Log in

View Full Version : Trenger litt hjelp med SketchUp

Daniel
24-02-2009, 23:17
Heisann!

Skal prøve meg litt på SketchUp, men det var ikke sååå lett å finne ut av ting synes jeg. Til å starte med, hvilken template er det som passer best til å designe hyller? Valgte den øverste som var til interiør tror jeg, i tommer.
Vil gjerne ha gode gammle centimeter jeg da, hvis det lar seg gjøre.

Ellers, er det noen som har en liten grei nybegynnerguide til SketchUp, så jeg kan få inn det litt grunnleggende? Bare så jeg får dratt opp et par planker og sånt, så er jeg ganske selvlært.

Evelen
24-02-2009, 23:55
Du må vite at Den grønne, den røde og den blå linjen er forskjellige retninger som du kan begynne og strekke streker fra.
Får og lage en Hylle trenger du i prinsippet bare og kunne "Line", men og bruke "Push/Pull" vil effektivisere prosessen en del.
Her er det mange fine nybegynnerguider: http://www.youtube.com/view_play_list?p=4EA4466179F2B044
CM kan du endre til i instillinger en plass uten at jeg husker helt i hoved hvor.

Freakzor
24-02-2009, 23:57
aner ikke hva du mener med template ettersåm det ikke kommer noe sånnt når jeg starter SketchUp (der er google SketchUp sant?) på siden til google SketchUp så er det en del filmer som er utrolig hjelpsomme.... (http://sketchup.google.com/training/videos.html) jeg ville anbefalt og se på de 5-6 første på "new to Google SketchUp, det var det jeg gjorde og etter det gikk det utrolig greit og lage en hylle :) det er sikkert mange som kunne gjort det bedre enn meg menne jeg fikk det til sånn tårlig greit :P

Daniel
25-02-2009, 00:46
som nevnt er jeg ganske selvlært, og har allerede fått til starten på en hylle, men er fortsatt litt vanskelig å få gjort de tingene jeg vil :P

Takk for linker og info! Skjønte endelig litt mer av hvordan jeg bygger i forskjellige rettninger.

Ang. det med templates, så får jeg opp en boks jeg kan velge templates i når jeg starter Google SketchUp. Fiksa meg en egen template med centimeter nå. (til info kan det endres med den lille lyspæra nede til venstre, og "units")

Jeg bruker dog mac utgaven av programmet, vet ikke om det har noe å si?

jakkkk
25-02-2009, 02:09
trykk på window > model info > units > så velger du hvilken type mål du skal bruke og hvor nøyaktig den minste detaljen skal være. Fint å variere ettersom hva du tegner. . .