Log in

View Full Version : Statsbudsjettet

TheCursedMuffin
07-10-2008, 15:32
I dag kom neste års statsbudsjett ut. Noen som har tittet på det og eventuelt har meninger de ønsker å dele med andre? =)

marilla
07-10-2008, 16:45
http://forums.gathering.org/showthread.php?p=103723

Ja! :D

TheCursedMuffin
07-10-2008, 18:15
Leste den ja, det som inspirerte meg til denne tråden.:p Men noen som har innspill utover det at TG er nevnt? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet/artikkel.php?artid=537936 er kortversjonen av budsjettet.

JonasStris
07-10-2008, 23:43
Syntes det gøyeste e å lese kommentarene under DB sin artikkel, morsomt.

Aiin
09-10-2008, 00:07
Dyrere snus

Snusavgiften, som i dag er på 68 kroner for 100 gram, vil til neste år øke til 77 kroner - en økning på 10 prosent.
Altså, den kunne dem holdt foruten.
Anyways, budsjettet ser helt OK ut. Selvfølgelig vil ikke ALLE bli fornøyd, men da skulle vi vel dratt ut det meste av oljefondet;)

krage
09-10-2008, 16:34
Altså, den kunne dem holdt foruten.
Anyways, budsjettet ser helt OK ut. Selvfølgelig vil ikke ALLE bli fornøyd, men da skulle vi vel dratt ut det meste av oljefondet;)

Jah den skulle jo vært økt enda mer :-)

TheCursedMuffin
09-10-2008, 16:36
Jeg synes det ser ganske bra ut, blant det beste denne regjeringen har fått til. (Aiin, hvor mange kroner blir det per boks egentlig?:p Er bare 10% økning i avgiften, ikke i prisen totalt.)

LT T1G3RN
09-10-2008, 18:38
Jeg synes det ser ganske bra ut, blant det beste denne regjeringen har fått til. (Aiin, hvor mange kroner blir det per boks egentlig?:p Er bare 10% økning i avgiften, ikke i prisen totalt.)

Fortsatt mer enn nok med tanke på hvor høye avgifter det er på alkohol og tobakk i norge :P Jeg mener, 69 kroner dagen + 10% økning i avgift kan bli en del etterhvert, ikke at det er et problem, men det er bare litt sånn tullete av staten in my opinon. Prisen er grei som den er, men alle englene på stortinget er vel rene som en uplukket blomst, så da får det gå.

krage
09-10-2008, 21:39
Fortsatt mer enn nok med tanke på hvor høye avgifter det er på alkohol og tobakk i norge :P Jeg mener, 69 kroner dagen + 10% økning i avgift kan bli en del etterhvert, ikke at det er et problem, men det er bare litt sånn tullete av staten in my opinon. Prisen er grei som den er, men alle englene på stortinget er vel rene som en uplukket blomst, så da får det gå.

Tenk hvor mye penger du hadde hatt om du sluttet med snusen og lot penga stå i banken :D

69 * 365 = 25185

:)

TheCursedMuffin
09-10-2008, 21:51
Mitt syn på avgifter på snus er det samme som på alkohol og bensin: Staten må skaffe penger ett sted, hvis de kan skaffe dem på en måte som samtidig bidrar til helsen i samfunnet (personer og miljø), så er det bedre enn ved f.eks. skatt. Uansett, svært godt poeng Raud-fyr.;)

tigersager
09-10-2008, 22:31
Tenk hvor mye penger du hadde hatt om du sluttet med snusen og lot penga stå i banken :D

69 * 365 = 25185

:)

klarte ikke holde dette for meg selv, men du vet at 365 darer er jo 1 år, man kjøper ikke 1 snusbox hver dag, jeg gjorde ikke engang det når jeg røkte

merilin
09-10-2008, 22:47
klarte ikke holde dette for meg selv, men du vet at 365 darer er jo 1 år, man kjøper ikke 1 snusbox hver dag

Jo, det er faktisk mulig! For en venn av meg så holder en boks med løssnus til 4 porsjoner. FIRE porsjoner :p Så der går det unna!

tigersager
09-10-2008, 22:49
Jo, det er faktisk mulig! For en venn av meg så holder en boks med løssnus til 4 porsjoner. FIRE porsjoner :p Så der går det unna!

4 porsjoner? å fy faen, hehe, kan bare fårestille meg ossen den leppa ser ut ass! må jo bli den rakett leppa da, hehe

merilin
09-10-2008, 23:01
4 porsjoner? å fy faen, hehe, kan bare fårestille meg ossen den leppa ser ut ass! må jo bli den rakett leppa da, hehe

Tja. Han er stor i kjeften :p Både når det gjelder størrelse og verbalt :p

TheCursedMuffin
09-10-2008, 23:36
klarte ikke holde dette for meg selv, men du vet at 365 darer er jo 1 år, man kjøper ikke 1 snusbox hver dag, jeg gjorde ikke engang det når jeg røkte

Og så var det jo LT T1G3RN som påsto at han brukte 69 kr dagen da. :)

krage
09-10-2008, 23:38
Jeg mener, 69 kroner dagen + 10% økning i avgift kan bli en del etterhvert, .

69 spenn om dagen står det da tydelig der :-)
pluss økningen :-)

Aiin
10-10-2008, 00:12
Altså, 1 boks om dagen går fint. Nå skal det sies at jeg kjøper ofte snusen i på båten, MEN, når jeg er tom, og ikke få reist med båten med det første, så må jeg kjøpe i Norge, og det blir fort veldig dyrt.
Er jo enig i at det er riktig å ta penger fra ting som skader miljøet / helse, men jeg - som aktiv snuser - har nok et litt annet syn på det enn du og mange andre har ;)

krage
10-10-2008, 03:00
Og jeg som ikke snuser, synes jo det er litt teit at jeg gjennom min skatteseddel skal betale for at du snuser og ødelegger kroppen din :-)

TheCursedMuffin
10-10-2008, 12:05
Aiin, de pengene ville du jo måttet betale uansett (vet at du er 17 elns og ikke betaler så mye skatt enda, men etterhvert), staten trenger penger for å opprette holde velferd o.l. vet du.;)

Forresten noen som har meninger om annet enn de 10% økning i snus-avgiften?:p Det er vel snakk om maks noen hundrelapper per pers i året det, jeg vil si at det er ganske mange andre punkter på statsbudsjettet som vil ha mye større virkning på folks liv.:)

krage
10-10-2008, 12:56
Tja utfra de skattetabellene jeg har sett så får jeg hvist et skattelette på ca. 100 kr. i 2009 det er jo fint :P

Ellers er det dritt at sykehusene igjen får så lite penger at de ikke får hjulpet alle som står i kø, og at kommunene igjen er underbudsjetert...

Aiin
10-10-2008, 13:56
TheCursedMuffin - Jeg betaler nok skatt, 22%, så vet hvordan det er å betale slike penger, np ;-)

Uansett, vi kan jo diskutere til vi blir grønne om vi skal diskutere hva/hvem/hvorfor ang. skatt. Har alltid vært uenighet, er uenighet, kommer alltid til å være uenighet =)

LT T1G3RN
10-10-2008, 14:33
- Tja, skal man nevne noe så synes jeg det er positivt at arveavgiftene nå starter etter 470 000 og ikke lenger 350 000.
- For meg som bedriver BSUsparing, er det også en god ting at det har blitt en økning i makssparebeløp fra 15000 til 20000.

og ja, en boks om dagen går glatt :P

krage
10-10-2008, 14:50
Jeg synes det er mye mye bedre å betale litt høyere skatt, for å så være sikker på at om en ulykke skjer så blir jeg lappa sammen på sykehuset uten at noen spørr om jeg har penger på meg, eller forsikringen i orden.

Og jeg tipper at de som nå har penga sine i kaupting bank (eller åssen det skrives), er glade for sikkringsfondet nå :-)

oleerik
11-10-2008, 11:02
Jeg synes det er mye mye bedre å betale litt høyere skatt, for å så være sikker på at om en ulykke skjer så blir jeg lappa sammen på sykehuset uten at noen spørr om jeg har penger på meg, eller forsikringen i orden.

Og jeg tipper at de som nå har penga sine i kaupting bank (eller åssen det skrives), er glade for sikkringsfondet nå :-)

Helt enig! Du er en smart fyr, raud-fyr ;)

Er veldig enig i det meste du har sagt i denne diskusjonen og føler jeg ikke har mye mer å si egentlig :)