylla ble vi noge lunde fornøyd med men så problemer og nye løsninger. v2 sendte vi inn til sec for godkjening. Der fikk vi god respons, men måtte forandre på noen ting, v3 var ferdig tegnet og gjenom tenkt for ca en mnd siden. og i går fikk vi klar signal av sec.

http://lilfire.net/3d/front.jpg
http://lilfire.net/3d/bak.jpg
http://lilfire.net/3d/siden.jpg
http://lilfire.net/3d/ovenfra.jpg
http://lilfire.net/3d/overblikk%20front.jpg
http://lilfire.net/3d/overblikk%20bak.jpg

sketchup fil (http://lilfire.net/3d/tg_hylle_v3.skp)

kommer til å lage full worklog over byggingen som jeg regner med kommer til å starte til helgen.

mdj
14-07-2008, 20:41
Hvorfor kun banneren vekk fra dere?
Denne hyllen går over 3 plasser, planlagt?

Meget spennende og kul hylle løsning foresten! :)

Edit: Hmm nå ble jeg nysjerrig, hva er det grå intill pallen på venstre side?

Scotty
14-07-2008, 21:44
Her snakker vi tidlig planlegging :p Men det blir nok et godt resultat til slutt vil jeg tro. Lykke til med bygginga.

lilfire
15-07-2008, 15:50
Hvorfor kun banneren vekk fra dere?
Denne hyllen går over 3 plasser, planlagt?

Meget spennende og kul hylle løsning foresten!

Edit: Hmm nå ble jeg nysjerrig, hva er det grå intill pallen på venstre side?

jepp den går over 3 plasser. Vi var 3 stk som delte en ekstra plass i år, og det var veldig deilig. vi blir 2 som deler den ekstra plassen neste år da. Det grå inntill pallen er ikke noe mer spendene enn en stige. hylla er jo 3m høy så er litt langt opp til toppen :P blir bare et banner kan hende vi lager tekst på begge sider. men vi mangler et navn da... :(

Her snakker vi tidlig planlegging Men det blir nok et godt resultat til slutt vil jeg tro. Lykke til med bygginga.

Tg er jo et høydepunkt i året. var tidlig ut med forrige hylle men føler den kune vært bedre, så nøye planlegging tror jeg er svaret.

2K3
15-07-2008, 20:12
Den ser jo kjempe flott ut da! Blir spennende å se når dere begynner. Lykke til!

lilfire
15-07-2008, 21:57
har ordnet masse 4"x4" (ca 30m) nå i dag som jeg har tenkt å kløyve. (fikk disse mye billigere enn 2"x4" hadde kostet meg) hadde nytt blad til saga men det er ikke bytta blad på over 10år så det satt, måtte kappe i stykker en muter- håper å få tak i en ny i morgen.

Zarbon
16-07-2008, 06:11
Ser kult ut - har prosjekt gående selv, men gidder ikke legge opp noen bilder etc før det er jobbet mer på. :)

lilfire
16-07-2008, 14:31
Ser kult ut - har prosjekt gående selv, men gidder ikke legge opp noen bilder etc før det er jobbet mer på. :)

takk. greit å få innspill fra andre mens man jobber å da så bare å legge opp bilder og tanker ;)

og ja tar gjerne imot innspill og kritik. :)

lilfire
20-07-2008, 14:11
Worklog: her! (http://lilfire.net/index.php?side=tg09)

Kom gjerne med komentarer.

2K3
20-07-2008, 18:38
Det så veldig flott ut. Digger stigen deres. Hvor har dere kjøpt den?

lilfire
20-07-2008, 18:45
Takk for det. vi så lenge på alternative stigger som passet oss. og fant ut at teleskop stige var den ultimate stigen. Først søkte vi den opp hos en stige forhandler, der kostet den 3k! dette var drøyt mye etter mye bruk av google holdt vi på å droppe det pga prisen, men så kom vi over gobba.no hvor vi til slutt havnet på 1k ink frakt og ekspidisjons gebyr.

2K3
21-07-2008, 20:00
Smooth. Virker som en kjekk stige! Kunne hørt om å bli sponset da, har ikke tenkt på det? For å få den litt fancy og slikt.

lilfire
22-07-2008, 10:34
har tenkt på det. men ikke helt funnet ut hvem jeg skulle spørt :P
matrialer har vi fått så og si gratis. (min far er formann/snekker) alt det elektriske (kontakter, lys og ledninger) har jeg en annen kontakt som jeg skal høre med når han kommer hjem fra thailand (elektroimpotoren, som min onkel er med-eier i) hengsler og all jernvare har jeg kjøpt allerede. vi må "kaste" litt malling på den og det er vel det eneste vi mangler.

vet ikke helt hva jeg skal legge til for å gjøre den mer fancy?

Bjotte
22-07-2008, 12:44
er den 3 meter fra gulvet og opp eller fra gulvet og opp på bordet?

edit: så litt mer på tegningene da så jeg de støte beina forran som vel svarte på dedt spørsmålet. så da anntar jeg at du skal legge den ett eller annet sted men da husk legg den på ett pledd elns for ellers kan den bli lævla stygg på F.eks et bettong gulv

lilfire
23-07-2008, 11:36
en europall er 80x120. og en sponnplate er som regel 22m (avhenige om det er veggsponn eller gulvsponn) uansett er bordhøyden ca 82cm. beina som står oppå bordet er 172. 172+ 82= 254 som er lengden på beina som står på betong-gulvet. over der er "rekverket" aom er 40cm. 254+40=294. og over der igjen kommer banneret. skal prøve å gå bygd litt til helga og (toppen). skal skal ordne 2paller som jeg skal "lage" et tg bord med, for å få litt inntrykk.

hylla består av 5 deler for enklest mullig montering på TG.

sideveggene. (2stk)
hylla tv'en og alt annet står på.
topp hylla.
og bak delen (den elktriske delen)

planen med bak delen er at det skal gå fort å koble seg opp. i den skal alt av kabler ligge ferdig. strøm, skjerm, usb, lyd ect. så når vi kommer på TG. skrur vi sammen de 5 delene våre. plasser skjerm og pc på bordet, og plugger i ledningene som allerede er der :)

husker fra i år da jeg hadde med meg en full bærepose med kabler. Og uansett for flink man er til å surre de sammen så blir det bare et ekstremt ledning kasos. brukte vel 2 timer på å kable sammen alt. dette vil jeg slippe til neste år.

lilfire
28-07-2008, 19:22
Nå har nok en helg gått. vi har jobbet vider vi...
Worklog (http://lilfire.net/index.php?side=tg09#helg2)

solbekk
02-08-2008, 14:20
Lookin' good detta lilfire ;)
Men blir det ikke grusomt høyt, tungt og vinglete? :o

lilfire
04-08-2008, 10:07
har jobba mer i helga. har ikke fått lagt over bildene enda, men kommer i løpet av et par dager..

@solbekk:
Joda bli litt høyt, defor vi har stige :P. når hylla står ute på gårsplassen. så er topp plata ca 20cm høyere enn gulvet i 2etg i huset vårt. :P.

Som du sikkert ser bruker vi kraftige bjelker. så joa hylla blir tung! det er IKKE den leteste jobben å løfte opp toppen. totalt vil jeg tippe hylla vil veie 400-500kg.

MEN! den er overhode ikke vinglete. selvfølgelig om man står på toppen å prøver å vingle, vingler det litt. men den vingler MYE mindre en de fleste andre hyller jeg har sett på TG.

Og det er nok den hylla på TG som tåler mest vekt å. hvor mange kan gå på hylla si oppe på TG? Min far er tømrer (forman) og har anslått at hylla tåler rundt 500kg. Det svakeste punkte med hylla er bordet den skal stå på. vi kommer til å sette støttebjeker under bordet for sikkerhetsskyld.(vi skal ikke spikkre, skru fast noe i bordene)

solbekk
11-08-2008, 20:25
Digert! Gleder meg til å se skapningen på TG 09. MER BILDER ! :D

OT: Post nr 500 http://forums.d2jsp.org/html/emoticons/happy.gif

lilfire
16-08-2008, 01:02
Beklager at jeg ikke har klart å legge ut bilder før. men bilder ligger ut nå (http://lilfire.net/index.php?side=tg09#helg3) Det blir en stund til vi får gjort noe mer på hylla nå. jeg har flyttet opp til trondheim, og hem til kongsbergm. Her går vi på skole. Selve hylla står hjeme hos mine foreldre i son. Neste gang vi får gjort noe vil bli i romjula. i mellomtiden kommer vi til å tenke ut ny ideer og løsninger. pluss vi skal søke om litt sponsing. enda så mye vi har klart å få tak i billig har vi brent over 2k hver nå. skull vi gitt full pris på althadd vi vært oppe i rundt 3,5k hver. Og vi er jo ikke ferdige enda!

EDIT: Og btw, noen som har en anbefalling på et program som kan resize fler bilder i slengen, uten noe spesielt tap i kvalitet? er litt vel store bilder...

Aiin
17-08-2008, 15:26
så er topp plata ca 20cm høyere enn gulvet i 2etg i huset vårt. :P.
totalt vil jeg tippe hylla vil veie 400-500kg.

Saaatan!
.......

Karauna
17-08-2008, 21:07
Ser bra ut, blir gøy å se den! :)

Badfuru
19-08-2008, 22:22
nice lookin! selv satser jeg på ikea hylle satt sammen av gaffa som i 08:)

mdj
19-08-2008, 22:30
nice lookin! selv satser jeg på ikea hylle satt sammen av gaffa som i 08:)

Den så jo kjeempe solid ut! :p

Badfuru
21-08-2008, 21:25
Den så jo kjeempe solid ut! :p

heiheihei! den VAR solid, eller endte opp solid etter at crew hjalp oss :D

Ardoetia
22-08-2008, 13:37
Digert! Gleder meg til å se skapningen på TG 09. MER BILDER ! :D

OT: Post nr 500 http://forums.d2jsp.org/html/emoticons/happy.gif

Blir det noe tøffe hyller for oss i 09?:D

On topic: Bra , ser flott ut, får håpe ingen får noe i hue;D

lilfire
23-08-2008, 09:32
takker for alle svar. nå som skolen er i startfasen skjer det mye der. og har lite tid foran pcen. Har ikke fått sendt ut noen sponsor-søknader enda. eller lagt hode i bløt for å tenke ut nye og fancy ting. Det jeg tenker mest på (når jeg har tid) er oppbevaring av mat. (http://forum.gathering.org/showthread.php?t=5755)

solbekk
23-08-2008, 15:00
Blir det noe tøffe hyller for oss i 09?:D

Får da håpe det :) Har ikke akkurat "snekkeregenskaper" men vi skal nok få til noe.. Bygd på den gamle, kanskje skaffe noen fine alu. plater å forsterke med, og få opp noen fancy lys :D

lilfire
23-08-2008, 16:57
fins det en tråd med sammling av bilder av diverse hyller hadde vært stillig å samle mange bilder. og ikke minst et sted å få insperasjon

solbekk
25-08-2008, 07:41
Litt her:
http://forum.gathering.org/showthread.php?t=4898
(fyller på seinere i dag.. Må på skolen.. Laterz)

Ardoetia
26-08-2008, 12:30
Får da håpe det :) Har ikke akkurat "snekkeregenskaper" men vi skal nok få til noe.. Bygd på den gamle, kanskje skaffe noen fine alu. plater å forsterke med, og få opp noen fancy lys :D

Fancy lys og litt tøffe andre småting(Y)

Neon lys har vel alltid vært populært også?

+ Selvlysende maling;)

Glennj
16-09-2008, 23:48
Smooth. Virker som en kjekk stige! Kunne hørt om å bli sponset da, har ikke tenkt på det? For å få den litt fancy og slikt.

Vi har en slik stige på jobben. Kalles for telesteps ;). Wurth som driver å selger de http://194.19.67.96/wn_eh.exe/Start Søk på "telesteps" så skal den komme opp på venstre side.. Usikker på hvor mye den koster =/ men utrolig sjekk! Bare sjekk på tilleggsutstyret! Kan stå i trapper også ^^

solbekk
17-09-2008, 07:38
Fancy lys og litt tøffe andre småting(Y)

Neon lys har vel alltid vært populært også?

+ Selvlysende maling;)

Yess, allways have, for ever will be! :)

lilfire
17-09-2008, 12:39
skal høre om en sponsor snart men hva sier TG styrre til dette. tenker om vi henger opp et banner på hylla eller noe i den duren. nå har vi ingen ting klart men kjekt å vite hva TG styret mener om dette før man skriver noen sponsor kontrakt.

hvor får man kjøpt UV malling egentlig?

marilla
17-09-2008, 13:51
For å vite hva styret sier, så må man nesten spørre dem. ;-)

sponsor at gathering dot org.

Merk at det kan ta tid før dere får svar, da det nye styret fortsatt ikke har blitt annonsert, dermed er det ikke sikkert at noen håndterer mail sendt dit nå. Det er uansett verdt et forsøk. Send en mail og forklar hva dere ser for dere, og finn ut om det er greit eller ikke. :-)

solbekk
17-09-2008, 21:21
hvor får man kjøpt UV malling egentlig?

Spør hos din lokale disko shop, eller flÿgger farve (what ever), spør en maling shop generelt :) Skal se om jeg kan hoste opp en link, jeg vet jeg så noe et eller annet sted.

tigersager
17-09-2008, 23:53
det frister meg å lage en sånn hylle, problemet ligger på at jeg ikke har peiling på ossen jeg skal få den med meg fra bærum og til hamar, hehe

marilla
18-09-2008, 07:30
Jeg tror man kommer langt med bil og tilhenger. Det kommer litt an på hvor tungt det hele blir totalt, samt hvor erfaren sjåføren er osv, da påskeføret oppover mot hamar ikke alltid er så pent.

(TG07, stri snø natta etter TG sluttet, da noen av oss var på veiene nedover mot Oslo :|)

tigersager
18-09-2008, 15:08
Jeg tror man kommer langt med bil og tilhenger. Det kommer litt an på hvor tungt det hele blir totalt, samt hvor erfaren sjåføren er osv, da påskeføret oppover mot hamar ikke alltid er så pent.

(TG07, stri snø natta etter TG sluttet, da noen av oss var på veiene nedover mot Oslo :|)

nå har vi en jævlig liten tilhenger og jeg skal ha med meg en god del mere utenom hylla, pluss at vis det er en ting morra mi ikke kan så godt så er det å kjøre med tilhenger, hehe

Mosy
18-09-2008, 22:50
Jeg la hylla vår på taket jeg, i fjor. (Skal sies at den var flatpakket, og ikke veldig stor:p)

solbekk
19-09-2008, 14:46
Hadde med meg en treplassers hylle på tg i år, da var den ikke flatpakket så bestekompis sverre brukte monsterkreftene og bærte den inn etter at vi hadde tatt den hel på hengeren. Sterk satan han ja.. Veide nok gode 50 kilo med div saker inni i det vi tok den inn i hallen.

lilfire
19-09-2008, 16:21
i år hadde vi en pickup med tak over planet. men til neste år må vi ha henger, heldigvis har mine foreldre en ny henger som passer perfekt til hylla. som jeg har reserveert til påsken :P. men siden denna hylle er relativt STOR. så får vi kun plass til hylla på hengeren. Så vi må nok låne pickupen til neste år og, skal jo ha med stoler tv og diverese andre ting. tipper at vi er relativt slitene etter å ha løfta hylla inn. totalt veier den jo rundt 500kg
vi kjører fra Son så har 3 timer opp til hammar. Selv har jeg ikke kjørt såå mye med henger, og ingen ting på vinterstid. Men er ikke redd for selve kjøringen opp. bare ta det pent og ikke ta noen sjanser. om man aldri har kjørt med henger før bør man kanskje ikke gi seg ut på en så stor tur.

Bjotte
19-09-2008, 17:00
hadde riktig nokk hylle for bare en plass men så ut som om jeg tok med meg hele rommet da jeg fylte opp hele caravellen fra gulv til tak og vi ha den ekstra lange utgaven

solbekk
19-09-2008, 17:24
kan få med meg hele livet mitt i en henger... tror jeg... Vi klarte nå ihvertfall det sist TG ^_^

Karauna
19-09-2008, 18:15
Har noen erfaring med å ta med hylle på toget? :-P

tigersager
19-09-2008, 18:17

ekke helt sikker på om d er lov i det hele tatt pga plass og sånnt.... men der tørr ikke jeg å si noe om

marilla
19-09-2008, 18:56
Det kommer vel an på hvor flatpakket den er. Om du får den "ikea-flatpakket", mao ca liten nok til at du kan legge den på hattehylla, så vil jeg tro det går fint. Jeg vet at NSB har noen begrensninger i håndbagasje, men jeg har ikke opplevd at det har skapt problemer, om man komprimerer bagasjen sin så mye man kan. Kan ikke garantere noe, men flatpakking vil jeg _tro_ går fint.

Gilion
20-09-2008, 15:54
Dette må i såfall være veldig flatt, og ta liten plass. Sist jeg tok toget til TG og hadde med meg stasjonær PC, bag og en sekk var dette nok til at jeg måtte love å passe på at tingene mine ikke sto i veien for noen. Nå reiste jeg riktignok ned et par dager før TG starter ettersom jeg var crew, (altså ingen bagasjevogn slik som de pleier å ha på åpningsdagen) men jeg tviler på at NSB liker det om du har _mye_ med deg.

Nå skjønner jeg ikke helt denne ekstreme greia for hyller heller. Har aldri hatt no plassproblem, så har du ikke med deg unødvendig mye mener jeg hylle er meningsløst *dukke*

Extreme_H_H_H
25-09-2008, 10:18

De pleier å ha med seg en vogn til vanlig også, hvor de plasserer sykkler og dvs. du må betale ekstra for det da.. men det skal i teorien gå bra... Men jeg annbefaler å stikke nerom en togstasjon eller se rundt på nsb`s hjemmesider etter info om det

JonasStris
07-10-2008, 23:49
Virker veldig bra
Men for dere lov å ha på den TV-en og begge pcene samtidig? Selv hadde jeg kanskje hatt plass til litt større høytalere vis jeg hadde lagd hylle.

lilfire
08-10-2008, 10:53
hvorfor skulle vi ikke fått lov ha hatt tv og 2 pcer samtidig? om det er strømmen du tenker på så har vi 3A å gå på. og kan hele tiden se hvor mye vi bruker. vi hadde 3pcer og en mindre tv i fjor og var ingen problem det.

JonasStris
08-10-2008, 14:46
hvorfor skulle vi ikke fått lov ha hatt tv og 2 pcer samtidig? om det er strømmen du tenker på så har vi 3A å gå på. og kan hele tiden se hvor mye vi bruker. vi hadde 3pcer og en mindre tv i fjor og var ingen problem det.

Var strømmen eg lurte på ja : )
Og glemte at dokkar har strømmen for 1 ekstra plass og. Stupid me :rolleyes:

Bjotte
08-10-2008, 22:54
tror ikke det er noe porb med strømm. i år fikk vi to tre strømmbruss på rappen men ingen hadde noe spess som brukte mye strømm men vi fikk en kurs til av crew folka etter det fuka alt fett

JonasStris
08-10-2008, 23:04
tror ikke det er noe porb med strømm. i år fikk vi to tre strømmbruss på rappen men ingen hadde noe spess som brukte mye strømm men vi fikk en kurs til av crew folka etter det fuka alt fett

De e jo der for å hjelpe :)
Tviler på at jeg tar med TV uansett da:P