Log in

View Full Version : Vote and make a difference

The Gathering
02-04-2010, 19:20
Remember to vote in yesterday's MS Paint and Photo compos. Click to see the entries and voting instructions.

Les hele saken på gathering.org / Read the entire article at gathering.org. (http://www.gathering.org/tg10/en/creative/konkurransebidrag/)

[4th-age] Tirza
02-04-2010, 21:56
Er dette virkelig en god måte bestemme en vinner, egentlig? Når gud og hvermann kan stemme, betyr det i praksis at den som er mest populær får flest stemmer. Talent kommer plutselig i andre rekke.

lug00ber
03-04-2010, 03:22
Tirza;135737']Er dette virkelig en god måte bestemme en vinner, egentlig? Når gud og hvermann kan stemme, betyr det i praksis at den som er mest populær får flest stemmer. Talent kommer plutselig i andre rekke.

Selv om det alltids er en viss fare for stemmehoring når man avgjør konkurranser ved avstemninger så er det vårt ønske at vinnerene skal kåres av dere, og ikke bare av noen få forståsegpåere i en jury.
Vi gjør dog en forhåndsutvelgelse av bidrag i de fleste compoene, basert på kriterier som vektlegger både originalitet og teknisk gjennomførelse. Samtidig har vi innført et system for noen compoer hvor juryens vurdering også vektlegges i kåringen av vinnere.

Ofte viser det seg at juryens innstilling er i samsvar med deres stemmer, så jeg tror ikke dette egentlig er et stort problem :)

[4th-age] Tirza
03-04-2010, 11:46
Det jeg mener er at mange nå vil henvende seg til venner og kjente utenfor TG, det så vi jo veldig raskt at skjedde så fort man fikk vite at man kunne stemme over SMS.

En kompis av meg ble litt kritisk til dette, men da han henvendte seg til crew fikk han bare beskjed om å bruke Facebook til å sanke stemmer. Da blir det brått en popularitetskonkurranse, og sånn kan det jo ikke være.

Strandli
03-04-2010, 12:09
Tirza;135887']Det jeg mener er at mange nå vil henvende seg til venner og kjente utenfor TG, det så vi jo veldig raskt at skjedde så fort man fikk vite at man kunne stemme over SMS.

En kompis av meg ble litt kritisk til dette, men da han henvendte seg til crew fikk han bare beskjed om å bruke Facebook til å sanke stemmer. Da blir det brått en popularitetskonkurranse, og sånn kan det jo ikke være.

Jeg er egentlig enig at årets stemmesystem er ganske tullete. Nå ble det jo slik at avstemningen til 3D og Freestyle også var sms, men da kunne bare mobilnumre som var registrert til årets TG bli brukt til å stemme, samt at man bare kunne stemme en gang per bidrag. Så det var ikke så ille.

Men jeg likte uansett ikke dette så veldig godt, samtidig som at en stemme koster 3 kr. Greit, det er ikke mye penger, men det er jo ikke akkurat Idol heller, syntes det å stemme burde være gratis. Skjønner at Crew vil ha flere til å stemme, og flere har tilgang til sms, men det var jo en gruppe som var veldig fornøyde med å stemme via PTN også, og jeg har hørt at det er flere som nekter å stemme av prinsipp. Jeg syntes at begge alternativene burde være tilgjengelige.

Men vi får se, viser det seg til at dette systemet var en total flopp så tror jeg ikke noen i crewet er for stae til å bytte tilbake eller til et nytt system neste år.

[4th-age] Tirza
03-04-2010, 12:46
Hvis det var slik med alt at man måtte være registrert som deltaker på TG, og kun kunne stemme én gang, hadde det ikke vært noe problem.

Når man derimot blir henvist til Facebook for å drive lobbyvirksomhet, da er det noe galt.

Strandli
03-04-2010, 14:00
Ja, veldig enig der.

"All stemmegivning koster kr 3,- per stemme. Du kan stemme på så mange bidrag som du vil, men bare én gang per bidrag. Kun deltagere på TG med telefonnumre som er registrert i PTN får stemme." som det står i nyheten. (http://www.gathering.org/tg10/no/news/300/59/Vote-in-the-compos/).

Kan være dette var en forandring som kom mellom de to composhowene, men det at han ble henvist til facebook for å sanke stemmer syntes jeg var veldig rart.

[4th-age] Tirza
03-04-2010, 14:53
Ja, jeg håper jo egentlig at de forandret reglene i ettertid, for slik de var under de første kreative compoene var helt latterlig, synes jeg. Om de holder seg til reglene som var på 3D og Freestyle, skal jeg faktisk ikke klage så mye.